Jump to content

Patron i kammeret under jakt?


Kriegh

Recommended Posts

Jeg er blodfersk hva storviltjakt angår og lurer på om det er vanlig å ha 'ladet men sikret våpenet' under jakt på storvilt?

 

Jeg skjønner jo at det kommer litt an på jaktformen, men som en generell regel...lader man opp og sikrer og setter i gang?

Jeg har en Sauer Outback og vil i første omgang prøve meg på sel og hjort. (Neste år...)

Link to comment
Share on other sites

På vei til elgpost ligger det patroner i magasinet mitt, men jeg gjør de andre oppmerksome på at det IKKE ligger skudd i kammeret. Hvem vet, kanskje det står en 16-tagger på posten min da jeg kommer opp..

Under rådyrjakt jakter jeg stort sett alene, og da ligger det skudd i kammeret. Hvor mange ganger i løpet av høsten møter man rådyra i losen? - De fleste tilfellene jeg ser rådyr ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Aleine: som regel skudd i kammer.

Sammen med andre eller ved fare for fall: tomt kammer. (Liker ikke å drasse rundt i skauen på brukket eller åpent våpen da det blir mer sårbart for dritt eller skader ved slag/ fall)

Ved pauser som feks kaffevarme: minimum brukket våpen eller åpen bolt.

Ellers er det vanlig når vi går flere sammen feks mot poster at vi blir enige om at han som går fremst har skudd i magasinet. Ved postering er det selvsagt med skudd i kammer. Det kan også være en fordel å ta ladegrep et stykke unna posten for å unngå unødig støy på eller ved posten.

Tomt våpen når det ikke er aktuelt å avfyre skudd. Feks når jaktleder har gitt melding om at jakta er avsluttet eller ved transport over mark uten jaktrett.

 

Regler for sikker behandling av våpen gjelder alltid, men hvordan dette tillempes i praksis vil vel variere noe. Skal du jakte på lag med andre så forhør deg gjerne om hvordan de praktiserer dette.

Link to comment
Share on other sites

"Lad børsa i det du står opp om morgenen!" fikk jeg til svar da jeg ikke fikk skutt på det som kunne blitt mi første rådyrgeit forrige helg. Var på vei til den innerste posten, og kom opp på flata. Tok opp patroneska av lomma, og den kom hoppende på 30 meter, før vi hadde sluppet hunden. Jeg heiv i et par patroner, og det stoppet bak en liten topp, slik at jeg kun så hodet. Lirket frem sluttstykket, men da spurtet den avgårde. :(

 

Fra nå av er det skudd i magasinet fra første minutt, men ikke i kammeret før jeg kommer på post.

 

På elgjakt derimot er våpenet tømt for alt som heter patroner utenfor drevene. Alltid sikret og patron i kammeret på post.

Link to comment
Share on other sites

Lader i patron, når ein har kome i terrenget, og har stort sett patron i kammeret, inntil det er ein kaffipause, eller ein kjem ut av terrenget igjen. Då drar eg bak sluttstykket i sikker retning, og dytter patrona ned i magasinet igjen.

Men uansett, så skal ein være forsiktig å behandle våpenet med forsiktigheit, så lenge du er i nærheita av andre, eller går sammen. Et lite uhell, børsa heng seg opp på kvist eller du tryner og skuddet går av, så er du fort ille ute.

 

I år har eg bært børsa på magen, i ei slingreim, og der har eg ein fin funksjon, med at pipa heller opp mot himmelsynet, eller at eg drar børsa til sides, og pipa peker rett ned i bakken. Så sikkerheitsmessig, så er den reima der heilt topp i forhold til den gamle reima.

Link to comment
Share on other sites

Det er alt ettersom! Går ein fleire i fylgje så er det den som går fremst som har patron i kammeret, detter uansett om det er til fra post eller forflytting i terrenget. Går eg aleine så er det alltid med patron i kammeret. Lading skjer så fort som eg er på lovlig grunn. At våpenet er sikra er sjølvsagt for dei som reagerer på at eg ikkje har skrive det før. Når me et eller er samla fleire av andre grunnar er sluttstykket i bakre stilling eller haglene oppne.

Link to comment
Share on other sites

Jakt alene (smyg/støkk): Patron i kammeret så snart jeg kan skyte lovlig og trygt.

