Jump to content

Samling på 100m 22LR


Bergara-Man

Recommended Posts

Hva slags samlinger får dere på 100m med 22LR ?

 

Jeg fikk satt på en Hawke 6-24x50 AO på min CZ-455 Varmint. Den koster Kr. 2750.- og er en rimelig kikkert, men den er overraskende klar og fin på 100m med 24x.

 

Link: https://us.hawkeoptics.com/vantage-ir-6-24x50-ao-mil-dot-ir.html

 

Da ble det moro å skyte på 100m med 22LR.

 

Fremdeles er det CCI Standard som gir best samlinger, samt Eley Force HV.  Har nå prøvd div. RWS ammo uten særlig hell. Geco Rifle er vel også produsert av RWS, og den går ikke bra heller.

Jeg hadde en del motlys i dag fra lav sol inn på skrå forfra. Den ødela litt i dag, så ikke helt feilfri skyting i dag, men lite vind.

Et bilde sier mer enn 1000 ord:

 

 

P1010070 - Kopi.JPG

 

CCI standard (Ny type) ligger rundt 25-30mm samlinger.

 

RWS Rifle Match S er oppgitt hos Norma.no til å ha høyere hastighet (345 m/s), men jeg målte den til følgende: 316-322-323-328-329

RWS target Rifle: 312-318-302-315-310

Den Rifle Match S har noen bra samlinger, plutselig sprer den ganske mye..... merkelig.....

Edited by Bergara-Man
tillegg+link
Link to comment
Share on other sites

For øvrig har lokal Jaktia-handler problemer med å få tak i Eley og CCI 22LR nå, det var tomt på lagrene sa han. RWS fikk han tak i. Er vel litt problemer med den Korona'en og produksjonen på fabrikkene kanskje.......

 

Landrø har vel Lapua på lager, så jeg kan bestille litt på nett.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Høres som ei dårlig unnskyldning.
Norma har ihvert fall alt i sortimentet på lager, og en rekke utvalgte skyttere har nettopp fått diverse loter for testing. Det kommer nok en hel del om det etter hvert på diverse FB og IG kontoer.

Landrø ser også ut til å ha det meste inne. https://www.landro.no/produkter/ammunisjon?Filter=PrdGruppeLev3ID¤1:PrdGruppeLev3ID¤1_6&Keep=true

 

Generelt hører vi stadig om "tomt" for noe, fra småleverandører, og litt mindre erfarne skyttere, mens de som har holdt på ei stund, og de store leverandørene stort sett har det de trenger, eller skal ha.

 

Forresten, at CCI Std skal være den ammunisjonen som gå best i rifla di er det bare så vidt jeg tror på. Samtidig har mange liter CCI vært bra (fra tiden vi brukte det i skytterlaget) men så er det når det kommer en elendig... Derfor holder konkurranseskytterne seg stort sett til merker med jevnere kvalitet.

 

Jeg tror GECO-merket 22LR kommer fra et annet produksjonsanlegg enn RWS-merket, men at de er "samme firma" stemmer jo. RWS er et "brand" innen RUAG-Ammotec, akkurat som GECO, Norma, Hirtenberger, Rottweil og sikkert flere for alt jeg vet.

 

Den GECOen du skyter der har vi skutt ca 80 000 av i skytterlaget her, og den er veldig bra ift. prisen, men ikke alle lotene er fantastiske.

Rifle har imidlertid mye å si. Bildet i posten over tror jeg er RWS Rifle Match i Saueren min.

 

Her er Rifle Match i en annen Sauer, og GECO i den Saueren.

IMG_3928.jpeg.7d3b4b1e8a8988862d6ef007669ba72f.jpeg

 

IMG_1673.jpeg.143fc6e637e779eabffd72d02fd5748e.jpeg

 

Jeg finner ikke bildet, men den samme eska skjøt bare tiere med min Sauer - det var jeg som skjøt begge forresten.

 

Så skal en huske at 22LR har 2cm vindavdrift for hver m/s vind - og det skal en øvet skytter til for å se forskjell

Her er en serie som er skutt i en hel del vind - på skuddene nederst til H holder jeg faktisk langt ute i 8eren på V side... Da kan ammunisjonen gå så godt den bare vil... Egentlig, så er forskjellen på god og dårlig ammo viktigere i vind, for da har du mindre marginer.

