Jump to content

Noen som har søkt våpen 2021


hunter 2021

Recommended Posts

On 8/3/2021 at 10:40 AM, hunter 2021 said:

Noen som har søkt våpen i trøndelag første gangs søker/ første gangs jeger vår/sommer 2021 og vet hvor lang tid man kan forvente før man får svar på søknad og kommer svar i post, mail eller sms?

Du får svaret i postkassa ved din folkeregistrerte adresse. Jeg søkte i januar og venter fortsatt svar. (Agder)

Link to comment
Share on other sites

On 8/3/2021 at 10:40 AM, hunter 2021 said:

kommer svar i post, mail eller sms?

Jeg fikk svar på SMS med beløp jeg skulle betale og kontonummer. Betalte selvsagt umiddelbart. Så kom papirene i posten noen dager senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

12 februar til 24 juni, Trøndelag, det gjaldt pistoler, 3 stykk.
4,5 mnd blir rundt 18 uker.
Snakka med dem for ei uke siden - har søkt flere våpen (garderoben er jo utvida), jeg etterlyste våpenkortet for nr 2 av 3.  Svaret var litt oppmuntrende for jaktfolket :
"vi har så mye å gjøre, det er så mange søknader, og vi prioriterer å få behandlet jaktsøknader.
Våpenkort lar vi vente, du har jo "blålappen" den GJELDER som våpenkort" trøsta damen.  Noen av dem har erfaring og vett i hodet!

Link to comment
Share on other sites

Kopi av blålappen har holdt til alt jeg trenger våpenkort til.

 

Og som alltid, scan/kopier framsiden/hvit kopi av innvillget søknad (din eneste dokumentasjon på hvilket "behov"), utfyllt blått skjema, og ved salg din gule kopi (den blir uleselig etter kort tid og denne trenger du om det blirvrot i registeret!).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leverte førstegangssøknad på hagle kaliber 12 den 12.juli i Trondheim.

iom at jakt og bobil er betalt/leid til jaktåpning så dro jeg nedover til kammeret for og mase 31.august på søknaden. Fikk da beskjed om at de hadde ikke sjangs og at de hadde en bunke som var større enn en flytte eske liggende.

Så jeg spurte da om lånesøknader ville gå litt fortere? 1-2 uker var beskjeden. Dette har de ikke noe eget skjema på så jeg fikk beskjed om å fylle ut en ny våpensøknad og skrive på at den gjelder lån av våpen. Som sagt så gjort.

 

Tre dager senere får jeg en mail fra våpenkontoret hvor de spør hvorfor jeg sender inn en lånesøknad, når jeg har godkjent våpensøknad fra før av?

 

Etter noen mail og en telefonsamtale så får jeg vite at gebyret ble sendt til meg den 14.aug på sms… Som jeg da selvfølgelig ikke har motatt.

fikk sendt gebyret på mail istedet og betalte med en gang(2.sept).

 

4-5 uker er vell svaret hvis jeg hadde fått sms’en på datoen. Pluss en uke i postgang.

 

Nå krysser jeg både fingre å tær for at søknaden havner i postkassa på torsdag(9.sept) slik at jeg slipper og stå uten hagle til jakta.

Er det noen mulighet for at de kan sende meg eller butikken en mail på at det er greit at jeg kjøper haglen uten selve søknaden? Jeg tenker bare sånn i tilfelle jeg ikke skulle få den på torsdagen?

eller er løpet kjørt hvis den ikke dukker opp i posten?

Link to comment
Share on other sites

On 8/6/2021 at 9:13 PM, nhd said:

Litt OT, men er det noen som har fått selve våpenkortet (laminert bankkortstørrelse) i Trøndelag i 2021?

Jepp fikk på militærpistol men foreløpig ikke på grov revolver, på SP til kontoret prioriterer de nå å behandle søknader som har hopet seg opp og avventer våpenkortene.
Som følge av pandemikaos her og migranter og illegale innvandrere ble ervervs behandling overført til Bodø, muligens i 2020 men er nå tilbake til Trondheim.

Etter telefonhenvendelse fikk jeg endret kaliber på en søknad til spesialfelt, til en minipistol jeh har funnet og kjøpt, raskt og ubyråkratisk. damen i telefonen var hyggelig også!

Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2021 at 9:40 AM, M. Fønhus said:

Tok ca 10 uker i Innlandet, selv om det var meldt om 15-20 uker. 
Foreløpig kun midlertidig våpenkort, da dette ville ta mye lenger tid sa de.

Vi må vel bare akseptere at pandemihåndteringen har spist ressurser fra alle deler av politiets virksomhet.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner også folk som når de først skal søke, søker på alt de kan, altså typ 2-3 ganger flere søknader enn de har behov for....Når det er så lange søknadstider så er det greit å ha innvilgede søknader liggende i bakhånd. Slik som situasjonen er nå for tiden så nytter det jo ikke å søke når man finner et bra bruktvåpen på finn, også skal liksom selger vente i flere mnd. før du får innvilget søknaden.

At det er så sykt lange behandlingstider nå handler bare om dårlig planlegging, eller uvilje til å gjøre jobben sin. Dette har blitt gradvis verre siden nærpolitireformen, og kunne fint vært gjort noe med ved å ansette flere folk i forvaltningen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At folk sender inn unødig mange søknader bidrar også til å øke saksbehandlingstiden.

 

Det står nok ikke på uvilje hos de som jobber i forvaltningen, men som du sier er det ikke nok ansatte i forhold til arbeidsmengde. Altså står det egentlig på penger og politikk, et sted må det spares når ikke budsjettet strekker til.

 

At man i tillegg har håpløst gammeldagse systemer for saksbehandling med bunker av papir hjelper ikke akkurat på. De er jo i ferd med å forenkle og digitalisere så dette blir mye bedre på sikt, men i en overgangsperiode på et år eller tre kan man risikere at det egentlig går saktere. Så lenge informasjon skal overføres fram og tilbake mellom papir og digitalt kan det bli mere arbeid til sammen enn om det bare ble værende på papir hele veien. Halvdigitale løsninger fungerer sjelden særlig bra, men målet er jo heldigital og til dels automatisk saksbehandling og et sted må de begynne på endringene.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Vargen said:

At folk sender inn unødig mange søknader bidrar også til å øke saksbehandlingstiden.

 

Selvsagt, men det er en konsekvens av at saksbehandlingstiden er alt for lang i utgangspunktet, men nå er vi på vei mot digitalisering, så det blir nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...