Jump to content

.223, V-max 53 grains og Norma 200


joar1

Recommended Posts

223 er i utgangspunktet en "marginal" patron når man tenker på at den opprinnelig er konstruert for skadeskyting..

 

På rådyr er 223 marginal med dårlige kuler og jeg fatter ikke hvorfor man ikke kan bruke ei kule som eliminerer mestparten av "marginalene"? 

 

Jeg bruker 60gr Nosler Partition. Den framre delen av kula oppfører seg akkurat som varmintkulene. Et perfekt resultat med V-Max er også et perfekt resultat med Partition.

 

Det er når det går til helvete med "granateffekt" på inngang det blir stor forskjell på kulene. Jeg har hatt akkurat samme "granatsår" på inngang med Partition men bakparten av kula går tvers igjennom dyret. Varmintkulene jeg startet med lagde bare granatsår på inngang uten dybde og gjennomskyting. Skadeskyting var resutatet.

 

60gr Partition er ei kort butt kule og stabiliserer perfekt i 1-12". Det er først de siste årene Nosler har opplyst at kula krever 1-12". Jeg har brukt den endel i ei 222-rifle med 1-14" i gamledager ladet til max i 60cm løp uten stabilitetsproblemer. Runde fine hull i skive på både 200 og 300m.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

 

Jeg har mistanke om at de som bruker disse kulene med godt resultat skyter på avstander som ofte regnes som uetisk i Norge.


Det er en mistanke som er veldig lett å få bekreftet eller avkreftet, om man spør. 
 

Akkurat som andre helt feilaktige «mistanker» om nakkeskudd og helt spesielt dyktige skyttere. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i overkant enkel, men om man ser på slaktevekt vs. kulevekt så er 223rem langt fra marginal på rådyr.  Om vi setter normal slaktevekt på rådyr og elg til henholdsvis 15 kilo og 200kg så må man opp i kulevekter på 42,9 gram (662gr.) for å få samme forhold mellom kroppsvekt og kulevekt. Med andre ord, så holder det ikke med 500 Nitro Express😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Super XX skrev:

Jeg er i overkant enkel, men om man ser på slaktevekt vs. kulevekt

Interessant som tankespinn, men som du sier for enkelt og også feil rent fysisk.

Skulle slike sammenligninger være mulig må du bruke arealet av kuletverrsnittet. Kulevekten er kun for å ha masse nok til at kulen skal penetrere dyret, og større dyr krever lengre penetrasjon og dermed mer masse.

Det er arealet av ekspandert kule som er sammenligningsgrunnlaget, så litt synsing blir det.

De reologiske (væskestrømming) forhold i kulehullet må nok teoretisk kalkuleres inn i sammenligningen.

Men uansett blir resultatet nokså feil. Du finner en bok av Kevin Robertson som beskriver noe av elementene rundt effekt av kuler på dyr. The perfect shot heter den.

Link to comment
Share on other sites

Min salige far skjøt ett - 1- rådyr med V-Max i 223. Venstre side mot skytter, 70-80 meter, treff midt i bogen og rett ned i smellen. Sten dau med en gang. Såvidt hull i skinnet, en million mikroblødninger i bogen, ikke noe hull å snakke om i kjøttet, ingen kule å finne. Han mente dette måtte være god medisin, jeg mente han akkurat hadde bevist det motsatte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

223 bliver brugt til skadedyr (varmints) på 80-100 kg rundt omkring på kloden. Med det rigtige valg af projektil fungerer den fint på rådyr. Bruk et ekspanderende projektil på 55 - 65 grains, Nosler Bonded Performance, Sierra Game King eller Hornady SP. V-Max og Ballistic Tip er greie valg til rev og andet småvildt. Keep it simple...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For harde kuler er heller ikke noe særlig. Skjøt en rådyr(kalv!) med 222 rem og 50gr gmx for noen år siden. Det resulterte i 4 timer ettersøk hvor jeg måtte slippe hund og sette poster for å få avlivet kalven. 
 

gjennomskudd begge lunger 5-6cm bak bog, midt på i høyde. Skuddavstand 30 meter.  

