Jump to content

Dilemma vedr kjøp av ny rifle 6,5PRC


fredriko

Recommended Posts

Gillen skrev (40 minutter siden):

Dette var interessant lesning for en blivende T3 eier. Da selges Weatherby Vanguarden. Spent på om Tikkaen presterer tilsvarende 5 skuddssamlinger 

041.JPG

 

Her er 3 skudd med Norma Trainer 308W fra en Tikka T3X:

Resized_20220129_1252401.jpg.4b48f707cc84795d538b41e39d1df7fb.jpg

Kan noen fortelle meg målene på ringene på denne skiven?

Gillen sin blink er vel 3+3+6+6.

Link to comment
Share on other sites

 

DFS Finfeltfigur "Sirkel 11" mål er på figuren. Tallene oppe til høyre (5/41) er middeltreffpunktets plassering i millimeter. Tallene midt på til høyre (11/44) er siste skudds plassering i mm.
Trykker du på Meny får du et valg om "ammunisjonstestemodus", da vil middeltreff sentreres, og gruppestørrelse + 8mm vises oppe til høyre.

Trykker du Serie, og Skudd, vil du få en tabell med treffpunkt på hvert skudd.

527233405_Finfeltsirkel11.png.ab24030319e4ff38d2f681c82768cb33.png

 

DFS 100m skive. Mål på figuren. 

1725771142_DFS100mskive.png.e2438289fffaae405aeb3938b485fc47.png

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Ser at han med TRGen på Finn har satt opp prisen. 35 000,- for denne er vel en annen måte å si "jeg vil ikke selge" på.   K

 

fredriko skrev (1 time siden):

Har sendt han melding på finn, men han svarer ikke. 
Ikke tydelig interessert i å selge nei. 

 

Denne typen annonser er omtalt tidligere på forumet:

 

https://www.kammeret.no/topic/16115-dagens-annonse-på-finnno/?do=findComment&comment=1222204

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Da er jeg feilinformert. Det ser iallefall ut som de freser fra rund bolt. Som er smidd/ valset. Jeg har tidligere sett bilder der de går rundt med emner som ser støpt ut - men det kan ha vært sluttstykker - slik som på 1:04 i denne videoen.
Imidlertid kaller de det i den engelske versjonen for "forging", som jo er et smidd emne - likevel - det er mange som kaller all varm bearbeiding, inkl. støping, for "forging". 

 

 

Har sett flere videoer gjennom årene fra Sako/Tikka fabrikken, men jeg har aldri sett hvordan de lager låskassen til Sako.

De har vist smidde sluttstykket til Sako, sluttstykket til Tikka og Låskassen til Tikka og løpsproduksjonen som de begge deler. Er nesten som de bevisst har unngått å vise Sako kassen på video...

 

Så jeg begynner å tro at de lager Sako kassen på samme måten og materiale som Tikka låskassen.. og ikke smidd stål.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bly said:

Jeg tror neppe du finner så mange andre låsekasser som er stivere.

 

Finnes det noen liste over stivhet? Eller litt kvalifisert synsing om en slags skala? Jeg har inntrykk av at ekstremistene ikke velger Tikka. Men i stedet går for Stiller, Hansen og hva man måtte få tak i av custom-kasser. Tror jeg har plukka opp her at M67 har en Hansen eller to. Og Sunnmøring bruker Stiller? Hvorfor, hvis en Tikka er like bra eller bedre? Er det bare jåleri? Er for så vidt grunn god nok å "ha lyst på", men gir det noen tekniske fortrinn?

 

9 hours ago, Bly said:

Lider presisjonen så er det heller skytter først og noe annet etter det.

 

Kommer seg ganske mye an på skytegrenen. Det er andre krav til 100 m benk enn til elgbane. Men jo, de fleste skyttere har antagelig langt bedre våpen enn de klarer å utnytte.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (4 minutter siden):

Sunnmøring bruker Stiller?


i mitt bygg er det Tikka kasse.. utenom mine 4 stk Blaser Rifler.. så er mine eneste boltrifler SAKO TRG M10 og en CZ 455 i 22LR/17HMR/22WMR.. pluss at jeg har liggende en DEFIANCE MACHINE TACTICAL 338 liggende til et 33XC prosjekt som ikke er kommet i gang ennå..

 

Så stiller er ikke i mitt skap..

