Jump to content

Ladedata for NPB.


Resuam

Recommended Posts

Jeg har kjøpt 50 kuler fra NPB til 6,5x55 på ca 121 gns. Fikk da beskjed om at jeg kunne bruke ladedata fra vihtavuori.com. Der så jeg at det var ladedata for f.eks tsx. Sendte melding til NPB med spørsmål om jeg kunne bruke ladedata for tsx som står i ladeboka i stede og fikk til svar at det kunne jeg. Så lang er alt fint. Når jeg sammenligner ladedata er det ganske stor forskjell på dem:

 

DDCCF9DE-05DF-4DB7-95FF-FEDA90D28B9A.jpeg.46ec85aca804ffd08f974b7c1e23dd15.jpegFB5BC6D8-3F9D-4A69-8C26-9B870A555734.jpeg.a934c4c1576b3c280742a692632c367c.jpeg

 

I ladeboka er det ikke sammenlignbare data for tsx, men jeg tenkte at ttsx ikke er så feil å bruke. Samtidig tenker jeg at jeg nærmer meg ei gråsone her. Syns forskjellen er for stor til at jeg tørr å gjøre noe siden dette er første gangen jeg lader. 
 

Er det noen som har lada disse kulene?image.jpg.19d03bba586c6ae8575b13ddd1a64b7d.jpg

 

hva er beste måte for meg å finne riktig ladedata? NPB sier at vihtavuori har relevant ladedata for samme kulevekt. Hva gjør jeg? Hvilket krutt kjøper jeg? Vil lade ei kule som er så trygg at jeg slipper å knipe øynene sammen og holde pusten når jeg skyter...

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

En annen kule..

Skjønner. 
Vil det si at du ikke har tiltro til kula? Produsenten? Eller kruttet? Jeg er nybegynner i lading og vet ikke så mye. Er det riktig å gå for ei annen kule så gjør jeg det, men jeg oppfatter både kulene fra NPB, og NPB som aktør, som seriøse. Spørsmålet mitt er jo egentlig generelt også siden det som regel blir oppgitt flere valg når det gjelder krutt. Hva er det beste kruttet å gå for?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mye forskjell i ladedata på de to kildene at det er noe å bry seg med. Ulike kilder vil alltid ha noe forskjell. Begynn med den kilden som har lavest vekt og start med en kruttmengde litt over startladning.

Startladning er normalt der kruttet begynner å brenne korrekt i patronen, og maksladning er der trykket er nær tillatt makstrykk i det våpenet som er brukt til utvikling av ladedata. Ditt våpen vil ikke være identisk, og derfor skal du aldri lade til du får oppgitt hastighet, du skal ikke bruke mer krutt enn oppgitt maks. Velg et krutt som ikke er det raskeste som er oppgitt i tabellen, og ikke det langsomste, men midt i. Det er et greit utgangspunkt.

Både kulen og kruttet er OK, det er bare å gå i gang.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Resuam said:

.......Vil det si at du ikke har tiltro til kula? Produsenten? .........

J. Lien testet denne kula opp mot TTSX og GMX i siste utgave av "Jakt" Kort oppsummert ramlet den i filler ved treff- både på 20 og på 300 meter. I Blaseren (1-9") spredde den fra 10-14 cm. I Sakoen med 1-8" stigning gikk den fint. Personlig synes jeg det er litt risiko å ha en kule som krever 1-8" eller kjappere for å gå godt ved jakt på storvilt... 🤔

 

Er det 6,5x55 du skal lade brukte J.L 46grain N160, 49 grain N560 og 49 grain MRP.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Resuam said:

Skjønner. 
Vil det si at du ikke har tiltro til kula? Produsenten? Eller kruttet? Jeg er nybegynner i lading og vet ikke så mye. 

 

Jeg tror både kule og produsent er bra greier. 

Men om en er fersk i faget er det veldig greit å bruke komponenter med testede data.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Resuam said:

Det er også forskjellige alternativer til type krutt. Hva ville dere valgt?

