Jump to content

Kulevalget - kva slag homogen kule og hvorfor?


tussehaugen

Recommended Posts

Har i alle år jakta med blykuler og er meget godt fornøygd med deira egenskaper. Har brukt det meste og bruker i dag accubond og A-frame (begge er i 140gn)i 6.5x55 på villrein.  På elg og hjort så er det lapua mega og oryx (begge i ca 286gn) som er mest bruka. 
Har RWS evo i skuffen og planen var å lade opp med dei til haustens jakt.


 

Men...

 

 

Klarte å lire av meg i ein tråd her inne  ”som hundefører så vil kobberbolt aldri havne i mitt kammer“

Etter litt ettertanke så var vel ikkje dette den mest gjennomtenkte setninga🙂  
Eg har eigentleg tilnærma null egenerfaring med blyfrie kuler bortsett frå eit mislykka forsøk med gmx i 6.5 som aldri ville samle.


Det er steile fronter i denne debatten og blyfrie kuler hylles som guds gåve.
Då blir det som følger.
Blyfrientusiastene her inne har no muligheten til å omvende meg. Feiles det så er vegen tilbake til blykuler meget kort for ein konservativ sær og sta elgjeger😂🤣
Årets jakt blir altså med homogene kuler, tenker to ulike typer. Om eg er uheldig og ikkje skyter vilt så blir dei med over til neste år. Bruker å skyte ein elg eller to pluss hjort kvar høst. Det snakkes også om bjørn i Sverige men det spørs...

Kom med forslag på kva kuler, tyngde og fart dei bør ha og kvifor dei skal brukes.  Fortell kva eg bør forvente av kula  og link gjerne til pålitelige ladedata. 

Mine forventninger er god presisjon, god skuddreaksjon, ikkje fullt av mantelrester i løpet og slaktet skal ikkje sjå ut som eit granatnedslag.

Skal så oppdatere her om dykk lykkas i å overbevise meg.

 


Rifla er ei Sako 85 kappa ned til 47cm, 9.3x62.

Har også ei utskutt rifle i 6.5x55 som kunne fått nytt liv og eventuelt ny pipe i mulig nytt kaliber tilpassa blyfritt. Kjør på med forslag her også, mulig eg kaster meg rundt.

Lader sjølv og har kronograf. Bruker mest VV krutt men kjøper inn det som trengs.
 

 

Om andre også vil henge seg på så er det heilt topp.
 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg så din kommentar om blyfritt, kanskje litt overilet da blyholdige gode kuler går gjennom både elg og hjort. Skal du ha en kule som garantert ikke går gjennom må du velge en kule som er slik at slaktet ser ut som det er drept med håndgranat. Det er vel ikke noen god løsning. Det er bedre å være litt restriktiv på hvem som får gå inn på losen.

Med blyfritt må du tenke mer nøye på hvilke utgangshastighet og hvilke skuddavstander som er aktuelle. De fleste blyfrie har litt snevrere hastighetsområde der de fungerer optimalt. I 9,3 vil du kunne få utmerket resultat med blyfritt, men med så kort løp mener jeg du må bruke en litt lett kule. Det er viktig at kulen ekspanderer og gjerne får litt skarpe kanter for at den skal gi en god sårkanal. Med 9,3 som utgangspunkt ville vel en kule på opp mot 250 gr kunne drives opp i passe hastighet. Se på fabrikantenes ladedata og ekspansjonsdata. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ett kort 9.3x62 løp på 45 cm og er også litt bekymret for dette med hastigheten til monolitiske kuler.
Jeg har derfor lurt litt på de monolitiske kulene hvor tuppen fragmenterer i typisk 3 deler og bakdelen sørger for gjennomskyting. Disse kulene krever langt lavere hastighet for å ekspandere, men som @M67 har vært inne på så er gjerne ikke disse ideell når skuddet kommer skrått forfra, da fragmentene kan komme i vomma. 

 

Eksempel på slike kuler er listet opp her:

 

Link to comment
Share on other sites

Enig med Per-S. Jeg har ikke erfaring med 9.3, og med blyfritt i 6.5x55 er den svært begrenset. Jeg har skutt en haug med matchkuler, og testa noen blyfrie på banen. Jeg er ikke i mål med høstens jaktladning, som jeg håper skal bli enten 120 eller 127gr TTSX.