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sør-jeger said:

 

 

Her er fra et annet forum.. fra en Amerikaner som skyter tusenvis på tusenvis på tusenvis av skudd hvert år:

 

Så ,Tikka fordi den har glatt ladegrep som gjør at man kan skyte fort. Og den tåler litt rusk og rask i avtrekket uten å feile.  Det er jo viktige egenskaper til et gitt bruksområde, og kanskje litt unyttig andre ganger? F.eks. trenger jeg ikke hurtige oppfølgingsskudd når jeg jakter kråke. Jeg har kun ett forsøk pr. gang. Har aldri opplevd problemer med rusk og rask i hverken mekanisme eller avtrekk. Men ser jo at det kan være kritisk. Til og med en livsnødvendighet, i ytterste konsekvens.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Sunnmøring said:

Så stiller er ikke i mitt skap..

 

Beklager forvekslingen. Det er fort gjort å blande sammen litt her, når jeg delvis tror jeg husker noe fra en annen tråd. 33XC? Hmm, måtte spørre Onkel Google om den 😄 Kan se for meg at det går et par lapper mer der enn til en T3x Lite ...

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (48 minutter siden):

Finnes det noen liste over stivhet? Eller litt kvalifisert synsing om en slags skala? Jeg har inntrykk av at ekstremistene ikke velger Tikka. Men i stedet går for Stiller, Hansen og hva man måtte få tak i av custom-kasser.

Poenget om en skal gå rundt å overanalysere kvalitet/manglende kvalitet på et produkt som feks en låskasse så kommer en aldri i gang.. hva er vitsen på å bruke mange år på å bestemme seg for hvilken kasse en skal gå for i et bygg!! Som du sa selv .. «du har vært i tenkeboksen i flere år» på å få laget deg et «custom» bygg.. jeg har ikke tålmodighet til det.. er behovet der så får jeg tak i det som skal løse det..

 

Jeg skal love deg at Tikka/Hardy/Manners konfigurasjonen min er presis nok.. 

 

Og etter å ha skutt inn minst 100stk T3 rifler.. opp igjennom årene så føler jeg trygg på at egen presisjon i konstruksjonen er god nok..

 

Det blir som med «kule testerne» de er på vill jakt etter den perfekte kulen.. og kommer aldri skikkelig i gang med skytingen fordi det hele tiden kommer en kule med litt bedre BC.. litt bedre egenskaper..  og en må starte på nytt..og vipps så har en kastet bort 2 år med å lete etter en bedre kule..i stedet for bare å bestemme seg for en kule.. skyte..trene..og bli god med den..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (8 minutter siden):

hva er vitsen på å bruke mange år på å bestemme seg for hvilken kasse en skal gå for i et bygg

På Sørlandet kalles dette for "Jesusrifler", som han som er lovet, men aldri kommer, og ingen har sett.

 

Sunnmøring skrev (8 minutter siden):

vill jakt etter den perfekte kulen.. og kommer aldri skikkelig i gang

"Skal begynne med XXX-skyting såsnart jeg har funnet LADNINGEN" ;)

 

Tikka, Manners, Hardy, Stiller, Hansen, Remington.. Jeg tror nok det handler mer om godfølelse og - kall det for all del snobberi når jeg tar denne på banen
RH70250-5.jpg

 

 

Istedet for en Tikka med hjemmepolert avtrekk og en halvsprukken GRS-stokk... Vi må tørre å innrømme at vi kan kose oss med ting som ikke alltid er det aller billigste. Om den er mer presis? Ta med Tikkaen, så ser vi ;) 

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

kall det for all del snobberi


Jeg har i alle år blitt kalt en «snobb» av mine kompiser (med et lite glimt i øyet) både når det gjelder optik og børser og sikkert det meste annet jeg eier.. men det som er morsomt er at først får en negativt ladet spørsmål angende både Blaser og M10 og kostnad. og når en prøver å gjøre noe «enkelt» og velger en «enkel» T3 å «hore» opp så får en jaggu spørsmål om hvorfor jeg ikke valgte en dyrere låskasse.. verden er ikke lett å tilfredsstille 😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sunnmøring said:

Poenget om en skal gå rundt å overanalysere kvalitet/manglende kvalitet på et produkt som feks en låskasse så kommer en aldri i gang.. hva er vitsen på å bruke mange år på å bestemme seg for hvilken kasse en skal gå for i et bygg!!

 

Jeg er ikke uten våpen mens jeg tenker da. Har en gammel Remington 700. Og hadde en Tikka i mange år. Har brukt mer på piper og patrontyper enn på låskasser. Så kan jeg drømme om neste våpen mens jeg jakter, skyter og lader. Rekker å tenke mye mens man brotsjer tennkanaler og hettelommer, dreier hylsehalser osv. I et anfall av sunn fornuft(?) kjøpte jeg en T1x i .17 HMR. Testa tre patrontyper. Kjøpte en del esker av den som gikk best, og skyter og koser meg. Og messingen går rett i bøtta. Deilig befriende egentlig. Har dog blitt litt bedre kjent med vindavdrift...

