Jump to content

Valg av kule i 6.5x55 til storvilt - Hjort og Elg


CRUB

Recommended Posts

Hei,

Jeg er en fersk jeger som skal på storviltjakt til høsten.

Det skal jaktes Hjort og Elg i variert terreng, skuddhold opp til 100m.

Våpen for i år blir Sauer 200 STR i 6.5x55 med 70 cm løp.

 

Jeg har søkt en god stund etter den "rette" kulen for dette formålet, uten å bli så alt for klok...

 

Det jeg søker etter er en kule til begge formål, fabrikkladd.

 

Det jeg har avgrenset søket til per i dag er:

-Norma Oryx

-Lapua Mega

-Nosler Accubond /Long Range

-Sako Deer Head

-Swift A-frame

 

Er det noen erfarne skyttere/jegre her som kan hjelpe meg med dette?

 

Vennlig Hilsen

Christer

 

 

Edited by CRUB
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, CRUB said:

Takk for svar, hva gjør den kulen til det beste valget?

 

Vennlig Hilsen

Christer

Kjenner veldig mange som bruker denne på elg og den fungerer meget bra. Det er et ganske standard og velprøvd valg for fabrikksammo. 

Link to comment
Share on other sites

Oryx i 6,5x55 er en meget bra kule og med vettig løpslengde som du jo har så får den bra fart og fantastisk presisjon.

Jeg bruker den på kobbe og om jeg skulle bruke 6,5x55 på elg var det den jeg ville brukt til det også.

Om du lader selv kan du legge 3 g N-19 bak den og da får du 830-840 m/s i utgangshastighet i 70 cm pipa.

Jeg bruker en 56 cm pipe selbørsa og får da i overkant av 800 m/s.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har ladet Oryx i 6,5x55 til flere jaktkamerater i noen år nå. De har skutt både elg og hjort og er godt fornøyde med kula. Og den gir vanligvis god presisjon.

Selv har jeg kun skutt et par hjort med 6,5x55 rifle og da med hjemmeladet Accubond 140gr.  Virker de også.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Sitka said:

Ja du kan bruka 6,5x55 med bly og no, eller veit du det?

Men kan du det neste år ?, er det noe mening med å gå for et knapt nok bra nok kaliber når du kan bruke noe bedre?

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan en alltids si men har en en 200 STR med 70 cm løp i 6,5x55 så fungerer den helt utmerket på elg. Med det løpet får en skikkelig fart på oryx og da er den svært effektiv.

Selv bruker jeg 8x57 på elgen men hadde ikke hatt noen som helst betenkelighet med å bruke 6,5x55 med skikkelig ladet oryx.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at det ikke er noen som kjøper en 200 STR med 70 cm løp for å bruke til elgjakt. Bruker en et slikt våpen er det vel fordi en har en slik. Og med dagens regelverk er den helt super om en ellers gidder å bære den med seg. 

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at global oppvarming har så mye å si for kaliber- og kulevalg. Bly, og hvorvidt vi fortsatt får bruke det i ammunisjon er en faktor. Jeg har brukt Fusion på elg i 6,5x55, funket helt fint. Blir blyfritt i 30-06 heretter, bare fordi jeg har trua på det uavhengig av forbud og slik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, BP said:

Sikkert feil å si, men er 6.5x55 seriøst ett valg til storvilt, når det går mot blyforbud tider?

6,5X55 har vel på lang tid aldri vært så aktuell som nå etter at kulevektkravet er oppdatert til dagens og morgendagens kulekonsteuksjoner.

 

Merker dette godt i etterspørselen etter både rifle, ammo og kuler. Nå allerede, bare få uker etter endringen i regelverket.

 

Så det er et seriøst valg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Troller du nå, er det sent på kvelden, for mange drammer eller er dette ren kverulering for kveruleringens skyld? 

 

For kravet er endret, med bakgrunn i at kulekonstruksjonene har endret seg. Det er et faktum. 

 

Og både her på kammeret og i andre kanaler seg jeg at flere diskuterer nye kuler og kulevekter. Det er et faktum. 

 

Og det å forsvare et kaliber som har felt så mange elg uten problemer, det er det mange som ikke har noen problemer med. 

 

Skal du være med å diskutere får du argumentere saklig for synspunktene dine, ikke søple til samtalen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, BP said:

hehe, jeg er en av de gamle ggg, men å forsvare 6.5x55 til stotvilt, blir for dumt...