I 308Win derimot har jeg skutt en del med 150gr TTSX - 150 og ikke tyngre nettopp for å få fart på den. Jeg får den opp i gode 860m/s i TRG22ens 66cm lange løp, (lett, kunne sikkert fått mer) med 48 eller 49gr med N550. Men jeg har ikke skutt større dyr enn dåhjort med den. Ingenting har gått lenger enn sin egen lengde. En rådyrbukk måtte ha 2-3s på å skjønne at den var død. Utgangshull er type 5-krone eller litt mer. Ingen splinter noe sted. Men et par ganger har jeg truffet bein, og det blir jo splinter og gris. Men ikke så ille som ei kule som løse seg opp.

 

Noen rapporterer om vanskeligheter med å finne presisjon. Jeg hadde flaks med 150gr TTSX - men så har jeg ikke sett noe gå dårlig i den. I 6.5x55 er det mer tvilsomt - 127gr TTSX får jeg ikke til å gå i noe normalt løp. 120gr går i Sakoens 8"-stigning, men vil ikke i Sauerløpet. Det er usikkert om det er pga riflestigning eller noe annet.

I 223 og 7" stigning går 62gr TTSX som bare det, ett-hulls samlinger, men selv om jeg er uenig i det Per-S sier om redusert letalitet har jeg ikke fått meg til å faktisk jakte med den bittelille kula. Det er noe med vane og uvane.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Naturalis 220gn har max V0 på ca 800m/s 250gn ca 750m/s 

TTSX 250gn omlag likt som naturalis.

 

Mega har til sammenligning  omlag 30m/s dårligere hastighet enn oppgitt i mi pipe.

Har ikkje kikka på tabell men ser st Bc på naturalis er brukbar, TTSX er bedre.

Ser på bilder hos lapua at naturalis i 9.3 ikkje har rare ekspansjonen ved 480 m/s, det er omlag der eg vil havne ute på dei drøyaste holda.
TSX åpner seg nesten ikkje i det, TTSX er omlag som Naturalis med samme fart.

Jakter i randsona til snaufjell så det kan bli drøye hold og iblandt skyter på eg på 15m. Har imidlertid 150m som maxavstand for 9.3’n.

Er meget klar over at det mest sannsynleg vil bli høl tvers igjennom, det må eg bare godta. 
Som  @Per-S er inne på så må eg nok ned i kulevekt for å ha nok fart.

Ser ut til at 220gn naturalis er beste sålangt.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Blyfrientusiastene her inne har no muligheten til å omvende meg.

Har ingen intensjoner om å omvende noen som helst, vil heller ikke kalle meg for en blyfrientusiast da jeg ikke har noe som helst i mot blykuler. Er mest entusiastisk når jeg finner kuler/ladninger som gir god presisjon, og TTSX har i så måte vært foretrukken i 160gr/8x57IS og 150gr/308 i endel år. Har i tillegg brukt noe RWS Hit fabrikkammo i 8x57 og 9,3x62. (Lurer forresten på om RWS Hit er en TTSX kule med annen farge på plastspissen)

 

Etter rundt 80 felte storvilt (villsvin,elg, hjort og dåhjort) pluss rundt 60 småvilt (rådyr, rev, bever, grevling, gås og kråke) er jeg mer og mer overbevist om at TTSX er good shit. Glimrende presisjon, gode flyegenskaper/kulebane, effektiv i viltet og lite ødeleggelse.  Er også rimelig sikker på at gjennomsnittlig fluktavstand er kortere enn med variantene av blykuler jeg tidligere brukte, uten at jeg har målt opp og kan bevise dette. 