IMG_1500.jpeg.103fc97e03cd1ab50b9144456474f8bc.jpeg

 

 

Og selvsagt, de @bardp sier

1021035518_IMG_3929(1).jpeg.d1aa7fe7b98114ae84c47001b7de5a1c.jpeg

 

IMG_3930.jpeg.5070c4d8a8b03fcc839fbc5954bdd9c6.jpeg

Det var ikke vindstille

 

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er det faktisk slik at CCI standard er den som hittil samler best i CZ'en.

Jeg skal skyte mange flere serier framover, så får jeg se hvor konsekvent det er.

Som du sier er den minste vind med og påvirker. Jeg får vente på bra lys og lite vind.....

 

Jeg har sjekket løpsskruene som holder pipa også, de sitter dønn (godt tilskrudd). Skjefteskruer også.

 

Angående Geco rifle og RWS, så er det samme emblem bakpå patronene:

 

 

Geco vs RWS - Kopi.jpg

 

Angående patroner så bestiller jeg bare på nett det som ikke lokal handler skaffer, så jeg får nok tak i det jeg skal ha. Men det blir dyrt med masse dyre 22LR også, så jeg må ta litt etter litt.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Skytter du "pusse skudd" mellom bytte av patroner eller gjør du som mange andre ferskinger og bare bytter patroner og skyter? Hvis du gjør det siste vil det forklare mye.

 

Har flere CZer selv og ja noen går bra med CCI om lotten er god, men jeg har jevnere presisjon med Geco, RWS, Eley, SK og Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig på ulike hold og falt tilbake på SK Rifle Match. Billigst av de gode, selv om Midas gikk noe bedre. Kjempeforskjell i høydespredning på avstander over 100m kontra SK std+ i min børse hvertfall. CCI std er helt krise og blir vel verre å få tak i når kanerne hamstrer som gærne.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Mas-36 said:

Skytter du "pusse skudd" mellom bytte av patroner eller gjør du som mange andre ferskinger og bare bytter patroner og skyter? Hvis du gjør det siste vil det forklare mye.

 

Har flere CZer selv og ja noen går bra med CCI om lotten er god, men jeg har jevnere presisjon med Geco, RWS, Eley, SK og Lapua.

 

Jeg har som regel begynt med CCI standard, skutt 25 skudd med den og skiftet til neste merke, skutt 25 skudd med den osv. Men ja, noen ganger har jeg skiftet raskt mellom forskjellige merker, jeg har jo hørt om dette med at man bør skyte i hvert fall 10-15 skudd før det stabiliserer seg. Men noen ganger går det litt raskt for seg ja....

 

En ting jeg skulle likt å hatt var en bedre kolbe på CZ'en, helst en slik MDT aluchassis, men de koster litt vel mye. Jeg får se om jeg får spart opp litt til en slik etter hvert, det er mye en skulle hatt ja.... heile tia er det noe på ønskelista ....

 

En kamerat har samme CZ'en med samme pipelengde (43,5cm). Den går så å si identisk, han får veldig likt resultat som meg med samme patroner. Jeg tror det er noe med den pipelengden som spiller inn, at den går forskjellig fra de med ca. 52cm pipe som er standard fra fabrikken.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98509671

 

Hvilken pipelengde er det på de CZ'ene du har ?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for øvrig på sidene til CCI at veldig mye av deres 22LR ammo er "currently unavailable".

 

https://www.cci-ammunition.com/rimfire/cci/

 

Samt infoen på øverste linje på nettsiden sier:

Quote

Due to increased demand, our estimated shipping time is 15-20 days. Thank you for your patience.

 

Så, omtrent en måneds ventetid på 22LR ammo fra CCI da, så lokal handler er nok inne på noe med "tomt på lager". De får vel CCI ammo fra Schou.no

 

Jeg får ikke sett lagerbeholdning hos Schou.no:

 

https://www.schouvapen.no/22-ammunisjon-1#

 

 

Ellers ser denne spennende ut:

 

bilde.png.90f7166c1f3836226902c78fe7986586.png

 

https://www.eleyammunition.com/eley-semi-auto-benchrest-precision/

 

 

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bergara-Man said:

Hvilken pipelengde er det på de CZ'ene du har ?

