Jump to content

Ladedata for NPB.


Resuam

Recommended Posts

On 6/13/2021 at 1:35 PM, ignorant said:

Rent statistisk, vil en kugle der frakmenterer og afskiller store skjærende vinger, være markant mere effektivt drepende. Samtidig kan de leverer markant bedre afblødning, Markant kortere fluktstrækninger, Markant færre skud pr stk leveret vildt, Markant færre påskydninger, som ikke findes. 
OG JA så er der en lidt forøget tendens til en risiko for perforeret vom.

Det kan være slik, men det kan like gjerne være slik at en kule som fragmenterer ikke kommer inn til vitale deler. Har man "store skjærende vinger" fungerer konseptet godt, men dersom vingene blir små og lette vil vingene ikke penetrere særlig langt, og bakstykket blir for lett til å penetrere større dyr. Jeg har skutt mange dyr med 215 gr kobberbaserte kuler, og i de tilfellene det ble revet av vinger har disse ligget svært nær skuddkanalen. Jeg antar at mange andre har samme erfaring med kobberbaserte kuler.

For kuler i grove kalibre fungerer dette konseptet svært godt, i .45 og .50 kaliber blir vingene så tunge at de gir gode sårkanaler og brukbar lengde på sårkanalen.

Link to comment
Share on other sites

Per-S
 

 

Jeg ved godt, at mine erfaringer med den type kugler, er begrænset til ca 250 1. hånds erfaring, og over 3000 2 håndsobservationer.
Faktum er i disse tilfælde, at de vinger, som vejer fra 1-2 gram, penetrer/skærer ca 20 til 30 cm dybt, og oftest giver gennemskud på dyr op til hjortekalv. Og bagstykket giver i over 95% af tilfældene gennemskud på dyr med kropsvægt på mellem 300 . 600kg (Zebra, Gnu, eland og oryx.
Det ser ud til, at vingerne pga centrifugalkraften bevæger sig bort i forhold til selve kuglen, i et forhold på ca 25% radial bevægelse i forhold til aksial bevægelse.
Billede efter 25 cm gennem 2cm fast gelatine, og 10 cm 65% luftfyldt gelatine
 

image.png.5e61157f2eea1e65a1392f57c50fba64.png

Link to comment
Share on other sites

On 8/6/2021 at 7:19 PM, asterix said:

😳Den siste påstanden vil jeg stort sett betegne som tullprat. Med et rent vomskudd, inn/ut- kan det i få tilfeller stemme, men ved treff i frempart med utgang i vom ,splintring av ribbein med påfølgende punktering av vom, eller de fleste andre typer skudd der vom er skadet- slurpes vominnholdet inn i inngangshull og hinner- og ødelegger store mengder av dyret. Løper dyret 20 meter er det meste infisert.  Ved inngang i vom og utgang i frempart- omtrent samme resultat. Og jo kraftigere kaliber- og høyere hastighet- jo jævligere blir det som regel.😒 I tillegg sier forskrifetene at dette dyret ikke er salgbart-uansett hvor "fint det er"  Det er godt mulig du har lov til slikt i Danmark, men her i landet er det ikke tillatt. Derfor- kuler som havarer/splintres er noe dritt å bruke på matvilt- rett og slett. 


Personlige holdninger, er tilladte. ;-) 
Praktisk erfaring, er ikke nødvendig for at have en holdning og en mening ;-) 
Mine begrænsede praktiske erfaringer, på over 299 dyr nedlagt, og tilbagemelding på over 3000. Så vil jeg fastholde den påstand, du så nobelt kalder Tullprat.
Statistikken indikerer, at antal skud pr leveret dyr, i gennemsit reduceres fra ca 1,7 skud pr dyr, og en flugtafstand på gennemsnitlig 77 meter. 
Til 1,2 skud pr dyr, og en gennemsnitlig flugtafstand på 22 meter
Første angivelse, er fra Alf Martin Bråtens undersøgelse af 1000 feldte elge, 500 feldte hjort, 250 feldte rådyr og 200 feldte rensdyr.
Resultaterne understøttes af en tilsvarende Svensk undersøgelse af 16.000 feldte elge på 90tallet
De 1,2 og 22 er resultatet baseret på 200 Afrikanske mellem til stort afrikansk Plainsgame (Springbock - Eland) (skudafstand fra 75 til 480 meter, kalibre fra 243 til 9,3 (50% 6,5)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, kjøttjegeren said:

Som feltkontrollør har du ikkje lov å godkjenne dyret for videre salg viss det er punktert vom eller avskutt spiserør.

Jeg har ingen pejling på Norsk byrokrati ;-) 
Men mon ikke man gennem 100 år har anvendt tusindtals dyr til konsum, som har haft hul på vom eller spiserør.
Mon ikke behov for opfølgningsskud og bare det tilfælde hvor dyret vinkler, eller pludselig bevæger sig, giver mindst lige så mange tilfælde. Med reelt markant større spredning af bakterier

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, ignorant said:

vingerne pga centrifugalkraften bevæger sig bort i forhold til selve kuglen

Sentifugalkraften kan du stort sett se bort fra, det er nok geometrien under oppbrekking som fører til retningsendring for fragmentene. Det ser du raskt om du regner på gjennomsnittlig radiell hastighet under fragmentering for den massen som blir til fragmenter.

Når fragmentene blir mer enn 2 g har jeg tro på at de er effektive, men er de mye lettere tror jeg de vil stoppe for lett. Husk at i Norge er det elg som er den vanskelige testen for jaktkuler. Skal slike fragmenter fungere må de kunne penetrere bogfjøl på grov elg. Da kreves det mye, det er mange tilfeller der bløte jaktkuler i normale jaktkaliber har blir stoppet av en solid bogfjøl og kulen ligger som en sølvmynt mot beinet.