Om vi tar ladedataen til Vihtavouri så fir N-160 deg ca 4 grain mellom min og max mens de andre kruttene gir deg ca 3 grain. Men de litt tregere kruttene gir deg mer hastighet og trykket kommer ikke så fort.

Link to comment
Share on other sites

 

20 minutes ago, M67 said:

Hvor fant Jørund Lien en Blaser i 6.5x55 med 1:9" riflestigning?

Det må du nesten spørre han om, selv aner jeg ikke riflestigningen på min egen Blaserpipe i 6,5x55. Men jeg kan bekrefte at 120 grains TTSX - og samtlige andre kuletyper jeg har prøvd- går meget godt i denne. Jeg har derfor ingen planer om å prøve NPB...

3 hours ago, asterix said:

 ....Personlig synes jeg det er litt risiko å ha en kule som krever  1-8" eller kjappere for å gå godt ved jakt på storvilt... 

Her snakkes det om 1:8,66" og det er vel nærmere 1:9 enn det er 1:8.. 

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

8.66 er ikke 9. For lenge siden var 9 vanlig i 260 Remington, og det var alltid like fornøyelig når folk skulle skyte langhold med lange fine matchkuler... Sauerene har gjerne 8.66 og kulene gikk fint, men i 9 - no dice.

Idag er det en HAUG kuler som ikke går godt i 8.66, nesten de fleste homogene (iallefall alt over 120gr), og enda flere som gir opp ånden etter noen hundre meter. Noen få må under 8", og et par må faktisk under 7.5...

Og en 1/2" kan bety gå eller ikke gå, det ser vi hele tida.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

8.66 er ikke 9....

Det tror jeg alle er rimelig klar over, men det er større en 8- det tror jeg du må være enig i. Når det i tillegg står på eska at kula  er beregnet på "8 or faster" bekrefter vel Liens test produsentens anbefaling...image.png.ab674e6e0fdef89f43b5f51cd4b20a31.png....

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Da skjønner jeg ikke hvorfor Lien gidder å teste det i 9 eller 8.66, eller hvorfor du tar det opp i det hele tatt. Blaser bruker forresten 220mm, 8.66" riflestigning, i følge Blaser.


Det står ofte på kuleesker hvilken riflestigning de trenger, og min (etterhvert temmelig omfattende, men ikke i nærheten av Jørund Lien sin) erfaring her sier at du må ihvertfall ha det som står, og for at det skal være pålitelig, ofte 1/2" mindre. 

Både Barnes og Berger har revidert sine anbefalinger, og er nå mer enige med det jeg har sett. Jeg tror muligens "feilen" lå i at de har testskutt i varmt vær, høyt over havet eller noe.
NBP tester neppe i varmt vær - men foreløpig vet jeg at de ikke har testet på langt hold (dette er samme folkene som GRS) men mye på kort hold, og de vet nok hva som virker eller ikke virker. I Norge.

K

Link to comment
Share on other sites

Er dette de samme / eller lignende kuler som Kjell Tonheim i sin tid lagde?
Han holdt jo til Eikefjord innafor Florø, og kalte kulene sine PBP (Presicion Bullet Production), og data på disse finns bla. i Ladeboken #6.
Jeg kjøpte en del slike kuler i .358 til min 35 Whelen, og det er vel de mest presise kuler jeg har skutt i det kaliberet.
Mener sønnen til Kjell sto for mye av produksjonen da Kjell ble syk.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, seawolf said:

 

Er dette de samme / eller lignende kuler som Kjell Tonheim i sin tid lagde?

 

Det er de samme kulene, men de er også endret på. Jeg har bare siste utgave av ladeboka og vet heller ikke om dataene fra den gangen gjelder for dagens produksjon. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Resuam said:

Det er de samme kulene, men de er også endret på. Jeg har bare siste utgave av ladeboka og vet heller ikke om dataene fra den gangen gjelder for dagens produksjon. 

