Jump to content

Valg av kule i 6.5x55 til storvilt - Hjort og Elg


CRUB

Recommended Posts

@Strikkejeger

Nå er ikke 120 grain TTSX, LRX, GMX ikke brukt så mye til jakt på storvilt her til lands foreløpig.

Imidlertid er det noen punkter en skal være klar over.

1. homogene kobberkuler trenger en del fart for ekspandere skikkelig. Samt og ha fart nok til å gå i gjennom dyret. Desverre har en del kappet løpene ned mot 40 cm ved montering av demper, noe som gjør det utfordrene å få høy nok fart i 6,5x55. Dersom farten er høy nok til tilstrekkelig fart/ekspansjon i 6,5x55 tror jeg personlig at 120 grns TTSX eller tilsvarende gjør en like god jobb i elg på 150 meter som 156 grns bly/mantel kuler gjør i samme kaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tidligere i tråden gått god for Oryx. Det gjør jeg fortsatt, men lysten på å prøve ut de nye reglene har gjort at jeg i år har kjøpt et par pakker med 120 grains Sako Powerhead Blade.
 

Nå er det fortsatt noen (få) timer til bukkejakta starter, men jeg har fått testet et skudd fra soveromsvinduet på en rev som jaktet jordrotter her om dagen. Det gikk helt utmerket og utgangshullet var vesentlig større enn inngangshullet, men ikke noe krater. Så jeg antar at kula har rukket å ekspandere i den lille revekroppen. Nokså rent sideskudd, inn bakkant bog, ut bak bog.

 

Jeg kjenner jeg har litt trua på denne, etter god omtale og godt resultat på første forsøk. Så da blir det grønn plasttupp enn så lenge med Oryx som et ess i bakhånd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2021 at 10:44 AM, M67 said:

Swift A-Frame er jo også ei kule som gir god penetrasjon og holder godt sammen. Den er nok ikke for de laveste hastighetene, men i x55 med 70cm pipe skulle en få god gang på den.

 

K

Her i hus har vi jakta hjort med 6,5 140gr A-frame i alle dei år, aldri problem. Stort sett alltid gjennomskyting og for det meste knall og fall med lading greit under 800m/s på alt frå 10-350m. Sjølv har eg rundt 30 dyr, kun ein gang har eg funne igjen kula i dyret. Då skote litt på skrå framanfrå, så kula låg heilt ut i skinnet litt bak på ribbesida. Hadde nok forsvunne den kula også med den lading eg brukar no - 40gr N150 (feilkjøp - skulle ha N160, men må brukast opp) gir ca. 850m/s i ombygt 200str med ca. 58cm løp.

 

I år går vi over til TTSX 120gr sidan vi har begynt å selge nokre dyr til ein lokal restaurant, så det ikkje vert så masse kjøtsvinn.

Edited by Inbreak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble felt en elg med 120gn Powerblade på laget vårt i går, fjorokse rundt 160 kg påskutt litt skrått forfra med inngang i nakken og utgang høyt i motsatt bog. Rettere sagt, kula satt mot skinnet der. Knust ryggraden selvsagt. Perfekt sopp, kan ikke se for meg at ei blykule hadde gjort det verken bedre eller verre for den del. 

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ladebenken said:

Veldig mye kaving og baksing før de dauer. Detter og reiser seg flere ganger. 

 

Fabrikkladd? Hastighet? Skuddavstand? Treffpunkt? 

Har opplevd kaving og baksing med ca alt av kuler, men da har det vært endel andre x-faktorer enn bare kula.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Woodleigh 160 grs, Oryx og Fusion 156 grs og Mega 155 grs er alle tunge og gode storviltkuler i 6,5-kaliberet. For hjemmeladere må utgangshastigheten være sånn rundt 740 m/s for å klare kravet til anslagsenergi. Jeg har ladet Oryx og Mega med MRP-krutt til 750-760 m/s i 53 cm pipe. Selv Mega som ikke er loddet holder forbausende godt sammen i slike hastigheter. Skulle gjerne prøvd Woodleigh også, men nå har jeg ladet opp jaktammunisjon som antagelig varer resten av min jegerkarriere (hvis det ikke kommer et blyforbud). For de som helst vil bruke kuler med blykjerne er også Swift A-frame 140 grs blitt aktuell etter nytt felles krav til anslagsenergi i revidert forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Jeg oppnår V0 på 800 m/s med N160-krutt for A-frame og er da godt innenfor 2200J @ 100 m. Problemet for alle disse samt monolittiske 120 grs kuler er, som @svehellapåpeker, at i skamkappede piper kan det være utfordrende å oppnå tilstrekkelig utgangshastighet. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, hewi said:

Fabrikkladd? Hastighet? Skuddavstand? Treffpunkt? 

