Jump to content

Lett villreinrifle


Blaser_308

Recommended Posts

25 minutes ago, Cruiser said:

Beklager, tror jeg fikk et lite drypp.. 🤔

Må ikke ødelegge hele nerdingen.
 

Irriterer meg forresten at Kimberen min veier 3060 gram....60 fattige gram for mye for en ekte lettvekter. Vet jo at Swarovski Z6i er for tung, men forbandet bra kikkert da.🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, bfo said:

Dette har gått meg hus forbi.

Rykter? Eller endelig bestemt? Eller noe midt i mellom?

Det er Miljødirektoratets forslag til ny forskrift. Dersom ingen protesterer (relativt mye, grundig og høylytt) så blir det slik.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Browning x-bolt superligth med en freyr&devik 149 montert på tuppen! Kjøpte den som elgrifle og kan vel egentlig ikke få skrytt nok av den komboen.  Demperen merkes ikke i det hele tatt når du skyter (vektmessig altså). Demper mer en godt nok til mitt bruk gjør den også.

 

God presisjon i børsa (bedre en skytteren ihvertfall). Nydelig å skyte med.

 

Du bør sjekke denne komboen hvis du ikke allerede har gjort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Elgjaeger said:

Kimber og Fieldcraft kommer greit ned på 3 kg inkl kikkert og demper, det må jo kunne sies å være lett nok vel?

De 2 er absolutt innafor, men mye av det andre som markedsføres som "lettvektsrifler" er i omland 2,8kg - iaf før man begynner tukle med de. Selv en del av de som kommer ferdig med karbonstokk

 

Bra lett den kimberen din da :) droget mitt veier vel 3,1 kg med tung kikkert og demper.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, er poenget at den skal være lett er det ikke noe vits i gå for annet enn totalvekt ned mot 2,5 (våpen og kikkert). 

Den som ikke er vektfreak vil kanske komplettere med rem, demper og tofot, og noen stiller kanskje krav til utseende og skytekomfort.

 

Men sånn er det jo med alt, man må velge. Selv har jeg tatt konsekvensen når det gjelder bil og har både suv og cab.

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/17/2020 at 3:51 PM, jmosbakk said:

Nja, har klådd litt på denne og den er lett, veldig lett. Greit avtrekk og fin stokk. 

Den er derimot veldig rufsete i sluttstykkegangen og det trekker ned helhetsinntrykket veldig. 

Jeg har vært fristet til å kjøpe den flere ganger, men når man kan sette sammen noe tilsvarende til halve prisen så gjør jeg heller det. 

Skal man ha noe ferdig over disk og synes 30k er greit så bør man ihvertfall sammenligne med Kimber først. Jeg har ikke gjort det så kan ikke kommentere noe der. 

Min Barrett har blitt ganske fin i sluttstykkegangen nå, det tok sin tid. Saueren min derimot....

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Torf said:

Ny lettvekslåskasse fra BAT i stål/alu med samme vekt som titankasse.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2020/10/bat-machines-new-superlight-vampire-bumblebee-actions/

 

 

675g  ca - begynner hjelpe da + avtrekker og underbeslag riktignok BDL type underbeslag med brønn og tilbringer veier 140g, og rem700 avtrekk 90g... Mener huske t3 kasse klokker inn på rundt 940g komplett med magasin og skruer. Det er egentlig veldig irriterende, men en tikka t3 med lett pipe og stokk er en rimelig og bra løsning. I tillegg til at om man går lei kan man sette den tilbake i mer eller mindre org stand og ikke ha tapt en hel masse penger på det... Får man en rimelig t3 som utgangspunkt kan man dessuten sette fresen i den for å spare ytterligere vekt... 

 

Si man tar utgangspunkt i en t3 og en PSE stokk på 700g, dreier og kapper pipe til 750g som bør være overkommelig så er man på 2,4kg uten å ha gjort noe ekstremt. Optima front på 260g, z3 eller VX3i 3-10x42 til 360g og et par talley ringer eller tilsvarende så er man på rundt 3.1 kg komplett. Ikke ekstremt lett, men et veldig kurant våpen. 

Link to comment
Share on other sites

T3x er irriterende bra..

Jeg har et MDT ESS chassis stående til T3X "308" så det kommer nok en mekanisme seilende snart også, mest sannsynlig vanlig leight med 56cm løp

Er ikke så opptatt av ultralett men chassiset kommer til å bli lettet noe.