En 452 med 48cm

En 452 med 62cm

En 457 med 51cm

 

ALT av USA produsert 22lr ammunisjon kan bli tomt i Norge når lager hos forhandlere blir borte da de i USA er redd "White Power", "Black Power", Borgerkrig, at Trumb blir gjenvalg og at han ikke blir det. Så de greier ikke å dekke hjemmemarkedet engang om dagen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du er på jakt etter god 22LR, hvorfor ser du ikke bare hva de som konkurrerer bruker?

 

De fleste skyter ett merke, og trener med noe ikke fullt så dyrt, og konkurrerer med noe dyrt. Akkurat nå, her jeg er, er det mote å trene med RWS Rifle Match, eller Norma 2, og konkurrere med Special Match eller R50. Lot-testet til hva som går best i den aktuelle rifla.

 

Prøver du bare billig "drit " ammo, så er det selvsagt at du finner ut at den går best i din rifle. INGEN konkurrerer på noe slags nivå med CCI, og selv amerikanerene bruker europeisk ammo, og der amerikanske merker har "matchammo" i sortimentet, så er den laget hos RWS eller Eley... Så å drive og vente på amerikansk ammo er renspikka tull.

 

Det er gøy å skyte, å skyte mye, og CCI er ofte rimelig, men er målet å treffe små ting på 100m, så fins det andre ideer som er bedre.

 

 

K

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Å prøve mange forskjellige patroner  er bare moro. Da finner jeg jo den som går best i min rifle etter hvert.

Man må ta seg god tid til å teste mye forskjellig, både billig og dyrt.

 

RWS Special Match er innkjøpt, har bare skutt 10 skudd så langt på 50m, skal teste på 100m en dag det blir lite vind og bra lys.

 

For øvrig er Norma 2 produsert av RWS, etter Norma's spesifikasjoner står det. Jeg skal kjøpe noen esker av den også.

 

Det vanskeligste med 22LR på 100 meter er jo dette med vind, jeg ser at det blir veldig viktig. Jeg skal sette opp en liten vimpel ekstra ute på banen også, for å følge med bedre på vinden hele tiden. Kanskje en ute på 50m.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Mas-36 said:

@M67 Jeg har noen esker med Norma Jaktmatch i 22lr vet du hvilke RWS det er? De går bra i mine våpen så må finne ut hvilke det er når jeg er tom.

Ingen aning. Mye har vært merket Norma oppigjennom. Norma 1 og Norma 2 har vært diverse Eley, og nå RWS, alt etter skiftende eierstrukturer.
Er patronen fra nyere tid så er den nok laget av RWS, det fins jo en "TAC-22", som er Normas "billig-22", og det skulle ikke forbause meg om det er samme patronen som "Jaktmatch" i andre esker
Såvidt jeg vet har Norma aldri laget 22LR patroner selv.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bardp said:

Ryddet i ammo rommet nå og fant 3000 Norma 1. Er vel noe guttungen har lagt der. Mener og huske at det var bra skudd men ikke noe jeg har brukt det jeg kan huske. Noen som har prøvd de?

20201023_203851.jpg

Kan ikke helt huske den eska der, men Norma 1 har vært topp ammo. I nyere tid er den nok temmelig sikkert laget av RWS. I helt nyere tid, så tror jeg ikke den lages lenger, eller pakkes i Norma esker er vel riktigere å si.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at CCi har en del som jeg ikke har sett hos noen Norske forhandlere, blant annet denne som er laget for konkurranse står det:

 

CC_33_22LRGreenTagLRNCompetition_Combo_R

 

https://www.cci-ammunition.com/rimfire/cci/green_tag/6-33.html

 

Ellers har Jaktdepoet denne (spesielt for pistol egentlig), men prisen er på linje med RWS Special Match, ja faktisk litt høyere:

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=2157

 

bilde.png.731146b2388638466db376edcae97e24.png

Edited by Bergara-Man
retting
Link to comment
Share on other sites

Tror neppe det er noe å hige etter. Amerikanske konkurranseskyttere skyter som regel europeisk ammo.

 

Her er forresten en gammel,  men mye sitert test av 22LR-ammo: https://www.accurateshooter.com/guns-of-week/22lr-rimfire-ammo-comparison-test/
Litz har en lignende, men mer grundig, i en av "Modern Advancements.."-bøkene, jeg tror det er i Volum 2.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ny test i dag på 100 meter.

 

Det var litt varierende vind fra høyre, omtrent 1 m/s. Jeg har nå satt opp noen enkle "vindflagg" i noen hjemmelagede "galger" som står ca. 2,2 m over bakken der. "Flaggene" er bare noen lange tynne plaststrimler som er veldig følsomme for vind. Jeg har nå en på 50m, en på ca. 90m og en på 75m på andre siden av banen. Ca. 25m unna kulebanen.

 

Jeg fulgte med så godt jeg kunne på vinden, og så at jeg nok fikk noen treff som lå litt sidelengs (mot venstre), da vinden kom rett fra høyre.

 

Men fremdeles CCI standard som gjør det best i denne korte pipa. Dyre RWS Special Match (Kr. 2,49.-/stk.) går ikke så bra. RWS Target Rifle har en del lavere hastighet enn de andre, og faller ganske mye, så treffene ble lave....

 

("Svarten" på disse blinkene er 35mm i diameter):

 

P1010153 - Kopi-small.jpg

 

Jeg lurer litt på om kruttypene for de dyrere match-patronene er laget mer for lange piper, at det har noe med brennhastigheten e.l. som gjør at de ikke fungerer så bra i ganske korte piper.... Ikke godt å si.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Opplevde at min Brno 1 gikk veldig bra på 100 meter med TopShot. Etter kapping av pipe til 42cm ble det en veldig spredning på 100 meter. Det viser seg imidlertid at på 70 meter er samlingene fremdeles bra. Årsaken er trolig at TopShot gikk subsonic før kapping. Nå er den overlyds og det skjer trolig noe rundt 70 meter. Tok litt tid før jeg så logikken. Har handlet inn annen ammo for å verifisere teorien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Atter en historie som styrker min GGG-holdning - å skamkappe piper på rifler i 22LR er tøv ;) om poenget er en lett rifle med kjempekort pipe for jakt er den vel ikke den mest egnede til å jage serier på 100 meter med heller....

 

Det skal jo sies at jeg opererer med 725 mm pipe nå, den forrige var 630, så neste må vel bli en meter...

IMG_20200813_161853.jpg

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Greppe said:

Opplevde at min Brno 1 gikk veldig bra på 100 meter med TopShot. Etter kapping av pipe til 42cm ble det en veldig spredning på 100 meter. Det viser seg imidlertid at på 70 meter er samlingene fremdeles bra. Årsaken er trolig at TopShot gikk subsonic før kapping. Nå er den overlyds og det skjer trolig noe rundt 70 meter. Tok litt tid før jeg så logikken. Har handlet inn annen ammo for å verifisere teorien.


Da jefg skjøt Norma 2 i min Brno Model 2, skjøæt jeg 5 skudds serier, og ahdde hele tiden 2 flyvere som la seg 5-10 cm under og 2-3 cm til ventre for treffpunkt på resten som lå samlet innafor en femmer eller bedre. 
Men her var det sånn at jeg hørte at et og anna skudd gikk overlyds. Kan det forklare de to flyverne? 

Må kjøpe inn en boks og prøve på nytt. 

Winchester x gikk overlyds men det kan jo hende den gikk Sobsonic før 80 meter og at det forklarer ting. Her skal det prøve forsjhellige avstander.

Pipa mier forøvrig ikke kappa, ia lle fall ikke mer enn børsmaker måtte for å få genget til demper.

'

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Tjukkas said:


Da jefg skjøt Norma 2 i min Brno Model 2, skjøæt jeg 5 skudds serier, og ahdde hele tiden 2 flyvere som la seg 5-10 cm under og 2-3 cm til ventre for treffpunkt på resten som lå samlet innafor en femmer eller bedre. 
Men her var det sånn at jeg hørte at et og anna skudd gikk overlyds. Kan det forklare de to flyverne? 
 

 

Næh, det er bare dårlig skyting. Du trekker av med hele hånda samtidig som du møter med skuldra. Skutt grovkaliber i det siste? 😉

Link to comment
Share on other sites

All overlyds 22LR er subsonisk før 100m. 
Ammo som allerede er subsonisk har mindre vindavdrift.

Både 40 og 70cm piper er presise, pistoler er presise. 
Men ikke alt er presist med all ammo. 
Ikke lag «gamnelmannsforklaringer» les ekte teori, regn litt på det, og kronografer mens du skyter.

