Sakoen75 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 (edited) Hva er det perfekte siktet for deg til storviltjakt i fjellet? Edited December 2, 2020 by Sakoen75 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AKL Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 2,5-10x50 Med glass i god europeisk kvalitet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle R Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 1,5-6x42. S&b eller zeiss 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakoen75 Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Har blitt glad i en Zeississ Victory 2.5-10x50 en ok kikkert til det meste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Du glemte en viktig parameter: Vekt! Hvor utgangspunktet er galest, blir titt resultatet originalest (H. Ibsen) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-trim Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Er utrolig sugen på en Swarovski Z8i 1.7-13.3x42. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 6 hours ago, t-trim said: Er utrolig sugen på en Swarovski Z8i 1.7-13.3x42. Den vil nokk være perfekt til fjeljakt. Har en del Swarovski sikter og om jeg nå skulle av gårde på fjeljakt ville nokk valget stå mellom min gamle Habicht 1,5-6x42 eller min nyere Z8i 2-16x50. Var det elg jeg skulle jakte ville jeg nokk valgt 1,5-6x42 på en børse i 8x57. Om det var mindre skapninger hadde det nokk blitt Z8i 2-16x50 på en børse i 6,5x55. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super XX Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 På fjellet er "close combat" mer sjelden så jeg ser ikke helt poenget med 1,5. Kahles Helia 4-12x44i er en god kandidat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Swarovski Z6i 1,7-10x42 eller 2-12x50 med åpne tårn. Z8i er kjempesikter og har bedre tårn enn Z6i, men så var det vekta da. For fjelljakt bør de ikke være for tunge og Z8i veier jo typisk 150g mer enn tilsvarende Z6i. Jeg skyter konsekvent inn på 100m og skrur på lengre hold, derfor BT utgaven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skrueråmuttere Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 7 hours ago, Haavard said: Du glemte en viktig parameter: Vekt! Neinei. Det er helt avgjørende å ha stor nok forstørrelse til å kunne skyte på lange nok avstander til at man blir fradømt retten til å drive jakt etter viltlovens paragraf 19 om human jakt, og samtidig ha stort nok objektiv til å kunne jakte lenge etter nattefredningen inntreffer kl 19:00. Da kan man ikke ta hensyn til vekt når man skal bære halvfull pakkrammesekk og våpen i ulendt terreng i timesvis. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-trim Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 1 hour ago, bardp said: Var det elg jeg skulle jakte ville jeg nokk valgt 1,5-6x42 på en børse i 8x57. Der er jeg enig. 6x forstørrelse holder fint ut til 250-300meter. Noe lengre hold. Så får den enten gå. Eller så smyger jeg nermere. Det jeg liker med den swar jeg nevte er at den har lav nokk forstørrelse til og smyge helt innpå los.. (snitt skyteavstand på elgjakten min i 2019-2020 er på ca 30 meter) og jeg kan skru opp om det kommer en rev forbi. Eller en storfugl. Bruker stortsett den korte 308 til det meste nå om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Det er vel vanskelig å svare på uten å vite hvilke/n type/r vilt det er snakk om, hva slags fjellterreng det er og hva slags avstander det er mest aktuelt å skyte på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleulv Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Fikk tak i en brukt Zeiss Victory 2.5-10x42 med fjelljakt i tankene. Fikk montert ASV+. Et lett og kompakt sikte. Skulle jeg ha kjøpt nytt ville det nok ha blitt 2.5-10x50. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjortefot.com Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Zeiss V4 4-16x44 hadde vært en heit kandidat for meg, og allerede innkjøpt om om den hadde hatt cm-klikk og CW slik som resten av Zeissbenken min. Har prøvd denne V4 modellen og likte størrelsen og den optiske kvaliteten godt. Hvis CW og cm-klikk-ASV ikkje er eit must, er denne meget gunstig. Ellers er Zeiss HT 2,5-10x50 ein velprøvd, smekker, kompakt og deilig sak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håkon223 Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Zeiss conquest hd5 3-15x42 med 1 inch rør. ikke lenger i produksjon men havner