Jump to content

Tips til kikkert med ffp, mil-mil, utvendige tårn m.m


FreeSkier

Recommended Posts

Har en Zeiss V6 3-18x50 med utvendige tårn for både høyde og vind. Denne er moa. Veldig tilfreds med denne kikkerten. Har også en March 3-24x42 med FML-1 retikkel som er mil-mil som jeg liker. 

 

Jeg vurderer likevel å bytte ut V6'en i en med mil-mil. Eller bare kjøpe en kikkert til. Litt upraktisk med en moa og en mil kikkert på to rifler i .308.

 

Kunne tenke meg følgende:

- minste forstørrelse 3 eller mindre

- største forstørrelse 15+

- mil mil

- ffp

- utvendige tårn for både høyde og vind

- zero stop

- gjerne med lys, svakt nok for måneskinnsjakt

- optikk i klassen V6, eller bedre

- stor nok åpning for måneskinnsjakt (50+)

- prisklasse brukt/ny 10-25'000 ish

- vekt er ikke så nøye

- mellomrør på 30mm eller mer helst

- parallakse-justering

 

Noen som har gode tips? 

 

Ja, jeg kan kjøpe en March 3-24x50 med lys. Men da bikker jeg godt over 30k. Ser også Steiner har en som heter T5Xi  3-15x50, men regner det nærmer seg 30k da og. 

 

Eller er det bare spare pengene å vente noen år til digitale sikter kommer for fullt? Ser for meg custom retikler du kan lage selv, 1-20x, dag/natt modus, videofunksjon, høy oppløsning i klasse med det beste, avstandsmåling i kikkert m.m. 

Blir vel en ATN 4K/swaro ds klonesak med custom retikkel og forbedra elektronikk det. Det må jo komme snart? 

Edited by FreeSkier
La til mer.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Midt-I skrev:

Nullstopp.

 

Sidejustering.

 

Avtrekksfingeren.

 

 

Jada, Sylfest Lomheim. Vi skjønner tegninga. Alle forstod også hva trådstarter skulle frem til..

 

 

Ser at du ikke er så opptatt av vekt, men for jakt så er det jo vanligvis kjekt med lettere kikkert. Pratet med en kar som skulle ha kikkert som egnet seg både til PRS og jakt, og han hadde kommet frem til Leupold Mark 5HD 3.6-18x44 MIL, noe jeg synes var et meget fristende valg. Den kan fås både med og uten opplyst retikkel, og har flere spennende retikler å velge mellom. Litt synd at CCH-retikkelet ikke kommer med lys, jeg synes personlig det frister mest.

 

Jeg har selv Razor II HD som egentlig strengt tatt oppfyller alle dine krav, og er en meget god kikkert, men det er et tungt beist.

 

Tror ikke det er noen vits å vente på at det skal dukke opp fancy digitale siktemidler, da tror jeg du kan ende opp med å vente lenge.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Den Kahlesen så ikke dum ut @tornado👍 jeg burde kommet på å sjekke Kahles..

 

Er ikke så nøye på den vekta @klabbogbabb, jeg har ei jaktrifle i .308 på rett under 3 kg med kikkert (March) og demper. Så om den andre er 3,9 kg som nå, eller 4,2 har lite å si for min del.

 

Leupold lager sikter med mil altså. 3,6-18x44 blir for høy minsteforstørrelse og for dårlige egenskaper i dårlig lys. Men da kan det tenkes Leupold har flere med mil-mil da👍 Har en VX2 3-9x33, og er imponert over optikken i den ift. pris. 

 

Da får jeg sjekke ut Razor II HD også👍

 

Det må da snart være flere som hekter seg på ATN? Noen av de store kikkertprodusentene forsker sikkert intenst på digital teknologi ift. riflekikkerter ser jeg for meg. Spørsmålet er bare når de kommer langt nok til å levere noe som er på høyde med det beste pr. i dag. Jeg tipper 5 år👍

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jada, Sylfest Lomheim. Vi skjønner tegninga. Alle forstod også hva trådstarter skulle frem til..

Hehe, det er jo greit å bruke de ordene en kan... Men selv om en får med seg mer fra amerikanske nettsider enn fra norske skytebaner - det sier kanskje noe om hvor en er erfaringsmessig... - så kan det jo være greit å lære de norske ordene?
Nå er det vanlig å kalle zerostopp for zerostop da - jeg har aldri hørt "nullstopp", men folk kan vel kalle ting hva de vil - så lenge de ikke snakker om "bunnmetall", det blir for dumt.

 

Sitat

windage på vestre så trigger fingeren kan være der den skal hele tiden

Hvor skal egentlig avtrekkerfingeren være hele tiden?