Såvidt jeg forstår er det nye folk, samme maskiner og mye samme ideer. Men kanskje litt mer markedsføring - slik de gutta har fylt verden, og utvilsomt tjent en del penger på igrunnen nokså kjipe riflestokker, så har jeg svært stor tro på kuleproduksjonen. Det er alle muligheter til å lage gode kuler, timingen er perfekt, og de kan å selge.
Skal nok handle inn litt fra dem snart, men venter til de har testet de nye kulene på litt lenger hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, asterix said:

J. Lien testet denne kula opp mot TTSX og GMX i siste utgave av "Jakt" Kort oppsummert ramlet den i filler ved treff- både på 20 og på 300 meter. I Blaseren (1-9") spredde den fra 10-14 cm. I Sakoen med 1-8" stigning gikk den fint.

 

Leste denne artikkelen, første spørsmålet eg hadde var kva f.... slag ladning bruka Jørund som fikk GMX til å samle😂

Så kommenterte han tørt at NPB fløyg i filler, noko produsenten informerer om at vil skje dersom hastigheten ved anslag  er høg nok. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, tussehaugen said:

...Så kommenterte han tørt at NPB fløyg i filler, noko produsenten informerer om at vil skje dersom hastigheten ved anslag  er høg nok. 

NPB havarerte også 300 meters hold, med en utgangshastighet på rundt 825 m/s 🤔...

Selv liker jeg at slike kuler holder sammen når jeg jakter matvilt. Splinter som punkterer mellomgulv og vom er ikke morro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

Da skjønner jeg ikke hvorfor Lien gidder å teste det i 9 eller 8.66, eller hvorfor du tar det opp i det hele tatt.

Så det skjønner du ikke. Da skal jeg forsøke å forklare. Det er meget viktig. Sikkert ikke for deg - men for utrolig mange andre. Slik informasjon gjør at vanlige jegere og hjemmeladere slipper å kjøpe denne kulen- om de har en Blaser- eller lignende våpen. Det vil også gjøre at en del av oss fokuserer mer på nettopp dette problemet. Brorparten av jegere og hjemmeladere har et avslappet forhold til temaet riflestigning. Selv har jeg bare opplevd problemet med ett våpen tidligere, min 22-250 med 1:14. At dette kunne oppstå med en så lett kule i 6,5 hadde jeg ikke trodd. Derfor er det meget bra at J.Lien utfører nettopp denne testen- og publiserer.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du går inn på heimesida til NPB så står det kva twist man må ha for å stabilisere kula, der beskrives også hastighetsområdet for ekspansjon og fragmentering.

Jørund skøyt i is ved 10 minusgrader, det er tøffere vilkår enn ved treff i vilt sjølv om Jørund hevder det motsatte.

Henta 50 kuler frå NPB på posten i dag, blir spennande å få teste på dyr til hausten.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, asterix said:

Så det skjønner du ikke.

Nei jeg skjønner ikke det. Det står på boksen. Lien kunne nevnt det, og sagt at da går det ikke i Blaser osv. Han vet meget godt hvilken riflestigning de ulike har og hvilken betydning det har. 

At han faktisk demonstrerer det, og lager tvil til alle de som ikke skjønner det selv om de går eller ikke vitner nesten om en agenda.

 

17 minutes ago, tussehaugen said:

Om du går inn på heimesida til NPB så står det kva twist man må ha for å stabilisere kula, 

Jepp

 

17 minutes ago, tussehaugen said:

Jørund skøyt i is ved 10 minusgrader, det er tøffere vilkår enn ved treff i vilt sjølv om Jørund hevder det motsatte.

Det er nok en del kuler som "feiler" den testen ja.

 

31 minutes ago, asterix said:

At dette kunne oppstå med en så lett kule i 6,5 hadde jeg ikke trodd.

Det står på boksen

 

31 minutes ago, asterix said:

Derfor er det meget bra at J.Lien utfører nettopp denne testen- og publiserer.