MDT leverer også karbonforskjefte til denne men det er dyrt. Jeg kjøper det i så tilfelle for ikke å fryse fast :-)

 

Alternativt selger jeg chassiset og kjøper muligens en Sako S20 Precision. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Torf said:

T3x er irriterende bra..

 

I tillegg er det vanvittig fleksibelt ift endring i behov utover sesong/levetid. Det er jo ikke sikkert markedet er der ved evt salg om man bygger/kjøper noe spesielt, og da kan man risikere måtte selge billig-(prøvd det...) På en T3/x så er det jo bare å bytte pipe så er man igang igjen. Usikker på hva disse nye stokkene veier, men mtp mulighet for tilpasning burde de fylle de fleste behov. Ulempe er evt lengde på kasse, men det gir også fleksibilitet forsåvidt. Jeg har brukt 308/260/358 i lakelander, samt jakta med 308 i lang m70 kasse, og ingen av delene var veldig problematisk..

 

Link to comment
Share on other sites

Et annet alternativ som ikke er helt dumt, spesielt hvis man ser på nypris er Sako A7.

Kortere og noe lettere enn T3, dog sliter man med tilgang på stokker selvfølgelig hvis man ikke går for en LAW eller annet tilpasset.

Men T3X er latterlig godt utgangspunkt egentlig, hadde det ikke vært at jeg kom over en Remington 7 veldig billig hadde jeg lett gått for T3 hver dag.

Mest fornuftige hadde nok vært T3, da som sagt, du kan sette den tilbake til original stand og selge med minimalt tap. 

Lengde på kasse forstår jeg ikke helt problemet med, ja det er noe med ladegrepet, men fordelene med fleksibilitet, en bra kasse og avtrekk til trivelig pris veier opp for "ulempen".

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, vannebo said:

I tillegg er det vanvittig fleksibelt ift endring i behov utover sesong/levetid. Det er jo ikke sikkert markedet er der ved evt salg om man bygger/kjøper noe spesielt, og da kan man risikere måtte selge billig-(prøvd det...) På en T3/x så er det jo bare å bytte pipe så er man igang igjen. Usikker på hva disse nye stokkene veier, men mtp mulighet for tilpasning burde de fylle de fleste behov. Ulempe er evt lengde på kasse, men det gir også fleksibilitet forsåvidt. Jeg har brukt 308/260/358 i lakelander, samt jakta med 308 i lang m70 kasse, og ingen av delene var veldig problematisk..

 

 

Jeg foretrekker egentlig lang kasse med korte patroner hvis sluttstykkevandringen er tilpasset patronlengde.

Som regel er ladegrepet da helt uten "bindinger" i mekanismen.

Hvis man skyter raske serier, under sterkt tidspress, med feks 223 er kort M700 sjanseløs mot lang WinM70 når man teller poeng.

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Torf said:

 

Jeg foretrekker egentlig lang kasse med korte patroner hvis sluttstykkevandringen er tilpasset patronlengde.

Som regel er ladegrepet da helt uten "bindinger" i mekanismen.

Hvis man skyter raske serier, under sterkt tidspress, med feks 223 er kort M700 sjanseløs mot lang WinM70 når man teller poeng.

 

Ja, med stopper på vandring tilpasset magasinlengde får man en god sylindrisk føring selv med sluttstykket i bakre posisjon.  Samme med lakelander, CG med fler. Tror ikke jeg skyter veldig mye fortere med rettrekker jeg bruker i dag 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, msteiro said:

 

Men T3X er latterlig godt utgangspunkt egentlig, hadde det ikke vært at jeg kom over en Remington 7 veldig billig hadde jeg lett gått for T3 hver dag.

Mest fornuftige hadde nok vært T3, da som sagt, du kan sette den tilbake til original stand og selge med minimalt tap. 

 

 

Det var en 7 jeg bygde opp en gang og. Brukte vel ei mndslønn på den børsa, og endte med å kaste den etter folk da den skulle selges. Formatet var helt strøkent,og børsa var veldig fin om man ikke skulle skyte med den :P 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, vannebo said:

Ja, med stopper på vandring tilpasset magasinlengde får man en god sylindrisk føring selv med sluttstykket i bakre posisjon.  Samme med lakelander, CG med fler. Tror ikke jeg skyter veldig mye fortere med rettrekker jeg bruker i dag 

Hvis det er Blaser du snakker om har den altfor lang sluttstykkevandring, målt på "hevarmskula", i forhold til patronlengde.

