Jump to content

Dilemma vedr kjøp av ny rifle 6,5PRC


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg har en godkjent søknad hos Politiet på 6,5PRC, i denne omgang skal jeg kjøpe meg ei dedikert banerifle som kan brukes til litt hobby langhold og prøve meg på litt PRS da det lokale laget har en gruppe som trener på dette.

dilemmaet mitt eller "i-landsproblemet" er valget av rifle, jeg har to alternativ som er innafor samme pris. 

 

Alt.1 fabrikkny Tikka T3x Supervarmint/Bergara HMR Wilderness  og kjøpe et eller annet chassi til desse på sikt. 

Alt.2: har fått tilbud fra Rafdal der han kan bygge en rifle basert på R700 kasse, Wahlter løp og Timney avtrekk, da må jeg skaffe chassis selv og han monterer alt sammen for meg. 

Hva tror dere vil være beste løsning mtp kvalitet, funksjonalitet etc? 

Fabrikkny rifle som har alt jeg trenger eller børsemaker custom, jeg plukker jo ikke fra øverste hylla hos Rafdal her siden jeg har et budsjett og holde meg innafor. (ca 25.000kr) 

Noen som har innspill på dette?

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Sunnmøringens budsjett er minst det dobbelte. 

 

Med "Remington", snakker vi om å "hore opp" en Rem 700, eller er det snakk om en "klon"? Om det er "ekte" Remington hadde jeg tatt Tikkaen hver gang, to ganger på søndag, og en ekstra på fredag...

Men hvorfor PRC? 6.5PRC er (mye) overkill til PRS, om ideen er "hobby langhold" trenger du kanskje ikke 10-skuddsmagasiner?

 

En Tikka får du jo kjøpt i 6.5x55, om du absolutt må ha "oomph", og til PRS er "småpatronene" bedre, 260Rem, 6.5Creedmoor, 6.5x47L, eller videre ned på 6mmXC, 6mmDasher, og 6BR.

6.5x55 er "do-it-all" patronen for alt fra PRS til ELR her hjemme, om man bare skal ha ei rifle, litt mye til PRS, litt lite til ELR, men gratis hylser, billig ammo, og samme ytelser som PRCen. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Ser ut som Sunnmøringens budsjett er minst det dobbelte. 

 

Med "Remington", snakker vi om å "hore opp" en Rem 700, eller er det snakk om en "klon"? Om det er "ekte" Remington hadde jeg tatt Tikkaen hver gang, to ganger på søndag, og en ekstra på fredag...

Men hvorfor PRC? 6.5PRC er (mye) overkill til PRS, om ideen er "hobby langhold" trenger du kanskje ikke 10-skuddsmagasiner?

 

En Tikka får du jo kjøpt i 6.5x55, om du absolutt må ha "oomph", og til PRS er "småpatronene" bedre, 260Rem, 6.5Creedmoor, 6.5x47L, eller videre ned på 6mmXC, 6mmDasher, og 6BR.

6.5x55 er "do-it-all" patronen for alt fra PRS til ELR her hjemme, om man bare skal ha ei rifle, litt mye til PRS, litt lite til ELR, men gratis hylser, billig ammo, og samme ytelser som PRCen. 

 

K

 

Rafdal sier han har Remington 700 kasser på lager, så regner med det er en "ekte", 

uansett så er det kvalitetsforskjellen mellom R700 og Tikka jeg er usikker på. 

 

M67 skrev (8 minutter siden):

En Tikka får du jo kjøpt i 6.5x55, om du absolutt må ha "oomph", og til PRS er "småpatronene" bedre, 260Rem, 6.5Creedmoor, 6.5x47L, eller videre ned på 6mmXC, 6mmDasher, og 6BR.

6.5x55 er "do-it-all" patronen for alt fra PRS til ELR her hjemme, om man bare skal ha ei rifle, litt mye til PRS, litt lite til ELR, men gratis hylser, billig ammo, og samme ytelser som PRCen. 

