Jump to content

Villreinjakta 2022


Gunerius

Recommended Posts

Jag har länge drömt om att ta mig tillbaka till Norge för att jaga vildren.

 

Har läst flera av trådarna här om vart det finns att köpa licenser och diverse men vart rekommenderas det att man ska börja leta?

Eller är renjakten stängd pga av att den är rödlistad nu? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Kuiu skrev (På 4.2.2022 den 13.31):

Noen som vet om det blir jaktstart 10. august i år også, som de 2 forrige pga. skrantesjukesituasjonen?

Det er det nok ingen som veit. Men det var vel ikkje jaktstart på vidda 10.aug i 2020 då vidt eg huskar. 

 

Sidan dei ikkje fekk så mange prøver som dei ønska er det nok realistisk å anta at det blir mykkje det samme som i fjor. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
40årskrisa skrev (På 2/1/2022 den 19.05):

Er det bare meg som har abstinenser, og teller dager til 20. august ?

 

Vel.... abstinensene er latente de. Ingen fare med det, selv om hovedfokuset i vinter har vært på revejakt. Revejakta har gått bra den. Nå er den slutt, men nok om revejakt og over til reinsjakt.

 

Var oppe i jaktområdet forleden, med proviant i forbindelse med sommerturen og reinsjakta senere i høst. Gjelder å ha saker og ting på stell vet dere. 

Var spent på om man så "fæler" (les spor) etter reinsdyr i området. Man var litt tidlig ute i så måte, men jaggu kom de meg i forkant a gitt. De pleier å være østpå, på vinterbeite, på denne tiden av året/våren. 

Var (veldig) bra med dyr i området, selv om man ikke så noen, men derimot fæler (spor) etter de på kryss og tværs.

En kjapp sjekk i etterkant, viste at det sto 4 flokker godt plassert inne i valdet, mao hovedmengden av dyr som tramper rundt på vidda, as we speek.

 

Slik så det ut rett nedenfor hyttedøra.

Spor etter de over alt.

1169787847_Reinstrkk.png.26c1f38f9d7410e8735fec1e1de25f0b.png

 

 

 

Og sleper, reine motorveien etter de oppetter og bortimellom

DSCN3106.JPG.b8673ac47f2cc164884c01ed6ed93936.JPG

 

 

 

Forresten formidabel utsikt fra hyttvinduet, for å si det slik.

Aaaaakkurat slik man vil ha det på reinsjakt.

Uberørt og jomfrulig natur, perfekt habitat for villrein. Ikke ei hytte å se i mils omkrets.

Utsikt.png.b58c75559a020e2f19bbc0c30c879212.png

 

 

Så forresten brukbart med rype på turen også. Hadde ikke helt trua etter få observasjoner i fjor sommer og under reinsjakta, man jaggu var det ryper bortetter gitt.

"Høyt henger de, og sure er de"

Rype.png.43fa49d33641fcffb0df4ea6c616d5c7.png

 

 

For et vær man hadde på turen a dere. Knallblå himmel og ikke et vindpust.

Eneste negative var at man merket noen (få) kuldegrader på nesetippen, men det var det jammen verdt, for man hadde en heeelt fantastisk tur i høyfjellet denne dagen.

 

Har tuklet sammen en YT video av hva man kan forvente å se i jaktområdet, om man er på rett plass, til rett tid. Viltkameraene mine var det, for å si det slik😀

Anbefaler å trakte en kopp kaffe, eller  2 da vet dere, sette dere godt til rette i stressless'en og legge beina høyt, så kan dere "være med" opp i jaktområdet å titte på dyrelivet.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Du kan ligge på hytta til Røldal fjellstyre. Poste på Eltarnuren er fint og også der terrenget grenser mot Stora Uravatnet. Du treffer andre jegere i området som sikkert har råd. På Hellevassbu kan du også ligge og sikkert også få råd.

 

En lettere inngang med mindre gåing er å parkere ved Ulevå og gå inn mot Vesle Nup. Her kan du poste og også gå videre nordover.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

O.M.H skrev (2 timer siden):

Fått tilbud på fritt dyr under 50 kg og fri bukk under 50 kg hos Ringebu fjellstyre og nå tilbud om liten bukk hos Kvikne i Forollhogna 

 

Hva velger man?🤷‍♂️

Hva er du på utkikk etter ? Ringebu fjellet er meget lett å jakte på. Ekte villrein , men korte avstander og lite folk. Ta begge 2 steder 👍

Link to comment
Share on other sites

gneis skrev (På 13.5.2022 den 19.03):

Jeg har fått reinsløyve hjå Røldal fjellstyre.