 

2 hours ago, Sunnmøring said:

Jeg skal love deg at Tikka/Hardy/Manners konfigurasjonen min er presis nok.. 

 

Du er klar over at du argumenterer MOT Blaserne og Sako'n din nå? 😉

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (8 minutter siden):

Du er klar over at du argumenterer MOT Blaserne og Sako'n din nå? 😉


overhode ikke.. «godfølelse» «eie glede» skal ikke undervurderes.. det får jeg når jeg løfter opp K95..R8 med fint treverk..eller min TRG M10.. og for så vidt min «opp hora» T3 også.. 

 

men om en gitt skytter hadde skutt så mye bedre med TRG M10 enn med sin egen Tikka som han kjenner ut og inn ..er jeg temmelig sikker på at ikke hadde skjedd.. 

Casey Jones skrev (17 minutter siden):

Så kan jeg drømme om neste våpen


hvorfor drømme når en kan leve drømmen.. jeg bruker heller tiden på banen enn bak tastaturet for å lese «Review» om det «neste» jeg skal kjøpe.. eller «drømme om» til den neste drømmen dukker opp.. og prosjektet en har drømt om i flere år havner i skuffen for urealiserte «drømmer»

Om en ikke blir fornøyd så kan en jo bare selge.. klart en taper kanskje noen kroner på det.. men en kan i hvert fall «bakke opp» utsagn med erfaring.. i stedet for å komme med utsagn basert på i beste fall subjektive uttalelser..

 

verden er mere enn å sitere fra forum over dammen.. eller et utsagn fra fetteren til en kompis til en kompis av fetteren til en du pratet med på banen..

 

Det eneste en får ut av å lese på forum som dette er sterkt subjektive meninger fra en bunke «verdensmestere» som er farget av egen mening og handling..

 

før en har klådd på..skutt med..sett igjennom så vet en ikke noe.. en har bare gjort seg opp en mening basert på andres mening.. ikke egen erfaring.. og hvor mye er det å skrive om?

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):

hvorfor drømme når en kan leve drømmen.. 

 

Tja. Fordi man ikke har muligheten til å leve drømmen?

 

Sunnmøring skrev (9 timer siden):

jeg bruker heller tiden på banen enn bak tastaturet for å lese «Review» om det «neste» jeg skal kjøpe.. eller «drømme om» til den neste drømmen dukker opp.. og prosjektet en har drømt om i flere år havner i skuffen for urealiserte «drømmer»

Om en ikke blir fornøyd så kan en jo bare selge.. klart en taper kanskje noen kroner på det.. men en kan i hvert fall «bakke opp» utsagn med erfaring.. i stedet for å komme med utsagn basert på i beste fall subjektive uttalelser..

 

Siden vi er på anekdoter - jeg hadde verken tid, transport eller penger til å være mye på banen da jeg planla min første ordentlige rifle. Drømme gjorde jeg både da jeg kastet bort tid på idiotjobb jeg måtte ha for å klare meg, og senere på vei til og fra min første ordentlige jobb. Lese gjorde jeg i lånte blader og etterhvert på Sluttstykke og amerikanske fora. Jeg måtte spare lenge til delene, og børsemakerregningen endte jeg likevel opp med å betale med kredittkort jeg visste jeg ikke hadde råd til å betale ved forfall. Tok årevis, og det eneste jeg har endret etterpå er å bytte rem. Rifla ble "perfekt" - for meg - uten noen praktisk erfaring å skryte av, og uten noen bortkastede penger annet enn litt kredittkortrenter fordi jeg ikke orket vente enda lenger. 

 

Skulle jeg solgt en custom R700 på Finn hadde jeg tapt, hva da, halvparten? 2/3?

 

Ville nesten trodd at en @Sunnmøring ville ha mer imot å tape penger på impulskjøp. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

kulle jeg solgt en custom R700 på Finn hadde jeg tapt, hva da, halvparten? 2/3?

Ikke om du kjøper den på Finn. Da trenger du ikke tape noe som helst.

 

Mange av "drømmerene" eller eierene av det som til slutt blir bygd av "Jesusriflene" taper masse penger, mye mer enn Sunnmøringen og meg f.eks. (iallefall per rifle) selv om de begynner med en Remington eller noe rimelig - grunnen er at de er lite på banene, mye på internett, og mye "i USA", og ender med fullstendig ukurante rifler, som de trodde var "drømmen". Finn er fullt av dem, noen til drømmepriser, men også noen til "dette kan jeg starte prosjektet mitt"-priser. Her kan det være grunn til å se @fredriko, trål Finn...
Siden de ikke skyter, så kan de ikke, og vet ikke, at de ikke kan skyte heller, og når de så kommer og skal begynne med "langholdsskyting" en vindfull dag, med sin Dreamchester, i et kaliber de fleste der ikke har hørt om, men som er "flattskytende", og med topp-BR-pipe på Remmyen, - ja så treffer de jo ikke en drit. 