Jeg vet jeg får Tikkaen i 6,5x55, jeg hadde søkt om dette dersom jeg ville ha den patronen. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (9 minutter siden):

 

Rafdal sier han har Remington 700 kasser på lager, så regner med det er en "ekte", 

uansett så er det kvalitetsforskjellen mellom R700 og Tikka jeg er usikker på. 

Det er ikke så mye å være usikker på. Spørsmålet er vel mer hva Rafdal må gjøre med den. Samtidig er kvalitets-spennet hos Remington enormt, det fins Remington 700e som er nesten "Sauer smooth", og det fins ekte rakleverk, og alt i mellom. 
Men Rafdal har vel en slags utvelgelsesprosess også.

 

fredriko skrev (9 minutter siden):

Jeg vet jeg får Tikkaen i 6,5x55, jeg hadde søkt om dette dersom jeg ville ha den patronen. 

Ser den, men bortsett fra muligheten til å trykke den inn i en kort Remington (som er moot om du skal ha Tikka), så lurer jeg litt på hva som er motivasjonen for PRC kontra de andre patronene. At den er nye og kul er selvsagt god nok grunn, men hva er "greia"?

 

En HELT annen ting - det ligger en TRG42 på Finn, i 300WM - den må vel være en knall kandidat til å konvertere til 6.5PRC, istf. en T3. Den er jo nokså lik, men "bedre", laget i ordentlig stål, og rett og slett grundigere. Og den har en helt OK stokk, og alt man trenger - i mine øyne...

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (30 minutter siden):

Hva med SAKO S20 precision?...leveres i 6.5PRC.. innvendig alu chassis.. rett ut av esken Og klar for skyting til ca budsjettet til TS..F9748D48-69CB-4775-9292-A0C17912734B.jpeg.0ee1b48d576deb4c76ae8e45809157d7.jpeg

 

har kikka mye på denne også, men vil ha litt fleksibilitet mtp skjefter/chassis og ellers ettermarkeds-deler, og der er vel Tikka og R700 enestående da det er mange produsenter som lager utstyr til disse? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (5 minutter siden):

har kikka mye på denne også, men vil ha litt fleksibilitet mtp skjefter/chassis og ellers ettermarkeds-deler, og der er vel Tikka og R700 enestående da det er mange produsenter som lager utstyr til disse? 


R700 og Tikka T3 er nok relativt enestående med tanke på aftermarked deler og ekstrautstyr.. men samtidig så har SAKO gjort mye riktig her med tanke på magasinlengde som muliggjør lenger COL på ammunisjon.. 5 og 10 skudd magasin som ikke koster skjorten.. om kolben/stokken passer så er det jo ikke nødvendig å bytte.. pipe og kasse Ceracoated mm..  mange av de samme tankene bak S20 som ved TRG osv.. nei..jeg liker denne.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye å være usikker på. Spørsmålet er vel mer hva Rafdal må gjøre med den. Samtidig er kvalitets-spennet hos Remington enormt, det fins Remington 700e som er nesten "Sauer smooth", og det fins ekte rakleverk, og alt i mellom. 
Men Rafdal har vel en slags utvelgelsesprosess også.

 

Det er akkurat "rakkelverket" jeg vil unngå, og har idag en Bergara jeg er veldig fornøyd med, har prøvd Tikka hos andre og synes de og virker ganske smooth. 

 

M67 skrev (1 time siden):

Ser den, men bortsett fra muligheten til å trykke den inn i en kort Remington (som er moot om du skal ha Tikka), så lurer jeg litt på hva som er motivasjonen for PRC kontra de andre patronene. At den er nye og kul er selvsagt god nok grunn, men hva er "greia"?

 

det bygger vel mye i at jeg har lyst på noe nytt som ikke "alle" andre har når jeg først skal kjøpe, og jeg bestemte meg først at jeg ønsker meg 6,5mm, og da var det å finne patronen som har litt "punch" ut til de lengre holda, jeg er klar over at ytelsen i PRC ikke er mye bedre en x55 og mangen av de andre i 6,5mm, jeg har også kikka på 6,5-284 som et alternativ, men jeg har lest mye bra omtale om PRC, selv om mye av det som kommer av informasjon og tester er reine marketing stunt som sikkert er bestilt av Hornady selv for og selge denne patronen som om de har funnet opp hjulet på nytt med PRC. 

