Jump to content

Nybegynner på utkikk etter hagle


KnÆkk

Recommended Posts

Som en nybegynner innenfor hagler så er det en del ting å sette seg inn (virker det som). Alt fra hvor mye trykk ei hagle burde tåle, choker (trangborring?), 12/70 eller12/76 og tåler den stålhagl? Vet derfor ikke helt hva jeg burde legge vekt på og spør derfor ekspertisen om hjelp.

Jeg har et budsjett på 5000kr, så ei brukt hagl går fint. Av de haglene jeg har skutt med har jeg likt s/s best men ikke et must og vil helst ikke være redd for va slags ammo jeg bruker. Altså den burde kunne tåle en trøkk. Dette skal være en brukshagle!

Kom med forslag og forklar gjerne underveis hvorfor dere anbefaler som dere gjør.

Takk for hjelpa

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188297528 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143240102 

 

Brukt Beretta eller Browning O/U eller halvauto er som regel gode alternativer etter min mening. Velrenomerte produsenter som leverer slitesterke våpen av god kvalitet. Kaliber 12 er det enkelste valget mtp alternativer til ammo på både bane og til jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter den om Beretta. Men de fleste du finner vil nok ligge en tuenlapp eller 5 over budsjettet ditt. 
Så om du ikke kan eller vil spare litt mer, ville jeg sett etter ei Browning, Lanber Baron, Sako, Tikka. etc. Kjente merker som leverer hagler i kategorien: Godt nok er ofte det. 
Men finner du ei Beretta du har råd til, kjøper du den :-)


Dersom du er helt ny på hagler, ville jeg valgt ei  kaliber 12. Sideligger eller O/U er ikke så viktig, det blir smak og behag, men det er nok mye lettere å finne 
ei brukbar O/U hagle her i riket rett og slett pga av utvalget. 

Er ikke så sikke rpå om jeg ville valgt Autohagle som noen foreslå over her som nybegynner. De har helt klart sine fordeler, men de er også litt mer kompliserte. 

Løse choker er også en fordel, da kan du tilpasse hagla litt etter hvilken jakt du til enver tid driver. 




 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sauer/Merkel s/s modell 8 i kal. 12/70 er solide bruksvåpen, og de koster nesten ingen ting i bruktmarkedet. Etter min mening et flott nybegynnervåpen! De har vanligvis trangboring 1/2 og 1/1 eller 1/4 og 3/4. Hvis du brotsjer opp til 1/4 og 1/2 går det greit med moderat ladede stålhaglpatroner, og 24 grams leirdueladninger er ikke noe problem. Ellers kan du skyte alt du vil av bly- og vismut-patroner i 12/70, og dermed er du dekket til all tenkelig jakt med hagle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en ny Baikal MP-27 her om dagen.  Kosta 4999.-. En flott hagle som treffer like mange leirduer og annet du måtte ville sikte på (hvis kolben passer deg). Prøvde også hagler til 15-20 000 kr, men de satt ikke like godt som Baikalen. Så da ble det denne. Bonusen er at den var tre-fire ganger billigere. Den kan også skyte stål. Har skutt 100 skudd til nå, og leirduene detter ned :-)

Edited by Reiwolf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Trangboring i et hagleløp er en liten innsnevring ytterst som påvirker haglsvermens spredning på ulike avstander. Jo høyere trangboring, jo mindre diameter på svermen på f. eks. 30 m hold. Åpneste boring er "sylinder", dvs. ingen innsnevring mens den trangeste betegnes "full" eller "hel" (1/1). Jeg har lagt ved en tabell sakset fra Wikipedia, tallene i kolonnen "Rekkevidde" må tas med en klype salt. Ofte vil høy trangboring gi dårligere dekning i form av ujevn haglsverm, selv om diameteren på svermen er mindre. Vanlig trangboring til "all round" bruk er 1/4 og 1/2 eller 1/4 og 3/4, skal det skytes stålhagl sier man ofte at boringen ikke bør være trangere enn 1/2. Eldre hagler har fast trangboring, mens moderne utgaver som oftest har mulighet for å variere trangboringen ved å skru inn ulike "choker" ytterst i hvert løp.