Jeg sliter med et lignende problem selv - ønsker meg ei rifle til litt lengre hold enn alle 6.5ene mine, og har tenkt opp mye rart. Faktisk tror jeg det starta med en tråd @fredriko hadde i fjor, han skulle ha 300NM eller noe... Det vil jeg og - men det er litt ukurant, og man bortimot MÅ kjøpe ny rifle. Og det liker jeg ikke. Uansett rådet jeg ham til å kjøpe 338LM, siden de fins brukt, og kan selges når man går lei av dem. For det gjør man - eller kanskje ikke - jeg gikk lei sist, men det var litt av sosiale årsaker. Skyting på 2000m er litt ensomme greier - men, igjen - jeg har blitt enda særere og rarere, og kan trives med å skyte noen få skudd (for du kan egentlig ikke skyte mange skudd med de grove riflene)
Jeg får umiddelbar skallebank av å skyte med brems, det er problemet, så det må være demper. Og da frister 300 mer enn 338, men igjen - går jeg lei med en high end custom 300, så taper jeg 30-40 000, minst. Går jeg lei med en run of the mill 338, så taper jeg omtrent bare ammunisjonen jeg har brukt. Og der imellom, henger min Jesusrifle.

I mellomtiden sitter jeg her med korona, og flytter vektene på chassiet på PRS-rifla, og har ladet så mye ammo at jeg ikke kan si det, siden det trolig er ulovlig... Kanskje er jeg frisk på lørdag, så da skal det skytes!

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Tja. Fordi man ikke har muligheten til å leve drømmen?


om en bruker årevis på å «detaljplanlegge» en rifle en vet en ikke har råd til..tja det sidestiller jeg med å gå rundt med en tegnestift i skoen..  eller at en har en Fetisjisme for selvpining..

 

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

idiotjobb


finnes det idiotjobber? I mitt hode er alt arbeid ærlig arbeid..

 

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

børsemakerregningen endte jeg likevel opp med å betale med kredittkort jeg visste jeg ikke hadde råd til å betale ved forfall. Tok årevis


Den riflen ble jo egentlig dobbel så dyr..i forhold til  opprinnelig investerings kostnad.. så skjønner du ikke har forandret på noe mere enn en reim..

 

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Ville nesten trodd at en @Sunnmøring ville ha mer imot å tape penger på impulskjøp. :) 


tja.. jeg er nok ikke mere glad i å tape penger enn andre.. men om en skal følge det resonnement så hadde vi vel aldri kunne kjøpt oss feks. bil.. jeg har tapt mye mere penger på bil opp igjennom enn jeg har tapt på våpen.. men jeg sitter ei å planlegger hvor jeg skal kjøre med en Ferrari SF90 eller hvilke ekstrautstyr jeg må velge.. når jeg vet jeg ikke kommer til å havne opp med en slik i garasjen.. da var det litt mere overkommelig å bestemme seg for ekstrautstyret på Mercedes GLE 350de..  

 

poenget mitt er at veldig mange kommende jegere/skyttere aldri kommer i gang med hverken jakt eller skyting fordi de aldri kommer lenger enn til planleggingsstadiet.. hva som er grunnen til at det stopper opp hadde vært et svært interessant studium..  

 

For meg betyr utstyret andre bruker absolutt nada.. jeg har mye mere respekt for en skytter/jeger som betaler regningene sine.. tar seg av kone, hjem og barn.. men skyter ræva av de fleste med sin gamle Tikka eller Mauser.. enn han som kommer på banen med dyrt utstyr..en sjelden gang..og skyter dårlig..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (50 minutter siden):

om en bruker årevis på å «detaljplanlegge» en rifle en vet en ikke har råd til..tja det sidestiller jeg med å gå rundt med en tegnestift i skoen..  eller at en har en Fetisjisme for selvpining..

 

Joda, takk for det. For meg var det den delen av hobbyen jeg hadde mulighet til å gjennomføre i en ellers trang og deprimerende tid. Hadde råd, over tid. 

 

Sunnmøring skrev (52 minutter siden):

finnes det idiotjobber? I mitt hode er alt arbeid ærlig arbeid..

 

Det har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Men det er rimelig idiotisk å sitte og betale max studielån på 8 års utdannelse og jobbe i sportsbutikk, selv om det kan hevdes at det ikke er jobben i seg selv som er idiotisk.