Mot strømmen er du iallefall, men ellers hadde det vært kjedelig. Men her tar du nok feil, man kan diskutere hva som er best, hva en mener og hvordan en gjør ting - men enkelte ting er målbare fakta - og det er det hjortefot sier i sin post #2341. Det er målbare fakta, ikke noen kan diskutere, og han er i bransjen og ser det nok tydelig.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt mange elg med 6.5x55. Men noen få. Dem døde greit. Men har en del ettersøk de 22åra jeg har drevet med det.. gjennganger på dem som skadeskyter er grove kaliber og dårlige treff/skuddplass. Samt utrolig lite skytetrening..

Link to comment
Share on other sites

@BP Den absolutte sannhet er at 6,5x55 er verdens beste kaliber, uavhengig av om det er elg eller papp som står på menyen.
Du må gjerne fortsette å skyte 30-06 med 185gr Lapua Mega for min del, men faktum er at jeg kan levere mer energi enn deg på 200m med min puslete x55.

Og forresten, dropp vendettaen mot hjortefot.com, i motsetning til deg så bidrar han med noe fornuftig og leseverdig til forumet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå som støyen har lagt seg, kan jeg jo komme med en anbefaling til kulevalg.  De siste årene har jeg brukt mye 140gr Nosler Accubond i 6,5x55. I min 66cm pipe får jeg god hastighet med en passe dose Norma MRP. Jeg har ikke brukt 6,5x55 på elg, men 2 hjortebukker og  noen rådyr har det jo blitt. Jeg har grøvre skyts til blant annet elgjakt, men det går mest på smak og behag. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke 140gr Accubond på elg heller, om det skulle klaffe slik.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, maral said:

Nå som støyen har lagt seg, kan jeg jo komme med en anbefaling til kulevalg.  De siste årene har jeg brukt mye 140gr Nosler Accubond i 6,5x55. I min 66cm pipe får jeg god hastighet med en passe dose Norma MRP. Jeg har ikke brukt 6,5x55 på elg, men 2 hjortebukker og  noen rådyr har det jo blitt. Jeg har grøvre skyts til blant annet elgjakt, men det går mest på smak og behag. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke 140gr Accubond på elg heller, om det skulle klaffe slik.  

 

 

 

5 minutes ago, M67 said:

Swift A-Frame er jo også ei kule som gir god penetrasjon og holder godt sammen. Den er nok ikke for de laveste hastighetene, men i x55 med 70cm pipe skulle en få god gang på den.

 

K

 

Takk :)

 

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg på om vi skal forsøke en artig retningsendring på denne tråden....

Hvilken ammunisjon kan dere anbefale som er blyfri? (Minner om lovendringer for noen uker siden, som gir en god del flere alternativer her enn før).

 

Samme kriterier: 70cm pipe, 6.5x55, ferdigladd til hjort/elg.

 

 

Stor takk til alle som har kommet med innlegg og anbefalinger!

 

Jeg har visst ikke lov til å trykke på "takker" knappen før det er gått litt tid, men jeg leser alle innlegg med stor interesse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt fine resultater med 150gr TTSX i i 308, og bytter til 120 eller 127gr TTSX i 6.5x55 i år - ny rifle, jeg går over til 6.5 igjen. Var tiltenkt rådyrjakt, med 120gr TTSX, men så ble det plutselig lov å jakte elg også med den, så alt er velstand.

Ferdigladd heter det Barnes VorTX, om jeg ikke husker helt fullstendig feil.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, BP said:

Sikkert feil å si, men er 6.5x55 seriøst ett valg til storvilt, når det går mot blyforbud tider?

Snarere tvert imot siden du nå kan bruke kuler i en vekt som er mere egnet. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, BP said:

Tyngere og grovere kule i like høy eller høyere fart vil alltid være bedre.

Nei, den økte rekylen påvirker presisjonen. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, CRUB said:

Hvilken ammunisjon kan dere anbefale som er blyfri? (Minner om lovendringer for noen uker siden, som gir en god del flere alternativer her enn før).

 

Samme kriterier: 70cm pipe, 6.5x55, ferdigladd til hjort/elg.