på finn.no i ny og ne. godt alternativ og relativt rimelig til ca 4-5 tusen kr brukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSeehuus Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 De siste par årene har jeg brukt en Swarovski Z6i 5-30x50 med rødpunkt og balistisk tårn, det er en fantastisk kikkert til langthold og gir en viss trygghet, veier bare 620 gram også. Med fasit i hånd så har skuddene gått på ca 120 meter og jeg hadde klart meg fint med en z3 10x42 til nesten halve vekten Har begge siktene, vet ikke hvilket jeg tar med på reinsfjellet (forhåpentligvis) neste år. Viktigere å ha en god håndkikkert med avstandsmåler følere jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Ellers er det jo kjekt at Swaro, i motsetning til Zeiss, har tårn man skrur riktig vei, altså CCW... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 4 minutes ago, Elgjaeger said: Ellers er det jo kjekt at Swaro, i motsetning til Zeiss, har tårn man skrur riktig vei, altså CCW... Ja og ikke minst at en enkelt kan ta de av og på om en ikke vil ha de der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakoen75 Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 3 hours ago, vannebo said: Det er vel vanskelig å svare på uten å vite hvilke/n type/r vilt det er snakk om, hva slags fjellterreng det er og hva slags avstander det er mest aktuelt å skyte på Elg, hjort og reinsdyr. Tenker på typisk åpent fjellterreng. Tenker selv på Zeiss v4 4-16x42 som en god kandidat, uvant med tommer men betyr ikke så mye, vrir bare til riktig tall uansett. Såpass høy forstørrelse er veldig greit når dyret skal fin granskes (leter med hånd kikkert før noen får panikk). Bruker selv en Sauer 202 Outback i 6,5x55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FreeSkier Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 3 minutes ago, Elgjaeger said: Ellers er det jo kjekt at Swaro, i motsetning til Zeiss, har tårn man skrur riktig vei, altså CCW... Zeiss har modeller med CCW. V6 3-18x50 f.eks. Men den har moa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 1 minute ago, bardp said: Ja og ikke minst at en enkelt kan ta de av og på om en ikke vil ha de der. Nåja, det er på Z8, ikke Z6. Z8i har veldig bra løsning for BT, Z6 er litt mer fiklete å nullstille og har noe «swampy» klikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 3 minutes ago, Elgjaeger said: Nåja, det er på Z8, ikke Z6. Z8i har veldig bra løsning for BT, Z6 er litt mer fiklete å nullstille og har noe «swampy» klikk. Ja det kan være det er Z8i jeg har med tårn og den har en helt suveren løsning. På en Zeiss jeg hadde tidligere måtte en sende siktet inn til fabrikk om en ønsket BT på den. Det var nå en jævla tungvint løsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 2 hours ago, FreeSkier said: Zeiss har modeller med CCW. V6 3-18x50 f.eks. Men den har moa MOA finnes ikke i mitt vokabular, så regner ikke med de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
znopi Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Har Zeiss HT 2,5-10x50 med ASV til den bruken. Meeeeeeen ønsker Z3 3-9x36...... fordi sånn er det bare. Enkelt og lett frister. Men beholder Zeiss HT selvfølgelig, veldig bra under andre omstendigheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 21 hours ago, Sakoen75 said: Elg, hjort og reinsdyr. Tenker på typisk åpent fjellterreng. Tenker selv på Zeiss v4 4-16x42 som en god kandidat, uvant med tommer men betyr ikke så mye, vrir bare til riktig tall uansett. Såpass høy forstørrelse er veldig greit når dyret skal fin granskes (leter med hånd kikkert før noen får panikk). Bruker selv en Sauer 202 Outback i 6,5x55. Da ville jeg også sett på z3 4-12, og z5 3,5-18 som er ca 200g lettere enn den nevnte zeiss, og mye annet som nevnes her. Man vil komme langt med en z3 3-9x36 og 3-10x42 og om man finner de brukt. Jeg ville fått prøvd en sånn zeiss før du kjøper, jeg har en v4 6-24 på salongen og synes ofte jeg får vondt i hodet når jeg skyter mye med den kikkerten. Er dog usikker på om det er optikken, eller det masete retiklet som er årsak til dette. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakoen75 Posted December 5, 2020 Author Share Posted December 5, 2020 Er det ikke paralakse justering på Zeiss V4 på sikter med over 12x? Trodde det var et "must". Mulig jeg er på jordet, Zeiss har garantert mer peiling på optikk en jeg har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts