Jump to content

Samling på 100m 22LR


Bergara-Man

Recommended Posts

18 minutes ago, hewi said:

Du får gjøre et framstøt mot grunneier, neste gang du blir med kompisen din. Høres nå ut som han er en grei grunneier👍

 Litt lettere for han, da han bor bygda og kjenner alle. Jeg er bor ei mil derifra i byen og kjenner ingen i bygda hans :-D

Er en grei plass å skyte på. Vi har fjell og ås på 3 sider. En bekk bak oss som hindrer at folk bare kommer vasende inn bak oss når vi ligger der, 
men nærmeste hus er vel 8-900 meter unna, så det får bli demper så man man ikke får klager pga av skytebråk. Og jeg drar dit bare når kompisene r med så jeg ikke ødelgger for han!

 

 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Merkelig nok er det faktisk lov å skyte kråker med Norma 2. Det er ikke noe krav om ekspanderende ammunisjon i til jakt på annet enn storvilt (og bever), der 22LR uansett ikke er tillatt.

Man har jo selvsagt prøvd (med SK Match, tror jeg det var), det er forbløffende lite effektivt og anbefales overhodet ikke. Erfaringen min er basert på en håndfull ender, og 2-3 kråker, før jeg gav opp og bytta tilbake til RWS Subsonic

 

K

Trost, nøtteskriker og duer (som spises) er fint med  22lr "helmantel" i min bok. Har sjeldent hatt skadeskyting. 

På sjøfugl er det definitivt bedre med HP.  

Link to comment
Share on other sites

Som sagt vil ikke skyte på noe dyr med match ammo....trneger bare å finne en match som virker i min børse til treningsbruk. 
Eller sikke altid de har inne HP på XXL, de var fri lenge i høst. Geir har jom men han har en vanlig jobb på dagtid. Så greit at kompisen har verktøy å lage HP av match om det skulle opståd et plutsleig behov :-D

Ved ikke om han har funnet en som samler bra enda heller.

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Ospa said:

Trost, nøtteskriker og duer (som spises) er fint med  22lr "helmantel" i min bok. Har sjeldent hatt skadeskyting. 

På sjøfugl er det definitivt bedre med HP.  

Funker nok fint på de minste fuglene ja. På kråker er det definitivt tvilsomt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Tjukkas said:


Fpr se på det. Jeg hadde dårlig lys da sola har forlatt oss her opp i nord, ser dårlig gjør jeg og. Så kan hende skyter jeg ikke bedre under de forholdene. 
Skal teste igjjen når vi får dagslyset tilbake på lengre hold og d ahar jeg fått montert kikkerten riktig også. Dens står så langt bak at jeg hadde problemer med å få kolben i skuldra og samtidig se i kikkerten. Har bestilt Picatinny skinner for å få den plassert lengre fram, og montert lavere. 




 

IMG_20201116_131918.jpg

 

Fet kikkertsikte du har på den. Hvilket merke/modell er det ?

 

Jeg ser du har det baksiktet montert på Brno'en. Den innerdelen i siktet kan tas ut (i hvert fall på mod.2), så du får mer klaring mot kikkerten. Du må trykke innerdelen ned i front og skyve den bakover mot låsekassa tror jeg det var. De 2 tappene som stikker ut i innerdelen  går i et avlangt spor. Det ligger en liten mini bladfjær under som holder den på plass. Jeg tok ut den innerdelen på min Brno mod. 2.

 

Om det er likt på Brno mod. 1 vet jeg ikke.

 

OZ GUN SALES - Online Firearms Classifieds - » Brno Model ...

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Man selve baksiktet mangler på min, deter bare basen som står igjen. Når jeg får picatinny skinna får jeg skjøvet siktet såpass langt fram at baksiktet går helt klar av denne. 

Stjernekikkerten er forøvrig en Falcon Optics 5.5-25x50 milrad FFP kikkert. Kjøpt brukt på Finn for en billig penge. Funker fint. 
Forige eier brukte den til langhold. Jeg fikk litt sjokk da den kom i posten da jeg ikke trodde den var så diger, haha

Rifla er en modell 2 fra 1957 sånn forøvrig.