De 10 første skuddene etter bytte av ammo teller ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas, det var et litt flåkjefta sagt av meg, men sånne uforklarlige kast den veien skyldes ofte dårlig avtrekk. Det skulle jeg vite, jeg har gjort det mange nok ganger selv. 

 

Hvorfor kastene ikke kom med annen ammo er ikke godt å si, kanskje du ikke skjøt nok eller hadde bedre flyt? Det er ikke enkelt å teste ammo, man skal være konsentrert og konsekvent i det man gjør og ha mange skudd før man kan si noe bastant. Selv gjør jeg det enkelt og tester ingen ting, jeg bare kjøper SK Std+ og Rifle Match og skyter uten å tenke så mye. 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at ved slik presisjons-testing på 50m og 100m med 22LR så er det nok ikke dumt å kjøpe noen slike test-pakker med forskjellige LOT'er og se om man finner noe som skiller seg ut.

 

https://www.norma.as/pakketilbud/115418/testpakke-rws-special-match-for-testing-av-lot

 

Jeg ser at den RWS Special Match jeg prøvde hadde lot-nr. 57FP7

 

Veldig viktig å følge med på vind også, det er fort gjort å glemme at bare 1 m/s vind fra siden gir ca. 2,3cm forandring av treffpunktet sidelengs på 100 meter. 22LR er var for vind ja....... 🙄

 

 

Vindavdrift 100 m 22LR med 1 sekundmeter sidevind.jpg

 

 

 

CCI Std. på 100 m (10-skudds serier):

 

bilde.png.4957b56aefb2965d1260e7b8e3648ee1.png

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Vell, vell, i mitt tilfelle så kommer det i alle fall ny kikkert på den. Er ikke engnag sikke rpå om jeg sikter på samme puinkt på 80 meter da fortørrrelsen er bare 2.5x32, lol.

Er vel bare å prøve seg fram til man finner noe ammo som går bedre. Gir også børsa til kompisen for å eliminere meg som feilfaktor, med håp om at han ikke gjør de samme feilene :-D



 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i så fall anbefale en kikkert med en del zoom på hvis du skal skyte på opp til 80m.

Jeg synes alt ble for smått på 50- 100m med den 3-9x40 jeg hadde før.

 

En Hawke maken til den jeg kjøpte er forbausende klar og fin i optikken på 24x.

Men f.eks. en 4-16x50 er nok å anbefale, de koster ikke skjorta nye, og tåler en støyt.

På den AO modellen er fokus på den ytre ringen på 50mm objektivet, yttre diameter blir da 64mm.

 

Hawke_Riflescope_Vantage_IR_4-16x50_AO.jpg

 

https://www.norma.as/hawke/14260/hawke-vantage-ir-4-16x50-ao-mil-dot-belyst-retikkel-1--justerbart-obj

 

Du må i så fall ha de høye 1" ringene fra Hawke, Norma varenr. 22102.

Da blir det ca. 3mm klaring mellom kikkerten og pipa.

 

bilde.png.21b86e4a81f76d1e5e01fb5435a2203a.png

Link to comment
Share on other sites

Vind. Vinden nærmest standplass er viktigst. På 50 meter skal vindvimplene stå på 10 og 30 meter. De bør også stå i samme høyde som kulebanen og nært denne også i lengderetningen. Vindvimpler kun nær skivene (vanlig DFS-praksis) er av liten betydning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, nhd said:

Vindvimpler kun nær skivene (vanlig DFS-praksis) er av liten betydning.

Ikke like lett å forklare alle det der. Men vinden når kula har kommet fram har fint lite betydning...

 

Jeg og en kamerat (DFS-toppskytter) testet diverse RWS-ammo i 4 timer i går kveld. Ca alle loter av Special Match og R50 som er i salg akkurat nå. Testingen demonstrerte effektivt hvorfor man må teste i sin egen rifle. Selv av toppammoen R50 fant vi lotter som spredde 3-4mm på 15m i den ene rifla, og Special Match-lotten som går fantastisk i min, gikk elendig i hans.

Andre lotnummer av samme type ammunisjon gikk mer eller mindre i samme hull, med 10sk grupper rundt 1mm. Til toppskytterens store frustrasjon var den loten som gikk best, en av de som er nesten utsolgt 😂

Heldigvis var det et par andre som var nesten der, så krisen ble avverget - jeg foreslo jo på bakgrunn av denne tråden, at han kunne skyte CCI Std. denne sesongen, men han lot seg ikke overbevise. 