Blir første gangen på dette valdet, er det noen som har tips til kor ein bør jakte?

Då har du sannsynlegvis bukk eller fritt dyr, er vel slik også i år på H.vidda... SNO har jaga dyr vekk frå E134 i snart eit år no, tipper det vil merkes på jakta og du bør reise nord-nordøst. mot Vinje. Uranut er ingen dum post :-) I seinare år har området langs fylkesgrensa nord frå E134 vore brukbart mht. bukkejakt men som nemnt har det foregått heftig gjeting... Det er  lang tur å gå, 20-25km frå Haukelisæter eller 15km båt +12-14km fottur via Songavatnet som krever båt med litt sjøegenskaper. Ved uvær, det blir BØLGER! Enklest er å fly til Hellevatn. I fjor så var der refusjon på 80% av flykostnad for uttransport av kjøtt, ukjent om det vil bli samma ordning i år. Hellevatn er godkjent landingsvatn og du behøver ingen søknad, jaktformål er nok. Fjellfly og Fonnafly har helikopter i Vågsli eventuelt på Haukelisæter. Booking på dropin inne på vidda tar du på jaktradien kanal 1 når du ser flyet, piloten sitter og lytter. Skal du til andre destinasjoner så bør du søke landingsløyve tidleg, helst allerede no.

Link to comment
Share on other sites

Heisann godtfolk! Har vært så heldig å få utdelt  simle/ ungbukk u/40kg + kalv i Finndalen statsallmenning. Noen som har erfaringer herifra? Tenkte å ta meg en rekognoseringsrunde ila sommern, men er alltids fint med tips til nytt jaktområde og forøvrig ny jaktform også😃

Edited by KnÆkk
Link to comment
Share on other sites

KnÆkk skrev (På 25.5.2022 den 10.58):

Heisann godtfolk! Har vært så heldig å få utdelt  simle/ ungbukk u/40kg + kalv i Finndalen statsallmenning. Noen som har erfaringer herifra? Tenkte å ta meg en rekognoseringsrunde ila sommern, men er alltids fint med tips til nytt jaktområde og forøvrig ny jaktform også😃


 

Veldig fint jaktområde!

 

Jeg har aldri jaktet der selv, men i Reinheimen-Breheimen sørområde. Har vært med folk på jakt der, og fulgt med på reinens posisjon både før, under og etter jakta. 
 

Fine utgangspunkt er Vangen (innerst i Finndalen), Brettingen eller opp mot Gravdalen.

 

 Østavind er Finndalsvær. Det kan være greit å ta seg fri midt i uka. Vanligvis er det fellesjakt med Skjåk og Lesja tirsdag, onsdag og torsdag. Nytt fra 2021 var at man kunne jakte på hele området i ukedagene så lenge man går fra eget område. 
 

Ta deg en rekogniseringstur, gjerne opp mot Råkåvatnet og Storskardet. Her passerer reinen på trekk mellom Skjåk, Lesja og Finndalen. 
 

Ellers, siden det er en ny jaktform for deg, så anbefaler jeg deg god sekk, jervenduk og en god kikkert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2 mnd igjen til årets høydepunkt nærmer seg. Har i år fått fritt dyr i Lordalen, og det samme har fattern. Håper på samme tur som vi hadde i samme område i 2019 når det ble en storbukk på hver av oss første dag i Vesle Skjervedalen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen andre innpå her som har blitt tildelt villreinjakt hjå Lesja Fjellstyre? 
Har dere i såfall fått noe mer info/innsendelse av jegeravgiftskort/oppskyting fra fjellstyret, utenom den kontrakten som kom via inatur?  
 

 

Har tidligere hatt jakt hjå Lesja Fjellstyre, men kortene har som regel kommet i disse dager(medio slutten av juli). Men i år så har det uteblitt. 
i fjor fikk jeg en link der man skulle laste opp dokumentasjon til jakta, mener den kom i juni. 
 

Har sendt melding til Lesja Fjellstyre, men er vel litt ferieavvikling der også, så venter fortsatt på svar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Spørsmål fra fersk villreinjeger.

