Jump to content

Størrelsen på våpengarderoben, hva skrev skytter organisasjonene i høringsuttalelse ny våpenlov ?


Sku

Recommended Posts

Jeg er av den oppfatning at en person ikke er mer "potensiell farlig" hvis han har 6, 8 eller 15 våpen. Det store skillet går mellom 0 og 1 etter min mening.

Jeg lurer da på om noen av våpenorganisasjonene skrev dette i høringsuttalelse til ny våpenlov, eller var de strålende fornøyd med at våpengarderoben(mente jaktvåpen garderoben her, men kan ikke endre da det er blitt kommentert i tilsvar under) ble utvida fra 6 til 8 våpen ? Det fins de av oss som både er (rekreasjons)skyttere, jegere og har litt samlerinteresse, så da hadde en lemping av antall våpen man kan inneha, og skyte med, vært et gode. 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Og det skal nå være enklere å kjøpe fler våpen til sportsskyting enn før, kan ha ett våpen per program. Ikke som tidligere der du kunne tvinges til å bruke det samme våpenet i alle programmer det var tillatt i, uansett om det bare var konkurransedyktig i ett av dem. En litt ivrig pistolskytter havner fort på tosifret antall våpen, uten at garderobestørrelsen er noen hindring.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lese gjennom alle høringssvarene her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-ny-vapenforskrift-mv/id2692915/?expand=horingssvar&lastvisited=e1d78c05-e2e1-41a0-b05c-55182db5436e

 

Jeg deltok i utarbeidelsen av to av disse, og de diskusjonene jeg deltok i den prosessen gikk på at en utvidelse på 6 til 8 jaktvåpen var det beste man kunne håpe på...

Å argumentere for ubegrenset antall jaktvåpen ville diskreditere hele høringssvaret og ødelegge for alle andre argumenter man hadde.

Men jeg er jo enig med deg :-)
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rausheim said:

Før ny våpenlov var vel den teoretiske maksgrensen (uten å være samler) 53 eller 54 om jeg husker riktig.

 

Det må da være mye mer enn som så...?

Tenk på alle ulike bruksområdene som finnes i hver skyteorganisasjon? NSF, SWS og NSU må da ha langt over 50 - og det er bare 3 av mange organisasjoner. 

Og nå er det ikke ett våpen per område, men ett per program - da snakker vi om hundrevis

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Rausheim said:

Hadde vært artig om noen faktisk gadd å telle igjennom for å se hvor mange det er nå som er teoretisk oppnåelig å få til med nåværende lovverk.

Jeg gjorde det akkurat her nå!

42!

Nei, vent det var fra The Hitchhiker's Guide to the Galaxy det.....🤣

Det ble faktisk overraskende mange.... Uten reservevåpen, men alle forbund tatt med så ble den totale summen på utrolige:
160 stk våpen....

Les mer på Lover og regler om våpen

Under "Godkjente skytterorganisasjoner og programmer"

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/10/2021 at 12:29 PM, Razorback said:

Jeg gjorde det akkurat her nå!

42!

Nei, vent det var fra The Hitchhiker's Guide to the Galaxy det.....🤣

Det ble faktisk overraskende mange.... Uten reservevåpen, men alle forbund tatt med så ble den totale summen på utrolige:
160 stk våpen....

Les mer på Lover og regler om våpen

Under "Godkjente skytterorganisasjoner og programmer"

Men må man da være aktiv i alle disse organisasjonene og betale årsavgift for å kunne inneha en såpass stor garderobe? Bare det må jo bli ganske kostbart?

Link to comment
Share on other sites

Har du råd til flere titalls våpen, så har du også råd til våpenrom, alarm med utrykning og forbundskontingenter...

Dessuten skal alle utgifter til våpen og jakt ses opp mot kostnadene til å drive med hest, båt eller drive et kongehus.

 

Du skal være glad du har funnet deg en så billig hobby!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (30 minutter siden):

Bare det må jo bli ganske kostbart?

 

Det er en del av problemet. Men for oss som bor utenfor "det sentrale Østlandet", er nok det største problemet å finne lokallag for andre skyteformer enn DFS, NSF (mest pistol), og til dels, NJFF. For meg, som bor ute på Namdalskysten, blir det 5-sifret antall kilometer, bare for å være sånn noenlunde aktiv i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Skyteferdigheter teller nok ikke (med mindre man blir eskludert fra ei forening, for gjentatte raseringer av sensorer, lamper og inventar).