Det står fremdeles på boksen! Og det står på nettsiden deres, og i nettbutikken! Og JEG skjønner ikke? Han gjør ikke en test, skjønner du ikke det? Han bare demonstrerer at kula ikke går. Blant annet får han deg i tvil om kula er noe å satse på:

5 hours ago, asterix said:

Personlig synes jeg det er litt risiko å ha en kule som krever 1-8" eller kjappere for å gå godt ved jakt på storvilt... 🤔

 

Det er en haug med kuler som krever det, men siden de fleste rifler har 8", og Jørund Lien ikke har bestemt seg for å markere det, så er det vel ikke så kjent. 

 

Jeg skrev det i en annen tråd, og jeg gjentar, det er er forskjell på erfaring og innsamling av data, og ingen av de to sikrer på noen måte at man trekker rett konklusjon, eller faktisk har grunnlag for noen konklusjon. Dette er kontinuerlig ankepunktet mitt mot såkalte tester i lignende blader. Alle bladene er notoriske på dette, med et svensk et som best, og de to norske utvilsomt verst - i den vestlige verden...

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

I hvilken rifle måler du 9" - det er nokså uvanlig.

I min gamle Husqvarna 1640image.jpg.e821f0ffdda87d422390ab8d32d5e69b.jpg

 

Jeg hadde et lag tape rundt pussestokken og tegnet en rett strek på langs. Dro den langsomt gjennom og markerte to punkter slik at jeg fikk en runde. Deretter målte jeg avstanden mellom. Første gang fikk jeg 8,5, men var ikke fornøyd med nøyaktigheten min og gjorde det hele en gang til og fikk da rett i underkant av 9

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Resuam said:

Jeg målte riflestigninga mi til ca 9» Det er vel dårlig nytt for meg det da? «8 inches or faster» bør vel bli mindre enn 8?

Du får prøve først, men .. Det er nettopp slike som deg og meg som har meget godt av å lese slike tester. Hva som står på hjemmesiden til produsenten er det meget få som sjekker- og når en i tillegg ikke vet hvilken riflestigning en har- jaja... Jeg har- og har hatt mange børser- og mange kalibre, men jeg vet ærlig talt  bare riflestigningen til to av dem. 22-250en og Blaseren i 6,5... At M67 fremdeles ikke forstår at dette er nyttig informasjon for meg og likesinnede får så være.😏

Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er jo på nivå med at han tester om bensinbilen går på diesel jo. Jeg gidder iallefall ikke slike blader. Minner meg om et bilblad jeg leste en test i (hos tannlegen eller noe), "det var så irriterende at den ikke ville starte om man ikke holdt clutchpedalen inne"... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Han gjør ikke en test, skjønner du ikke det? Han bare demonstrerer at kula ikke går. Blant annet får han deg i tvil om kula er noe å satse på:

Om du kaller det en test- eller en demonstrasjon er ett fett for meg-  han forklarer nettopp det jeg er ute etter- harde fakta. Han forteller meg at denne kula ikke går i min Blaser- så jeg slipper å teste denne. Han skyter også med min favorittkule 120 grns TTSX som holder sammen- både på 20 meters hold- og på 300 meters hold. NPB havarerte i de samme testene, i samme medie, og i samme temperatur. Slikt er nyttig informasjon for meg.  For 20 år siden hadde jeg sikkert lest på boksen- og testet i hytt og pine- nå har jeg vokst ifra slikt. Jeg fortsetter å bruke TTSX med god samvittighet.😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, asterix said:

Jeg fortsetter å bruke TTSX med god samvittighet.😉

Heldig du som har muligheten. Min plan var å teste gmx først og så ttsx hvis gmx ikke funket hos meg. Nå er det jo ikke mulig å få tak i disse kulene og da håpet jeg at disse ville gjøre jobben. Kommer til å lade dem opp og teste. Også i vannkanner på 50-300 m. Hvis de fragmenterer da, må jeg jo se i hvilke kanner splintene ligger. Håper enda at det skal fungere da...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser litt mer nøyaktig på disse ny "oppfinnelse" finnes det bedre løsninger angående form , material og hjemmeside .  