Har opplevd kaving og baksing med ca alt av kuler, men da har det vært endel andre x-faktorer enn bare kula.


omkring  850m/s om jeg husker riktig. Boka er hjemme. 
 

Den rifla hvor kula brukes, brukes utelukkende til innmarksjakt. Så det er kontrollerte skudd hvor jeg skyter høyt ca 10 cm bak bog. Altså ett høyt lungeskudd. Lengste avstand er ca 150 meter. Snitt på under 100.  
 

alt har daua, det tar bare litt lengre tid. Må ofte skjære bort minst like mye kjøtt, for å få bort blodet imellom hinnene.  
 

til utmark/langholdsjakt bruker jeg nå bondstrike 143gr. Tipper i snitt at det tar omtrent halve tiden fra de er påskutt til de ligger stille med den. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/9/2021 at 11:52 PM, Swift said:

Nå har jeg tidligere i tråden gått god for Oryx. Det gjør jeg fortsatt, men lysten på å prøve ut de nye reglene har gjort at jeg i år har kjøpt et par pakker med 120 grains Sako Powerhead Blade.
 

Nå er det fortsatt noen (få) timer til bukkejakta starter, men jeg har fått testet et skudd fra soveromsvinduet på en rev som jaktet jordrotter her om dagen. Det gikk helt utmerket og utgangshullet var vesentlig større enn inngangshullet, men ikke noe krater. Så jeg antar at kula har rukket å ekspandere i den lille revekroppen. Nokså rent sideskudd, inn bakkant bog, ut bak bog.

 

Jeg kjenner jeg har litt trua på denne, etter god omtale og godt resultat på første forsøk. Så da blir det grønn plasttupp enn så lenge med Oryx som et ess i bakhånd.

Oryx er ei møkkakule.Deler seg fra mantel/bly....

Kappes pipa i 6,5  så må det kompenseres med høyere kulevekt og annet krutt... hvis ikke ----Pmax endrer seg. og du får utbrent pipe på kort tid-.

  • Confused 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Expert Hunter said:

Oryx er ei møkkakule

så dårlig som møkk er den vel ikke...

 

27 minutes ago, Expert Hunter said:

Kappes pipa i 6,5  så må det kompenseres med høyere kulevekt og annet krutt

For at? Om det er anslagsenergikravet du sikter til, så er det kommet nye regler, En må ikke bruke 10,1grams lenger....

 

27 minutes ago, Expert Hunter said:

-Pmax endrer seg. og du får utbrent pipe på kort tid

Interessant,,,har skutt ut flere 6,5 piper både korte og lange, alle har vart like lenge..Hvilke teorier er det du vaser om her??

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Expert Hunter said:

Det hender seg den gjør det, men da blir alt svart.. Så det beste er at tennåla går sånn passe inn i hetta..

Trenger ikke bli svart, har sett gjentatte skudd med punkterte hetter uten at skytter merket noe mer enn høyere smell. Men hva er du for en egentlig, som med nick som lover ganske mye, noget spenstig skrivestil og femten poster i forskjellige tema på to timer har gjort utslag på trollradaren min, hvis jeg får være så freidig?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/9/2021 at 6:49 PM, svehella said:

1. homogene kobberkuler trenger en del fart for ekspandere skikkelig. Samt og ha fart nok til å gå i gjennom dyret.

Det kommer jo an på legeringen i mantelen. Du må bruke kuler som er beregnet for lavere hastigheter og får da perfekte resultater skutt i vilt.

Man bruker ikke samme kule til 300WBM og eks 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2021 at 6:50 PM, Expert Hunter said:

Oryx er ei møkkakule.Deler seg fra mantel/bly....