 

Sunnmøring skrev (54 minutter siden):

Den riflen ble jo egentlig dobbel så dyr..i forhold til  opprinnelig investerings kostnad.. så skjønner du ikke har forandret på noe mere enn en reim..

 

... Nei, hele planleggingen og deretter byggingen tilsammen tok årevis. Betalte ågerrente på noen få tusen av selve børsemakerjobben i en måned, maks to. 

 

Nå jakter jeg villrein med en Remington som er like gammel som meg, som har vært min farfars og som jeg fikk til konfirmasjonen. I stedet for å kaste hele rifla har jeg beholdt mesteparten av låskassen og fått bygget en perfekt liten 3-kilos-rifle som jeg kommer til å ha til jeg slutter å jakte og som et av barna vil kunne overta. Det betyr mye for meg.

 

Sunnmøring skrev (1 time siden):

For meg betyr utstyret andre bruker absolutt nada.. jeg har mye mere respekt for en skytter/jeger som betaler regningene sine.. tar seg av kone, hjem og barn.. men skyter ræva av de fleste med sin gamle Tikka eller Mauser.. enn han som kommer på banen med dyrt utstyr..en sjelden gang..og skyter dårlig..

 

Det er jo litt morsomt, for etter din og mange andres vurdering her vil min lille drømmerifle være noe ganske billig ræl bygget på en dårlig kasse. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (13 minutter siden):

Joda, takk for det. For meg var det den delen av hobbyen jeg hadde mulighet til å gjennomføre i en ellers trang og deprimerende tid. Hadde råd, over tid.


jaha? Jeg skjøt 250- 500 skudd pr dag med luftgevær fra jeg var 7 år (sprengte nok min bestefars budsjett for blybeger) men han hadde jo tross alt bygget 15m bane med skivetrekk på loftet.. når jeg var 10 år fikk jeg 22LR en enkeltskudd Anschütz og skjøt så mye jeg kunne med den.. men fremdeles bestod mesteparten av skuddene av blybeger og luft.. 

 

Når jeg var student så bestod fremdeles mesteparten av treningen av en kombo av 22LR og luft.. og de få skuddene som ble avfyrt med sentertent ammunisjon var i forbindelse med jakt og oppskyting til jakt..

 

skyting kan dyrkes til en ufattelig lav kostnad om en ikke er redd for å bli «idiot erklært» av alle «tastatur krigerne» som mener at luft og 22LR er kjedelig og lite «mandig»

 

en får ikke mer hår på brystet av å skyte med 338LM eller ett eller annet fancy kaliber.. 


så jeg i motsetning til deg..brukte tiden på skyting i stedet for bak tastaturet.. selv om Aaserud katalogen ble flittig bladd i når den ankom..

Skrueråmuttere skrev (27 minutter siden):

Det er jo litt morsomt, for etter din og mange andres vurdering her vil min lille drømmerifle være noe ganske billig ræl bygget på en dårlig kasse.


jeg har aldri snakket ned andres utstyr.. at en kan stille spørsmål ved investerings kostnaden med tanke på et eventuelt videresalg er noe helt annet.. men som du sier..denne skal gå i arv og da er jo det helt ok.. Og eie gleden av å ha en rifle med historie kan ikke prissettes..

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 timer siden):

Ikke om du kjøper den på Finn. Da trenger du ikke tape noe som helst.

 

Mange av "drømmerene" eller eierene av det som til slutt blir bygd av "Jesusriflene" taper masse penger, mye mer enn Sunnmøringen og meg f.eks. (iallefall per rifle) selv om de begynner med en Remington eller noe rimelig - grunnen er at de er lite på banene, mye på internett, og mye "i USA", og ender med fullstendig ukurante rifler, som de trodde var "drømmen". Finn er fullt av dem, noen til drømmepriser, men også noen til "dette kan jeg starte prosjektet mitt"-priser. Her kan det være grunn til å se @fredriko, trål Finn...
Siden de ikke skyter, så kan de ikke, og vet ikke, at de ikke kan skyte heller, og når de så kommer og skal begynne med "langholdsskyting" en vindfull dag, med sin Dreamchester, i et kaliber de fleste der ikke har hørt om, men som er "flattskytende", og med topp-BR-pipe på Remmyen, - ja så treffer de jo ikke en drit. 

 

Jeg tråler finn hver dag, ligger inne autosøk så jeg frå push på tlf når det kommer noe nytt, så jeg er absolutt i modus for å kjøpe brukt, 

den TRG`en du tipsa meg om er veldig aktuelt, dette er ei rifle jeg har sikla på leenge, og vet at jeg ikke har gehør i hjemmet for å bestille ei slik fabrikkny. 

men Finn er absolutt ikke utelukket. 