Sammenlikner du lengden på bevegelsen med andre rifler er det verd å merke seg at Blaser i 223 tilsvarer CG3000/Sauer 90 i 300wby :-)

 

I tillegg er hånda på Blaseren på vei bort fra pistolgrepet når rifla går i lås uten noe referansepunkt til nytt riktig grep på pistolgrepet. På boltrifler indekseres hånda til riktig grep mye bedre, grepet blir bedre og man mister mindre "poeng".

 

Den ergonomisk beste fabrikkrifla for raske skudd i 308 med tanke på sluttstykkevandring, hevarmsløft, hevarmskuleplassering og repetering til riktig grep er Steyr SSG69 PII. Med låsklakkene bak har SSG'en kortere sluttstykkevandring enn Sako Vixen i 222.

Legg merke til plassering av hevarmskule i forhold til avtrekker og grep:

IMG_2206_1024x1024.jpg?v=1549359705

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Torf said:

Hvis det er Blaser du snakker om har den altfor lang sluttstykkevandring, målt på "hevarmskula", i forhold til patronlengde.

Sammenlikner du lengden på bevegelsen med andre rifler er det verd å merke seg at Blaser i 223 tilsvarer CG3000/Sauer 90 i 300wby :-)

 

I tillegg er hånda på Blaseren på vei bort fra pistolgrepet når rifla går i lås uten noe referansepunkt til nytt riktig grep på pistolgrepet. På boltrifler indekseres hånda til riktig grep mye bedre, grepet blir bedre og man mister mindre "poeng".

 

 

Har bare testet blaser r8 i 308win, men med tommelhullstokk og hevbar kam kan tommelen bli i grepet og øye i siktebildet, bolten manipuleres kun med peke og langfinger. Når man bruker den slik er blaseren noe av det raskeste som jeg har prøvd, standard stokken gjør blaseren til noe av det tregere jeg har prøvd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Hvis det er Blaser du snakker om har den altfor lang sluttstykkevandring, målt på "hevarmskula", i forhold til patronlengde.

 

Stemmer, det hjelper ikke med kort slaglengde på sluttstykke dersom hevarmsbevegelsen er lang.. Men den brukes mest til jakt uansett og den har endel andre ting ved seg som er ok :)  Plassering er A og O, er nok også derfor jeg selv synes jeg skyter ganske kjappe oppfølgingsskutt med kippen når patroner er lett tilgjengelig, siden hånda er på plass i det man lukker og spenner opp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/17/2020 at 2:11 PM, Blaser_308 said:

Har vurdert kipp, men har kommet frem til at jeg vil ha ordinær bolt action :-D 

Hvorfor? 

Du har jo selv skrevet 

On 10/17/2020 at 11:40 AM, Blaser_308 said:

Med Blaser trenger man knapt nok å møte opp, for å samle under 1moa @ 100m😂

En K95 gjør det samme ;)

Lades om rimelig kjapt med litt øvelse. Er jo ikke farlig vilt du skal ut etter mtp magasin. Får plass i sidelommene på sekken når kjøttbøren skal ned, eller transportetapper skal unnagjøes. 

Nowak lager komposittstokk til gammel type dersom fint treverk er en bekymring ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/20/2020 at 7:51 PM, Cruiser said:

Det er mulig å kjøpe Carbon light billigere https://www.jaktogfriluft.no/sako-85-carbonlight-308
Det er interessant med en tråd som dette for oss som liker å våpen-nerde litt. På villreinjakt drar man jo vanligvis med seg ganske mye utstyr totalt sett, og det er virkelig noen dyre siste 400-600 gram man kutter ned på rifla. Tipper de fleste enkelt kan kutte ned tilsvarende vekt på resten av utstyret til en brøkdel av prisen. På villreinjakt er man jo ikke avhengig av å bære rifla i hendene hele tiden, så om de ekstra grammene kuttes i rifla, sekk, telt eller liggeunderlag/sovepose er kanskje ikke så viktig. Men bevares, det er alltid interessant med disse trådene.

tja, om man summerer opp så utgjør den delen også et vesentlig innhugg i økonomien.. På villreinjakt drar man med seg endel - men helst så lite som mulig da det fort skal henge på ryggen hele dagen, og det fort blir +- et par mil trasking ila en dag selv med mye kikking. 

Lett og varm sovepose er dyrt, jo lettere og varmere - jo dyrere.. Telt likeså, jo lettere jo dyrere, samme med sekk, Type stone glacier, kuiu mfl... DYRT.   Sånn sett er tråden helt relevant, og summerer man opp alt utstyret så tilsvarer det nok ei ganske fin rifle for de aller fleste :P Fordelen er dog at utstyret kan brukes til annet enn jakt og da..

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke glemme at tidvis bæres riflen i henda, da har vekt MYE mer å si enn noe trygt plassert nedi sekken.

Venter forsåvidt i spenning på en Mystery Ranch sekk jeg håper ligger på postkontoret i løpet av dagen.

Ikke veldig mye lettere enn Norrøna Beito sekken (Recon type ramme), men mer anvendelig virker det som.

Link to comment
Share on other sites

På villreinjakt bærer jeg aldri rifla i hendene bortsett fra under innpåstilling og i % er det en usedvanlig liten del av tiden😊 Jeg har aldri skjønt helt hvorfor rifler og spesielt siktene til reinsjakt skal værre av det minste og letteste som finnes. Rifla er jo i 99% av tiden på ryggen og det kan bli snakk om skyting på noe avstand. Derimot under smygjakt i skogen der rifla bæres KLAR hele tiden betyr lett og smekkert mye. Jeg bærer ikke med meg ett tungt "dråg" inn i fjellet, men setter pris på tofot, lyddemper og ett sikte med relativt høy forstørrelse. Dette fører til at totalvekten ender på 4,3 kg. Rein rifle er 2,9. Da sparer jeg heller inn på alt det andre jeg tar med. Det er mye billigere, har større effekt og man slipper de negative konsekvensene av "for lite og lett våpen". For 3 døgn i telt, i høst, kom totalvekten med rifle  på 17,5 kg. Det er akseptabelt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Super XX said:

Jeg har aldri skjønt helt hvorfor rifler og spesielt siktene til reinsjakt skal værre av det minste og letteste som finnes.

Personlig ser jeg ikke vitsen med kikkerten veier 1000g (Zeiss V8) og rifla 5kg da sparer jeg heller noen kg på rifla og har et bedre liggeunderlag og litt luxus på tur.

Link to comment
Share on other sites

4,3 er ca det "baneriflen" min veier med tung stokk og 23mm pipe, ikke verdens tyngste kikkert da.

Men lett rifle trenger ikke være spesielt dyrt, og kan heller ikke ses på helt alene. 

Når du er på 17,5 kg totalt er det veldig lett, inkluderer det mat? Hvis ja, er det VELDIG bra. 

 

For min del blir ikke riflen særlig dyr, regner med rundt 10k for rifle på 2,2-2,3 kg. 

Men tar jeg en kilo der, et par kilo på klær, diverse utstyr og håndkikkert, så hjelper alt på totalen.

Og så er det noe med at reisen er en del av målet da :)

Utstyr er gøy, og det føles godt ut å dra ut på tur og vite at det du har med er gjennomtenkt (og ikke nødvendgvis slanket til det urimelige).

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vannebo said:

tja, om man summerer opp så utgjør den delen også et vesentlig innhugg i økonomien.. På villreinjakt drar man med seg endel - men helst så lite som mulig da det fort skal henge på ryggen hele dagen, og det fort blir +- et par mil trasking ila en dag selv med mye kikking. 

Lett og varm sovepose er dyrt, jo lettere og varmere - jo dyrere.. Telt likeså, jo lettere jo dyrere, samme med sekk, Type stone glacier, kuiu mfl... DYRT.   Sånn sett er tråden helt relevant, og summerer man opp alt utstyret så tilsvarer det nok ei ganske fin rifle for de aller fleste :P Fordelen er dog at utstyret kan brukes til annet enn jakt og da..

Det der stemmer. Skal ein ha skikkeligt og lett utstyr blir da fort penga av det, fort mange tusen og. For høgfjellet må ein ha skikkeligt og, kan jo snøa midt på sommaren. Dersom ein ikkje er så nøye på vekta derimot blir regnestykket noko heilt anna, blir tyngre og bera og da. Så kva er viktigst? Det er jo noko som heiter at ei tung lommebok gir eit lett hjerte, men er ikkje verdt og øydeleggja knærne heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...