nå har jeg ikke skutt mye rådyr med 222 og v-max. Har brukt mye lapua SP. Skutt mest med 6,5

Jeg har skutt masse hjort med kuler som 140eld, 147 eld, 143eldx, 142 ablr og berger 140 vld. Sammenligningen er relativt lik og det går bra med god effekt. Motivasjonen for å bruke slike kuler er jo egenskaper når holdene blir lange. 
 

når Ulf kommer med praktiske erfaringer rundt bruk av nevnte kuler, hvor de åpenbart fungerer bra. Da blir det usaklig å avfeie disse erfaringene med teori. 
 

uansett ett trygt og godt valg i alle patroner er en standard bonded blykule det gir Tilstrekkelig effekt og sikkert utfall. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ladebenken skrev:

uansett ett trygt og godt valg i alle patroner er en standard bonded blykule det gir Tilstrekkelig effekt og sikkert utfall

For de som er interessert i dette området så finner en hele denne diskusjonen skrevet ned for 60-70 år siden i P. O. Ackley sin bok "Handbook for Shooters & reloaders". Konklusjonen står der også innimellom lovprisningene for hurtige kuler i mindre kaliber. Bruk en god solid kule som holder sammen og penetrerer. 

Ackley konstruerte en "Controlled Exspansion Bullet" Den var i hovedsak av kobberlegering med litt bly i fremre del. I .22 var kulen 48 gr, ca 10 grain var bly plassert i fremre del. Den ble vel kopiert av Hirtenberg, og Swift Sciricco er heller ikke helt ulik. 

Link to comment
Share on other sites

Rapport fra Skurve i dag: Testet Nosler partition 60 grains i .223. Ansvarsfraskrivelse: Jeg forteller det JEG gjør, det er ingen oppfordring til andre om å gjøre det samme. Men den som allikevel velger å gjøre som jeg beskriver her, gjør det helt på eget ansvar.  Disclaimer: I tell what I do - not what you should do. If you choose to do what I have described, it is on your own responsibility.

 

Det var adevokatmaten - nå kan jeg fortelle om erfaringene fra Skurve: Testet 60 grains Nosler Partition med 24 -26 grains med Vithahouri N140 - med en nesten linjær stigning i V0. Det tyder på at ingen ladninger var for kraftige.

 

Og med V-maxen landet jeg på 23 grains Norma 200 - et halvt grain under maks testladning. Gav best presisjon - med mer enn nok hastighet til å avlive reven hurtig og smertefritt.

 

And on Nosler Varmageddon - det uttales slik det skrives - det er ikke "vårmint" - slik vi nordmenn kan komme til å tro basert på grunnskolens uttaleregler;  Diksjonen på amerikansk er norsk uttale: Varmageddon. Varmint. osv. Men en nordisk "a" i førstestvalesen -  fascinerende.

 

Og mine 35 grains Varmageddon er ladet til over 1000 m,/s  i mitt korte 47 cm løp - en dødelig blanding for små skadedyr. 25 grains Norma 200, C.O.L. 52, 5 mm- Tight fit.

 

Jeg kunnet nok tynet mer ut av våpenet, spesielt med tyngre kuler, men ca. 900 m/s med 60grains kuler er det fabrikkammo også ligger på - med kappet løp på 18.5 tommer - som jaktdepotet  insisterte på å gjøre. Jeg angrer ennå på at de fikk lov til å kappe det. Jeg var i en dialog om akkurat det. Men hjort er hjort. Sånn er det.

 

Men så tilbake til "dagens":  26 grains N140 - fyller akkurat hylsen - sammen med Nosler partition 60 grains. V0 M= 900 m/s i et 18.5 løp.

 

Jeg sier meg fornøyd med det.:-)

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Det hører med til historien at presisjonen ble dårligere og dårligere jo lenger opp i ladningene jeg gikk, stikk i strid med all ytreballistisk teori, noe som forundret meg. Inntill jeg oppdaget, da jeg skulle pakke sammen, at mekanismen hadde løsnet fra stokken. Ja, ja. Men Vo er valid uansett.

 

 

PS: Et lite ekstraips for de med lyddempere; Smør inn gjenger og glidepasninger med ( https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/molybdendisulfidfett-mos2-2000017182 ) . Så er det mulig å demontere uten bruk av tungt verktøy etter hver tur på skytebanen. Sikkert mye annet også som fungerer,  men det er dette jeg har brukt - uten av jeg vil anbefale det til noen andre, i linje med min disclaimer lenger oppe i tråden.

 

Dette avslutter mitt .223 - prosjekt - 3 forskjellige ladninger for 3 forskjellige bruksomrpåde er testet ut -  det er det jeg trenger.

 

Nå rulles det tunge artilleriet frem: 30-06. Men målet her er enklere - lage en god ladning for store dyr med Swift A-frame 180 grains, og til trening 147 grain FMJ av ukjent, men østeuropeisk opphav. Har 1000 kuler - og de ser helt kurante ut, så en vanlig standard ladning vil nok virke. Kanskje til med med skytterlagskrutt ?  Her må ekspertisen på forumet komme til unnsetning - finnes det skytterlagskrutt som kan brukes i 30-06 til militær helmantel på 147 grains ?

Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2020 at 7:38 PM, ulf said:

Dette skjønner ikke jeg:

 

1.Trådstarter lurer på om varmintkuler funker på rådyr.

2. Mange svarer at det går ikke an. Varmintkuler vil ikke drepe rådyra effektivt, men gi stygge skadeskytinger. 
3. Jeg sier det ikke stemmer, og viser til egne og andres erfaring med slike kuler, på totalt mange hundre dyr
4. Erfaringene jeg viser til ignoreres eller forklares med at de er gjort av yrkesjeger. (Det er bare tull...)

5. Diskusjonen fortsetter i et teoretisk spor, og ingen virker interessert i det faktum at teori og praksis åpenbart ikke stemmer overens. 
 

Dette er rart. 

"Barnelærdommen" om rådyr er at de dør av sjokket - det er jo lov å skyte rådyr med hagle -  som definitivt ikke skyter gjennom. Det var derfor heg tenkte at V-max måtte være ideelt - men da fikk jeg så hatten passet. Gjennomskyting av vitale organ er det som gjelder. Det er ulike skoler her, det er tydelig, men når jeg legger meg på Nosler Partition - som gjør begge deler, både virker eksplosiv ved anslag, og har en restkjerne som penetrerer vitale organ - da er vi alle enige ?

 

Henviser igjen til til ansvarsfraskrivelse - men jeg kommer til å lade opp 100 patroner med Nosler partition 60 grain, 26 grain Vithahouri N140. Det er akkurat fulle hylser - ideel ladning. 100 patroner med V-max 53 grain og 23,5 grain Norma 200. Og jeg har allerede ca 70 patroner med 35 grains Varmageddon og Norma 200 25,5 grains. Da dekker jeg de tre store R-ene i vilt på vestlandet: Rotter, Rev, Rådyr.

Edited by joar1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, joar1 skrev:

det er jo lov å skyte rådyr med hagle -  som definitivt ikke skyter gjennom.

Du har tydeligvis ikke skutt mange rådyr med hagle. Man finner hagl under skinnet på motsatt side. Eller er din definisjon av gjennomskyting at haglene også skal ut på andre siden?

 

Når man skyter rådyr med hagle, dør dyret av skadene ikke sjokket. Etter ett godt plassert hagleskudd, som etter min mening er å sikte på overgangen mellom hals og kropp, finner man hagl som har gått gjennom lungene og også ofte hagl i sentralnervesystemet i halsen eller ryggen, noe som gir knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

At man kan finne igjen "hjortehagl" på utgangssiden - utvilsomt. Jeg snakker om "vanlige hagl" - der er det sjokkvirkningen som dreper. Eller er min barnelærdom helt feil ?

 

Og som jeg har skrevet tidligere - jeg er nybegynner, og henter kunnskap her hos erfarne jegere for å kunne utøve en mest mulig human jakt selv. Så alle innspill mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, joar1 skrev:

Eller er min barnelærdom helt feil ?

Den er feil

 

Jeg selv har ikke skutt med mindre hagl enn #3 (3,5mm), de finner man i skinnet på andre siden. Har hørt folk si det samme om #4. Jeg foretrekker å bruke grøvre hagl (#1), fordi det fort ellers blir for mye hagl i kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunktet ikke noen andre mekanismer som dreper et rådyr ved et haglskudd enn et rifleskudd: det oppstår sirkulasjonssvikt og hjerneaktiviteten opphører som følge av oksygenmangel. Men, som @amatør påpeker, nå vi sender en ladning med US #3 mot et rådyr innenfor forsvarlig haglehold, er det i tillegg en mulighet at noen hagl treffer sentralnervesystemet slik at vi får en "knall og fall-effekt". Ett eller flere hagl kan også treffe selve hjernen. En 12/70-patron ladet med US #3 inneholder rundt regnet 130 stk. 3,5 mm store blyhagl med omtrent samme anslagsenergi. De vil ha en helt annen evne til å penetrere vitale organer enn en varmint-kule som fragmenterer i småbiter av ulik størrelse og form etter treff i bein.

 

Edit:Jeg foretrekker også grovere hagl (BB/US #1) med 4,0 mm blyhagl, og da er det rundt 100 stk. i en patron. Mer enn nok til at et rådyr blir drept humant.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Død av "sjokk" hypotesen ble vitenskapelig avkreftet for endel år siden av av minst 2 forskjellige instanser. Når det gjelder Nosler Bt kulen har den ofte en solid base som penetrerer bra, dette har ikke V-max. Har sett noen rev springe langt med åpen buk med dårlig treff og V-max. Om ingen fragmenter treffer vitale deler blir det ikke den sjokk effekten man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Filmen viser at Oryx beholder vekta bedre og gir går dypere enn Balistic Tip. Det er ikke akkurat kontroversielt:) I filmen bruker han også red deer som referanse, og til hjort er det nok ingen som anbefaler varmitkuler i 223. Rådyr er noe annet. 

 

Poenget mitt har vært at rådyr er så små, at også varmitkuler gir dybdevirkning nok. Årsaken til at jeg hevder det er egne og andres erfaringer, på tilsammen mange hundre rådyr. Når en som skyter 200+ rådyr i året, i år etter år, anbefaler 58 gran V-max i 243, da tviler ikke jeg mer på det.

 

En må tross alt tro det en ser, ikke bare det en har lest:)

Edited by ulf
unødig fyllord
Link to comment
Share on other sites

De spises, og man er såpass opptatt av kjøttet at skudd som ødelegger for mye gir gebyr.  Slakteren kommer og henter slakt to ganger i uka. 
 

Jeg referer til Eskdalemuir i Skottland, som er et område der yrkesjegeren har sluppet til noen jegere. Søk på Eskdalemuir på kammeret, så finner du masse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette var underholdende lesing. Åpner herved diskusjonen på nytt for å skape for mer trøbbel og refleksjon 😀 Dette må vi da klare å snakke om uten å avskrive noe. Noen mennesker liker ikke sette spørsmål ved påstander. Når produsent skriver at en kule skal brukes til skadedyr, og en annen kule til jakt så gjør de nettopp det og "følger reglene". Om dette er de samme folkene som drar til Elkjøp og kjøper seg TV med ekstra forsikring vet jeg ikke. (et lite stikk hehe). Andre personer setter naturlig spørsmål til verden, og spør seg "hvorfor det" og "hva hvis". Jeg er en av de. Jeg satt i sofan og funderte over dette, googlet og endte faktisk opp i tråden her.

 