 

 

 

 

 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Ei tohi varjata said:

Atter en historie som styrker min GGG-holdning - å skamkappe piper på rifler i 22LR er tøv

Tja, om det er tøv kommer vel litt an på formålet med kappingen. Min Brno mod 1 har fått ny delbar carbonstokk og veier 2230gram med kikkert og demper. Den ligger i sekken under rypejakta og er utmerket på fjellfugl og ender. 50-75 meter er passe hold og der går den godt nok etter min målestokk.

 

Bildet under er fem skudd med topshot på 75 meter. Hadde jsg skutt 15 skudd ville det naturligvis ha blitt noe mer spredning, men den loten går godt i den børsa (ikke på 100m). Kikkerten er en fast 4x fra Leupold.

75m.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fiocchi har vel også noe veldig bra 22LR ammo,men jeg har kun sett den rimelige serien hos XXL (TT sport). Ikke sikker på om den premium-serien er å få tak i her i Norge.....

 

http://www.fiocchi.co.nz/products-range/rimfire-competition

 

https://palmettostatearmory.com/fiocchi-exacta-super-match-40-gr-round-nose-22lr-ammo-50-box-22sm320.html

Edited by Bergara-Man
rettet link
Link to comment
Share on other sites

XXL hadde noe tilbud på Fiocchi Sport og SOFT her i sommer. Så jeg kjøpte noen hundre av hver for å teste i mine våpen. På 25 meter samlet de fra bra til sånn der. 2-5mm etter hvilke våpen. Men flyttet jeg blinken ut til 50 meter så gikk de ikke brukbart i noen av de. Kunne ha noen serier der 5 skudd samlet 10-12mm så neste serie var det oppe i 30-40mm ofte med 2-3 tette og 2-3 flyvere. Kjøpte 3 esker med den WINTER TT her, men har ikek fått testet de enda. De koster jo endel mer så har høyere forhåpninger.

 

Rart dette med 22lr. Noen skyter og er fornøyde med SK STD + og andre ikke. Jeg har en CZ som jeg har testet 5 lotter med Sk STD og ingen av de går bra i den. Match går også bare sånn passe i den. Bruker jeg Pistol MAtch eller Biathlon fra SK går den supert. Ellers virker det som pipa i den har en forkjærlighet til ELEY ammunisjon så den fores med Sport og Standard til trening og Club til litt mer seriøs skyting ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Hva får deg til å tro at den er så super?

Annen Fiocchi-.22LR er jo av svært varierende kvalitet.

 

Hvorfor enkelte insisterer på å dille rundt når de har fått fasit levert skjønner jeg ikke

 

Ole

 

Nå prater du jo bare svada.

 

Poenget må jo være å finne noe som samler best mulig i den rifla man har, og da dreier det seg jo om å prøve en masse forskjellig ammo, div. LOT'er osv. Først da man har testet det meste vet man hva som fungerer og ikke.

 

Mange gidder ikke teste noe særlig, de har ikke tid, ork eller whatever...... Det får være demmes problem.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bergara-Man said:

Mange gidder ikke teste noe særlig, de har ikke tid, ork eller whatever...... Det får være demmes problem.

Er mange det som ikke har krav annet enn at det skal smelle eller så har de rifler som skyter alt i en hull uansett(hvertfall det de sier selv). Selv liker jeg å kjøpe å prøve patroner i .22lr. Har jeg kjøpt mye dritt? Helt klart, men en må prøve i eget våpen. Som M67 skrev over her det som gikk bra i et våpen gikk ikke bra i annet. Så testing må til ;) MEN, og det er en men her jeg tror ikke at det billigste du finner er det beste du får. Det ser du på hva matchskytere bruker. Det er en grunn til at han med CZen og CCI STD ikke er å se i OL og annet selv om han påstår at han alltid skyter hull i hull med CCI og CZen ;)

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bergara-Man said:

Poenget må jo være å finne noe som samler best mulig i den rifla man har, og da dreier det seg jo om å prøve en masse forskjellig ammo, div. LOT'er osv. Først da man har testet det meste vet man hva som fungerer og ikke.

 

Ja, men ingen har funnet dette i CCI eller Fiocchi sitt sortiment...