 

Men for å kunne ha @Razorbacks teoretiske 160 våpen, må man vel vise til en viss aktivitet (hvertfall i pistol?), ikke bare medlemskort i ei svartkruttforening i Bergen, en langholdsklubb i Kristiansand, ei Western-forening i Kirkenes, NROF i Stavanger, benkskytter-klubb i Narvik, og en pistolklubb i Halden? Hvis man vil fylle huset med 160 våpen, må det da være en viss fordel å bo i et strøk der det er kort avstand til foreninger med ulike former for skyting?

Link to comment
Share on other sites

On 11/18/2021 at 5:37 PM, Jegermeistern said:

Skyteferdigheter teller nok ikke (med mindre man blir eskludert fra ei forening, for gjentatte raseringer av sensorer, lamper og inventar).

 

Men for å kunne ha @Razorbacks teoretiske 160 våpen, må man vel vise til en viss aktivitet (hvertfall i pistol?), ikke bare medlemskort i ei svartkruttforening i Bergen, en langholdsklubb i Kristiansand, ei Western-forening i Kirkenes, NROF i Stavanger, benkskytter-klubb i Narvik, og en pistolklubb i Halden? Hvis man vil fylle huset med 160 våpen, må det da være en viss fordel å bo i et strøk der det er kort avstand til foreninger med ulike former for skyting?

Og man får vel heller ikke mer enn 4 håndvåpen som rekreasjonsskytter? Man må delta i konkuranser?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rawlins said:

Og man får vel heller ikke mer enn 4 håndvåpen som rekreasjonsskytter? Man må delta i konkuranser?

 

No blir eg usikker - denne klassedelinga med tilhøyrande begrensingar var vel berre noko som eksisterte i eit rundskriv og aldri i noko lov eller forskrift? Gjeld dette med ny våpenlov? Uansett, slik det rundskrivet var utforma kunne du i teorien ha fire handvåpen per forbund. Så om rekreasjonsskytteren hadde fire NSF-våpen kunne han likevel skaffe seg svartkrutvåpen. Og du må/måtte ikkje delta i konkurransar, men på treningar/dugnader.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, joska said:

 

No blir eg usikker - denne klassedelinga med tilhøyrande begrensingar var vel berre noko som eksisterte i eit rundskriv og aldri i noko lov eller forskrift? Gjeld dette med ny våpenlov? Uansett, slik det rundskrivet var utforma kunne du i teorien ha fire handvåpen per forbund. Så om rekreasjonsskytteren hadde fire NSF-våpen kunne han likevel skaffe seg svartkrutvåpen. Og du må/måtte ikkje delta i konkurransar, men på treningar/dugnader.

Ja, dårlig formulert av meg. Jeg mente feks 4 NSF-våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 18.11.2021 den 15.28):

 

Det er en del av problemet. Men for oss som bor utenfor "det sentrale Østlandet", er nok det største problemet å finne lokallag for andre skyteformer enn DFS, NSF (mest pistol), og til dels, NJFF. For meg, som bor ute på Namdalskysten, blir det 5-sifret antall kilometer, bare for å være sånn noenlunde aktiv i DFS.

Kan du ikke søke om gratis skattefri pendlerleilighet?

 

(Beklager, greide ikke dy meg.. :-) )

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Er nyskjerrig, har noen efaringer med dette?
Noen som faktisk har forsøkt å søke et våpen til hvert godkjente skytterorganisasjon de er medlem i? Feks DSSN?


Spør da jeg er forholdsvis ny skytter i DSSN, men innehar nå nok aktivitet til å søke om våpen nå.
DSSN sine klasser er jo såpass forskjellige at jeg syns det er ganske logisk å ville ha et våpen til hver klasse da et våpen i feks standard klassen ikke vil være konkurransedyktig i open osv.

Tenker da å søke om et våpen til hver klasse som man kan søke til utenom de klassene med 2 års aktivitetskrav (Semi-Auto Open, Semi-Auto standard, PCC)
Det blir da alt i alt 11 våpen (et til open, standard, production, classic, revolver, manual action open, manual action standard, mini-rifle, shotgun modified, shotgun standard og shotgun standard manual)

Innehar flere våpen som er registrert til jakt men som ønskes omreg til DSSN da det er der de blir brukt (feks en Ruger 10/22 og TROY PAR).


Tror dere våpenkontoret ville godkjent dette dersom man sender med et langt vedlegg som forklarer forskjellene på klassene og hvorfor det søkes et våpen til hver klasse, eller er det glemmesak? 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...