 

 

M67 skrev (21 timer siden):

Jeg sliter med et lignende problem selv - ønsker meg ei rifle til litt lengre hold enn alle 6.5ene mine, og har tenkt opp mye rart. Faktisk tror jeg det starta med en tråd @fredriko hadde i fjor, han skulle ha 300NM eller noe... Det vil jeg og - men det er litt ukurant, og man bortimot MÅ kjøpe ny rifle. Og det liker jeg ikke. Uansett rådet jeg ham til å kjøpe 338LM, siden de fins brukt, og kan selges når man går lei av dem. For det gjør man - eller kanskje ikke - jeg gikk lei sist, men det var litt av sosiale årsaker. Skyting på 2000m er litt ensomme greier - men, igjen - jeg har blitt enda særere og rarere, og kan trives med å skyte noen få skudd (for du kan egentlig ikke skyte mange skudd med de grove riflene)
Jeg får umiddelbar skallebank av å skyte med brems, det er problemet, så det må være demper. Og da frister 300 mer enn 338, men igjen - går jeg lei med en high end custom 300, så taper jeg 30-40 000, minst. Går jeg lei med en run of the mill 338, så taper jeg omtrent bare ammunisjonen jeg har brukt. Og der imellom, henger min Jesusrifle.

 

dette har jeg slått fra meg, litt grunnet fornuftige tilsvar fra dere i den tråden, jeg har pr.idag ei 30.06AI som det grøvste i skapet mitt, og har slått meg til ro med at jeg skal kose meg på veien å skyte mest mulig samt mestre den før jeg vurderer noe grovere, kanskje det blir en 338LM om noen piper på 30.06AI`en (altså lang horisont) 

 

Nå blir det og få inn ei 6,5PRC som skal fylle "tomrommet" mellom 22-250`en og 30.06AI .

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2022 at 10:15 PM, Bly said:

Nå trenger du ikke tenke lenger! Her er rifla du vil ha;

De garanterer samlinger på 3,2 mm….

 

Til €7000 🤑  Men samlinger på 3,2 mm?!? Det har jeg lyst til å se med egne øyne. 1/8 MOA. Det er omtrent halve gruppestørrelsen av hva som skytes i toppnivå benchrest.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Casey Jones said:

Til €7000 🤑

Jeg har nå prøvd meg på litt "googlefu", og for meg ser det ut som om det er løp med låsekasse, avtrekker og sluttsykke som kommer med HTI XPR X3 ?

Det virker for meg som om bakstokk, fortre og grep er det du må finne ut av selv. AR15 kompatibelt..ish?

Systemet er ikke ulikt en Sauer eller S&L. Sluttstykke som låser i løpet, løpet klemmes inn i låsekassa. Etter mitt syn så er det lite imponerende design. Den er stygg som faen, og passe klumpete som det meste av moderne metalskrote som kommer ut av CNC maskiner om dagen. Det eneste som jeg finner interessant er lengden på løpspartiet som klemmes inn i låsekassa. Det er sikkert dobbel lengde og vel så det i forhold til Sauer og S&L. Bidrar det til bedre presisjon?

 

Uansett er de ikke spesielt blyg på ytelser 1/8 MOA skal holde hardt, og de garanterer at løpet skal vare 22000 skudd???

https://www.hti.center/sniper

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=293857036018178&id=100338808703336

 

Hva prisen angår så skulle det kanskje ikke forundre meg om de faktisk bare skal ha 1800 USD for kreasjonen? Det er tross alt ikke noe spesielt med den greia, og de har vel kanskje en plan om å erobre yankee markede?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk håndtert, og demontert en X3. Den er bra laget, og mye er smart/ grundig - men ingeniøren sitter også med en hel del "kan det være nødvendig"... Det kan selvsagt være konservatisme. Uansett virka det som ei OK rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

Jeg har en tysk kompis som lenge ville ha den X3en.. Jeg har aldri tukla med en, men så litt på manualen og tenkte det samme..

https://docplayer.net/146225053-Voere-x3-maintenance-manual.html

Jeg skjønner på en måte at de skal ha mye penger for alt det leamikket🤭

Igjen den nye HTI XPR X3, ser helt strippa ut til sammenligning.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (På 4.2.2022 den 9.44):

Nå blir det og få inn ei 6,5PRC

Har du landet på noe? Lurer fordi jeg har også fått sånn 6,5prc kløe. Jeg skal i så fall bruke den til jakt, kos, gruse tungkaliberfantastene på ELR( fordi de aldri får trener med kanonen) Jeg har vel i grunn landet på Tikka T3xCrt. Mest fordi jeg er ventrehendt og har litt begrensa Tikka-utvalg, og skal ikke ha andre kasser pga skapet fult av chassis/stokker og montasjer til Tikka.