 

M67 skrev (1 time siden):

En HELT annen ting - det ligger en TRG42 på Finn, i 300WM - den må vel være en knall kandidat til å konvertere til 6.5PRC, istf. en T3. Den er jo nokså lik, men "bedre", laget i ordentlig stål, og rett og slett grundigere. Og den har en helt OK stokk, og alt man trenger - i mine øyne...

 

denne var interessant, dette kan være et veldig godt alternativ, her sparer jeg penger på evt ny stokk/chassis også, men igjen som jeg svarte @Sunnmøring ovenfor så er det vel mindre å velge i av ettermarked deler etc her også. 
vet ikke hvorfor jeg har hengt meg opp i akkurat dette, men tanken på at jeg kan gå ut å kjøpe meg et chassis om 3mnd eller 10år som passer bolt-on er fristende. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har du sett chassiene Vision lager til TRG22/42?
 

Bygge- og materialkvaliteten på TRGen er helt hinsides de to andre du nevner. 
Og du får fordelen av å kunne lade "langt", altså ikke være bundet til SAAMI-COAL, siden magasinet er 95mm langt. Ferdig med et utmerket trykkpunktsavtrekk også. Men budsjettet ryker - som vanlig ;)

Forøvrig, så syns jeg det er kult at du velger 6.5PRC, det er bra med nye ting, og "mangfold", og folk har ikke alltid samme behov. Mitt er i stor grad styrt av latskap - og da faller jo de sære hylsene rett ut...

 

K


 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (30 minutter siden):

 

Hva med å bruke det kaliberet, 300winmag?

Pipa har 11" stigning, og magasinlengden er det den er. Det betyr at du plager deg selv med 180-200gr kuler, som må oppmot 900m/s for å få samme, eller nesten samme ballistikk som 6.5x55, eller for den del 260Rem, som jeg har i TRG22en min.
Klart man kan bruke 300WM, men det har faktisk ingen fordeler (utover å levere energi begge veier) over f.eks. 260, som har en haug fordeler, som pris, rekyl, magasinkapasitet - lettere å se egne treff/ trace... Det siste er jo grunnen til at jeg faktisk savna 6XCen sist lørdag, når jeg lå og skjøt i 12-15m/s vind. 

 

https://youtu.be/-lK0Ia8XpcE

 

Jeg traff overraskende mye, litt pga flaks med et par førsteskudd, men mest pga at jeg så kulesporet/trace på de fleste skuddene. Det kan du stort sett glemme med 300WM, og da må du ha spotter.

 

741583357_IMG_8413(1).jpeg.1f86f815f626fabe991601c2967f6bfa.jpeg

 

2013821669_IMG_8422(1).jpeg.f237bc1c020e3c825443e8994b615937.jpeg

 

I tillegg får en ikke kjøpt egnet ammunisjon i 300WM her i "Kongleriket". 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Pipa har 11" stigning, og magasinlengden er det den er. Det betyr at du plager deg selv med 180-200gr kuler, som må oppmot 900m/s for å få samme, eller nesten samme ballistikk som 6.5x55, eller for den del 260Rem, som jeg har i TRG22en min.
Klart man kan bruke 300WM, men det har faktisk ingen fordeler (utover å levere energi begge veier) over f.eks. 260, som har en haug fordeler, som pris, rekyl, magasinkapasitet - lettere å se egne treff/ trace... Det siste er jo grunnen til at jeg faktisk savna 6XCen sist lørdag, når jeg lå og skjøt i 12-15m/s vind. 