 

Når det gjelder dyreposisjoner.no på Hardangervidda.

Er all (det meste) av rein på vidda merket? Så dvs dersom det ikke er tegn på aktivitet i området jeg har jaktkort så er det bare å holde seg hjemme?

Har jaktet 3 dager og ikke sett snurten av dyr. Har også sjekket dyreposisjoner og det har ikke vært et eneste merket dyr innom mitt terreng. Har terreng HA269 - Havradalen. Er litt redd for at jeg har kjøpt katta i sekken, siden jeg ser på historikken at det ikke har vært en merket dyr innom terrenget på over et år :D 

 

Finnes det mindre flokker/individ som kan streife innom? Eller har jeg bare vært litt uheldig med valget av terreng.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke området du viser til, egentlig ikke vidda i det hele tatt, har jaktet andre steder. Men det er jo slik at det er lite sannsynlig med rein på en del av vidda, mest sannsynlig med spredte bukker der tidlig i jakta siden de kan surre litt nedi dalsidene mens simleflokkene gjerne holder seg høyt for å beskytte de små. Er det varmt, er det vel sannsynlig at bukkene også trekker opp for å unngå innsekter. Så trekker de ut/opp ganske snart når de blir jaktet på.

 

Så er det jo en veldig liten andel av dyrene som er merket (nok en gang er min erfaring fra andre områder enn Hardangervidda) så spesielt når dyr går spredt først i jakta (flokker seg når de blir jaktet på) kan du regne med at det er dyr mange steder hvor de ikke er observert på dyreposisjoner. Men der det er mye spor i dyreposisjoner er såklart sikrere områder enn der det ikke er noen gps-treff. 
 

Du har sikkert satt deg nok inn i jakta til å vite at de gjerne samles i «motvind» enden av terrenget, altså kan det ha mye å si hvilken vindretning det har vært siste uken/dagene. Du kan jo ta en telefon til oppsynet om du ikke får lokalkjent svar her, da får du nok greit svar. Å snakke med lokale/oppsyn øker muligheten for felling betraktelig, om en ikke er lokalkjent

Link to comment
Share on other sites

Skal ikkje svartmale men Havradalen er eit reint trekkområde litt ute i jakta. Dei sveipar innom og reiser ofte vidare øst eller tilbake mot nord. Vinduet er ofte bare timar. Historisk var der litt mytebukk der heilt i starten av jakta men i det seiste 1.5 år så har SNO på grunn av frykt for CWD spredning jaga dyra nordover, dette  for at dei ikkje skal krysse over E134 og inn på Vesthei/Ryfylkeheiane. Håpet ditt er  trekk inn frå nord. Songa er lita så dei kryssar lett. Ulempa er at områda dei må krysse gjennom i nord er lett tilgjengelige. Flokkar blir jakta på og dei har lett for å slå over på nordsida av Songavatn. Beste trekkrute for dyr sørover til H.dalen er inne ved ca Hellevatn - Sakris

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skudd i blinde, men vurderer å hive meg rundt for litt reinsjakt.

 

Noen som har erfaringer fra terrenget nord før Rjukan? 

Mårdalen, Tinn.

 

De største flokkene drar kanskje ikke inn der, men noen dyr er det kanskje? 

Edited by follo
Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer dette med samjakt på Hardangervidda? 

 

 

Der skjer ingen plutselige sammenslåinger av vald på Hardangervidda, har i hvertfall ikkje skjedd før i historien.

Enkelte vald har avtale om samjakt frå ein satt dato, dette blir normalt opplyst om ved utdeling av fellingsløyve. Ut over dette må du sjølv kontakte grunneiger i det vald du ønsker å jakte i og i desse CWD tider så er det nok med ei muntlig avtale. Enkelte skal ha penger for ei overgangsavtale, dei fleste vil ha sitt eige terreng for seg og sine...

 

I praksis så fungerer det ikkje...

Link to comment
Share on other sites

Da har man kommet hjem og såvidt fått igjen hvilepulsen etter årets reinsjakt på Hardangervidda dere.

For å begynne med slutten....for ei reinsjakt. Kan trygt proklamere at dette er den beste jakta vi har hatt på dette valdet....så langt. Vi har jakta rein på dette valdet i 16 år.

 

Joa nå skal dere høre.....sendte 2 mann inn med heli, med bagasje og proviant for ei ukes jakt i høyfjellet.