Hvorfor finnes vmax kuler og hvorfor bruker man dem? De er hurtigekspanderende, så hurtig at de nesten eksploderer ved treff. Virkningen av dette er at det gjør stor skade som fører til at dyret dør raskt. Det er vi vel alle enige om. Det er akkurat derfor de finnes. De er brukt til skadedyr da man ikke spiser kjøttet og derfor gjør det ingen ting at slaktet ser ut som hjemmelaget karamellpudding. Men det skjer noe interessant når man bytter fra 308 vmax til .222 vmax på rev. Det som før ble en stor pøl av blod og kjøtt ble plutselig om til et dyr som dør momentant med lite inngangshull og ikke noe utgangshull. Perfekt for pelsjegere i bunn og grunn. Jo lettere vmax-kulene er jo mindre gjennomtrenging får man. Ved bruk av en tyngre vmax kule vil den da penetrere lengre inn i dyret for så å ekspandere. Her gjelder det å finne rette balansen mellom kulevekt, hastighet og størrelse på dyret. Jeg tenker vi alle er enig om at en vmax i 308 gjør mer nok skade til å jakte rådyr, og på samme måte er vi alle enige om at vmax i .17hmr ikke vil fungere. Tre ulike variabler som jeg mener kan optimaliseres for å ta livet av enhver skapning veldig kjapt og ta vare på skinnet. Om det tar vare på kjøttet vil jeg ikke tro, men ser at det er nevnt fine slakt i denne tråden. Noe som gjør meg veldig nysgjerrig.

 

Sjokk-effekten er visst en mye. Har aldri hørt den myten selv, men det jeg har hørt er at dyr dør raskere ved plutselig senking av blodtrykk. Med andre ord; jo raskere man klarer å senke blodtrykket til dyret desto større sjanse er det for at dyret kollapser i smellen. I teorien besvimer det, for så å blø ut.


Når vmax i 17hmr/lett kule i .222 funker bra på rev, hvorfor kan man ikke bruke en tyngre vmax kule i .223 på rådyr? Dere som mener at det beste for dyret er å ha gjennomskyting, da må dere jo også være i mot å bruke vmax på rev? Vennligst forklar forskjellen her. Vmax er jo skapt for å drepe kjapt med stor ødeleggelse. Så stor ødeleggelse at jeg ville trodd at det ikke var noe for matvilt. 

 

Det skal også nevnes at i USA brukes .223 vmax på prærieulver med god effekt. De er ca. samme størrelse som et rådyr.

 

Forskjellig effekt, av og til ulikt resultat:

 

Lungeskudd:

Jaktkule: Gjennomskyting av lungene og dermed kollapser dem begge.

Varmintkule: Eksploderer i lungene og dermed kollapser dem.

 

Vomskudd:

Jaktkule: Penetrerer vom og lager blodspor.

Varmintkule: Eksploderer i vom og lager mindre blodspor(?). (har vært interessant å hørt erfaring fra noen som har skutt et rådyr i vom med vmax, hvor lang tid tar det før dyret detter om?)

 

Hjerteskudd:

Jaktkule: Penetrer hjertet og dyret dør kjapt.

Varmint: Ødelegger hjertet fullstendig og gjør skader på andre vitale deler. Dyret dør kjapt.

 

Skulderblad skudd:

Jaktkule: Knuser skulderbladet og fortsatt penetrerer dyret?

Varmint: ? Kanskje det er her varmintkulene kommer til kort?

Link to comment
Share on other sites

@Toki Jeg synes du langt på vei selv har svart på sentrale problemstillinger i innlegget ditt. Grunnen til at finkalibrede varmint-kuler frarådes til større vilt som rådyr er nettopp den betydelige risikoen for dårlig penetrasjon ved treff i bein. Skulderblad, overarmsbein, og kanskje også ribb-bein kan føre til så hurtig ekspansjon/splintring  at det ikke oppstår vesentlig skade på vitale organer. Og om nå så skulle skje, jeg ville ikke likt å få servert kjøtt fra en rådyrbog der en varmintkule hadde "eksplodert". Mindre dyr som rev vil gi mye mindre motstand, nær sagt hvor du enn treffer, og sikre at kula får tilstrekkelig inntrengning i dyret. At man i USA bruker vmax i .223 på prærieulver får så være, det finnes nok også eksempler der effekten ikke ble helt som man ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Det som i hvert fall synes klart for meg er at varmintkuler virker. Rådyr dør når de blir skutt i brystet med varmintkuler i kal 22..

 

Denne oppfatningen bygger jeg på egne og andres erfaringer på tilsammen mange hundre dyr. 
 

Jeg har ennå ikke møtt noen på kammeret eller andre steder som har faktisk belegg for å hevde noe annet. 
 