 

jeg ser absolutt argumentene her, kan det være et alternativ for meg å kjøpe TRG`en og få Rafdal til å kamre den om til PRC med muffe system? 
da kan jeg evt beholde 300WM pipa. 

hvordan er TRG mtp slark og driftssikkerhet? er dette det ypperste av hva Sako leverer? om den er fra 1998 eller 2020 så betyr ikke det noe så lenge den er tatt vare på? 

Link to comment
Share on other sites

TRG42 kom i produksjon i 1999. Før det het den TRG41. Avtrekk og sikring ble oppgradert i 2013. Men det er småpell.

Muffe trenger du ikke, bruk originalgjengene (muffe er noe som var nødvendig når folk hadde mausere). M27x1.5-gjengene er utmerkede (mulig 42 har større gjenger, men prinsippet er det samme.
Kjøp rifla, børsemaker skrur ut originalen, tilpasser ny - og du skrur i den som passer deg. Var jeg deg da, så kamra jeg om 300WM-pipa til 300PRC der og da...
Rafdal, Runar Jonsson, mf.l, har laget piper til meg som jeg skrur ut og inn på 2 minutter - målt fra siste skudd med den ene, til 1. med den andre. Oftest treffer de samme sted. Bytting på banen er ikke noe problem. Har nøkkelspor foran fortreet (laget av Rafdal, når pipa tilpasses), og drar til, og løsner med skiftenøkkel. 

Jeg syns mesteparten av det Sako leverer er bra saker. Om du går inn for det (dvs. betaler noe innihelvete) så får du bedre, nicere, smoothere, wtf - låskasser. Men alt jeg har av Sako er topp. En 85 Finnlight, en Vixen, og - foreløpig - en TRG22. Jeg er ikke fremmed for en 42 - men til mitt "prosjekt" skal jeg nok ha LM-sluttstykket og magasinet...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Trenger ikkje muffe i TRG`n. Eg har 2 løp i min uten muffe og skifter lett imellom løpa med eit lite verktøy eg har laget.  

TRG slark? den har vel så mykje slark som må til for at den skal funksjonere i felten.

TRG-22/42 kom med ein oppgradering i 2013, det er små forandringer i avtrekk, utkaster, magasinutløser, rekylkappe og sikringsarm. Mulig det var då riflestigningen på 338lm vart forandret og.

Trur du blir like fornøgd med ein eldre TRG, men rekylkappen kan sikkert vere meir behaglig den nyere utgava.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (49 minutter siden):

Skal du bruke Remington kasse anbefaler jeg at serienummeret starter med A eller B. Da er det også store muligheter for at du kan benytte orginalavtrekket som i de fleste tilfeller blir like bra som Shilen-avtrekk etter justering.

Torf. Det er sikkert 4 på dette forumet som vet at Shilen noengang har laget avtrekk. De fleste har vel neppe hørt om dem i det hele tatt ;)Men mange Remingtonavtrekk er helt OK, og kan bli veldig bra med et minimum av arbeid. Timney er vel ikke akkurat gullstandarden heller. Vet du om noen serienummersammenheng med kvalitet på selve låskassen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner visst å bli gammel..  :-)

 

Ok, for alle under 40, Shilen lagde fine rifler, DGA (Damn Good Accuracy), med egne avtrekk med Rem700 fotavtrykk.

Avtrekkene lager de fortsatt og Ragnar Hansen har brukt dem som std på sine rifler med egne låskasser.

 

Som tidligere eier av en DGA synes jeg Tikka kan være glad for at de ikke har blitt saksøkt til helvete av Shilen når de kom ut med T3. Rent plagiat 8)

 

Her er ei "ny" DGA metallsiluettrifle i 6,5x55 med magasin som stod på finn til 12K for et par år siden. Jeg har fortsatt mareritt over at jeg ikke kjøpte den av ren nostalgi..:

 

054_1759608434.jpg

054_746053352.jpg

054_2068577564.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, M67 said:

Det er sikkert 4 på dette forumet som vet at Shilen noengang har laget avtrekk.

5 inkludert meg 😅

7 hours ago, fredriko said:

hvordan er TRG mtp slark og driftssikkerhet?