3 mann gikk inn, med fraværende, eller meeeget lett ryggesekk. Behagelig tur på 6 km i lett oppoverbakke.

 

Slik så det ut på stuegulvet før avreise fjellheimen. Ingenting gjemt, ingenting glemt😃

20220818_171449.jpg.89553b92a0dba01b00329f3286d77604.jpg

Helt utrolig hvor mye man drar med seg til fjells dere.

 

Slik så det ut i bilen før lasting i heli.

20220819_125712.jpg.06d70f2f874c3a7414d5e2f9bfa4e029.jpg

Komprimert "ladning" for å si det sånn.

 

Etter ankomst hytta i kveldinga, fikk vi høre at gutta vi sendte i forveien, var i kontakt med dyr 5 minutter etter touchdown. Litt for mye armer og bein, kål og vafler, bidro til null, nada resultat, men bra start på jakta og en skikkelig motivator var det. Dyr på "plenen" på nedsiden av hytta, det er saker.

 

Frokost tidlig neste morgen og inn i fjellheimen med rifla i høy beredskap. 

Gikk ikke mer enn 2 timer så knatret og smalt det i fjellet.

Dyyyr i bakken, kom det over comradio. Knallstart på jakta.

 

Slik så det ut da. Ekte double. Helt toppers.

20220820_133558.jpg.d1df7f802c82326a6303677b124af84f.jpg

Så var det slakting og bæring ned til hytta. Det gikk greit.

 

Etter endt jakt, var det obligatorisk oppmøte på ljugebenken og gjennomgang av dagen.  Ikke et surt fjes og se i mils omkrets😃

 

Jaktlaget hilser til Kammeret.no

20220819_204153.jpg.168172f5e5bb53a1893780fa481ad209.jpg

 

Så var det neste dag/økt. Tidlig frokost nok en gang. Etter frokost.....vel da må man bort på "kontoret" (utedassen) å gjøre unna litt "kontorarbeid" Førstemann på "kontoret" satte seg til rette og var godt i gang med "kontorarbeid" da han plutselig titta på 200 reinsdyr ca 150 meter utpå flata.

Skal si det ble kaotiske tilstander både på "kontoret" og i hytta da ja😃😃

 

Resultatet ser dere her. Bukk i bakken.

Hyttetaket i bakgrunnn. Jaktsjefen er for kortreist mat.😃

20220822_100741.jpg.985bc9b5980a05830f8cbe19e451a418.jpg

Har gjentatte ganger sagt ifra om at man ikke får gå ubevæpnet bort på "kontoret"

Gutta har ledd litt forsiktig og så får man høre at nå...nå  har jaktsjefen tatt litt for mye nabbe, men der fikk de se.

Ellers er det vel stort sett bare på Svalbard man går bevæpnet på "kontoret" etter hva jeg har sett og lest😃

Nå fikk de oppleve selv. Flere dyr er poffa fra utedassen på denne hytta opp gjennom årene, så derfor det med bevæpning på "kontoret"

 

Var stemingen bra fra før, var den topp nå dere.

 

Vedskjulet på hytta ble etter hvert fullt av saftige kjøttlonser, som dere ser. Nam nam, dette skal bli masse deilige middager utover.

20220822_191342.jpg.1d71d1436703458ce41ec340f8fea2ab.jpg

 

En av gutta strøyk inn i fjellheimen etter flokken, etter incidenten på nedsiden av "kontoret"

Gikk ikke mer enn ca 1 time, så fikk vi melding om buuukk i bakken nok en gang.

Da måtte jaktsjefen innføre midlertidig skyteforbud, slik at vi fikk orden på sysakene a gitt😃

Jaktsjefen i dyp konsentrasjon på ljugebenken i kveldinga for å få orden på sysakene. 

20220823_214545.jpg.571ed00c3e025f38d6ba1048ae30f5c1.jpg

Mye byråkrati inkludert hjernekirurgi i form av CWD prøvetaking og utfylling av facts i appen "sett og skutt" samt påklistring av id kode på løyve, CWD prøve, kjevelapp osv. Sprorbarhet hele veien.

Med dårlig telefondekning og en klodrik bak tastaturet tok det sin tid, for å si det forsiktig. Hjalp med en solid dose bannskap innimellom. Ordna seg til slutt😁

 

Nuvel....nok om det.