 

Jakt i jaktlag (drivjakt): I utgangspunktet tomt kammer inntil jeg er på post. Til nød lader jeg fra det øyeblikket postskytterne skilles for å gå til post hvis det er sjans for å gå seg på dyr på vei inn til posten. Før jeg går av post, tømmer jeg kammeret. Alltid tomt kammer ved samling, kaffebål, transportetapper etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at når jaktlaget er samlet eller på vei fra eller til post skal det ikke være patroner verken i kammer eller magasin.Det å bare tømme kammeret og å fortsatt ha skudd i magasinet når flere jegere forflytter seg eller har pause er etter mitt skjønn et grovt brudd på skkerhetsreglene.Vitner om svært dårlige kunnskaper om sikkerhet under jakt. Skal veldig lite til før noen glemmer seg bort og skyver fram sluttstykket og børsa er ladd. En kammerat av meg ble nesten drept av sin egen far pga denne praksisen ved å bare tømme kammeret under pause i jakta.Han ble skutt da de kom fram til bilen og faren i vanvare lukket sluttstykket med fingeren på avtrekkeren,Sønnen har splinter i hodet og er skadd for livet.Hadde de hatt den praksisen at magasinet også skal være tomt når man går fra post hadde dette aldri hent.Jeg blir skremt når jeg leser denne tråden, tydelig flere her som ikke har skjønt hvor viktig sikkerhet er under jakt,spesielt i jaktlag når flere er sammen.Jakter mye i Sverige og hvis noen blir oppdaget med patroner i magasinet når de går fra eller til post eller under pauser, så blir de sendt hjem momentant.Blir regnet som et svært alvorlig brudd på sikkerhetsbestemmelsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at jeg/vi har noen fast regel for dette. Når vi er en gjeng, og planlegger hundejakt etter rådyr, vil nok de fleste av gjengen rynke på nesen hvis noen lader før hunden slippes.

Men når vi er på hjortejakt, og da bor vi i jakt terrenget i ei lita bu , da lader vi innendørs før vi går ut om morran. Opplevde seinest i høst å se rett inn i to lysende øyne i lyset fra hodelykta mi, da vi gikk ut døra i mørket. Vet ikke om det var hjort eller rådyr. Men når jeg befinner meg i jaktterrenget , på vei til post , vil jeg lage minst mulig lyd. Spesielt om morran i mørket. Hvis man skal være på hugget, og klar, må man nesten ha børsa ladd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at når jaktlaget er samlet eller på vei fra eller til post skal det ikke være patroner verken i kammer eller magasin.Det å bare tømme kammeret og å fortsatt ha skudd i magasinet når flere jegere forflytter seg eller har pause er etter mitt skjønn et grovt brudd på skkerhetsreglene.Vitner om svært dårlige kunnskaper om sikkerhet under jakt. Skal veldig lite til før noen glemmer seg bort og skyver fram sluttstykket og børsa er ladd. En kammerat av meg ble nesten drept av sin egen far pga denne praksisen ved å bare tømme kammeret under pause i jakta.Han ble skutt da de kom fram til bilen og faren i vanvare lukket sluttstykket med fingeren på avtrekkeren,Sønnen har splinter i hodet og er skadd for livet.Hadde de hatt den praksisen at magasinet også skal være tomt når man går fra post hadde dette aldri hent.Jeg blir skremt når jeg leser denne tråden, tydelig flere her som ikke har skjønt hvor viktig sikkerhet er under jakt,spesielt i jaktlag når flere er sammen.Jakter mye i Sverige og hvis noen blir oppdaget med patroner i magasinet når de går fra eller til post eller under pauser, så blir de sendt hjem momentant.Blir regnet som et svært alvorlig brudd på sikkerhetsbestemmelsene.