Slark er det en hel del av, og det er grunnen til at den blir driftssikker😉 

En TRG er ikke bedre eller dårligere enn andre produkter fra Sako/Tikka. Den er bare laget til et annet formål, og har derfor noen andre løsninger. Jeg er nokså sikker på at om man måler 10 Sako, Tikka og TRG så er de akkurat like skjev alle sammen…

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

 Vet du om noen serienummersammenheng med kvalitet på selve låskassen?

 

K

 

A og B-serie låskasser er fra 70-tallet og hadde jevn fin kvalitet og kan stort sett kjøpes usett.

C-kassene kom vel rundt 80 og der bør man sjekke litt mer.

Senere er det mye "Stegunkvalitet" inkludert rifler fra Customshop hvis man har uflaks.

Tidligere kasser, uten bokstav. er også fine men de mangler styresporet i ene låsklakken på sluttstykket. Skal man bygge M40-klone er dette riktig kasse.

 

Dette er min erfaring fra egne (4-5) og andres ganske mange prosjekter rundt 1980. I tillegg jobbet jeg med våpen da og har plukket på mange slike rifler, inkludert justering av avtrekk og innskyting av sikter for kunder. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 minutter siden):

Tikka og TRG så er de akkurat like skjev alle sammen…

Jeg har ikke målt. Men mitt inntrykk er at både Sako og Tikka ligger en hel del over Remington i kvalitet i produksjonen. Der Sako nok tar Tikka er f.eks. materialvalg - TRG-låskassa er av smidd, seigt stål, men T3en er en eller annen slags merkelig støpelegering. 

Ellers er det vel ikke så mange fordeler, man kan ha 10-skudds DR-magasiner til begge i normalkaliber, og T3en kan ha AI-7 skudds magnummagasiner i magnumkaliber - og TRGen har sitt 7-skudds. Avtrekkene er forskjellige, men egentlig bra begge to. 

Forskjellen er vel at TRG 42en kommer "ferdig" - jeg har skutt PRS-stevner med 22-en, som den er, og selv om jeg har Vision-chassi på den nå, så er det litt lite oppgradering til litt mye penger. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg får somlet meg til det skal jeg for moro skyld bestille et par AI MC 10-skudds 300WM magasiner og se om jeg får tilpasset dem til en Sako 75 i 7mmRM. Det burde funke..

Da får man jo magasin som også kan lades/toppes opp fra utkasteråpningen på vanlig måte.

Unnskyldningen jeg trenger er drivjakt på store villsvinflokker i Østfold :-)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (25 minutter siden):

Når jeg får somlet meg til det skal jeg for moro skyld bestille et par AI MC 10-skudds 300WM magasiner og se om jeg får tilpasset dem til en Sako 75 i 7mmRM. Det burde funke..

Det burde det. Men Hansen var ikke SÅ lysten på å prøve dem med IPR-kassa si.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (38 minutter siden):

Jeg har ikke målt. Men mitt inntrykk er at både Sako og Tikka ligger en hel del over Remington i kvalitet i produksjonen. Der Sako nok tar Tikka er f.eks. materialvalg - TRG-låskassa er av smidd, seigt stål, men T3en er en eller annen slags merkelig støpelegering. 

 

 

Støp?

Tikka produksjon; se 1:39

Hva er ordet på norsk maskinerings språk?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Det burde det. Men Hansen var ikke SÅ lysten på å prøve dem med IPR-kassa si.

 

K

 

Det tror jeg nok han ikke hadde lyst til men 75-kassa er ferdig laget for løse magasiner med kryssmating.

Jeg har skutt med en 75 i 308 med AW-magasiner og den fungerte helt uten problemer.

75'iene har dessuten ikke magasinsikringen til 85 slik at det er enklere jobb med tilpasning.

 

Hvis noen har ytre mål, lengde og bredde foran/bak, på et MC-magasin er jeg takknemmelig for det. Spiller ingen rolle om det er 338LM eller 300wm. De bruker samme magasinbrønn.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sunnmøring said:

Tikka kan bli bra..og er for så vidt bra rett ut av esken.. her er min..

