Jump to content

Skyte løp alt for varmt


40årskrisa

Recommended Posts

Det har vel aldri vært bra for et våpen å skyte det varmt. Så ja skade har nok skjedd, men den er nok ikke oppbrukt ;) Om du ikke har typen løpsbennerkaliber i den da. Har hørt om folk som har brukt opp piper i 22-250 rem og 243 win i løpet av ei helg da de ble ivrige :P

Link to comment
Share on other sites

Det er her DFS-kragen min til 500 kr kommer inn i bildet. Skyter en serie eller to med jaktrifla, og skyter så et par serier med kragen, før jeg skyter neste med jaktrifla. 
Eventuelt kan man alternere med salongrifla. :-D

Selv om jeg har det tynneste jaktløpet til Weatherby er den sjelden varmere enn lett lunken. SKyter vel 25-30 skudd med den på en kveld på det viset, som er greit, da jeg er for lat til å lade mer...får se hva som skjer nå som jeg er tom for 6.5 ammo, og må lade til 2 kalibre for en kveld. Men har jo salongrifla til "pauseskudd" :-D





 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Wintel said:

Hvilket kaliber og hvor mange skudd på hvor kort tid?

 

Det skytes mange skudd på kort tid i ulike konkurranser, og selv om pipa er for varm til å ta på så er det fortsatt veldig lenge igjen til den blir ødelagt...

 

 

Er en Remington 700 i 308..

 

Mulig/håper jeg bekymrer meg uten grunn, men 12 skudd på rappen, to min pause før 10 nye skudd på rappen gjorde løp/demper skummelt varmt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekjenne en gammel synd, jeg har skutt en MG3 som på filmen som vises over:

Vi hadde to MG3 på Leoparden jeg tjenestegjorde på, en gang i mine unge år. Den ene MGen var montert på laders plass på venstre side i tårnet. MGen ble avfyrt av skytteren som satt på høyre side i tårnet, kanonen skilte mellom skytter og lader. Vi hadde en 1000 skuddskasse/belte som gikk til MGen. En gang på et skytefelt (vognkommandøren var ikke tilstede) fant laderen og jeg ut at vi ville teste hvor mange skudd MGen tålte. Jeg holdt avtrekkeren inne mens laderen fulgte med MGen på sin plass. Det gikk og gikk, nå er det slik at MGen i tårnet som montert her får ikke den kjølingen som en MG i fri luft. Etter litt kikket jeg over kanonen og så at pipa lyste rødt, nærmere litt gult. Jeg ble skremt og slapp avtrekkeren, dævelskapen gikk videre på varmen! Jeg ropte i headsettet til laderen at jeg hadde sluppet avtrekkeren og viste ham begge hendene mine. Laderen spratt ut av tårnet som en Champagnekork ut av tårnluka, jeg satt i fosterstilling så liten som mulig skjermet bak kanonen.  Etter hvert avtok skuddtakten og laderen hoppet ned og trakk ut en patron fra belte og hoppet ut igjen, å åpne MG var for risikabelt. Etter hendelsen så vi smeltede blyrester i små dråpeformer på panseret på utsiden av tårnet, blyet i kulene hadde smeltet, sikkert fra de patronene som lå litt lenge i kammeret før de smalt. Pipa var kass/utbrent etter dette. Vi smuglet pipa til depotet og fikk byttet den uten å havne i trøbbel. 

22 a.JPG

22 b.JPG

22 c..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Haha 15
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vaquero said:

dævelskapen gikk videre på varmen!

Og med det viste frøken MG-3 nok en gang hvem som er sjefen på slagmarken.

 

Men til dere som husker bedre en meg, var ikke MG-3 med åpenent sluttstykke?

(Ikke for å så tvil om historien din @Vaquero)

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, pondus63 said:

de nye 12.7 som kjøpes inn nå har lukket bolt …

 

Artig med multi purpose nå 🙄

Men til temaet, hadde en Remington Seven som har fingeravtrykkene mine fastbrent på pipa etter en smertefull tur på banen. Gikk like godt etterpå men er ikke å anbefale å skyte pipa for varmt.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Finnes vel 3? forskjellige typer. NM214 er M2 med hurtigpipeskift, NM218 er samme men med åpen bolt. NM133 er M3 (luftmitraljøse) bygget om til M2HB.