 

Det viktigste er å ha troen på de kulene man selv bruker, det gir ofte godt resultat😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, M67 said:

Enig med Per-S. Jeg har ikke erfaring med 9.3, og med blyfritt i 6.5x55 er den svært begrenset. Jeg har skutt en haug med matchkuler, og testa noen blyfrie på banen. Jeg er ikke i mål med høstens jaktladning, som jeg håper skal bli enten 120 eller 127gr TTSX.I 308Win derimot har jeg skutt en del med 150gr TTSX - 150 og ikke tyngre nettopp for å få fart på den. Jeg får den opp i gode 860m/s i TRG22ens 66cm lange løp, (lett, kunne sikkert fått mer) med 48 eller 49gr med N550. 

Jeg får litt over 800ms på min 168ttsx i mitt 51cm løp med demper og kan presse den lengre, men den ladningen samler i den litt lynnige børsa. 

Siden 150gr tilsynelatende krever omtrent 90ms høyere fart for samme ekspansjon landet jeg på 168, men jeg har et par bokser 150 jeg funderer på å teste i oktober. 
 

Skulle gjerne testet begge i ballistisk gele på 200m for å se hva som fungerer best av 150gr i 860ms eller 168gr i 800ms. 
 

Ser fram imot å høre rapporter om hvordan ttsx 120 fungerer på elg. Har jo en 202 i 6.5 liggende. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Austergården said:

For sammenligning så begynner ttsx 168 å ekspandere ved 460ms og ttsx 165 ved 550ms

Trodde nedre grense var ca 600 ms...

Googlingen min er vist ikke så god i kveld, men har du en kilde? 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Fysikeren said:

Trodde nedre grense var ca 600 ms...

Googlingen min er vist ikke så god i kveld, men har du en kilde? 

Sitat fra mail for noen år siden. 1800 fps og 1500 fps basert på deres egne tester i vanntank.  Skulle gjerne verifisert det med egne øyne. På hjemmesiden skriver de bare generisk 1800 for alle. Tolker det som begynnelse på ekspansjon. Skulle selv ikke ville komme noe sted i nærheten av 1800 med noen av dem og de sier selv 100-200 over dette kreves for god ekspansjon.

 

«224 TSX 

50gr (30174) 1900fps--NOT the BHA proprietary 50gr bullet that expands down to 2300fps. 

53gr (30180) 1900fps 

55gr (30182) 1900fps 

62gr (30190) 1900fps 

70gr (30193) 1800fps 

 

.224 TTSX 

50gr (30185) 1900fps 

55gr (30187) 1900fps 

62gr (30188) 1900fps 

 

.308 TAC-TX 

110gr (30321) 1350fps-Black tip (for .300 BLK) 

120gr (30320) 1350fps-Black tip (for .300 BLK) 

110gr (30358) 2000fps-Blue tip 

168gr (30359) 1500fps 

 

.308 TSX 

110gr (30341) 1900fps 

130gr (30345) 1800fps 

150gr (30347) 1800fps 

165gr (30349) 1800fps 

168gr (30351) 1500fps 

180gr (30353) 1500fps 

 

.308 TTSX 

110gr (30362) 2000fps 

130gr (30364) 1800fps 

150gr (30366) 2000fps 

165gr (30368) 1800fps 

168gr (30370) 1500fps 

180gr (30372) 1500fps»

 

«Barnes suggests 100fps to 200fps above these figures for good bullet expansion and subsequent good wound channels. »

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

I 223 og 7" stigning går 62gr TTSX som bare det, ett-hulls samlinger, men selv om jeg er uenig i det Per-S sier om redusert letalitet

Denne burde fungere, den har tverrsnittsbelastning nok. Mine betenkeligheter er ikke mot kobberbaserte kuler generelt men når tverrsnittsbelastningen blir for liten.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, moviken said:

Synes den filmen viser det jeg har trodd hele tiden Høyere fart = bedre ekspansjon

Opp til et punkt. Mere intressant er vinduet mellom der man oppnår full ekspansjon opp til den hastighet der man får kulehavari eller unødvendige skader i viltet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, tussehaugen said:

Klarer nok aldri 1000ms ++ i 9.3x62. 
det er heller ikkje eit mål. Har ei rifle i 17 rem som yter 1400 ms. Ingen problem med ekspansjon der😂😂

Ser etterkvart at tilgangen på homogene kuler i den lettere skalaen for 9.3 er magert. 