 

Sitat

Spørsmålet er bare når de kommer langt nok til å levere noe som er på høyde med det beste pr. i dag. Jeg tipper 5 år👍

Foreløpig er det for lite oppløsning og for lav oppdateringshastighet i slike sikter - men som du sier - det kommer. Med Bluetooth som justerer sideveis for vinden den får fra Kestrel eller Ventus, høyde fra en eller annen måler og alt mellom himmel og jord. Men vi skal skyte fram til da, så vanlige sikter er ikke helt utdaterte ennå.

 

Sitat

upraktisk med en moa og en mil kikkert på to rifler i .308

Det er til å bli gal av

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

Men vi skal skyte fram til da, så vanlige sikter er ikke helt utdaterte ennå.

Ser ikke for meg at skikkelig optikk blir utdatert på veldig lenge! Det er noe annet å se gjennom skikkelig glass enn å se på en skjerm. Å komme opp på nivå med den beste optikken som er nå med digitale sikter tror jeg vil ta lang tid.. 

 

10 minutter siden, M67 skrev:

Det er til å bli gal av

Fant ut det, da det endelig kom en kikkert med mil/mrad i hus. Jeg burde holdt meg til kun moa, det gikk fint fram til jeg fikk begge deler🙈 nå har jeg innsett at moa er forferdelig tungvint.. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, M67 skrev:

Hehe, det er jo greit å bruke de ordene en kan... Men selv om en får med seg mer fra amerikanske nettsider enn fra norske skytebaner - det sier kanskje noe om hvor en er erfaringsmessig... - så kan det jo være greit å lære de norske ordene?

Det kan si like mye om den meget sporadiske og spredte kvaliteten på skyttermiljøene rundt om i det ganske land. Det er ikke alltid så lett å finne noe annet enn forgubbede, bitre jegerskytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Det er ikke alltid så lett å finne noe annet enn forgubbede, bitre jegerskytebaner.

Hehe - kan jo ikke slippe inn jyplinger under 70 år må vite ;) Faktum er at du har helt rett når det gjelder mange miljøer. Jeg opplever en endring til det bedre, men det kan godt være fordi jeg blir eldre og vanskeligere å kalle nybegynner...

Samtidig skjønner jeg gubbene til en viss grad når folk må ha motsatte ratt på kikkerten fordi de ikke kan slippe avtrekkeren, matchende camo på tofot og lyddemper, og roper "Tango Down" når de treffer...

 

K

Edited by M67
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på nye Meopta Optika6 3-18x50 eller x56 FFP, den har lys 0,1mil klikk og zero-stop.

Godt alternativ med bra linser for dem som ikke vil brenne av 30 lapper.

Jeg har kjøpt  en 4,5-27 og er veldig fornøyd. Klar fin optikk.

Kan være litt vanskelig å få tak i da Meopta ikke klarer å dekke etterspørselen, men hør med ABS Shooting de har klart å få inn noen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, M67 skrev:

Hva med en Delta Stryker Gen 2? 4.5-30x56

Kunne helst tenke meg minsteforstørrelse på under 3, da den er tenkt brukt på all slags jakt og litt langhold på stål. Egentlig helst rundt 2x, men da sliter jeg med 15x+. 

 

Jeg innser vel egentlig at for å få alt jeg ønsker ser det ut til at jeg må bikke 30k. 

 

SuB 3-20x50 hørtes ikke dumt ut. Det er en del kikkerter som treffer "spot on" i klassen 30k+.. 

 

Hadde Zeiss lagd en V6 med mrad, så hadde jeg kjøpt det tror jeg. Og droppa ffp/lys av "kravslista" da det er mye optikk for penga. Men det skjer vel ikke med det første. 

 

Det smarteste hadde vært ei rifle til, dedikert til langhold/prs. Da kunne jeg beholdt jaktrifla som den er med V6'en. Og kjøpt en kikkert kun til langhold. Men da ryker det fort mye mer enn 30k kjenner jeg meg selv rett🙈

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, FreeSkier skrev:

Det smarteste hadde vært ei rifle til, dedikert til langhold/prs.

Det hadde vært mitt førstevalg.

En dedikert tung rifle i 6,5 først og fremst til plinking på papp og stål, eventuellt bøjakt.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, FreeSkier skrev:

 

 

Hadde Zeiss lagd en V6 med mrad, så hadde jeg kjøpt det tror jeg. Og droppa ffp/lys av "kravslista" da det er mye optikk for penga. Men det skjer vel ikke med det første. 