Jeg vet ikke hvor mange kuler dine erfaringer bygger på, men her er nå et foto av mine: 3 stk. Oryx 180 grs ladet i .30-06 med utgangshastighet rundt 790 m/s, alle plukket ut fra voksen hjort og med restvekt 97-98%. Om du har opplevd at denne kula deler seg, kan det vel muligens ha vært fabrikasjonsfeil? Kanskje lurt å være litt mindre bombastisk...

 

Edit: Siden Oryx er en relativt myk og lettekspanderende kule ville den nok ikke vært førstevalget mitt i magnumhastigheter....

20191129_212120.jpg.3501f3bedba0af2b1db30fc4e40af6b9.jpg

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Casey Jones said:

Oryx er ei bra kule, punktum. Den både ekspanderer lett og holder bra sammen. Kan alltids diskutere spissegenskaper til spesiell bruk. Men Oryx er dugende til det meste. 

Oryx er ei kule som holder bra sammen og har god effekt. Så god effekt at slaktene blir unødvendig grisete. Har sett for mange udelikate slakt etter Oryx, den ble pensjonert av meg for mange år siden. Fordi det finnes bedre alternativ

Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2021 at 6:50 PM, Expert Hunter said:

Kappes pipa i 6,5  så må det kompenseres med høyere kulevekt og annet krutt... hvis ikke ----Pmax endrer seg. og du får utbrent pipe på kort tid-.

Dette er bare tøv, og når jeg leser flere innlegg fra samme Experten kommer jeg på en av Sluttstykke/Kammerets dyktige bidragsytere som hadde noen ord under sitt nick "Den som har skutt en hjort vet alt, senere avtar det"

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Per-S said:

Dette er bare tøv, og når jeg leser flere innlegg fra samme Experten kommer jeg på en av Sluttstykke/Kammerets dyktige bidragsytere som hadde noen ord under sitt nick "Den som har skutt en hjort vet alt, senere avtar det"

Kloke ord! Eg tenker det er ein prosess dei fleste må gjennom, ungdomsbryst og ufornuft er eit kjent utrykk i mine trakter. Balansen mellom kjepphøge nybegynnere og oss som har helde på ei stund - den kan være krevjande 😂

 

Ein liten men relevant digresjon er ein opplevelse eg hadde på den lokale våpensjappa for ein del år sia. Der kom der inn ein kar eg kjente. Han var relativt uerfaren jeger til tross for at han var voksen. Han jakta i ein av dei beste hjorteterrenga ein kan oppdrive og hadde ein våpen og utstyrsgarderobe som rett og slett var enorm! Men til tross for terrenget og alt utstyret, skaut han som regel 1 hjort pr haust på dei tider. Han kom inn i sjappa og vi prata litt, han formidla at han skulle ha seg ein ny jaktkniv. Eg sa at han burde sjå på ein swingblade, eg hadde brukt den eit par år og var godt fornøgd med den. Eg gløymer aldri det nedlatande utrykket og tonen vedkommande hadde, då han svarte "swingblade? ha! den er ikkje god nok" 😂

 

Eg kjenner to jegere som til sammen har skutt ein plass mellom 800 og 1000 hjortevilt gjennom lange liv som aktive og dyktige jegere. Desse to bruker oryx og partition - kuler som av diverse bedrevitere her inne blir sett på som forelda og ubrukelige kuler til matvilt 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Dette er bare tøv, og når jeg leser flere innlegg fra samme Experten kommer jeg på en av Sluttstykke/Kammerets dyktige bidragsytere som hadde noen ord under sitt nick "Den som har skutt en hjort vet alt, senere avtar det"

Mitt inntrykk er at det er en bruker som er oppretta bare for å trolle her inne, ser ut som han har med seg en kompis også,,,,evt oppretta 2 brukere...Det beste vi kan gjøre er å tie vedkommende i hjel... @Per-S

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/26/2021 at 10:53 AM, magnum_mauser said:

 

 

Eg kjenner to jegere som til sammen har skutt ein plass mellom 800 og 1000 hjortevilt gjennom lange liv som aktive og dyktige jegere. Desse to bruker oryx og partition - kuler som av diverse bedrevitere her inne blir sett på som forelda og ubrukelige kuler til matvilt 😉

Hei.

Jeg kjenner også jegere som  har skutt 4-500 hjortevilt sin karriere,men de har verke interesse eller er noe spesiellt opptatt av hvilken kuler som brukes i detaljer og hvordan de ser ut etterpå.Så å bruke det som et argument for at da må disse kulene være bra,blir vel ikke så objektivt.