Norsk navn Amerikansk navn Innsnevring Rekkevidde
Sylinder Cylinder 0 mm Under 18 meter
Skeet 1 Skeet 1 0,15 mm  
Kvart Improved Cylinder 0,25 mm 22,5 meter
Skeet 2 Skeet 2 (light Mod.) 0,40 mm  
Halv Modified 0,50 mm 29,5 meter
Trekvart Improved Modified 0,65 mm 32 meter
Full Full 0,75 mm 36,5 meter

 

Flere tråder om dette på Kammeret:

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Javel? Gode kombier (Finn Classic)med mulighet for hagleløp, men rene hagler?

Litt usikker på om trådstarter er tjent med at vi diskuterer fliser, men jeg kommer aldri til å nevne Tikka som et godt alternativ for en som er på jakt etter ren hagle, og jeg har jaktet litt med kombi med hagleløp. Har du god erfaring med dem, så er det bra.

Jeg står fast på at det finnes mange bedre alternativer!

Link to comment
Share on other sites

Vil nok la drømmen om en SS ligge foreløpig, start med en OU. Gjerne en med utbyttbare choker i 12/76. Men hold deg til ammunisjon i 12/70. Jaktpatroner i 12/70 og opp til 36 grams ladning dekker alt i Norge. Skyt bare ikke på for lange hold (eller for korte). Jeg skyter både skarv og rype med samme jaktammo. Leirdueammo er også i 12/70 men der er det svak stålammo i 24 gramsladninger.  Maks mod eller halv choke i trangeste løp. Start der. Skal rote litt på finn og finne noen forslag, hold ut:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 8/20/2020 at 7:33 PM, Tjukkas said:

Nja,  Tikka lager faktisk gode hagler, tro det eller ei. 

 

On 8/20/2020 at 7:58 PM, Swift said:

Javel? Gode kombier (Finn Classic)med mulighet for hagleløp, men rene hagler?

 

Joda, riktig det @Tjukkas - Tikka produserte også "rene hagler" i sin tid. Som denne  o/u M 77 

 Katalog fra -78 😉

 

20201118_183353.jpg

20201118_183315.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke min tanke å starte en «hvem tisser lengst diskusjon». Jeg kan godt innrømme at jeg tar feil, men det er en stund siden 1978 og da blir det vel «lagde» og ikke «lager» gode hagler. Uansett dette synes jeg vi skal la dø ut med mindre det er veldig viktig for deg..... å ha rett!

Link to comment
Share on other sites

I min verden begynner hagler på B. 

Det fins tre typer hagler.

- Hagler man har "for no apparent reason" - "raskhagler" som jeg har, er merkeuahengige, poenget er at man ikke har betalt noe nevneverdig for dem, disse teller ikke, de er som skrujern i en skuff, ingen husker hvilket merke de er, og de funker ikke spesielt bra heller, men nok ofte.

- Er fuglejakt greia, men man er blakk, så fins Baikal, det er solide, "aldri feil", brukshagler for lite penger.

- Er fuglejakt greia, og man ikke er blakk, så er det bare tull å se på noe annet enn Beretta, Browning eller Benelli - her er det vel uenighet om rekkefølgen, men egentlig uenighet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, boble said:

For ikke å snakke om Bühag Suhl. Som er østtysk for Sauer og Merkel. 😉

Nå begynner det å bli tungvint... Enkleste er igrunnen Brno om du er blakk, og Beretta om du er stinn. Da får begge bra hagler, til sitt budsjett, og kan skyte, ikke gruble over (Gud forby) hagler fra rifleprodusenter eller tyrkiske bakgårder