 

 

Veldig stilig den rifla der! 👍 Har lagt merke til bildene i flere tråder. Av nysgjerrighet, hvorfor gikk du for Tikka? Hvorfor ikke en eller annen custom-kasse? Jeg er i tenkeboksen selv, for n'te året. Bergara, Tikka, S&L, Ultimatum, Stiller, Hansen, eller noe annet. Noen børsemakere drar litt på det når jeg nevner T3(x). Og jeg har hørt andre promotere Tikka, på 590 og 595-ens tid.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (5 minutter siden):

 

Veldig stilig den rifla der! 👍 Har lagt merke til bildene i flere tråder. Av nysgjerrighet, hvorfor gikk du for Tikka? Hvorfor ikke en eller annen custom-kasse? Jeg er i tenkeboksen selv, for n'te året. Bergara, Tikka, S&L, Ultimatum, Stiller, Hansen, eller noe annet. Noen børsemakere drar litt på det når jeg nevner T3(x). Og jeg har hørt andre promotere Tikka, på 590 og 595-ens tid.

 

 

Her er fra et annet forum.. fra en Amerikaner som skyter tusenvis på tusenvis på tusenvis av skudd hvert år:

 

Using stock R700’s and blueprinting/trueing then is out all together anymore. By the time you fix everything on them, you absolutely would have been money ahead and with a better gun to just get a custom action.  


With the vast majority of custom actions that are based on the 700-

Adverse weather and adverse conditions reliability. Number one is the trigger. Almost all use Remington 700 triggers. Up until the TriggerTech and Tubb, reliability was suspect with any of them. Trigger failures are easily the #1 issue that plague bolt actions. Have a group of rifles out in windy dusty/sandy conditions and it is good odds that all of the guns that have trigger issues will be Remington 700 based.  
Next is most customs are built more like a bench action than a field action. Blowing dust/sand will show a bunch of rifles that don’t work. Then there is extraction and ejection. Some try to fix weak extraction with a Sako style, but a lot don’t. In any case it’s mostly a bandaid.  


Last, is smoothness during rapid bolt manipulation. Americans don’t generally do speed shooting with bolt actions, and therefor do not really have an appreciation for how slick an action is when ran fast. Most Europeans are sensitive to this however. Between some of their rifle sports and driven game hunting- actions that cycle smoothly and without hitches are almost a requirement. I’ve shot with foreign people that are shocked with how a lot of our “custom” guns feel and that we tolerate it. I agree with them. This is shown in how most of the rifles feel- Tikka, Sako, Accuracy International, Blaser, Sauer, etc. They are all easy to run very fast.  


In the end- reliability and feel. There are very few actions that the manufacturer designed from the outset to make as reliable and bombproof as possible. The notable exception is ARC. The Mousingfield is a 700 footprint done right- except for the trigger. Combine the ARC with a Tubb, and possibly a TT and you start to have something. With smoothnezs of the action... most American companies just don’t even know it’s a thing.  



Now why Tikka-
1). Trigger 
2). Action 
3). Barrel 


Trigger- The Tikka trigger is extremely reliable with sand/dust/debris/ice/snow. This is a big deal to me because I’ve seen a lot of problems with triggers. I’ve had a partner have an ND at sniper school when his 700 trigger failed and fired when the safety was disengaged (Walker trigger”). I’ve had multiple mates/buddy’s have triggers locked up due to sand or debris on work rifles. I and a partner lost a major match because his very highly regarded trigger totally failed during the match. Not too long ago I was on a range with quite a few issues sniper rifles. 6-7 were Surgeons, Stillers, etc. A couple 700’s, a few Tikkas and a couple AI’s. In the desert and the wind picked up to 25-30 mph with blowing sand. Within a short time- less than an hour I think, somewhere around half of the guns with 700 based triggers failed. Locked up from the blowing sand. They had to be completely taken apart and blown out to get functioning again. The Tikkas and AI’s had no issues.  