 



 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne fjernet basen til baksiktet på min, men den sitter på røret som går rundt pipa, og under der er det en kloss som skjefteskruen går inn i. 
Så løpet kan heller ikke friflytes om man ikke klarer seg uten den skjefteskruen. 

Men skjefteskruene går vist gjennom hvert sitt rør som fungerer som et slags stolpebedding a la 1957. Og det sies at legger du en tynn 6mm hullskive oppå de stolpene, får du hevet hele kassa bittelitt. Og det skal gi litt bedre presisjon a la stolpebedding (eller hva i faen det heter på norsk). 
Virker det ikke er det jo bare å fjerne skivene igjen. Man har jo ikke moddet på selve våpenet. 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Rugerdud said:

Jeg frila pipen på min 452 frem til den skruen. Ikke store endringen men den ble litt bedre. Den hadde syntstokk da og ikke tre om det har noe å si?


Poenget med e skivene er at du får frigjort hele stokken fra pipe og låskasse inbiller jeg meg. Alt blir hvilend epå de to rørene som skjefteskueen går gjennom. Burde jo ha en effekt så det skal testes. Og som sagt, blir det verre elle rikke giur noen efekt, kan jeg bare fjerne det igjen. Koster 2 skiver og litt testammo :-D
 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Tjukkas said:

Skulle gjerne fjernet basen til baksiktet på min, men den sitter på røret som går rundt pipa, og under der er det en kloss som skjefteskruen går inn i. 

 

Det som kunne gått er å kutte vekk det meste av det som stikker opp på den originale hylsa.

 

image.png.7da4bf1a99e718ec317acc8b9cfe8dce.png

 

image.png.81128ddb93f1bca342172adc0b653be2.png

 

Men det krever at man har noe solid å spenne fast hylsa i, en skruestikke av noe slag med mellomlegg av aluminiumsplate eller noe så det ikke blir stygge merker i stålet. Hvis man filer/sliper forsiktig den avskjærte flata slik at den får en fin overflate og så blånerer den så burde det bli OK.

 

Den midtre delen der man ser fresen har laget sirkelmerker i stålet er jo den delen som er lavest, og det er jo der bunnen av kikkertsiktet kommer nærmest. Så det vil da tillate at kikkerten monteres mye lavere.

 

Ev. kan man slipe/file ned de to "ryggene" på sidene framover også, og blånere der også. Så blir den grove overflata mye penere, og litt lavere den også.

Link to comment
Share on other sites

Nyttig info til senre når jeg sikkert vil ha en mindre kikkert på. Men når jeg får nye baser, får jeg kikkerten lenger fram, slik at jeg får objektivhuset forran hele baksiktebasen. Så da er det ingenting som er i veien. 

Jeg prøvde føst med et sett cantilever ringer, men de var latterlig høye. Så jeg har bestilt ei picatinny skinne så jeg får et sett normale ringer lenger fra, Da kan jeg muligens bruke medium ringer om ikke okkularet kommer i konflikt med sluttstykkehendlen. Du se rogså på bildet at det svære huset til tårnene gjør at framre ring kommer for nært dette igjen. 


 

IMG_20201204_170209.jpg

Link to comment
Share on other sites

OK, på min CZ-455 Varmint så holdt det akkurat med de høye Hawke 1" ringer. Kikkerten er en Hawke Vantage 6-24x50 AO. En billig-kikkert men holder i massevis til mitt bruk på en 22LR. Stalon RM demper med ekstra moduler (modulsett).

 

image.png.ecd3d320363b82bd1a9da107063c6e3a.png

 

Hawke 1" høy ring: 

https://www.norma.as/hawke/107189/hawke-match-ringer-9-11mm-1--hawke-1--montasjeringer-for-9-11mm

 

Hawke 1" høy ring med "forward extension" på den fremre. Fås med 1" eller 2" extension:

https://www.norma.as/hawke/107333/hawke-reach-forward-9-11mm-1--hawke-1--montasjeringer-for-9-11mm

Link to comment
Share on other sites

Har de Hawk ringene. Så skal prøve med dem når jeg får den picatinny skinna som gjør at jeg får flytta framre ring lenger fram. Tror det blir ok. 