Hvor er ladedata ? 

Alle andre aktører uansett om de kommer fra Tyskland , Østerrike , Slovenia kan det bedre . 

Og prismessig ligger de mer i øvre sjikt . 

Dermed er det ingen grunn å kjøpe norsk , de må first gjøre sine lekser .

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, moviken said:

Tja en test i is ?

Her jeg bor er isen ikke så sky at vi behøver å skyte den, det er mer motsatt, den er helvetes vanskelig å få vekk.

Spøk til alvor, testing av kuler i is er morsomt, men har ingen verdi ut over det. Test i is kan aldri reproduseres fordi is har ulike egenskaper fra dag til dag, og ut fra forholdene den er frosset under.

Det eneste testmediet som er tilgjengelig for å sammenligne kuler er vann, det er likt over alt.

Ballistisk gelatin brukes profesjonelt, men det finnes 5-6 ulike typer som er eller har vært i bruk slik at de fleste tester i ballistisk gelatin er verdiløse fordi det ikke er oppgitt type og temperatur. Måten den blandes på har også stor betydning for resultatet. Kort sagt ingen ting en hobbytester kan bruke om testene skal sammenlignes med andre tester.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Per-S said:

.

Spøk til alvor, testing av kuler i is er morsomt, men har ingen verdi ut over det. Test i is kan aldri reproduseres fordi is har ulike egenskaper fra dag til dag, og ut fra forholdene den er frosset under.

Det har du nok rett i, men her ble TTSX og GMX skutt i samme mediet og de holdt, de var som klippet ut av reklamen- skutt på  20- og 300 meter. NPB havarerte- enkelt og greit. Det synes jeg er nyttig informasjon. Når de i tillegg lager en jaktkule i 6,5 som ikke kan brukes i normale jaktrifler har de ekskludert seg selv fra det gode selskap i 6,5. Når det er sagt, NPB i 9,3 kan det hende jeg kjøper om den gjør det bra i tester. (Men jeg har blitt for lat og gammel til å teste den selv)

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Har liggande ei pakke med npb i 9.3 som skal lades opp for sesongens jakt. 
Tenkte å fylle opp nokre kanner med klissvåt sagflis og skyte mitt  utvalg i dette kaliberet. Har liggande mega, oryx, EVO, npb og ecostrike. Det blir absolutt ikkje noko hightech test meire ei sammenligning. @asterix At npb flyg i filler er ingen nyhet, det forteller dei faktisk sjølve på deira heimeside...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, tussehaugen said:

..At npb flyg i filler er ingen nyhet, det forteller dei faktisk sjølve på deira heimeside...

I så fall er den uaktuell i 9.3 også, fragmenter gjennom mellomgulv mm blir fort ufyselige greier.😒 

For rev, bever osv. er det jo greit, men til mat-vilt må en jo være rimelig spesiell om en velger kuler med slike egenskaper.. 🤔

Skal bli artig å se din uformelle test 🙂

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Ser den, vomskudde dyr skal faktisk vrakes på viltslakteri. Kjedelig om det skjer pga fragmenterende kule.

 

Ref. NPB så skal ikkje kula fragmentere før du overstiger 700-850 m/s ved treff, klarer neppe den farten med 9.3 så eg forventer restvekt over 95%  


Har egen tråd om blyfrie kuler, legger info og resultat der.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Resuam said:

Jeg har tenkt vann.

Vann er alltid reproduserbart, i høyhastighet oppfører det seg svært likt vev og ballistisk gelatin 250A som er den mest brukte og best standardiserte typen. Ved lavere hastighet gir det litt mindre motstand slik at total penetrasjon i vann er ca 50% mer enn i 250A.

