Jump to content

hvordan fungerer trangboring?


Martin Ruter King

Recommended Posts

Hei! jeg lurer på noen ting om trangboring

 

1: Det er mulig at dere sitter der hjemme og ler dere støkk ihjel fordi dette er heelt logisk og dere ikke kjønner hvorfor jeg ikke vet detta...

 

Men ihvertfall da: jeg kjønner ikke åssen det skal gå an å sette inn choker i et hagleløp som er spesiellt tillpasset en type kaliber(patroner) som bare kan være en type tjukkelse eller lengde, og åssen det da kan være mulig å skyte etterpå uten at løpet eller choken tar skade av det?

 

Kan noen være så vennlig å forklare det? så jeg slipper å drite meg ut den dag jeg får min første hagle :lol:

 

2: Åssen er det man setter inn en sånn Choke hvor mye koster det? og kan man evt. gjøre det selv, må man da ha spessialverktøy?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert enn hel masse kverulanter her på forumet som kan utrede begrepene "trangboring" og "choke"..

 

Men helt enkelt, trangboring er en innsnevring i munningen på hagleløpet. Hensikten er å få haglene til å samles bedre borte på skiva, graden av trangboring avhenger litt av hvor mye du ønsker at haglene skal samles, altså hvor tett hagla skyter på en gitt avstand.

 

Trangborig er altså en innsnevring i hagleløpets munning fra ca 0,1mm til omentrent 1mm. Denne innsnevringen i munningen har fra gammelt av som regel vært fast, altså låpet er laget med en mindre diameter i munningen enn grunnboringen i løpet, og kan selvfølgelig ikke skiftes uten å bore opp løpet.

 

I dag er det like vanlig med løse "choker" som mange kaller det.. En slik "choke" trenger nødvendigvis ikke å være trangere enn selve diameteren på løpet, den kan også være videre som en trompet.

 

Disse løse chokene er skrudd fast i munningen, vanligvis innvendig. Løpet blir gjenget opp og det skrus inn et rørstykke med ønsket egenskap, for eksempel med en innsnevring på en halv mm for å få haglene til å samles bedre - altsåp en trangboring. Og man kan selvfølgelig skifte disse som man vil, det følger som regel med et lite utvalg av disse chokene når man kjøper hagla samt et verktøy for å skifte disse. Om jeg vil kalle det et spesialverktøy vet jeg nå ikke, men...

 

åssen det da kan være mulig å skyte etterpå uten at løpet eller choken tar skade av det?

 

Enkelt forklart er det fordi haglene i patronene deformeres, presses sammen, eller bytter litt plass innbyrdes på vei igjennom trangboringen. Men jo hardere haglematerielet i patronene er jo mindre deformeres eller presses de sammen og det kan skade våpen som er for trangboret.. det er derfor det ikke anbefales å benytte stålhagel i svært trangborede våpen - sånn generelt.

Link to comment
Share on other sites

men har du en hagle med chocker, må du aldri skyte uten chockene i. da ødelegger du gjengene i løpet, og får ikke til og skru inn chockene igjen. :? vis det skjer, vet jeg ikke om det går an til og bore opp igjen, men vis det går koster det nokk en liten formue

har hørt at man også kan ødlegge løpet fordi løpet er tynnere forran etter gjenginge... (korrekt meg vis jeg tar feil)

 

er ikke helt det du spurte om, kanskje du viste dette fra før men....

 

Lykke te me hagla! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...