 

Jeg har litt forkjærlighet for Fox Classic Hunter, selv om Markhusan ikke lenger har importen på denne. Har brukt den i noen sesonger i 8x57JS og synes den har fungert upåklagelig i det kaliberet, og brukte den også i 6.5x55 på rådyr sist høst (120gn). Prøvde den "lovlige" varianten i 139gn men den stabiliserte overhode ikke i min pipe, og kanskje ikke så rart ettersom den er kappa etter alle kunstens regler. Har tenkt å prøve den på større vilt, muligens hjort og ikke helt umulig at jeg prøver den på elgen, selv om jeg egentlig synes det er unødvendig å jakte med noe som føles rimelig blodfattig når jeg har pipe som egner seg bedre til større vilt (tenker da på 8x57'n). 

 

Men på rådyr fungerte den i allefall upåklagelig, i 120gn versjon. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/5/2021 at 5:26 PM, bardp said:

Det synes jeg du må forklare nærmere.

Det kan eg gjerne.

Har felt mangt eit storvilt med både Oryx og Accubond i 6.5x55

Dyret detter mange gonger i smellen og det blir ofte eit enormt utslagskrater samt masse sørpe langt ut frå skuddkanalen.
Bruker no A-frame og opplever nesten uten unntak gjennomskyting og det er sjeldnere heftige utslag. Skuddreajsjonen kan vere mindre, iblandt uteblir den heilt med A-frame.
Mi erfaring med bløte kuler som feks. Oryx og Accubond i litt friske hastigheter som egenladd 6.5x55 ofte blir er at kula gjer mykje meire enn å felle viltet. Meire solide kuletyper som typisk. A-frame feller viltet enkelt og greit.

Kva effekt som ønskes av ei kule i vilt er subjektivt så eg forteller bare mine erfaringer, kvar enkelt må nesten bestemme sjølv kva som er best.


Når det gjelder blyfritt så har eg litt trua på RWS evo green. Den er desverre foreløpig for lett i 6.5mm. 
Skal vere lettekspanderende så det passer fint i 9.3’n min👍

Edited by tussehaugen
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eg brukte 6,5x55 på hjortejakt nokre år og skaut ein del hjorter med dette kaliberet. Eg gjekk over til 308 og 9.3 fordi eg ønska meir skuddreaksjon og kortare utras, men eg jakta mykje på dyrka mark på dei tider og opplever at hjorten er ekstra på vakt og dermed ekstra hardskutt når den beiter på dyrka mark, nærme mennesker. Dette førte til utras på 100 - 200 meter og forsvant hjorten ut av bøen på natta, måtte eg gjerne ha hund for å finne dei igjen.

 

Men, eg brukte norma forbedra elite, orxy og nosler partition. Og i 6,5x55 med skuddavstander på mellom 60 og 150 meter var det mindre forskjell i kvalitet på slaktet når eg brukte elite og oryx enn kva eg i utgangspunktet hadde trudd. Men hadde eg skutt dyr på mellom 10 og 60 meter, so hadde nok slakta skutt med oryx sett betraktelig bedre ut. Men min opplevelse er at nosler er utvilsomt den kula som gir best skuddteikn og kortast utras av dei kulene eg har prøvd. No har denne kula eksistert sia dinosaurane daua, folk synes den er kjedelig og alle har ei skrekkhistorie om kor ille eit slakt dei såg var, etter det var skutt med Nosler. Men eg meiner at den har eit ufortjent rykte når det gjelder stygge slakt. Vil du ha ei kule som gjere jobben på ein skikkelig måte, er det aldri feil å velge Nosler eller andre kuler som fungerer etter samme prinsipp. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oryx har fungert fint for meg i 6,5x55 på det meste fra jordrotte til passe stor elg. Nå veier vel kula 156 og ikke 165 da... men jeg mener Oryx er et ganske sikkert valg hvis du ikke vil gjøre det for komplisert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter som det nå er lov til å jakte storvilt med 120gr i 6.5x55, Så da lurer jeg på med de som har jaktet med TTSX, LRX, GMX på rådyr om hvordan vil de tru en 120-127gr kule i det kaliberet fungere mot vilt som elg.

Og hvordan er erfaringen med ekspansjon på forskjellige hold.

 

Har bare erfaring med 150-160gr bly kuler til elgjakt, så før jeg drar på banen og med disse kulene og tester de. så vil jeg ikke gå blind i det. Hørt mange liker de i rådyr, men elg er vesentlig større og hvordan vil de med erfaring si en 120gr kule gjøre med en elg på 150m.

Edited by Strikkejeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...