5 hours ago, asterix said:

Det har du nok rett i, men her ble TTSX og GMX skutt i samme mediet og de holdt,

Om du fryser flere blokker med is blir det ulikt sprekkmønster i hver av dem og de kan gi ulikt resultat. Skyter du på naturis er det enda vanskeligere. Moro, men ikke vitenskapelig.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, asterix said:Når de i tillegg lager en jaktkule i 6,5 som ikke kan brukes i normale jaktrifler har de ekskludert seg selv fra det gode selskap i 6,5. Når det er sagt, NPB i 9,3 kan det hende jeg kjøper om den gjør det bra i tester. (Men jeg har blitt for lat og gammel til å teste den selv)

Det meste av moderne amerikanske rifler i 6.5 selges med 8 og 7.5 twist. Så se har ikke eksludert seg fra det markedet de sikter på som nok er en del større enn Norge og Sverige. 

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt sikkert rett i. Men en Norsk kule burde brukes i Norge- og Europa også. Hvor stor %-andel av europeiske rifleeiere- med børser i 6,5- tror du vet hvilken twist børsene deres har? Jeg har selv tre børser i 6,5 i skapet, og vet kun twisten til Blaseren- etter å ha lest det i Jakt. Det har aldri vært behov for å vite det heller. Og slik er det nok med de aller fleste hjemmeladere her i landet. Jeg har langt over normal interesse for lading- og våpen for å si det forsiktig. En litt annen design, muligens med med en litt kortere boattail- og kulen kunne blitt en bestselger. Den er lansert på akkurat riktig tid- mtp den nye forskriften- synd de snubler på oppløpet. Det er derfor jeg mener at de ekskluderer seg selv fra det gode selskap. Slik den er i dag vil den neppe bli ladet i ferdigammunisjon heller- da den er ubrukelig til jakt i store mengder av våre jaktvåpen. Jeg kan i hvert fall ikke selge denne til jegere som vil kjøpe ammunisjon på den lokale skytebanen. Jeg vil tro generasjon 2 er endret. Men er det kun det amerikanske markedet de er ute etter har du muligens et poeng- de kjøper jo alt. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Austergården said:

Det meste av moderne amerikanske rifler i 6.5 selges med 8 og 7.5 twist.

Stemmer dette? Fabrikkrifler har stort sett 8" stigning i USA. Noen kan tilogmed ha 9". 7.5 er det nok bare de aller mest fremadstormende som bruker.

 

5 minutes ago, asterix said:

Den er lansert på akkurat riktig tid- mtp den nye forskriften- synd de snubler på oppløpet. Det er derfor jeg mener at de ekskluderer seg selv fra det gode selskap. Slik den er i dag vil den neppe bli ladet i ferdigammunisjon heller- da den er ubrukelig til jakt i store mengder av våre jaktvåpen. 

Her er jeg helt enig. De vil selge mindre kuler, få misfornøyde kunder, lage et rykte om at homogene kuler ikke går, osv.. Det ville vært mye bedre om de laga ei "sikker" kule til 8.66-stigning (som er altoverskyggende vanlig i Europa) og ofret de siste kneppene på ytelse. Det perfekte er sikkert ei superkule som trenger 7"-stigning, om alle hadde det - men det har de ikke. 

Virkeligheten trumfer alltid teorien om hva som er "best". 

På andre siden, får de de ut til verdensmarkedet, så er det nok noen som får dem til å gå, og da selger de. Markedsføring er alt. Disse karene selger jo tross alt GRS-stokker til hele verden, så da selger de nok kuler ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Stemmer dette? Fabrikkrifler har stort sett 8" stigning i USA. Noen kan tilogmed ha 9". 7.5 er det nok bare de aller mest fremadstormende som bruker.