Eg har kjøpt inn eit knippe med 220 grns fox til min 9.3x62. Presisjonen er framifrå, men eg har ikkje forsøkt desse kulene på hjort enda. Enkelte skryter uhemma av desse kulene, andre "har høyrt" om tilfeller med manglande ekspansjon. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Klarer nok aldri 1000ms ++ i 9.3x62. 

 

Nei det tror ikke jeg heller, har desverre ikke noen gode råd å komme med når det gjelder blyfritt og 9.3 men har noen tanker om dette generelt. Det kan virke som om jeg har en litt annen tilnærming til dette temaet enn de fleste. Jeg ser på kobberkuler som all-round kuler, kuler som kan brukes til det meste, ikke best til noe, men solide pålitelige kuler som kan brukes til all slags jakt. Likedan ser jeg på .30 kaliber som et all-round kaliber fortsatt ikke best til noe men klarer det meste. Jeg er tilhenger av "pek og skyt " og "less is more " så jeg liker en flat kulebane og da nødvendigvis ei kule som tåler litt hastighet, dette er lett å finne med kobberkuler.Når det gjelder typisk elgjakt i skogsterreng med 9.3 og den hastigheten 9.3 x 62 gir kula hadde jeg holdt meg til blykuler, tror de fleste er bra nok. Jeg har en .308 med kort løp som jeg forer med 180 grn partition til det formålet, grunnen er da trenger jeg aldri å bekymre meg om ekspansjon og dybdevirkning, kommer ut av løpet i 700 + og ekspanderer nydelig. Men tilpasningen til blyfritt kjøtt har vel begynt så det er kanskje på tide å prøve noe nytt Du nevner elgjakt i fjellterreng, det har jeg nylig begynt med og da kan man snakke om å få druge hold til nå har jeg støtta meg på en M70 i .300 wsm med 150 grn ttsx kuler som jeg stort sett bruker på all jakt unntatt trange poster og "hagleskyting ". Grunnen til at jeg bruker såpass lett kule er nettopp all slags jakt . Jeg har slakta såpass mye elg skutt med 6.5 at jeg heller ikke har noen betenkeligheter med å bruke dette kaliberet på elgjakt, jeg tror vi vil se enda mer bruk av 6.5 framover etter de nye reglene.

Bare noen tanker fra en som har holdt på med dette en stund. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, magnum_mauser said:

Eg har kjøpt inn eit knippe med 220 grns fox til min 9.3x62. Presisjonen er framifrå 

Har testa disse i .30 cal her er presisjonen også veldig god. det artige er i mi rifle samskyter de med 150 ttsx eller innskyting midt i på 100m med 150 fox ligger 150 ttsx 3 cm over altså omtrent 200m og 130 ttsx 2 cm over der igjen inne på 250 m Har heller ikke skutt noe med de.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, tussehaugen said:

Ser etterkvart at tilgangen på homogene kuler i den lettere skalaen for 9.3 er magert.

 

Du kan prøve DK bullets eller lignende. Det er en storviltkule hvor tuppen kontrollert fragmentere i 3 deler og bakdelen går gjennom dyret. Det fine med disse kulene er at de garanterer "ekspansjon" eller fragmentering ned 400 ms, så da fungerer de på lange hold i 9.3 også. 

Jeg vurderer å bruke de på hjort til høsten om de samler i min rifle. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

 

Du kan prøve DK bullets eller lignende. Det er en storviltkule hvor tuppen kontrollert fragmentere i 3 deler og bakdelen går gjennom dyret. Det fine med disse kulene er at de garanterer "ekspansjon" eller fragmentering ned 400 ms, så da fungerer de på lange hold i 9.3 også. 

Jeg vurderer å bruke de på hjort til høsten om de samler i min rifle. 

Eg såg ein film der eg med forbehold trur at det var desse kulene som vart brukt. Eg trur intensjonen med filmen var reklame, men det fungerte mot sin hensikt for min del...