Personlig så sluttet jeg å telle når jeg passerte 150 dyr, skulle sikker skrevet ned mere men ble vel litt slappere med det ettersom årene gikk.

Jegere er så forskjellige og noen bryr seg om kulevalg og er generellt interessert i det og andre  har ikke så mye fokus på det.

Jeg har testet mye forskjellige kuler  og skutt mye vilt med både Oryx og Nosler partition(jeg regner med det er den du henviser til)?

Det er ikke tvil om at disse kulene gjør en grei jobb og dreper elg/hjort eller hva det måtte være.

Men av en grunn sluttet jeg med å bruke disse kulene og fant bedre alternativer da jeg ønsker det beste resultat både med tanke på kjøttskader,gjennomskyting,restvekt,presisjon ,separasjon osv.

Oryx er ei god kule men ikke den beste,den har tendenser til å separere bly fra mantel ved treff i bein/hard belastning og da blir det i tillegg store kjøttskader.

Nosler partition er en bløt kule og ekspanderer hurtig og sikrer dybdevirkning med skilleveggen.Desverre så erfarer jeg at den gir mye kjøttskader og oppsiktvekkend lite gjennomskyting.Dessuten er restvekten dårlig  da mesteparten av blyet foran skilleveggen.

 i mitt jaktlag har vi testet noen disse kulene i 6.5x55,308w,3006,9,3x62 7mm rem mag,300wbm

og begge kulene gjør det bedre ved lav hastighet.Høy hastighet krever mere av kulene, og resultatet blir dårligere.

Min far og farfar var også jegere og jaktet og skjøt mye vilt. Når jeg startet å være med på jakt så brukte de fleste Norma Elite.En bløt blyspiss som nesten alltid separerte bly fra mantel og det var den jeg også brukte da jeg skjøt mitt første hjortevilt.Kula drepte dyret og det var det som betydde noe.Men så er det en utvikling her og man blir bedre "utdannet" etter hvert som man fikk mere erfaring og  etter hvert ble jo temaet kjøttskader og en del flere  tilfeller av skadeskyting ,spesiellt da tildeling av dyr økte betraktelig på 80/90 tallet og det kunne skytes 3 ganger så mye vilt enn før.

Skadeskyting som eks skudd i treffsone men langt fram og i bog knoke,flere tilfeller av ettersøk pga dårlig kule kombinert med marignalt kaliber for elgjakt.Da spesiellt 6,5x55 som i flere tilfeller ikke klarte å trenge gjennom bog knoken ,Skudd i skrå vinkel på større elg som ikke fikk nok inntregning osv.

De fleste gangene går det bra, men når uhellet er ute så er det betryggende å være sikker på at det ikke er kula eller kalibret som som feiler,da har du som jeger gjort ditt for å lykkes maximalt.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2021 at 10:53 AM, magnum_mauser said:

Eg kjenner to jegere som til sammen har skutt ein plass mellom 800 og 1000 hjortevilt gjennom lange liv som aktive og dyktige jegere. Desse to bruker oryx og partition - kuler som av diverse bedrevitere her inne blir sett på som forelda og ubrukelige kuler til matvilt 😉

Jeg synes ikke dette er noe godt argument. Det er som å si at en Mercedes 240 D er den beste bilen fordi noen kjørte 500 000 km med en. I dag regnes det som en gammel og ukomfortabel antikvitet.

Partition var en av de beste kulene tilgjengelig på 50-60 tallet og oryx var også en god kule da den ble introdusert. Men de er gamle konstruksjoner og i dag får en bedre kuler, kuler som er like effektive men gir sikrere virkning og mindre kjøttødeleggelse. Swift A-frame er jo en forbedret partition.

Hvorfor skal en da tviholde på noe som er dårligere enn nyere konstruksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Les heile innlegget mitt @Per-S, som tok føre seg unge brushaner som skriver med store bokstaver og graver seg ned i relevante og ikkje fult so relevante problemstillinger.

Eg kunne utdjupa det yttligare kva eg meinte med å trekke fram dei to jegerane som skyter med "forelda og dårlige" kuler, men kammeret er i desse dager smitta av ymse troll, og beste medisinen mot slike er å tie dei ihjel - og eg har ikkje tenkt å gje dei meir å kverne på 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med det du skriver, og disse gamle jegerne har nok mye å lære bort. 