Slik så det ut da jaktsjefen ankom "åstedet" som det vel heter på fagspråket. Grov bukk klar til flåing og partering på solid "slaktebenk"

20220822_145435.jpg.20be8ef84170db6027068c16fa925cb1.jpg

Ergonomi er viktig....også når det gjelder slakting i høyfjellet. Riktig arbeidshøyde er viktig vet dere, for å lette flåjobben, partering og unngå ryggplager.

 

Fornøyd skytter med grov bukk. Aaakurat slik man vil ha det som jaktsjef.

20220822_145411.jpg.ac0da1cf6b2e91590cecd3f0adaccf88.jpg

Så var det bæring ned til hytta, nok en gang. Litt skakkjørte rygger etter dette.

Grov bukk er tung å bære.

 

Etter dette roet både vi og reinsdyra seg veldig ned. Var i kontakt med dyr hver dag, men hadde ikke den nødvendige flaksen dere vet.

 

Stemningsbilde, som sikkert mange reinsjegere kjenner seg igjen i.

Både bikkja (Basse) og jeger i full berdeskap med håp om dyr i siktet og spennende duft i nesa.

20220826_132848.jpg.88b66485e276c3a9a4d90bf32b9cd2c6.jpg

 

Vi var egentlig storfornød, så det ble mye frokost med obligatorisk egg og bacon ut av det etter hvert. Skikkelig støtteforing for sultne tarmtotter.

Så var det middager og for noen middag vi spiste oss igjennom.

Avsluttet uka med Bergensk Fiskesuppe med nyfanget fjellørret som base. Satt som et skudd.

20220823_085508.jpg.49d73ebd7abaf8ce2601c545cb8feb70.jpg

Grov fjellørrett sammen med "frøken Montana" (rifla)

 

Toppet det med pinnekjøtt siste kvelden. Årgangs-pinnekjøtt fra 2020 dere.

Vin og Pinnekjøtt har en ting felles....blir bare bedre og bedre med årene. Namsi namsi

 

Nå er det bare ett år til vi skal opp i fjellheimen på jakt etter reinsdyr igjen. Tiden går fort.

Allerede komplettert proviantlista og planlagt menyen for neste år.

Gikk på en smell eller to ang proviant. Det er justert til neste års

reinsjakt😃

 

Så vil jeg avsluttningsvis takke jaktlagsmedlemmene, som hver på sitt vis bido til at dette, som allerede nevnt....ble den beste reinsjakta vi har hatt så langt og som man ikke glemmer sålenge det finnes hjerneceller i omløp.

Stikkord: kameratskap, nabbe, god mat, jaktskrøner og lagsamarbeid.

En for alle, alle for en, er det vel noe som heter.

Stemmer bra, også på denne jakturen.

 

Denne reinsjakta blir det YouTube video ut av etter hvert.

Må bare komme til litt mer sans og samling først, samt få ferdig YT video om bukkejakta. Så blir det reinsjakt-video😃

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 22
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De reinsdyra.. Står de aldri stille? :D 

 

Kom innpå en flokk nå i helgen, men de sto jo aldri i ro.

Er skudd på dyr i bevegelse noe man må mestre/ta sjansen på med villreinjakt? 


Tett som sild i tønne. Helt umulig å få avgårde et etisk skudd, selv om jeg var inne på 120meters hold og hadde en 20-30 sekund på meg til å finne et dyr i kanten så var det umulig. Kunne ikke gjøre anna enn å klappe meg selv på ryggen og skryte uhemmet til samboeren min over hvor god jaktetikk jeg hadde siden jeg kom hjem uten fangst :)

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Når de er så stressa er det bare å glemme. Vi stilte på 100 dyr som kverna som besatt forrige uke, va'kke nubbsjans å få avgårde et etisk forsvarlig skudd.

 

Jeg er ikke noen spesielt erfaren villreinjeger, men opplever at det er relativt lett å få gode skuddsjanser på stillestående dyr med breisia til og sikker bakgrunn. Skudd på friske dyr i bevegelse? Så sultne er ikke barna mine.

Link to comment
Share on other sites

Ja, urolige dyr på 120 m hold som står tett og stadig skifter plass er ingen forsvarlig situasjon for felling. De har antagelig været fare. Bra du avstod fra å skyte👍. Enkeltdyr på kort hold som bare rusler bedagelig av gårde må derimot kunne felles innenfor rammen av "human og sikker jakt".