Et annet spørsmål:

I Norge er det krav om ekspanderende kule til storviltjakt, regnes en slik fragmenterende kule som ekspanderende i henhold til et slikt krav? Hvordan er lovgivning i Danmark 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ignorant said:

..Praktisk erfaring, er ikke nødvendig for at have en holdning og en mening ;-) 
Mine begrænsede praktiske erfaringer, på over 299 dyr nedlagt,....

Nå kan nok ikke jeg vise til 299 vomskutte dyr, heldigvis.☺️

Men jeg har jaktet hjort, elg og rådyr i 40 år- i en av Norges største hjortekommuner- så jeg har dessverre sett en del vomskutte dyr opp igjennom årene. I tillegg til å jakte i egne jaktlag, jakter jeg også med flere andre jaktlag. Jeg er også ettersøksjeger- både for kommune- og i ettersøksringen som dekker hele denne kommunen, det skytes rundt 1000 hjort årlig her..  Så litt praktisk erfaring med vomskudd har jeg dessverre greid å tilegne meg i løpet av 40 år som jeger. Jeg føler derfor at jeg bør ha «nok praktisk erfaring» for min uttalelse- og står ved den- selv om du har en annen erfaring/mening.😉

 

At dyret kan være godt spiselig etter et vomskudd er helt irrelevant. Forskriftene sier at vomskutte dyr ikke er salgbare. At du mener dette er en tulleforskrift er også helt irrelevant. Derfor, min personlige mening- fragmenterende prosjektiler er noe dritt på matvilt- enkelt og greit.

 

En liten digresjon på tampen- jeg ble selv overrasket over virkningen av vomskudd på afrikanske dyr-kontra norske- her var omtrent alle slakt jeg så overraskende fine- selv med stygge treff- jeg antar at dette skylles lite vanninnhold i mage/vom kontra norske dyr.  

Vominnholdet i min vomskutte Kudu🤒 var som tørrfor å regne- mens vominnholdet i en innmarksbeitende norsk hjort er nærmest å betegne som bløt gjørme. Dette tror jeg er hovedårsaken til store forskjeller.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Resuam skrev (På 10.4.2021 den 14.57):

Jeg har kjøpt 50 kuler fra NPB til 6,5x55 på ca 121 gns. Fikk da beskjed om at jeg kunne bruke ladedata fra vihtavuori.com. Der så jeg at det var ladedata for f.eks tsx. Sendte melding til NPB med spørsmål om jeg kunne bruke ladedata for tsx som står i ladeboka i stede og fikk til svar at det kunne jeg. Så lang er alt fint. Når jeg sammenligner ladedata er det ganske stor forskjell på dem:

 

DDCCF9DE-05DF-4DB7-95FF-FEDA90D28B9A.jpeg.46ec85aca804ffd08f974b7c1e23dd15.jpegFB5BC6D8-3F9D-4A69-8C26-9B870A555734.jpeg.a934c4c1576b3c280742a692632c367c.jpeg

 

I ladeboka er det ikke sammenlignbare data for tsx, men jeg tenkte at ttsx ikke er så feil å bruke. Samtidig tenker jeg at jeg nærmer meg ei gråsone her. Syns forskjellen er for stor til at jeg tørr å gjøre noe siden dette er første gangen jeg lader. 
 

Er det noen som har lada disse kulene?image.jpg.19d03bba586c6ae8575b13ddd1a64b7d.jpg

 

hva er beste måte for meg å finne riktig ladedata? NPB sier at vihtavuori har relevant ladedata for samme kulevekt. Hva gjør jeg? Hvilket krutt kjøper jeg? Vil lade ei kule som er så trygg at jeg slipper å knipe øynene sammen og holde pusten når jeg skyter...

 

 

 

 

Såg vi omtrent spurdte om det samme , jeg knekte nøtta til slutt ;) 

I Tikka T3 Lite så fungere det utmerket med N-204 45grs, men ekspansjonen uteble 812 ms kulepenn inn og kulepenn ut.

inn bak 4 ribben ut 6 ribben begge lunger punktert (så den sprang ikkje så langt  selv uten ekspansasjon)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte å prøve NPB i min 6,5x55 i høst, men kjøpte ved en feiltagelse 121 grs. kula. Har en Blaser R8, og i følge både denne tråden og kuleboksen så skal ikke ei Blaserpipe greie å stabilisere denne kula. Ble litt tung til sinns da jeg oppdaget mitt bomkjøp, men tenkte allikevel å prøve en testladning for å se. Ladet opp 5 skudd med 48 grs. N-15 og prøvde. Resultatet ble en snitthastighet på 844 m/s og helt ok presisjon for min del:

49FD8335-E125-4D99-B8A2-9425DD4411A4.jpeg.44c446ef9adbdfd6ef84cc2fe5791838.jpeg

 

«Utdrageren» opp og til høyre er nok mest skytteren sin feil. Kulehullene ser runde og fine ut. Det ser ut til at min Blaser klarer å stabilisere disse kulene. Allikevel er jeg litt i stuss; er det ok å jakte med disse kulene i Blaseren min, eller er det en for stor risiko å ta? 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Furnesz said:

er det ok å jakte med disse kulene i Blaseren min, eller er det en for stor risiko å ta?

Mine skudd gikk veldig fint i starten og jeg felte et rådyr med det før jeg sjekket på blink igjen. Det var først da jeg oppdaget at noen av dem kom sidelengs inn i blinken…

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...