 

Det er vel ikke så mye verre enn at en tømmer kammeret - men at det i prinsippet er teit å gjøre ting vanskeligere er jeg enig i. Det er likevel teitere å ha 2-3 forskjellige M2er i bruk, så det er kanskje alt i alt bra de kjøper inn nye av én type, hvor alle er like, passer samme montasjer, har samme optikk-/laserfester, og har flammedempere (hva er nattsyn?)..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Det er vel ikke så mye verre enn at en tømmer kammeret

Tja greit nok på baneskyting, meeeen kan jo tenkes de skal brukes til noe annet og da passer det dårlig å tømme våpenet når det blir litt mer en lunkent for å bytte pipe eller vente 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tjukkas said:

Det er her DFS-kragen min til 500 kr kommer inn i bildet. Skyter en serie eller to med jaktrifla, og skyter så et par serier med kragen, før jeg skyter neste med jaktrifla. 
Eventuelt kan man alternere med salongrifla. :-D

Selv om jeg har det tynneste jaktløpet til Weatherby er den sjelden varmere enn lett lunken. SKyter vel 25-30 skudd med den på en kveld på det viset, som er greit, da jeg er for lat til å lade mer...får se hva som skjer nå som jeg er tom for 6.5 ammo, og må lade til 2 kalibre for en kveld. Men har jo salongrifla til "pauseskudd" :-D

Om du har det så travelt at du ikke har tid til å vente litt i mellom seriene er dette helt ypperlig. 2 våpen som du bytter på å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig, men allerede etter 50 skudd (halv kasse)så må (skal) du begynne med å sette våpenet i halvautomatisk innenfor 10sek, med de ildhåndgrep det kreves. Tilbake til auto igjen når det dukker opp mer busemenn. Sikkert ikke så kritisk om det er 10 eller 20 sekunder, men å bare sikre våpenet er raskere og enklere.

Tenker jeg og @Ei tohi varjata blir enige om ikke være enige og lar tråden handle om Rem 700 i 308 på banen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever 7mm. Rem.Mag. som ekstrem når det gjelder varmskyting, etter fem skudd serie kan jeg ikke holde i pipa. Når jeg har den med på banen holder jeg meg til tre skudds serier. Jeg tar med meg som regel 2 - 3 børser som rullerer mellom anvisningene, på denne måten holder jeg lunken på 2 - 3 børser. KV-59 tåler noen runder (.308), men 7mm.Rem.Mag. anser jeg som håpløs til eks. jaktfelt. Min 7mm.RM har 16,30mm pipe målt ved munningen.

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som @Vaquero, bytter normalt mellom 4 rifler om det er jaktrifler. Selv en tynnløpet rifle i 7,62x51 blir så varm etter 5 skudd at blinken skjelver som en litt overvektig magedanserinne i full aktivitet. 7 mm og 7,62 magnumpatroner er enda verre, 3 skudd er oftest nok.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Rugerdud said:

Om du har det så travelt at du ikke har tid til å vente litt i mellom seriene er dette helt ypperlig. 2 våpen som du bytter på å skyte med.

 

Er ikke jeg som har det travelt. Men klasseskyterne i dress og skisko som skyter Sauer. De skyter programmet sitt ganske radig og når de er ferdig vil de hjem, og det er de som har nøkkel....jeg kan være der hele kvelden og plinke om jeg får lov :-D


 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

 

Er ikke jeg som har det travelt. Men klasseskyterne i dress og skisko som skyter Sauer. De skyter programmet sitt ganske radig og når de er ferdig vil de hjem, og det er de som har nøkkel....jeg kan være der hele kvelden og plinke om jeg får lov :-D

Må si jeg virkelig føler med dere som har det slik. Mange sieræva gubber innen DFS som har ødelagt hobbyen for mange som vil skyte litt. Dere får få inn en jeger i styre også skaffe dere en nøkkel slik at dere får mulighet til å skyte litt dere jegere/hobbyskyttere også ;) 

Link to comment
Share on other sites

Ja prøver å komme litt inn i det. Det har vært så fragmentert med skyting siden jeg meldte meg inn i fjor høst at jeg blir liksom ikke kjent heller. Håper å komme meg inn i miljøet der i løpet av høsten når de åpner for trening igjen 20 august, etter at de har vært sommerstengt i 2 måneder... vi er i grunnen mange jegerskyttere. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...