Action- the T3 is does well in adverse conditions. Finland does generally have “extreme” weather after all. Like the way an action feels- Europeans are less tolerant of rifle malfunctions. I’ve seen a bunch of shooters that after thier customs fail in bad weather, shrugg it off to needing to be cleaned. The Europeans don’t do that. As a whole they expect even “budget” rifles to work correctly every time.  

They are one of the smoothest rapid bolt manipulation actions on the market. Combined with a center-feed, single stack mag, and you have an action that works like it’s on ball bearings. I believe in rapid bolt manipulations and running a bolt fast to be ready for a second/third/fourth shot and they are far and away better than almost all custom actions at this.  


Barrels- From the factory they are generally very, very good. 6-7 years ago I had a dozen plus custom actioned 700 based competition rifles because they all had to have Brux/Bartlien/Hart/etc barrel to be competitive. With Tikkas is the barrel is chambered and twisted correct I just shoot the factory barrels until they’re gone.  


If Tikka T3’s were introduced to the US this year and were $1,000-1,200 people wouldn’t bat an eye. But because they were brought over at $450-500 years ago, people act like they are budget guns.  


I prefer Tikkas if the cartridge fits because it’s hard to name an action from any of the US makers that is actually better. They almost all use a 700 trigger, they almost all are not as tolerant of debris and sand, and almost none/none are as good during rapid bolt manipulation. If it’s a hunting rifle, the integral rail in conjunction with Sportsmatch rings is one of the strongest mounting systems made, while still giving a good cheekweld.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 minutter siden):

Av nysgjerrighet, hvorfor gikk du for Tikka?


Enkelt og greit.. Resultatet ble bra og i ettertid så har jeg ikke angret ett sekund.. den går som en stråle.. den er egentlig tenkt som en «ruske børse» og selv om byggekost ikke er helt «ubetydelig» så er den fremdeles den «billigste» børsa jeg eier.. og det er nok denne som kommer til å være med om jeg skal gå i ura..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Wow, det er det jo INGEN som gjør her... Men han har jo i all hovedsak rett.

 

K

 

Vel, var ikke det som var poenget.. 


Men fra en Amerikaner som foretrekker Finsk "billig" rifle, kontra deres vanlige Rem 700 kopier. Fordi de er mer driftsikre.. 

Tikkaer selges for under halv Norsk pris i USA..  under halv Finsk pris også.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

TRG-låskassa er av smidd, seigt stål, men T3en er en eller annen slags merkelig støpelegering.

De driver nå vel ikke på å smir låsekasser? Det er kanskje sluttstykke som får en dunk med en maskinhammer i et gesenk for at de skal ha en hevearm som sitter fast i kroppen. Smidd stål er vel like fancy og upresist som Krupp steel er markedsføring for Sauer. Det blir som kikkertsikte med Schott glass.

Link to comment
Share on other sites

Med "smidd stål" mener jeg stål som kommer fra stålverket som bolt, stang, plate, et eller annet som er smidd, eller vel egentlig valset, men iallefall er det gitt sin form i fast tilstand, ved bruk av makt.. Eller at rifleprodusenten selv "smir" noe som ligner sluttproduktet, for å å frese ferdig.

Støpt "stål" er noe våpenprodusenten har kjøpt som barrer eller pulver, smeltet og helt i en form som ligner det han skal maskinere til slutt - litt mer avansert enn å helle oppi er det vel, men du ser poenget.  Mye mindre maskinering. Ruger / Pine Tree Castings, er jo ledende på slik støping. 

Ved masseproduksjon er dette mye billigere, men de støpbare legeringene er ikke alltid helt "der", og det er generelt en rekke ulemper til mange bruksområder. Til andre kan det være en fordel, men "smidd" er normalt sterkere, delvis siden man har kontroll på mikrostrukturen, det er mye vanskeligere i et støpt stykke. T3en tar jo dette igjen med å bruke mer materiale.