Mange av de du kaller brushaner ser vel på oss som Gamle Grinete Gubber, men det går nok over. Jeg synes det er bedre at de viser interesse for den ammunisjonen de skal bruke på jakt, enn at de er helt likegyldige. Det viser at de har ansvarsfølelse og er opptatt av å få effektiv ammunisjon.

At de tror på alt de leser på nettet og får skråsikre meninger fra heller tvilsomme kilder er en motetrend vi ser på mange områder, men det går nok over når de får litt erfaring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Per-S said:

Swift A-frame er jo en forbedret partition.

Hvorfor skal en da tviholde på noe som er dårligere enn nyere konstruksjoner?

Dette kommer jo helt an på hva du skal ta livet av og hvordan. A-frame er jo en topp kule for stort vilt (elg) og relativt høye hastigheter. 

For reinsdyr, hjort og rådyr, spesielt der avstandene kan bli lange og anslagshastigheten kan bli lav, er det IKKE en bra kule. For sånn type jakt hadde jeg valgt Partition 10 av 10 ganger. Og si noe om hva som er en "bra" kule er som å beskrive hva som er en bra bil, kommer an på bruken. Ikke f.... om jeg hadde jaktet villrein med min 308win, 48cm pipe og Swift A-frame.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Villreinen hadde dødd uten problemer.

Men ellers har du mye rett i at en må velge kule etter behov og egne preferanser.

Det er heller ikke alle som har samme prioriteringer, men Partition er en gammel konstruksjon uansett hvordan en ser på det. Uansett bruksområde finnes det bedre kuler. Hovedårsaken til at jeg mener det, er at partition er konstruert for å fragmentere og gi et stort antall blyfragmenter i dyret og et lite hull ut der bakre del forsvinner. Hullet er ofte omtrent kaliberstort og gir lite rom for blødning og luftinntrenging slik at lungene kollapser. Da får en mindre effekt enn med en kule som gir stort utgangshull. Det er heller ikke mange som liker mye bly i maten derfor vil jeg alltid ha en kule som ekspanderer godt og som beholderrestvekt godt over 90%.

At A-frame er for hard for hjort stemmer ikke, jeg har skutt et stort antall hjort med den og aldri hatt noe problem med ekspansjon. Flere av mine jaktkamerater bruker 165 gr A-Frame i 308 og får god ekspansjon og god virkning.

Årsaken til at jeg sluttet med partition var flere tilfeller der kulen sviktet, siste gang var det datteren min som skjøt en elgku på 170 kg med et treff litt lavt i bogen og midt på beinet. Kulen ble fullstendig knust, og splinter fra kulen og muligens fra, beinet penetrerte brysthulen og skadet ene lungen. Splintene slo ut nedover mellom forbeina og det ble 10 12 splinthull. Blodsporet så ut som om noen hadde gått med en hagespreder. Dyret gikk 6-700 m før det la seg, men var ikke dødt da jeg kom frem etter et kvarter. En bedre kule hadde penetrert lungene og  med et slikt treff ville dyret gått mindre enn 100 m. 

Woodleigh weldcore er en kule so ekspanderer lett og holder godt sammen, og Swift Scirocc fungerer også godt. Til reinsdyr mener jeg begge er bedre enn Partition.

Men det er du som har ansvaret, og det er du som skal gjøre jobben så valget er ditt. Min anbefaling er å velge en god kule som holder sammen og gir et stort nok utgangshull slik at dyret dør raskt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidligere brukte jeg 165 grs Hornady Interbond på alt, inkludert rein. Denne går i kategorien loddet, lett-ekspanderende og  "holder godt sammen". Etter noen situasjoner på rundt 200m avstand sluttet jeg å bruke den. Fant blant annet igjen en kule i en stor bukk skutt på 200m. Denne hadde ikke akkurat ekspandert mye. Hva om det hadde vært en kalv og ikke en stor bukk? Hadde jeg i heletatt fått ekspansjon? Utgangshastighet på 790m/s. Bortimot "norsk standard" for 308win og 165grs kuler i kort pipe. (Swift Scirocc er vell stivere og hardere enn Interbond.)