 

Dei var i Afrika og skaut dyr og viste ivrig fram kor fint vingene hadde gått gjennom mellomgolvet og inn i vomba på slakta ved lunge/hjerteskudd på dyr som sto med breisida til... Siden vingene ikkje lenger roterte, hadde dei tross alt laga fine og reine hol i vomba på dyra 😶

Link to comment
Share on other sites

Tror den der Afrika filmen var Sonic Ballistic og ikke DK Bullets, men kanskje jeg tar feil.
Det er 3 danske produsenter av blyfrie kuler: DK Bullets, JCP Wolf (lager bare ferdig ammo og selger ikke løse kuler) og Sonic Ballistic fra samme produsent som Sonic dempere.
Test av Sonic Ballistic i Afrika finnes her - Blyfri projektiler – virker de eller hvad? - Mit Jagtblad februar 2020

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er dette som gjør meg usikker. DK bullet og Sonic Hunt er jo samme prinsippet så problemet gjelder vel begge.

 

Eg tenker eg først skal kjøpe en pakke med TTSX og se hvor mye fart jeg klarer å skremme de opp i.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Fysikeren said:

Ja, det er dette som gjør meg usikker. DK bullet og Sonic Hunt er jo samme prinsippet så problemet gjelder vel begge.

 

Eg tenker eg først skal kjøpe en pakke med TTSX og se hvor mye fart jeg klarer å skremme de opp i.

Eg skaut ein del dyr med gamle tsx i 9.3x62 for ein del år sia. Pipa var 48 cm so farten på desse kulene vart ikkje allverden - men dei fungerte perfekt på dei holda eg brukte dei på (0 til 180-190 meter). Og ttsx skal vistnok ekspandere lettare en gamle tsx - so dersom ikkje farten er svært lav og holda fryktelig lange, trur eg det vil gå fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er ekspansjontest av Barnes TSX medd en 270 gr i kaliber .375, som jeg regner med oppfører seg mye likt som 9.3

http://hardhittingshootinglab.com/2020/06/27/barnes-375-270gr-tsx-bullet-test/

 

Jeg tenker jo at 16 mm ekspandert diameter er nok til norsk storvilt, men samtidig litt lite for en 9.3. Eller?

Er ikke det omtrent typisk ekspandert diameter for en blykule i kaliber 30?

Link to comment
Share on other sites

Kikka litt på DK bullets, den leveres i den lettere skalaen.

Når det gjelder 9.3x62 vs 375 så skiller det lite både i kaliber og hastighet, den er hakk i hæl på begge deler. Tenker at det som anbefales i 375 vil duge i 9.3.

TTSX nemnes i fleng, dog litt usikker på om den er så mykje brukt pga. lett tilgang eller om det er prestasjonen.

Uansett, den nærmer seg ein plass på innkjøpslista pga. all omtalen.

Link to comment
Share on other sites

@moviken

Har flest elg på samvittigheten med 6.5x55 og då med eit brokete utvalg av kuler. Dette var rifla som eg starta jaktkarriera mi med og no er den utskutt. Våpen og kaliberinteressa mi kom i det seiste tiåret. Kjøpte då alltid ferdigrulla og lommeboka ville ikkje akseptere patroner frå N...a og L...a. Altså putta ein i mykje rart inn i kammeret men har sjølv aldri opplevd skadeskyting og ettersøk med 6.5x55. At slakta har sett så ymse ut er ei anna historie.

Tviler vel på at eg kjem til å jakte storvilt med kun homogene kuler i framtida. Er meget fornøygd med blykuler i mine kaliber og etter XXL sine dumpingsalg så har eg nok av Oryx, accubond og A-frame til både jakt og trening i åresvis. Fant ut at eg sjølv vil erfare kva denne kuletypa er god for.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har lyst å prøve fox sine kuler, og teste om reklamen deres er sann, altså at treffpunket blir likt mellom match kulene og og jaktkulene deres fordi de er så like. De skal vist gå ganske godt for noen leste jeg ett  eller anna sted. Da blir det jo enkelt den dagen jeg kansjke, muligens, hvis, om atte jeg kommer meg på seljakt....om da kulene deres er egnet til det da. 

Ellers så står jo homogene blykuler langt opp på testlista :-D

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då har eg funnet to alternative kuler eg vil teste ut. 
 