Derimot er det mange som bygger sin skråsikre skepsis på noe de har lest, noen de har hørt og noe de tror. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Toki said:

 

 

Skulderblad skudd:

Jaktkule: Knuser skulderbladet og fortsatt penetrerer dyret?

Varmint: ? Kanskje det er her varmintkulene kommer til kort?


Ingen grunn til bekymring. Rådyr er små, og også varmintkuler slår seg gjennom skulder og brystvegg og lager massive skader i lungene. Dyret dør mer eller mindre på flekken.  Dette er veldig vanlige skudd, og derfor er jeg også veldig trygg etter å ha sett det i praksis mange ganger. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sølvrev said:

@Toki Mindre dyr som rev vil gi mye mindre motstand, nær sagt hvor du enn treffer, og sikre at kula får tilstrekkelig inntrengning i dyret. At man i USA bruker vmax i .223 på prærieulver får så være, det finnes nok også eksempler der effekten ikke ble helt som man ønsket.

Ser ikke helt logikken bak å si at rev er mindre så det er greit. Mindre i forhold til kulevekten til en .223? Vil det da si at du tror .223 vmax er for dårlig for rådyr, men .308 vmax er ok?

 

 

21 hours ago, Sølvrev said:

At man i USA bruker vmax i .223 på prærieulver får så være, det finnes nok også eksempler der effekten ikke ble helt som man ønsket.

 

Jeg finner bare eksempler på det stikk motsatte. Virker som folk mener det funker som juling. Til og med 40 grs. I mitt hode er prærieulver og rådyr en fin sammenligning så jeg forstår ikke hvorfor du avskriver det.

 

 

1 hour ago, ulf said:

Ingen grunn til bekymring. Rådyr er små, og også varmintkuler slår seg gjennom skulder og brystvegg og lager massive skader i lungene. Dyret dør mer eller mindre på flekken.  Dette er veldig vanlige skudd, og derfor er jeg også veldig trygg etter å ha sett det i praksis mange ganger. 

Tror ikke det skal være noe problem jeg heller. De dør nok fort. Hvis ikke så må man bruke tyngre kuler.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor det blir fine slakt. Ser for meg kulefragmenter og mye søl på innsiden. Hadde vært veldig artig å sett bilde av et rådyrslakt skutt med vmax.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi er uenige om V-max sin egnethet på større dyr, uavhengig av kaliber. At en kule i .308 kan ha en større masse intakt etter at resten har fragmentert kan så være, men jeg ville aldri brukt den til matvilt. Og at man ved omhyggelig skuddplassering kan felle rådyr med den synes jeg er likegyldig. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Bruk av slike kuler i forhold til Viltloven §19 og human jakt er grundig debattert lenger framme i tråden. Jeg gidder ikke ta den opp på ny.

 

Men en liten faktaopplysning må fram her: På Hornadys nettside illustrerer symbolet av en præriehund  hvilket bruksområde V-max er konstruert for. Præriehunder er i følge SNL en gruppe ekornlignende gnagere med masse rundt 1 kg. Prærieulver er (igjen etter SNL) en gruppe hundedyr med kroppsmasse 7-20 kg, og følgelig en god del mindre en et voksent rådyr (30-35 kg). Hornady definerer varmint som dyr mindre enn 50 lbs. Så får folk som bruker V-max mene hva de vil.

 

Slank prærieulv i sikte!"

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic: Jeg har ikke sett V-max brukt på rådyr, men jeg har sett noen fall med Nosler BT. Imponerende hvor mye som kommer ut på baksiden. Vedkommende syntes det ble for mye skader og har sluttet å bruke BT. Ikke direkte relevant i denne diskusjonen så klart. 

 

Bare for nysgjerrigheten hadde det vært interessant å se slakt skutt med V-max, (vet at det ikke forteller om det alltid går gjennom bogbladet eller ikke).

 

Akkurat når det gjelder rådyr, og spesielt kje som jeg er med på å skyte en del av hvert år, så er det ikke krise for meg hvis en bog er ganske ødelagt, det er relativt lite (og senete) kjøtt det er snakk om og en må finspikke en del. Skinker og ytrefilet er 85% av kjøttverdien for meg og går ganske raskt å få ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...