 

Du må gjerne mene det. Men det er nå bare sånn, at når sluttstykke er tilbake, så smeller ikke børsa. Det tilfellet du viser til forteller meg mer om en mann som ikke har kjennskap til reglene: "behandle våpen som om det alltid er ladd" og "pek aldri på andre med et våpen" Den gjengen jeg jakter med, vi er 6 stk, skyter året rundt sammen på konkuranse og trening, så jeg føler meg helt trygg. Men som standplassleder på skytebanen ser jeg mye rar håndtering av våpen ja :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tomt kammer og sluttstykke tilbaketrukket når man er samlet er greit, men helst alt tømt. Ved transport: Alt av patroner i lomma/sekken! Ifra jeg skiller lag med de andre på jaktlaget og på vei til post har jeg som regel patron i kammer og sikret våpnet. Har flere ganger gått på elg på vei til post. På post har jeg alltid ladd med våpnet sikret. Tømmer alltid på vei av post.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet fylles når jakta starter og tømmes når den avsluttes. Når flere er samlet eller under transport tar vi patronen ut av kammeret, men så snart vi skiller lag er våpenet klart for skudd.

Ellers må det nevnes at våpenet alltid skal peke i sikker retning og at det aldri fikles med annen manns våpen uten å spørre først.Dersom flere forflytter seg gjennom terrenget samtidlig,har den som går først, ladd våpen og han bærer det med pipa pekende framover.Og kansje viktigst av alt : Det skal ikke åpnes ild før man er 100%(110%)sikker på hva man skyter på!

Link to comment
Share on other sites

 

Men når vi er på hjortejakt, og da bor vi i jakt terrenget i ei lita bu , da lader vi innendørs før vi går ut om morran. Opplevde seinest i høst å se rett inn i to lysende øyne i lyset fra hodelykta mi, da vi gikk ut døra i mørket. Vet ikke om det var hjort eller rådyr.

 

(uthevinger er gjort av meg)

 

Traff du?

 

Selv hadde jeg nok aldri turt å skyte mot lysende øyne fra hodelykta.

 

Ikke ser jeg hensikten med å sette andres (og eget) liv i fare pga at sluttstykket kanskje kan bråke litt ute i terrenget. Men men, hver og enkelt må vel holde det sikkerhetsnivået en selv føler seg konfortabel med, ja i hvert fall om de en jakter sammen med også er fornøyde.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg vel neppe at det var Robinsons hensikt å skyte mot lysende øyne, men snarere å påpeke at under hjortejakt må man være forberedt på at hjorten dukker opp når du minst venter det.

Har selv flere ganger ladet rifla innendørs i hytta før man går ut på posteringsjakt om morgenen og ser ikke noe stort problem med det så lenge fingern holdes faen i vold unna avtrekkeren og pipa peker i taket.

Riktig nok er ikke hytta da full av folk, men to - tre mann.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg oppfatter det som at han vil være klar hele tiden fordi det er/kan være dyr rett utenfor hyttedøra. Vel vel... - vi får vel vite snart :wink:

 

 

Da virker det som vi har oppfattet det likt, så vidt jeg forstod møtte han "de lysende øyne" rett utenfor døra, på vei til post.

 

:)

 

Deerhunter: Det er jo forskjell på folk og hva de mener er sikker håndtering av våpen, dvs det er forskjell på hva folk er konfortabel med.

 

Når jeg går ut på hjortejakt på morgenen er det normalt avmarsj fra bil 40-50 minutter før det er skuddlys, da har jeg god tid til å lade etter at jeg er kommet på post. Dyr jeg evt kommer over på vei til post kan jeg likevel ikke skyte pga manglende lys. Når jeg kommer på post er det normalt MER en 20 minutter til skuddlys, så den lyd jeg da setter er glemt når jeg KAN skyte.

 

Men dette er nå slik JEG gjør det, og slettes ingen facit.

Link to comment
Share on other sites

Børse med oppspenner løser problemet, da kan du ha skudd i kammeret uten at det er noen som helst fare. Ved rast e.l. brekkes/åpnes våpenet av ren høflighet og for å "vise" at det er tomt. Det er også mye tryggere for deg selv med oppspenner hvis du skulle være uheldig å falle e.l.

Og for alle kverulantene der ute: med litt trening spenner du våpenet like raskt som om du avsikrer så det er ikke snakk om "tapt tid" i raske skudd med oppspenner så ikke en gang tenk tanken på å begynne å diskutere det. Trening, trening og trening som med alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Før det er skytelys ser jeg igrunnen ikke noe poeng i å lade børsa før jeg har installert meg på post.