 

Her er jeg helt enig. De vil selge mindre kuler, få misfornøyde kunder, lage et rykte om at homogene kuler ikke går, osv.. Det ville vært mye bedre om de laga ei "sikker" kule til 8.66-stigning (som er altoverskyggende vanlig i Europa) og ofret de siste kneppene på ytelse. Det perfekte er sikkert ei superkule som trenger 7"-stigning, om alle hadde det - men det har de ikke. 

Virkeligheten trumfer alltid teorien om hva som er "best". 

På andre siden, får de de ut til verdensmarkedet, så er det nok noen som får dem til å gå, og da selger de. Markedsføring er alt. Disse karene selger jo tross alt GRS-stokker til hele verden, så da selger de nok kuler ;)

 

K

1:8 er normalt for fabrikksrifler fra masseproduksjon mens mindre custom shops og ferdigbygge fra f.eks. Impact i 6.5 prc gjerne gir deg valget mellom 1:7.5 og 1:8.. Vil påstå at 1:8 er mer eller mindre standard i Nordamerika i disse dager.
 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vand som testmedie for hydraulisk ekspanderende kugler, giver et urealistisk positivt billede, i forhold til levende vev.
Derfor er det ofte problematisk med ekspansion af den slags kugler, om ikke treffet er helt perfekt.
Masser af tifelde med den type hydraulisk ekspanderende kugler, som flyver ret igennem ved lungetref, om man bare kommer på moderate skothold.
Rent statistisk, vil en kugle der frakmenterer og afskiller store skjærende vinger, være markant mere effektivt drepende. Samtidig kan de leverer markant bedre afblødning, Markant kortere fluktstrækninger, Markant færre skud pr stk leveret vildt, Markant færre påskydninger, som ikke findes. 
OG JA så er der en lidt forøget tendens til en risiko for perforeret vom. Dog virker det til, at om man passer dyret umiddelbart efter det er skudt, så sker der ingen forurening med mage indhold. 
Selv ved tref foran mellemgulv, er der en risiko for åpning af spiserør, og derved mageindhold. Dette er gældende for alle kugler.
Så på bundlinien er den type frakmenterende kugler, med solid bagende. Nok den konstruktion. som totalt set statistisk giver mindst kjøtspild (færre skud pr leveret dyr, Kortere flugtstrekke, bedre afblødning, mindre blodslået kjøt, og ikke mindst markant færre påskydninger som ikke findes.
Der er næppe tvivl om at der fra denne kompetente producent kommer kugler i nær fremtid, som ofre lidt BC, men til gengæld stabiliserer i alle 6,5x55 rifler, med en lovlig kuglevekt

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/13/2021 at 1:35 PM, ignorant said:

.........Rent statistisk, vil en kugle der frakmenterer og afskiller store skjærende vinger, være markant mere effektivt drepende. Samtidig kan de leverer markant bedre afblødning, Markant kortere fluktstrækninger, Markant færre skud pr stk leveret vildt, Markant færre påskydninger, som ikke findes. 
OG JA så er der en lidt forøget tendens til en risiko for perforeret vom. Dog virker det til, at om man passer dyret umiddelbart efter det er skudt, så sker der ingen forurening med mage indhold. 

😳Den siste påstanden vil jeg stort sett betegne som tullprat. Med et rent vomskudd, inn/ut- kan det i få tilfeller stemme, men ved treff i frempart med utgang i vom ,splintring av ribbein med påfølgende punktering av vom, eller de fleste andre typer skudd der vom er skadet- slurpes vominnholdet inn i inngangshull og hinner- og ødelegger store mengder av dyret. Løper dyret 20 meter er det meste infisert.  Ved inngang i vom og utgang i frempart- omtrent samme resultat. Og jo kraftigere kaliber- og høyere hastighet- jo jævligere blir det som regel.😒 I tillegg sier forskrifetene at dette dyret ikke er salgbart-uansett hvor "fint det er"  Det er godt mulig du har lov til slikt i Danmark, men her i landet er det ikke tillatt. Derfor- kuler som havarer/splintres er noe dritt å bruke på matvilt- rett og slett. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...