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (55 minutter siden):

Ja, urolige dyr på 120 m hold som står tett og stadig skifter plass er ingen forsvarlig situasjon for felling. De har antagelig været fare. Bra du avstod fra å skyte👍. Enkeltdyr på kort hold som bare rusler bedagelig av gårde må derimot kunne felles innenfor rammen av "human og sikker jakt".

Får satse på at gudene gir meg en ny mulighet til helgen. Gøy var det uansett :) 

Skikkelig artig å kjenne pulsen når man ser sin første reinsdyrflokk. Må øve litt på sniking, pulskontroll og vindretning, da jeg tror alt dette var under enhver kritikk. Som en 5åring på julaften med en gang jeg så flokken. Ser for meg at noen andre rutinerte jegere hadde meg i kikkerten og ristet oppgitt på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (10 timer siden):

De reinsdyra.. Står de aldri stille? :D 

…..


Tett som sild i tønne. Helt umulig å få avgårde et etisk skudd,

……

 

 

 

Såvisst står dei stille. Det er ofte eit problem at dei bare ligg i ro og tygg drøv, kun værsimla som uavbrutt stend og speider. Skal du då plukke ut ein bukk så må du vente, gjerne i timar.

Det du beskriver er typisk for dyr som er blitt var enten deg eller andre jegere. Dei er skremt og går i forsvar ved å klumpe seg i hop, så luntar dei i veg, som oftest med vinden. Avhengig av kor hardt du har støkt så  vil dei roe seg ned etter ei stund, dreiar så mot vinden for å roe heilt ned for å beite.

Du har gått på dyra for hardt eller du har fått hjelp du ikkje vil ha.


Sjarmen med reinsjakt er at den er rimeleg ulik annen jakt. Tid og tolmodighet er A&O

Lykke til neste gong👍

Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (På 6.9.2022 den 8.55):

De reinsdyra.. Står de aldri stille? :D

Kom innpå en flokk nå i helgen, men de sto jo aldri i ro.

Med reinsjakt så er det slik, hvertfall sånn jeg opplever det, at en må ta vare på å bruke de (få) mulighetene man har.

Videre må man være "tilstede" og "på", samt være besluttsom i selve skuddsituasjonen. Ingen nøling, når man har bestemt seg.

Ofte er det slik at muligheten/e man får, ofte ikke varer veldig mange sekundene.

Overstående kommer via praksis, for å si det slik. Dess mer man jakter (villrein) dess bedre jeger blir man, med større sjangs for å lykkes. Erfaringslæring kalles det vel på fagspråket.

 

Om man i tillegg frekventerer skytebanen, litt mer enn via de 30 obligatoriske trenings-skuddene, forut for storviltprøva, hjelper det (veldig) på skyteferdighetene. Om det er noe som må være på plass.....spesielt på reinsjakt, så er det skyteferdigheter.....litt over gjennomsnittet, vil jeg si.

Husk at et hvert eneste skytebanebesøk, gjør en til en bedre jeger, både mht skyteferdigheter og ikke minst våpenbehandlig.

Kan gjerne trene på litt lengere avstand enn obligatoriske 100 meter, for å finne ut hva den enkelte's max skyteavstand er, noe som varierer veldig fra person til person.

Legg gjerne inn litt stressmoment, som det et rikelig av på reinsjakt, spesielt i selve skuddsituasjonen, for å få føling med hvordan det er å skyte under press, som også oppleves veldig individuelt.

 

Videre er det slik, som allerede nevnt av flere at...et skudd man ikke har avfyrt, trenger man ikke angre på.

Sikkerhet og human jaktutøvelse må alltid vektlegges.

 

Så er det slakting/kjøtthåndtering.

Kan være greit å ha vært med på slakteprosses selv i praksis, før en går på sitt første dyr.

Har sett mye rart i så måte, opp gjennom årene. Noen ganger har det vært til å grine av.

Ordtaket øvelse gjør mester stemmer veldig bra, også når det gjelder slakting/kjøtthåndtering og videre prekivering av villrein.

 

Lykke til videre utover i jakta Shaug.

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjempebra innlegg castor, jeg er helt enig. På villreinjakt har man virkelig igjen for timene på skytebanen. Det er ofte mange dårlige sjanser mellom de gode. Er du dyktig med rifla får du utnyttet alle de dårlige også. 