 

Så sant man ikke har en gammel slarkete mauser som annonserer for hele terrenget om eksakt hvor du sitter, idet du forsøker så lydløst som mulig å mate en pil inn i kammeret... :wink:

 

Selv legger jeg i kammeret fra det øyeblikket jeg har skilt lag fra de andre jaktkameratene, nettop for å støye minst mulig når jeg har kommet på post. Opplever ofte at dyr har liggeplasser mindre enn 100 m fra postrekka når drevet starter. Den minste lyd på post i disse tilfellen spolerer garantert sjansene.

Link to comment
Share on other sites

 

Men når vi er på hjortejakt, og da bor vi i jakt terrenget i ei lita bu , da lader vi innendørs før vi går ut om morran. Opplevde seinest i høst å se rett inn i to lysende øyne i lyset fra hodelykta mi, da vi gikk ut døra i mørket. Vet ikke om det var hjort eller rådyr.

 

(uthevinger er gjort av meg)

 

Traff du?

 

Selv hadde jeg nok aldri turt å skyte mot lysende øyne fra hodelykta.

 

Ikke ser jeg hensikten med å sette andres (og eget) liv i fare pga at sluttstykket kanskje kan bråke litt ute i terrenget. Men men, hver og enkelt må vel holde det sikkerhetsnivået en selv føler seg konfortabel med, ja i hvert fall om de en jakter sammen med også er fornøyde.

 

Du må ikke lese ting jeg ikke skriver. :?

Når jeg sier at jeg ikke vet om det var hjort eller rådyr, sier det seg selv at det ikke ble skutt etter noe.

Grunnen til at jeg fortalte om dette var for å illustrere at dyrene kan være rett utenfor døra, når man går ut om morran. Og da er det greit å være klar. Og selv om det ikke er skytelys, så er det greit å ikke lage mer støy enn nødvendig.

Og for ordens skyld: selv om det skulle vært lovlig å skyte/jakte med ei hodelykt påslått, så er det ikke mulig. Når du legger rifla til kinnet, peker ikke lyset der krysset er.(Har sjekket akkurat det. :wink: )

Og jeg mener også at hvis noen her synes at ett ladd gevær er en slik ekstrem risiko, så må de kanskje vurdere det de holder på med....Kanskje det tryggeste er å legge igjen patronene hjemme??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at jeg kjøpte Blaser, er pga at jeg trygt kan gå med patron i kammeret hele tiden mens jeg er på jakt. Har tidligere opplevd litt for mange ganger at jeg har møtt på dyr på vei til, eller fra post. Så jeg lader stort sett i det jeg har tatt rifla ut av bilen.

Hvis vi er flere sammen og har rastepause, har jeg sluttstykket dratt tilbake.

Når jeg jakter med kombi, så passer jeg på å brekke våpenet, eller gå med tomt kammer når jeg er sammen med andre. Når jeg jakter alene med kombien så går jeg med patroner i kammeret, men brekker ofte våpenet hvis jeg må klatre litt, eller forsere hinder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid rifla skuddklar når jeg er på jakt..og den henger på ryggen med pipa pekende oppover til det skal skytes. Det er bare i tilfeller hvor jeg skal forsere vanskelige områder at jeg tar ut patronen.

Selvsagt er også rilfa uladd og med sluttstykket tilbaketrukket hvis jeg treffer andre mennesker i skogen eller når jeg tar bålpause.

Noe av det viktigste mener jeg når man er sammen med andre eller treffer andre er å ha sluttstykket tilbaketrukket slik at andre SER at rifla er uladd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at jeg/vi har noen fast regel for dette. Når vi er en gjeng, og planlegger hundejakt etter rådyr, vil nok de fleste av gjengen rynke på nesen hvis noen lader før hunden slippes.

 

Mens andre vil rynke på nesa hvis noen begynner å slamre med sluttstykket når de har kommet seg på post... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Legger patron i kammeret når eg sette meg på post, eventuelt etter at eg har skifta kle og snik meg fram på posten.

Og patron i kammer når eg går på smygjakt, dersom det er greit å gå der. (Har ikkje patron i kammer dersom terrenget tilseier at eg må holde meg fast med tenna...)