 

Uansett regnes "støpt" som underlegen "smidd" - også der smidd betyr frest ut av et smidd stykke. Nå er jeg verken helt sikker på at det alltid stemmer, og ikke helt sikker på at Tikka støper kassene heller. Men det er sagt og skrevet en del ikke helt fordelaktig om legeringen i dem. 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Støpt "stål" er noe våpenprodusenten har kjøpt som barrer eller pulver, smeltet og helt i en form som ligner det han skal maskinere til slutt - litt mer avansert enn å helle oppi er det vel, men du ser poenget.

Jeg ser poenget, jeg bruker vel andre begreper😏

 

8 hours ago, M67 said:

T3en tar jo dette igjen med å bruke mer materiale.

Det er jo nesten ikke metal igjen i den kassa. Det kan knapt bli mindre uten å bli "keiserens nye rifle".

 

Det er nesten ingen forskjeller mellom T3, Sako 85, Sako S20 og TRG. De er alle designet for å bli maskinert fra en rund bolt. Forskjellene ligger jo stort sett i om den har to låseklakker eller tre, og om den skal ha full åpning i toppen som på Sako 85 eller minst mulig som de andre. Når man studere kassene så er det helt tydelig at de ønsker å bruke bolt med minst mulig diameter som utgangspunkt.

 

Sammenlign med STR som antagelig har sinsykt mere maskintid for å ende opp med et låsekassehus som er alt annet enn rundt.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bly said:

Det er jo nesten ikke metal igjen i den kassa. Det kan knapt bli mindre uten å bli "keiserens nye rifle".

 

Det er angepunktet mot T3(x), slik jeg har oppfattet det. Den er slanket for mye. Og derfor ikke er stiv nok? Og presisjonen lider? Jeg påstår ikke noe. Bare referer til "rykter på bygda".

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (11 timer siden):

Støp?

Tikka produksjon; se 1:39

Hva er ordet på norsk maskinerings språk?

Da er jeg feilinformert. Det ser iallefall ut som de freser fra rund bolt. Som er smidd/ valset. Jeg har tidligere sett bilder der de går rundt med emner som ser støpt ut - men det kan ha vært sluttstykker - slik som på 1:04 i denne videoen.
Imidlertid kaller de det i den engelske versjonen for "forging", som jo er et smidd emne - likevel - det er mange som kaller all varm bearbeiding, inkl. støping, for "forging". 

 

Uansett er denne diskusjonen et lite sidespor (selv om den er interessant), siden det er mer enn nok konkurranserifler som baserer seg på T3, og gjør det bra, og viser at den er høyst konkurransedyktig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Torf said:

Dette startet de med på Sako X91-serien når økognomene sparte inn den integrerte rekylklakken på låskassa.

Jeg vet ikke hva som kom først av høna og egget her, men jeg mistenker at TRG var først ut med låsekasse uten den tradisjonelle integrerte rekylklakken. TRG ble jo levert med kanskje det første "chassie" også? Så jeg tipper at de har henta desigen fra den, bare at aluprofilen nå ble til ei lita flis som sto mellom stokk og kasse... 

 

21 minutes ago, Casey Jones said:

Det er angepunktet mot T3(x), slik jeg har oppfattet det. Den er slanket for mye. Og derfor ikke er stiv nok? Og presisjonen lider? Jeg påstår ikke noe. Bare referer til "rykter på bygda".

Jeg tror neppe du finner så mange andre låsekasser som er stivere. Lider presisjonen så er det heller skytter først og noe annet etter det.

Link to comment
Share on other sites

Da kontakter jeg Rafdal for og få priser på evt å kamre om 300wm løp og pris på nytt PRC løp tilpasset TRG`en, 

om totalen her koster meg ei halv nyre så blir det og gå for ei ny Tikka T3 Supervarmint for så og kjøpe et chassis som passer den. 

 

Takk for gode innspill, jeg har slått fra meg hele R700 prosjektet da jeg fikk en uggen magefølelse at det blir en noe halvveis løsning med mitt budsjett. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...