Den kikkerten så jeg også på, men så dukket den Falcon kikkerten opp på FINN. Jeg bare glemte å sjekke dimensjonene på den, så fikk jo sjokk da det var rene stjernekikkerten. 
Blir nok OK når jeg får alt til å stemme med baser og ringer og alt. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 12/16/2020 at 8:37 PM, Tjukkas said:

Nei det var ikek Tac 22, den heter  Norma USA Subsonic HP denne. Kan jo godt være samme greia. 

Noen som har noe  mer info om dette? XXL annonserer tilbud på Tac-22 til 99 øre denne uka så jeg kjøper en pakke. Vel hjemme ser jeg at det står Norma Subsonic HP på pakken. Er det XXL som roter eller har Norma byttet navn på produktet?

Link to comment
Share on other sites

@Longshot Den "ekte" Tac-22 er en std rundneset patron med 1150fps. Denne Norma USA er jo en ikke alltid subsonisk HP patron. Så ikke samme, Tac- 22 er en bedre patron men også en så som så. Kjøper heller Geco og RWS Sub. Noen grunn til du skal ha en billig Sub HP patron? Det går vel ikke så mange skudd at prisen på en jakt 22lr blir avgjørende?

Link to comment
Share on other sites

Norma 2 er ikke hva det en gang var. Har prøvd en 3 forskjellige lotter siste året og de gikk elendig. Etter å ha vært på jakt etter god trenings ammo for å erstatte gammel Norma 2 som jeg for noen år siden kjøpte 40.000 stykk av en skikkelig god lott, har jeg prøvd mye ammo siste året. Er vel kommet frem til at den billigste ammoen med akseptabel presisjon til trening er SK Rifle match. Koster Kr 1,- pr stykk når jeg kjøper en 5000 kartong av skytterlaget så det er grei pris for de skuddene. Til konkurranse får en heller spandere Lapua 22 Midas + eller Lapua 22 Center X.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er noen Franskmenn som skriver litt og tester den CZ'en.

 

https://www-uvsonmidrange-com.translate.goog/t21068p100-cz-457-lrp-en-22lr-pour-l-elr?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=nui

 

image.png.80c483fb037036be8b69cc6ff3f3cbfc.png

 

200 meter står det, med div ammo. Lapua Center-X nedenfor,  men mye vind.

 

 

CZ 457 LRP en 22LR for ELR - Page 5 Img_2079

 

50 meter med SK Match nedenfor:

 

CZ 457 LRP en 22LR for the ELR - Page 5 Screen22

 

Ser jo bra ut med tanke på vinden de oppgir. Men stødig anlegg, kikkertsikte, skytter og vind er jo avgjørende da. Mye som teller med....

 

En liknende test i så å si vindstille hadde jo gitt mer info.

Edited by Bergara-Man
tillegg+bilde
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fikk testet litt med Eley Tenex og Lapua Midas + samt SK Biathlon.

 

CZ-455 varmint pipe (43,5cm lang) med kikkert Hawke Vantage 6-24x50 AO

 

100 meter, første dag med lite vind.

 

Får tidvis veldig bra samlinger, men sliter litt med skyteteknikk eller avtrekk eller noe.....

Jeg sliter med pulsslag, som gjør at alt hopper i kikkerten ser jeg.

 

Lapua Midas + ser ut til å ha veldig bra potensiale i denne rifla, men skal teste mer fordi det er noe som varierer litt mye ser jeg. Vet ikke helt hva det skyldes.

Har bestilt flere Midas +, men de koster jo skjorta.....

 

Pusset pipa godt og brukte messingbørsten et par drag igjennom for å fjerne ev. bly, så man ser det på første seriene med Eley Tenex at den samler ikke bra før det har gått minst 10 skudd igjennom pipa.

 

Man ser tydelig forskjell med Lapua Center-X

 

Dag 1, lite vind:

 

image.png.9a0df1a1c894ef1a6409c621daa44509.png

 

Dag 2, en del vind :

 

image.png.588652bcccd7af45694274829ab6e070.png

 

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...