 

Når vi samlast fleire jegerar åpnar eg og har sluttstykket tilbaketrukket. Ved pause, biltransport etc, tar eg ut sluttstykket og putter det i lomma, men beheld skota i magasinet. Det er meir praktisk på ei Rem700 enn å tømme magsinet for kvar gong. Kan seie kva ein vil om skot i magasinet, men vil påstå børsa ikkje er so veldig farleg so lenge sluttstykket er i lomma. Har vel eigentleg skot i magasinet so lenge eg befinner meg utanfor bøgarden.

 

Det hender, når vi går fleire i lag til post, at eg legger fram sluttstykket på tomt kammer, då dette bråkar mindre, og ein ikkje står i fare for å miste sluttstykket. Men i så tilfelle demonstrerar eg for dei andre at eg sjekkar kammeret, og gjer beskjed om at kammeret er tomt. Og ber rifla på ryggen med munningen opp.

Link to comment
Share on other sites

Har bestandig patron i kammeret under elgjakta så lenge vi er i jaktterrenget.

Grunnen til dette er at vi kombinerer bestandig smygjakt på vei til post og ellers. Mange elger har blitt skutt på vei til post.

Jeg støtter forslaget med at første mann har skudd i kammeret. Bør vel ta lærdom av dette....

Vi er 4 stykk i jaktlaget og alle praktiserer likt. Men er veldig fokusert på hvor løpet peker til en hver tid.

kanskje jeg er feil opplært men har stor tillit til de andre så jeg synes dette er sikkert i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Robinson er nok av den oppfatninga at da han går ut av hytta, så er han inne på terrenget sitt, og har dermed lov til å skyte. Grunnen til at det lades innomhus er vel for å begrense støyen av et ladegrep maksimalt. Ser ikke noe alvorlig galt i det hvis man ikke er ørten stykker inni der. Sikkerheten kommer uansett først.

 

Jeg sjøl jakter alltid aleine for tida, og jeg lader mens jeg står ved bilen, og jeg tømmer våpenet da jeg kommer tilbake til bilen. Hvis jeg lager meg bål og slapper av med litt mat osv., så er våpenet fortsatt ladd.

 

Er jeg derimot sammen med andre, så blir våpenet fortsatt ladd ved bilen, med mindre vi skal gå i samme retning/samme stien. Og ved bålkos sammen med andre, så blir hagla knekt og patrona tatt ut, og sluttstykket på rifla dratt tilbake og den 5. patronen dytta ned i magasinet igjen. Dette synes jeg er ganske så bombesikkert, og så lenge jeg ser alle rundt meg har sluttstykket i bakre stilling, føler jeg meg 110% sikker.

 

Men det får være opptil hvert enkelt lag å avgjøre hva gjeldende regler er. Hvis jeg hadde blitt med på andre sitt jaktlag, så hadde jeg fulgt dem sine regler, uten å reagere negativt på dette, selv om jeg hadde syntes det var på kanten til hysterisk adferd. Her er det mange faktorer, og mange som vil ha det sånn og sånn. Det er helt greit for meg, men personlig synes jeg det holder å dra sluttstykket i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har alltid patron i kammeret under jakt.

 

Å plutselig måtte lade våpenet fordi et dyr dukker opp før man hadde antatt (feks. på vei til post) er ikke akkurat heldig for å holde stressnivået nede, faktisk kan det bidra til at man begår feil som ellers ikke ville ha skjedd.

 

Et annet, og enda viktigere argument for at det er kjekt med patron i kammeret, er hjernens evne til å lure seg selv. Jeg må motvillig inrømme at det har skjedd meg også. I min spede ungdom ville jeg ikke ha patron i kammeret med mindre jeg var på post eller det var andre grunner til å lade våpenet... dette ble slutt den dagen jeg kom hjem og "visste" at rifla ikke var ladd... det var den. Heldigvis oppdaget jeg det da jeg dro ut bolten for å pusse våpenet.

 

Nå har jeg alltid patron i kammeret med det samme jeg forlater jaktbu/bil og hjernen min har ingen muligheter til å tro annerledes. Veldig greit og veldig sikkert. Det eneste som kan ødelegge dagen nå er dersom sikringen ikke skulle være god nok, men etter å ha punget ut 1700 kr for en trepunkts skyvesikring på Mauseren har jeg ordet meg med noe av det beste som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...