Jump to content

Beretta Choker


enrA

Recommended Posts

Hei.

Er ny her på forumet og lurte på angående noen choker til min nyervervede hagle.

De som fulgte med var Beretta Optimachoke HP, og det var American Marking på chokene. Og i heftet som fulgte med står det også hva det tilsvarer i Beretta Marking (se under).

 

Men det jeg lurer på er, hvilket skuddhold de forskjellige er best egnet til ? Jeg skyter både stål og bismuth.

Har fått med meg at Beretta ikke anbefaler stål i "NO Steel F - 0 (*)"

 

American Marking - Beretta Marking

OK Steel CL - C0000 (C****)

OK Steel M - 000 (***)

NO Steel F - 0 (*)

 

Mvh Arne K N :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Den øverste er Cylinder(C****), og egner seg best på korte hold på lerduebanen, muligens tidlig i rypejakta med hund. Nr 2 er Modified eller halv som vi kaller den på Norsk, etter min mening den mest anvendelige choken vi har! Fin til jegertrap på bane, og glimrende til all slags fuglejakt. Rype kan du skyte på opp til 35m med denne, større fugler på litt kortere hold. No steel full er en knallchoke for støkkjakt på fjellrype sammen med moderat utover hele høsten. Du kan skyte på rype opp til 40m med denne med RETT ammo! Jeg har gått på støkkjakt på fjellrype i over 20år, og går da alltid med mod og full trangboring. http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... ta-choker/" target="_blank

Sjekk linken her for mere info.

Link to comment
Share on other sites

Fire stjerner eller nuller(**** /0000) er "in my book" Impr Cyl... og Cyl er 5 stjerner/nuller.

Om det nu ER Cyl.choke du har fått med, så bør du holde skuddene godt innenfor 30m.-- helst innom 25m.

 

Om det er Impr.Cyl (1/4) kan den brukes ut til 35m med riktig patron, men Mod (1/2) gir deg et tettere skuddbilde (med samme størrelse på haglene)

 

35m er et langt skudd med hagle på bevegelige mål og hold over dette anbefales ikke (uansett choke), av noen seriøs jeger.- Resultatet er oftest skadet fugl som går en langsom død i møte, til nytte kun for reven.

Både Imp.Cyl (1/4) og Mod (1/2) er begge "brukbare" på Jeger-Trapen, beroende hvor "snar" du er til skudd.

 

Å oppfordre til skyting på 40m på rype, synes jeg er dumt uansett choke eller "rett ammo",... hva nu denne "ammon" skulle bestå av når Choken IKKE rekomenderes til bruk av stål/tungsten.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei! C**** er vel kansje skeet det da, og ***** sylinder, uansett er det veldig liten forskjell på disse to. Kan kryssjekke dette når jeg kommer hjem. Når det gjelder hvor "dumt" det er å skyte på OPP TIL 40m med full trangboring med rett ammo på rype, vs skyte på 30m med sylinder eller skeet, så kan vel det diskuteres.. Jeg oppfordret heller IKKE å skyte på 40m, men SKREV OPP TIL til 40m med rett ammo! Kan legge til at jeg er en svært seriøs rypejeger med 25 års erfaring på støkkjakt etter rype på Norges tak, og har "noen" hundre ryper på samvittigheten. Du skriver at en 1/4 kan brukes ut til 35m med rett patron, men full trangboring kan man ikke skyte på opp til 40m med?!? For meg er cylinder/skeet et ikke tema på jakt, de er KUN for baneskyting i min verden, kvart(1/4) opp til ca 25m er nærmere sannheten enn 35m i vertfall!

Beklager avsporingen overfor trådstarter her, det var ikke meningen at dette skulle bli mer forvirrende enn forklarende! Jeg skal ta å lese av i boka på min 682 når jeg kommer hjem, så skal du få fasit på chokene dine.

Link to comment
Share on other sites

Supert, det hadde jeg satt pris på Berettagrouse! Men er det samme med Stål, tungsten eller vismut? Med tanke på hvilket hold de egner seg best til med samme trangboring? Eller vil feks (***) choke egene seg til xx antall meter med stål og xx antall meter med vismut?

Tok det heller ikke som en oppfordring på hvor langt hold man kan skyte på, men mer en forklaring over hva som er mulig med tanke på kraft/spredning av haggel.

Så den choken som er mest anvendelig til jakt av de jeg har vil da være "OK Steel M - 000 (***)". Og hvis jeg skulle supplere med en choke til, hadde da Trekvart (**) vært grei? (såfremt at jeg finner en som tåler stål)...

 

Mvh Arne K N

Link to comment
Share on other sites

Berettagrouse:

C**** er vel kansje skeet det da,

Nei,-- 4stjerner/nuller er som jeg skrev Improvd Cyl ( ..forbedret cyl eller !/4 om du vil)

Skeet-Chok er bare merket med -SK,-( ingen stjerner/nuller).

 

Jeg skal ikke utdype det her om avstand med hagle mere, men i MIN verden er Chokene 1/1(*full) og (**3/4) noe som ligger langt bak i en skuff og ikke mere i bruk i jaktlig samenheng.... jakter aldrig med trangere Choke enn 1/2.

 

Joda,... jeg tror deg når du hevder at du er en "seriøs rypejeger"!

Og når du får litt mere "erfaring" :wink: så bytter kansje du også ut Full Choken på fjellrypejakta :D

Ha en fin kveld.

 

bobby.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Som du ser er det forskjellige meninger om hvilke choker man bruker på jakt, dette avhenger jo også av hva man skyter med.. Stål er vel så vidt meg bekjent ikke anbefalt i trangere enn halv boring(mod ***), og stålpatroner skyter "trangere" skuddbilder enn hva f.ex de gamle blypatronene gjorde. Hva slags jakt du skal på er også et element, det er to forskjellige verdner med tidlig hundejakt og oktoberjakt på fjellrype.

 

Du får nesten prøve deg litt frem å finne en ammo du føler og ser fungerer bra, å skyte noen skudd på pappskiver på f.ex 25m med forskjellige ammotyper kan gi deg en liten pekepinn. Beretta optima HP merking av Choker: 0(*) = full trangboring, 00(**) = 3/4 trangboring, 000(***) = modified, 0000(****) 1/4 imp. modified, C0000(C****) = cylinder, SK = skeet. Beretta anbefaler IKKE å skyte med stål i 1/1(full) og 3/4 boring. Skeet choke'n er slik jeg leser i boka her litt mere åpen enn hva sylinder er. Om du vil kan du sende en pm så kan jeg scanne inn siden i boka og sende deg den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...