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (10 minutter siden):

Har du landet på noe? Lurer fordi jeg har også fått sånn 6,5prc kløe. Jeg skal i så fall bruke den til jakt, kos, gruse tungkaliberfantastene på ELR( fordi de aldri får trener med kanonen) Jeg har vel i grunn landet på Tikka T3xCrt. Mest fordi jeg er ventrehendt og har litt begrensa Tikka-utvalg, og skal ikke ha andre kasser pga skapet fult av chassis/stokker og montasjer til Tikka.

 

Har slått fra meg R700 custombygg fra Rafdal, jeg ser at budsjettet mitt er for lite til at jeg får det akkurat slik jeg ønsker det om jeg går for den løsningen.

 

vingla litt frem og tilbake om jeg skal endre søknaden til 6,5CM eller x55 for evt å kjøpe Sauer 200STR eller Ultimatum Deadline De facto fra Skytterlinken, sistnevnte er visstnok et Tikka footprint med mulighet for R700 avtrekk, 3 klakker og 60 grader heveram løft osv som virker interessant, men jeg lander alltid tilbake på Tikka i 6,5PRC, da  jeg ikke ønsker en "standard" patron, ingen fornuft er tatt hensyn til her. 

 

Jeg skal bestemme meg i morgen, lander nok på Tikka T3 Supervarmint, for så og kjøpe et Vision chassis til denne. 

Tenker da jeg har en god "base" som skal være dugende til hobby langhold på banen, så får jeg supplere med kikkert, tofot, brems/demper etter hvert. 

 

 

 

 

Edited by fredriko
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke tenke litt ut av boksen?

Dessverre er det litt politisk ukorrekt å kunne litt tysk i dette landet.

Hva med å se på Keppeler?

I utgangspunktet bruker de Anschutz 50Xx avtrekk på sine greier og det er bedre enn noe av skrotet som kommer fra USA/Canada. Spør bare de du ser på TV om dagen. Hadde TriggerTec vært bedre hadde en sett det i Beijing også 8)

Keppeler er også rimeligere enn Bleiker og G&E.

 

http://www.keppeler-te.de

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (49 minutter siden):

Hvorfor ikke tenke litt ut av boksen?

Dessverre er det litt politisk ukorrekt å kunne litt tysk i dette landet.

Hva med å se på Keppeler?

I utgangspunktet bruker de Anschutz 50Xx avtrekk på sine greier og det er bedre enn noe av skrotet som kommer fra USA/Canada. Spør bare de du ser på TV om dagen. Hadde TriggerTec vært bedre hadde en sett det i Beijing også 8)

Keppeler er også rimeligere enn Bleiker og G&E.

 

http://www.keppeler-te.de

 

jeg har aldri eid et par ski i hele mitt liv, så jeg kan ikke ha en Keppeler stående i skapet, koster sikkert ei halv nyre også..

 

men takk for innspill 😀

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Torf said:

I utgangspunktet bruker de Anschutz 50Xx avtrekk på sine greier og det er bedre enn noe av skrotet som kommer fra USA/Canada. Spør bare de du ser på TV om dagen. Hadde TriggerTec vært bedre hadde en sett det i Beijing også 8)

 

Jeg vurderte Anschutz-avtrekk på 700-kasse en gang i tiden. Det innebar en del fikkel. Seinere har jeg sett Briley lage adaptere for dette. https://www.briley.com/p-52368-anschutz-trigger-adapter.aspx Jeg ble vel i grunnen frarådet løsningen. Ikke solid nok mekanisk til sentertente riflekalibre var ankepunktet. Best til hvilket bruk er hva det handler om. Sikkerhet, holdbarhet, toleranse for smuss osv.

 

Ikke mye å få sett på TV fra Bejing om dagen, med kun NRK tilgjengelig. Ikke at det er så farlig heller. Snart raser de rundt i kokain-rus, eller flykter til Sveits hele gjengen... 😉

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (12 timer siden):

Tikka låskasse er "One size fits all"... magasinene er ikke det.

okei, 

så når jeg skal bestille vision chassis til 6,5PRC så bør jeg velge LA da? selv om patronen er SA, for så og evt kjøpe andre magasiner så man får maks utav c.o.l ? 

eller er jeg på bærtur nå? 

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler skal du skyte? Hvilken riflestigning har du/ skal du ha?