Norma ecostrike 232 gn er bestilt frå Trond på Notodden. Det hevdes at dei skal ha tilnærma lik funksjon som Oryx. Har god kjennskap  til den så det blir spennande å sammenligne.

Dei koster ein fot og ein arm så dei har litt å leve opp til...

Har også bestilt ei pakke med  kuler frå norwegian performance bullets. Totalt ukjent produkt inntil eg leste ein heller lunken artikkel av Mr. Lien i seiste utgåve av Jakt.

Heilnorsk produkt, type dreia kobberkule som koster under det halve av ecostrike.  Vekta på denne er er 210 gn. 

Link to comment
Share on other sites

Henta kuler på posten i dag. 

Ganske ulike både mht. konstruksjon og pris, og NPB hadde putta drops i pakka👍👍

NPB er monolittisk men Ecostrike er coatet med nikkel. Nikkel er ikkje akkurat noko man skal ha i maten men den flyr nok bare gjennom🙂

No blir det å finne rette ladninger.

 

 

864B5614-9274-4C2D-9B3F-358816247C9E.jpeg

BDA2D6B8-D3ED-4BCE-9E14-9DFE3F3E62D1.jpeg

3E3B7C13-AE1E-4A25-B2BC-A954D1C84126.jpeg

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tussehaugen said:

Ecostrike er coatet med nikkel.

Nikkel og kobber sammen kan bli et problem i høye hastigheter. Om det blir et reelt problem gjenstår å se.

I de dage (det er nesten så lenge siden) kobbernikkel ble brukt som mantelmateriale viste det seg som uegnet og farlig ved høye hastigheter. Det ble store ansamlinger og klumper av nikkelholdige avsetninger i løpet som førte til trykkøkning. Avsetningene var også svært vanskelig å fjerne.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tussehaugen said:

Henta kuler på posten i dag. 

Ganske ulike både mht. konstruksjon og pris, og NPB hadde putta drops i pakka👍👍

NPB er monolittisk men Ecostrike er coatet med nikkel. Nikkel er ikkje akkurat noko man skal ha i maten men den flyr nok bare gjennom🙂

No blir det å finne rette ladninger.

 

 

864B5614-9274-4C2D-9B3F-358816247C9E.jpeg

BDA2D6B8-D3ED-4BCE-9E14-9DFE3F3E62D1.jpeg

3E3B7C13-AE1E-4A25-B2BC-A954D1C84126.jpeg

 

Tøft! Blir gøy å følge med videre! 
Er selv på utkikk etter blyfritt i 9.3.
Fikk lånt meg et par fabrikk patroner fra Nosler sin E-tip. skutt i vannkanne på 70m ble den 18.5 mm på det bredeste.  Partition er den til venstre.
 

IMG_20200904_153353.jpg

IMG_20200904_153402.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

225 grns barnes ttsx i 338 win mag (øverste bilete)

220 grns fox i 9.3x62.

 

Begge er skutt gjennom 4-6 vannkanner med ein 3-4cm plankebit mellom 1 og 2 kanne, hold ca 5 meter. Begge kulene mangler ca 2 grain og eg mistenker at det er plastspissen som står for svinn i kulevekt - definitivt kuler som tåler juling, ttsx'n kunne blitt brukt i ein reklamefilm. 

 

Vingene på fox kula er bretta litt bakover og eg hadde forventa at den skulle opne meir på det korte holdet med relativt mykje motstand - men fortsatt godkjent.

20210412_135835.jpg

20210414_095112.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2021 at 10:15 PM, Fysikeren said:

Trodde nedre grense var ca 600 ms...

Googlingen min er vist ikke så god i kveld, men har du en kilde? 

Har skrevet til Barnes igjen for å bekrefte at denne eldre informasjonen fortsatt gjelder. 
Svar datert april 2021 fra deres ”Tech Support/Consumer Services Lead” initialer R.F. 

 

”The 168 gr. will expand down to 1500 fps and the 150 and 165 gr. will expand down to 1800 fps.”

Selv om man bortser fra den bedre BC i 168 kula, så må man lade 150gr kula 90ms raskere  enn 168gr for å oppnå samme ekspansjon. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...