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man oppsøker en komepetent butikk med utvalg i brukte hagler er det best å dra dit og forklare hva du er ute etter. Så kjøper du den som passer deg best og skyter med den.  Passer den sånn noenlunde er det om å gjøre at den er driftssikker og tåles skyte mye med. Dersom ender og sjøfugl står på menyen er det greit å ha noe som tåler stål. Reis på JFF bane, få hjelp med skytinga av en instruktør og skyt masse. Pass på at fall på hagle sammenfaller noenlunde med ansiktet. Jeg har skutt endel med O/U med for lav stokk, og den slår opp i kinnbeinet mitt ved skyting -  så om jeg skyter litt med god kontakt får jeg juling...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/19/2020 at 9:20 AM, M67 said:

I min verden begynner hagler på B. 

Det fins tre typer hagler.

- Hagler man har "for no apparent reason" - "raskhagler" som jeg har, er merkeuahengige, poenget er at man ikke har betalt noe nevneverdig for dem, disse teller ikke, de er som skrujern i en skuff, ingen husker hvilket merke de er, og de funker ikke spesielt bra heller, men nok ofte.

- Er fuglejakt greia, men man er blakk, så fins Baikal, det er solide, "aldri feil", brukshagler for lite penger.

- Er fuglejakt greia, og man ikke er blakk, så er det bare tull å se på noe annet enn Beretta, Browning eller Benelli - her er det vel uenighet om rekkefølgen, men egentlig uenighet?

 

K

 

...og liker man S/S m/engelsk skjefte, og stil, nevner man i fleng BAya, BArietta, BUgarte, BHusqvarna, BSabatti mfl.  8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei 

 

Det er mange valg/meninger ang ny første hagle. Jeg ville kjøpt baikal p.g.a. prisen og driftsikkerheten.  Den koster ikke mer enn verditapet til mange andre børser. Etterpå kan du bare beholde og bruke den til du finner noe du har mer lyst på , eller passer bedre når du vet hva som passer for deg. Ser tyrkisk produserte børs8er har frynsete rykte..men mange såkalte seriøse forhandlere skryter av disse gjennom flere år nå.. kanskje det er et alternativ ..... selv  så bruker jeg  russiske alternativer.. Toz  er veldig fine børser  ang vektetvtc... 

.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Toz 34 dette,  har en selv med dype utskjæringer uten sølvinnlegg i trevirke. Men med høyere sortgrad trevirke , mer forseggjort gravering og sølv i låskasse . Noen fikk baikal navnet i tillegg til Toz mrk. Mulig Gressvik variant? Eneste jeg ikke liker med den er at man må bruke skrujern for å ta vekk fortreet for oljing etter bruk i regn , og sikring er ikke automatisk . Denne er veldig fint balansert og ganske lett. Egentlig for fin til jakt , men jeg bruker den nesten like mye som baikal enkel løperen.. den får da litt patina noe som er et godt tegn.. mp27 fra baikal smeller like godt, men er en helt annen børse på alle måter.  

Link to comment
Share on other sites

Fint forskjefte design på Toz, i min verden nesten perfekt på ei jaktbørse. På mange masseproduserte hagler er den altfor dårlig. Kolbemåla er ikke særlig brukanes for de fleste, men kan ordnes på et vis. Nettskjæringa var super, og gjort for hånd, så den gir faktisk et godt grep lenge.  Enig i at fastskrudd forstod er litt knotete, men så skal den iallefall ikke bli slarkete som endel Baikaler blir litt for kjapt om de ikke allerede var sånn som ny... De er jo montert i 2 deler, sikkert for å spare tid og penger, men ingen gliper mot metall, så det skal litt til for at fukt og skit kommer inn. Men om man har rett verktøy, så burde d gå fint uten å skru istykker skruene...:) men ei lett fin hagle som gjør seg fint på rype og skogsfugl om man får den til å passe. Artig med de to gull pinnene som gjør at man kan kjenne om mekanismen er spent. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...