 

Etter dette gjekk jeg over til 165 grs Hornady SST. Ellers alt likt.  Med denne har du mye mer marginer ved "ikke optimale treff" og ekspansjon er aldri ett problem. Også en kjempefordel at dyrene har særdeles korte fluktstrekninger. Å lete opp en liten villrein som dra ut flere hundre meter etter skudd er en vanskelig sak uten hund. Men denne kula er IKKE bra på 30m i elgskogen. Bruken av "knallharde" kuler på smått og mellomstort vilt virker å være ett særnorskt fenomen.  

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

.... partition er konstruert for å fragmentere og gi et stort antall blyfragmenter i dyret og et lite hull ut der bakre del forsvinner.

Årsaken til at jeg sluttet med partition var flere tilfeller der kulen sviktet, siste gang var det datteren min som skjøt en elgku på 170 kg med et treff litt lavt i bogen og midt på beinet. Kulen ble fullstendig knust, og splinter fra kulen og muligens fra, beinet penetrerte brysthulen og skadet ene lungen. Splintene slo ut nedover mellom forbeina og det ble 10 12 splinthull.

Nja, den er vel egentlig ikke konstruert for å fragmentere? Men siden det ikke er er noen form for binding/låsing mellom fremre blykjerne og mantel vil den oppføre seg som andre tradisjonelle blykjernekuler ved treff i grove bein. Nå er det jo også slik at noen her inne har gode erfaringer med NP, mens andre har opplevd tilsvarende griseri som din datter med moderne loddede premiumkuler. Jeg foretrekker kuler som Oryx og A-Frame for å redusere faren for blyfragmenter rundt sårkanalen.

 

Edit: I moderat 6,5x55-hastighet har også Mega holdt forbausende godt sammen, selv ved treff i grove bein.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Hive innpå eit spørsmål her då eg forberede meg litt. Til hjort mest sannsynlig berre ein i år kva kula ville de valgt av sierra gameking eller nosler partition? Det som er veldig greit med fyrstnevnte er at den går likt på 100 som sierra varminter gjere på 150. Det er litt genialt då gåsa brukar og vera på ca 150 og hjorten på noko under 100. 
Skyt inn ein gong og det var det. ( tar eit kontrolskot eller to før jakta då) Denne innskytinga kan brukas til gås, hjort og oppskyting med to forskjellige kuler.

Argumentet for partition er at det mest sannsynlig er ei betre kula enn gameking, men den går litt annerledes. Er ikkje det at eg er redd for og skru på siktet men det er så himla greit og slippa dei evindelige omskytingane mellom forskjellig ammunisjon, så summa sumarum (som ein viss Brann trenar brukte sei) trur de Gameking https://www.sierrabullets.com/product/6-5-mm-264-caliber-140-gr-sbt/ gjere jobben (veit ikkje heilt kva hjort det blir i år) eller bør eg ta denne her? 
https://www.nosler.com/6-5mm-140gr-partition-50ct.html

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har har prøvd Lapua Mega 155 grs mener jeg du burde gi den en sjanse (lenge) før Nosler Partition. Behagelig pris, som regel glitrende presisjon, god dybdevirking, og den holder vanligvis godt sammen i moderat 6,5x55-hastighet. Som jeg mener @Jegermeistern en gang sa: denne kula er nesten for god til å være sann!

Edited by Sølvrev
korr. lenke.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/24/2022 at 4:09 PM, Stihl Crazy said:

Lapua Mega er notert

 

Gå for Lapua Mega, du. Jeg har prøvd litt forskjellig på litt forskjellig vilt, men havner alltid tilbake på Mega. Egentlig en latterlig gammeldags konstruksjon som etter alle teorier ikke burde fungere spesielt godt, men til tross for dette gir den stort sett meget god presisjon og forholdsvis lav restvekt, og god effekt i viltet. Og prisen er så hyggelig at en ikke trenger å spekulere i å dyppe helmantelkuler i hobbyfarge før oppskytinga eller annet sånt tull.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Stihl Crazy said:

Skal ikkje den Vera høg?

Jo, og det mente han sikkert også, men skrev vel feil.

 

On 7/24/2022 at 11:26 AM, Stihl Crazy said:

Du kan trygt bruke det opplegget du selv skisserer. Det er ikke noe revolterende fantastisk som skjer ved bruk av de andre nevnte alternativ. Keep it simpel:thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...