Jump to content

Valg av kule i 6.5x55 til storvilt - Hjort og Elg


CRUB

Recommended Posts

Mini 14 skrev (På 30.7.2022 den 0.32):

Hvorfor velge 6.5x55 når det finnes bedre alternativer, nei jeg er ikke i mot 6.5 , men hvorfor ikke velge noe mer egnet, selv om 6.5 fungerer ?

Noen har én rifle til alt storvilt, andre liker å differensiere. Innlegget det ble svart på spurte etter kule i 6,5x55 til hjort.

Selv bruker jeg .30-06 til de tyngste jobbene, men ville ikke nølt med å ta med 6,5x55-rifla på elgjakt med egnet kule.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg skal også ut på elgpost i oktober, og har 6,5x55-rifle. Eg blir heilt ærlig ganske bekymra etter å ha lese så mange som meiner det ikkje er godt nok kaliber for elgen. Har skote to hjort med den, og det har fungert utmerka. Bør eg unngå å skyte på dei store elgoksane?

 

Uansett – eg har ein pakke med Norma Bondstrike som eg skyter hjort med. Burde eg kjøpe ein pakke Oryx til elgjakta, eller er det ikkje store forskjellen på desse to? Om Oryx er litt meir effekt i, så kjøper eg gjerne det for å få meir godfølelsen på post.

 

Setter pris på svar og god innsikt. :) 

Link to comment
Share on other sites

sinkjo skrev (8 minutter siden):

Eg blir heilt ærlig ganske bekymra etter å ha lese så mange som meiner det ikkje er godt nok kaliber for elgen.

Ta det du leser med en god klype salt, særlig det som skrives på et nærdeforum som dette :winke1:

Bruk det du har du. Sitter skuddet der det skal, dauer elgen uansett. Er vel knapt noe kaliber som har knertet mer elg her i Skandinavia, enn 6,5x55.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

sinkjo skrev (10 minutter siden):

Eg skal også ut på elgpost i oktober, og har 6,5x55-rifle. Eg blir heilt ærlig ganske bekymra etter å ha lese så mange som meiner det ikkje er godt nok kaliber for elgen. Har skote to hjort med den, og det har fungert utmerka. Bør eg unngå å skyte på dei store elgoksane?

Jeg har som deg god erfaring med 6,5x55 og hjort, både med Mega og Oryx. I tester jeg har lest kom vel Bondstrike litt dårligere ut enn Oryx mht. restvekt, men ble likevel karakterisert som en god storviltkule. Jeg tenker at med minste tillatte kaliber for storviltjakt ville jeg vært litt bevisst mht, vinkel og skuddavstand på voksen elg, men om en okse står høvelig til er det bare å la skuddet gå. Andres erfaringer er selvfølgelig viktig, men ingen skuddsituasjon er dønn lik en annen. Godt treff med "lovlig" patron vil som regel alltid bety mer enn kaliberet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar – det var litt betryggande! Ja, eg har ikkje skutt på post endå – så det skal vere ein svært god posisjon før eg løsner skudd. Vil sjølvsagt helst forsøke å stoppe elgen om den er i fart.

Eg kan lite om kuler – ser at gramforskjellen på Oryx og Bondstrike er relativt liten? 143g vs. 156g. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, sinkjo said:

Eg blir heilt ærlig ganske bekymra etter å ha lese så mange som meiner det ikkje er godt nok kaliber for elgen.


Ingen ting å bekymre seg for. Jeg bruker bl.a. en 6,5x55 med 40cm pipe. 
Det er i følge mange dømt til å skjære seg, men det ser ut til å gå ganske bra på tross av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
ladebenken skrev (På 4.10.2021 den 22.02):

Har felt rundt 20 hjort med Barnes i 6,5 i år. Veldig mye kaving og baksing før de dauer. Detter og reiser seg flere ganger. 

 

Mye blod ut i hinnene. 

 

Rett og slett dårligere effekt enn blykuler. 

Ser mange har store forventninger til den kula, har du noen formeninger om hvorfor det blir dårlig effekt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
BP skrev (På 5.3.2021 den 20.38):

Tyngere og grovere kule i like høy eller høyere fart vil alltid være bedre.

Så da skal jeg bruke min 470 nitro ekspress eller ville du brukt 700 nitro? 
 

 

nhd skrev (På 6.3.2021 den 11.03):

Jeg har hatt utmerket erfaring med Lapua Naturalis i 308W. Har skaffet meg den samme i 6,5 og har lyst til å forsøke denne.

Sist jeg sjekka så får du ikke ferdigrulla naturalis som når kravet

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (14 timer siden):


ikke bare betyr det nada for effekten av kula, ingen bryr seg vel heller? 

Joda, en del på Kammeret og på div Facebookgrupper bryr seg. Kan ikke komme på noen andre. Til uka skal jeg sjekke ut hvem som bryr seg om blyforbudet på fjellrypejakt i nabolandet.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

30 m/s v0  i forskjell så er jeg forsåvidt enig. men blir det snakk om mer så vil det nok snart merkes. Tråden til moviken er jo fin å kikke på som en veileder. 