 

Sjansene kan dukke fort opp og har man litt rekkevidde og rutinene iorden så får man utnyttet mange sjanser man ellers ikke ville klart. 

 

-Gode grunnleggende skyteferdigheter må ligge i bunn 

-Tren på å komme raskt i stilling og gjennomføring av skudd hurtigst mulig 

-Lange hold 

 

Ellers er det rutiner på hvor utstyret er, jeg har mistet flere skuddsjanser oppigjennom under transport etapper i uoversiktig terreng av noe så enkelt som at avstandsmåleren lå i lomma, istf rundt halsen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (På 8.9.2022 den 16.56):

……..

Videre må man være "tilstede" og "på", samt være besluttsom i selve skuddsituasjonen. Ingen nøling, når man har bestemt seg.

Ofte er det slik at muligheten/e man får, ofte ikke varer veldig mange sekundene.

……….

 

 

Det du beskriver her er typisk for terreng der det er for mange jegere i forhold til areal. Her må man benytte seg av dei mulighetene som dukkar opp. Men det er ikkje slik reinsjakta EIGENTLEG er. 
I terreng der man får jobbe med dyra i eige tempo så er 90% av tida observasjon og lokalisering. Når ein har spotta dyra så stiller man innpå på beste måte mht. vind og terreng. Ute på åpent lende så er det camo frå hårtopp til tå som gjelder i lag med MEGET sakte bevegelser. Då kjem du på skuddhold på dyr som ligg og hjortar eller beiter. Ingenting er då stress eller hastverk, ein kan ligge i timar kun å vente på at rett dyr skal reise seg. Eller man kan bare nyte synet om man vil.I ein allmenning er desse jaktsituasjonene unntaka, i  private områder så er dette hovedregelen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (21 timer siden):

Det du beskriver her er typisk for terreng der det er for mange jegere i forhold til areal. 

Tja. Jeg har jaktet en del villrein i "grisgrente" strøk i Snøhetta uten innblanding av andre jegere og føler vell at Castor's oppsummering passer godt her også. Plutselig kommer det ett ugunstig vindkast eller ett eller annet uforutsett skjer og så går sjansen til hælvete. Man må skyte når sjansen er der. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (På 10.9.2022 den 0.22):

Det du beskriver her er typisk for terreng der det er for mange jegere i forhold til areal. Her må man benytte seg av dei mulighetene som dukkar opp. Men det er ikkje slik reinsjakta EIGENTLEG er. 
I terreng der man får jobbe med dyra i eige tempo så er 90% av tida observasjon og lokalisering. Når ein har spotta dyra så stiller man innpå på beste måte mht. vind og terreng. Ute på åpent lende så er det camo frå hårtopp til tå som gjelder i lag med MEGET sakte bevegelser. Då kjem du på skuddhold på dyr som ligg og hjortar eller beiter. Ingenting er då stress eller hastverk, ein kan ligge i timar kun å vente på at rett dyr skal reise seg. Eller man kan bare nyte synet om man vil.I ein allmenning er desse jaktsituasjonene unntaka, i  private områder så er dette hovedregelen. 

 

Skal absolutt ikke påberope meg å være noen ekspert på reinsjakt, jeg har veldig mye å lære. Ett av problemene mine er at jeg ikke eier tålmodighet, jeg må være i bevegelse og få sett nytt terreng. men de siste 10 årene har jeg hatt 2-3 kort i året og har 100% felling alle år, så jeg er sikkert ikke helt på viddene når det gjelder fremgangsmåte. Dette i terreng hvor total fellingsprosent ligger på rundt 35%.   Sunndal vest og øst.  (snøhetta)   

 

Jeg kjenner meg bedre igjen i castor sin beskrivelse og dette har ikke med antall jegere/areal. I år har jeg jaktet rein i ca 10 dager og jeg har sett 1 annen jeger. (nei jeg er ikke svaksynt)  Terrenget er svært kupert og det er små flokker og enkeltdyr. På disse årene i snøhetta har jeg enda ikke "konkurert" med annen jeger om dyr.  På grunn av terrenget kan dyrene ofte komme brått/bardust på.  

 

Hvordan det er i andre terreng skal jeg ikke utale meg om, jeg har bare jaktet i snøhetta. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...