Skal du skyte de nye lange tunge kulene kan kanskje LA være et poeng, siden patronen bare såvidt er SA. Men har du 210mm riflestigning eller slakere, eller skal skyte lette kuler (<135gr) så er det ingen grunn til å ha det lange magasinet.

Med LA kan du bytte til en "hottere" patron senere, eller 6.5x55 om du ønsker å lettvinthet (og i praksis samme ytelser ;) ), mens om det er mer sannsynlig at du ønsker å ha 308, eller Creedmoor eller noe sånt senere, så SA...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (30 minutter siden):

Hvilke kuler skal du skyte? Hvilken riflestigning har du/ skal du ha?

Skal du skyte de nye lange tunge kulene kan kanskje LA være et poeng, siden patronen bare såvidt er SA. Men har du 210mm riflestigning eller slakere, eller skal skyte lette kuler (<135gr) så er det ingen grunn til å ha det lange magasinet.

Med LA kan du bytte til en "hottere" patron senere, eller 6.5x55 om du ønsker å lettvinthet (og i praksis samme ytelser ;) ), mens om det er mer sannsynlig at du ønsker å ha 308, eller Creedmoor eller noe sånt senere, så SA...

 

K

 

Jeg planlegger å handle inn Berger 140 Grain Match Hybrid Target, samt Hornady ELD-M 147gr, kombinert med N565

det er 1:8 stigning i pipa. 
man vet jo aldri, men tviler på at jeg kommer til å gå over til .308 eller creedmoor senere, kjøper denne i utgangspunktet for å ha den i 6,5PRC. 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

fabrikkammunisjonen til Hornady med 147Eldm måler akkurat 75mm noen såvidt over, noen såvidt under. Du må da ha magasin uten binderplate hvis du skal ha kort kasse. Skal du jage maksfart og evt bruke 156Berger kan det nok være greit med et litt lengre magasin. Jeg tenker bruke 75mm magasin på mitt PRC prosjekt, men har backup i en Grs stokk der jeg kan bruke original Tikka magasiner 300wm med plass nok i.  Har ikke brudd for mange skuddene i gangen til det jeg skal bruke den til.

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (22 minutter siden):

fabrikkammunisjonen til Hornady med 147Eldm måler akkurat 75mm noen såvidt over, noen såvidt under. Du må da ha magasin uten binderplate hvis du skal ha kort kasse. Skal du jage maksfart og evt bruke 156Berger kan det nok være greit med et litt lengre magasin. Jeg tenker bruke 75mm magasin på mitt PRC prosjekt, men har backup i en Grs stokk der jeg kan bruke original Tikka magasiner 300wm med plass nok i.  Har ikke brudd for mange skuddene i gangen til det jeg skal bruke den til.

 

takk for utfyllende informasjon, 

betyr dette at dersom jeg skal bruke 147 ELD-M eller noe større så bør jeg bestille LA utgaven av Vision og evt AISC magasin i LA ? 

Tikka kassen er jo LA uansett slik jeg har forstått det-. 

Link to comment
Share on other sites

147 er i grenseland men skal gå akkurat med kort aisc uten binderplate. Så for lengre kuler er det anbefalt ja, ihvertfall om du skal kun skal bruke chassis, ha kula lengt mulig ut for maksfart og ikke har backup i originalmagasin slik jeg har. Når det er sagt ville jeg likevel prater med den børsemakeren du tenker bruke til kamring for å være helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (3 minutter siden):

147 er i grenseland men skal gå akkurat med kort aisc uten binderplate. Så for lengre kuler er det anbefalt ja, ihvertfall om du skal kun skal bruke chassis, ha kula lengt mulig ut for maksfart og ikke har backup i originalmagasin slik jeg har. Når det er sagt ville jeg likevel prater med den børsemakeren du tenker bruke til kamring for å være helt sikker.

 

jeg har bestilt ei komplett Tikka T3 Supervarmint, så det blir bare å bytte ut stokken med chassis, derfor jeg lurer da jeg skal bestille dette fra skytterlinken, de virka ikke så sikker på hva jeg burde bestille de heller. 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (4 minutter siden):

 

jeg har bestilt ei komplett Tikka T3 Supervarmint, så det blir bare å bytte ut stokken med chassis, derfor jeg lurer da jeg skal bestille dette fra skytterlinken, de virka ikke så sikker på hva jeg burde bestille de heller. 

Ferdig i 6.5PRC?

 

Da gjør du følgende. Vent til du får den.

Mål maks patronlengde i rifla med de kulene du vil bruke

Be skytterlinken måle innvendig lengde i magasinene til SA-chassiet. Trekk fra 1mm

 

Dersom maks patronlengde er mye lengre enn magasinene til SA, kan du ha en fordel av LA. Dersom ikke er det poengløst med LA. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...