Jeg valgte f.eks. 130grs ttsx istedenfor 150grs ttsx i ei kort 308, for å være sikrere på ekspansjon. Mer margin er jo gjerne ikke feil. 

Link to comment
Share on other sites

Samme kule i annet kaliber, eller ulik kulevekt innenfor samme type kule kan være produsert for å operere i helt forskjellig hastighetsvindu. F.eks. 6,5 Lapua Naturalis som mange har dårlig erfaring med, mens .30-versjonen brukes av flere jegere med godt resultat.

 

Nye kuler som kommer på markedet har få brukererfaringer fra uavhengige kilder, og jeg mener at en bør teste disse i vannkanner eller annet egnet materiale før man skyter på dyr med de. All kred til @moviken som har tilgjengeliggjort svært god informasjon om mange kuler.

 

Noen ganger så lager produsenter kuler med samme duktilitet, på tross av ulik kulevekt - med dertil ulik utgangshastighet. Det går ikke alltid så bra.

Her har vi den nye 120 gr Sako Blade-kula i kaliber .30 skutt i vannkanner:

20231003_205239.jpg.a2f1913691caf9a9b068e7c9b430235c.jpg

 

20231003_205421.jpg.fbc3bb467375376faa2d0e737cfb12b2.jpg

 

20231003_205352.jpg.4f4f9f298639ed428f2a941bf7339e0d.jpg

 

Kula til høyre: 

Antatt anslagshastighet: 893 m/s.

Restvekt på primærprosjektilet er 47,6 gr pluss fem løse fliker. Fant igjen den ene fliken som hadde stoppet etter bare noen cm. Penetrasjon (primærprosjektilet): ca. 38 cm.

 

Kula til venstre:

Antatt anslagshastighet: 767 m/s. Nær 100% restvekt. Penetrasjon: ca. 38 cm. Diameter: ca. 19 mm

 

For høy hastighet med denne kula ville vært skadeskyting ved avfyring i en bog til en av de største hjorteviltene. Så ja, @Skaubjønn, en liten endring i hastighet kan faktisk ha noe å si. Å lade denne kula til lavere hastighet vil derimot gjøre den brukendes til storvilt, men det går en grense hvor en ikke lenger oppnår 2200 Joule på 100 m.

 

 

Jeg ønsker penetrasjon gjennom hele dyret, fra alle mulige vinkler, for best mulig blodspor og avlivning.

 

 

Nå har jeg vel gitt @Per-S vann på mølla, og det med god grunn, for i dette tilfellet er jeg faktisk enig med han.

En tyngre Sako Blade (162 gr f.eks) ladd til rundt 800 m/s ville vært et mye bedre alternativ som sikrer god penetrasjon og restvekt, fordi den veier mer og opererer i hastighetsintervallet den er ment for.

 

Å bastant påstå at lett kule i høy hastighet, eller tung kule i lav hastighet, er best, blir feil. Det kommer an på hvordan kulen er ment å fungere.

Edited by Nybegynn3r
Skutt i vannkanner
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hovedargumentet mitt mot å velge kuler som mister fliker som @Nybegynn3r beskriver, er  lettere punktering av vom. At de ikke dreper effektivt er jeg ikke med på. Mange av de nye VLD kulene som er blyfrie konstrueres jo nettop slik.. i likhet med europeiske kuler designet for drivjakt (på villsvin), og kuler til diverse «plains game» i Afrika. Blir jo fort å regne som en moderne partition, bare med større sårkanal. Broderen skjøt en rådyrbukk sist uke på ca 20m hold, med ei 129gr Barnes kule i 990m/s som traff en solid einerkvist/grein og fragmenterte på vei inn. Resultatet var en god sårkanal tvers gjennom, og tre sekundærprosjektiler som også hadde gjennomslag via to boger. Ble vel noe grisete i den ene bogen, men den døde innenfor definisjonen av «raskt», og uten fluktstrekning. Hadde det vært en hjort eller elg, ville den nok også vært dårlig stilt.
Men bortsett fra det er jeg helt enig om å velge ei bly/blyfri kule som ikke fragmenterer og har høyest mulig restvekt til hjortevilt!  

Link to comment
Share on other sites

Sako Blade er ikke konstruert for å fragmentere, men alle kuler gjør jo det når hastigheten blir for høy. Vihtavuori oppgir 948 m/s med maksladning i 61 cm pipe i 308 Win. med denne kula.

Rådyr dør av det meste, men jeg tror ikke flikene er tunge nok til å penetrere en kraftig hjorte-/elgbog og skade indre organer tilstrekkelig. Primærprosjektilet går nok gjennom og stopper et sted inni der, men den er jo å regne som en helmantelkule på 47 gr!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...