Eller- Fiocchi har noe de kaller "Super Match", SM, og den kan være veldig bra. Jeg har til dags dato ikke sett 22LR som gikk bedre enn en lot SM 280 (hastigheten, det fins SM 280 og 320) hverken på 50 eller 300 (!) m. MEN, jeg har heller ikke funnet en eneste batch SM etter det, som går bra i det hele tatt...

Kjøper en "midtpåtreet" (1-1.5kr) "matchammo", SK Match, SK std, RWS Match S, Eley, Lapua, og finner en type som går bra i sin rifle, så går nesten helt sikkert neste lot også bra. Med CCI risikerer du jo at neste lot ikke engang  kamrer...

 

 

Quote

 

Mange gidder ikke teste noe særlig, de har ikke tid, ork eller whatever...... Det får være demmes problem.

Det meste går jo bra nok for de fleste

 

9 minutes ago, Mas-36 said:

Som M67 skrev over her det som gikk bra i et våpen gikk ikke bra i annet. Så testing må til

Husk dog at det jeg kaller dårlig i den testen her i går (som er en del av kontinuerlig prøving for å sikre at de beste skytterene har den beste ammunisjonen) er bra i manges målestokk. I de testene jeg har gjorde i sommer på 100m så har jeg ikke funnet ammunisjon som går noe i nærheten av så dårlig som det trådstarter viser på bildene i denne tråden... Bortsett fra i enkelte rifler som er mer "kresne" enn andre.

5-skuddsgrupper har vært 12-20mm - det er når en skyter 25-50 skudds grupper en ser hvor bra eller dårlig det virkelig er, og når de er 30mm...

 

Quote

MEN, og det er en men her jeg tror ikke at det billigste du finner er det beste du får. Det ser du på hva matchskytere bruker. Det er en grunn til at han med CZen og CCI STD ikke er å se i OL og annet selv om han påstår at han alltid skyter hull i hull med CCI og CZen ;)

Rart det der.

 

Jeg har forresten to svar jeg pleier å gi folk som lurer på hvordan de skal skyte bedre, og hvordan de skal få den hjemmeladde ammunisjonen sin til å gå bedre.

- kjøp ei rifle av topp kvalitet. Ingen kan skyte godt med dårlige rifler, og det meste av ammo går bra i gode rifler

- Lad en "stige" med 5000 like patroner - på slutten vil du antakelig ha blitt god nok til å skyte små grupper ;)

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Nå prater du jo bare svada.

 

Poenget må jo være å finne noe som samler best mulig i den rifla man har, og da dreier det seg jo om å prøve en masse forskjellig ammo, div. LOT'er osv. Først da man har testet det meste vet man hva som fungerer og ikke.

 

Mange gidder ikke teste noe særlig, de har ikke tid, ork eller whatever...... Det får være demmes problem.

 

Nå er jeg helt sikkert en pikk og kjempesur og alle slags greier, men jeg må si jeg ikke forstår poenget med å konstant måtte prøve noe "nytt" - som egentlig er testet mange ganger - når du gang på gang får grundige svar fra folk som har prøvd dette og har peiling. Er det liksom bare for å ha noe å gjøre på, handler det om å motbevise det du får presentert av erfaringer, eller hva er greia? Du får foreslått å prøve x, y, og z, fra produsenter a, b, og c, av folk som skyter titusenvis av skudd i året, men likevel er det slik at CCI std og Fiocchi USA liksom er mye mer aktuelt å prøve..

 

Lot er forøvrig et substantiv og ikke en forkortelse, hvorfor de som drifter nettbutikken til Norma insisterer på å skrive LOT'er er mer enn hva jeg forstår.

 

Edit: hva gjelder svada kan jeg gjerne skrive under på at det jeg selv har prøvd av Fiocchi i 22lr har vært fullstendig dritt, TT er ujevn som bare faen, og den "subsonic"-ammoen deres er jo alt annet enn subsonic - ut av 625 mm pipe gikk ca halvparten i overlydsfart, og du kunne høre forskjell på hvert eneste skudd. Jeg tviler ikke på at BSDM360 eller hva den heter sikkert kan være bra, men hvorfor i all verden sitter det så langt inne å prøve Eley, Lapua, og SK som du får fra sånn minst 10 forskjellige butikker? Du har det på fredag om du bestiller i kveld...

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...