 

 

2,5-15x56 har mrad justering. Men da får du ikke FFP og retikkel egna for milling.

Link to comment
Share on other sites

Disse eksisterer vel ikke (forhåpentligvis satire??), men var nok et eksempel på at det fins trangsynte folk i alle leirer.

 

Edit: Nå ble det litt avsporing i tråden her, men synes det bør settes pris på at vi sprer kunnskap om norske begreper.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

På 25.1.2020 den 23.46, FreeSkier skrev:

- minste forstørrelse 3 eller mindre

 

11 timer siden, FreeSkier skrev:

Kunne helst tenke meg minsteforstørrelse på under 3, da den er tenkt brukt på all slags jakt  -   -

 

Hvilken hensikt har det å gjøre rådyra mindre enn de er?

 

Det er, forhåpentligvis, stort synsfelt du vil ha? Synsfeltet er, grovt sett, omvendt proporsjonalt med forstørrelsen, men her er det en del forskjell mellom produsenter, og mellom sikte-modeller. Og så har vi den "falske minsteforstørrelsen", populært kalt "dassrulleffekt". Målet blir mindre, men synsfeltet blir ikke større, man får i stedet et forhåpentligvis pent bilde av innsida av kikkertrøret.

 

Reelt synsfelt i grader er et mer presist mål enn "minste forstørrelse".

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Reelt synsfelt i grader er et mer presist mål enn "minste forstørrelse".

Joda, enig i det. Men minsteforstørrelse er en pekepinn på synsfelt. Det er enklere å finne minsteforstørrelse på en kikkert, enn å finne synsfelt. Noe som gjør det enklere for andre å komme med tips, så kan jeg ta "dypdykket" på hver enkelt kikkert etterpå. 

 

42 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Hvilken hensikt har det å gjøre rådyra mindre enn de er?

Rådyr/Hjort/Elg blir ganske store i en kikkert med synsfelt tilsvarende en normal 3x når de kommer på 10 meter. 

 

Jeg har skutt en rein på 8 meter med V6 3-18x50, da var det mye pels gitt. Den sto stille, så det gikk helt fint. 

Men dyr i litt bevegelse såpass tett innpå kan nok være værre å finne riktig treffpunkt på raskt med såpass lite synsfelt. 

 

Eller så kan jeg bare montere aimpointen oppå kikkerten i de tilfeller der det er sannsynlig med dyr tett på. Men jeg synes det blir klumpete. 

 

3 timer siden, vannebo skrev:

2,5-15x56 har mrad justering. 

Den er plutselig mrad ja. Hmm, den er ikke helt uaktuell mtp. pris ift. optisk kvalitet. Mrad istedenfor moa er en av de største grunnene til at jeg vurderer å bytte. FFP og retikkel for milling er ikke det aller viktigste, om prisen er godt under 30k.. Men det ser ut til at den kun kommer med fast parallakse, det er litt negativt for min del. Og uten utvendig tårn for vind. 

 

12 timer siden, Mix skrev:

Det hadde vært mitt førstevalg.

En dedikert tung rifle i 6,5 først og fremst til plinking på papp og stål, eventuellt bøjakt.

Det er absolutt oppe til vurdering. Det hadde gjort ting litt enklere. Men også en del dyrere. Jeg er litt fan av "buy once, cry once", da blir det kostbart med ny rifle når jeg vet hva jeg helst vil ha. 

 

Også litt begrensede muligheter for å ha oppe stål permanent/delvis permanent på 300+ i umiddelbar nærhet, enda. Men jobber med saken. 

Link to comment
Share on other sites

Vortex er en veldig god kandidat. Er i samme klasse som S&B, NFS sine topp sikter, men billigere. Her under er Razor et av de beste siktene de har.

 

VORTEX RAZOR HD GEN II 3-18X50 FFP                EBR-7C MRAD   eller EBR-2C MRAD  18 999,-      har 35mm tube

 

VORTEX VIPER PST GEN II 5-25X50 FFP                EBR-7C MRAD   eller EBR-2C MRAD  12 999,-      har 30mm tube

 

VORTEX VIPER PST GEN II 3-15X44 FFP                EBR-7C MRAD                                        10 999,-     har 30mm tube

 

Vortex har et av de beste garantiene på utstyret sitt, spreng siktet i lufta og du får nytt.

 

Edited by torgeirmoen
Link to comment
Share on other sites

Dersom 18x er for mye, har du sett på denne?

https://www.sportsbutikken.no/kahles-k312i-3-12x50-34-mm_33493p.html

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=168293396

 

Jeg kjøpte en slik uten lys på tilbud. Det var litt wow-effekt. Jeg er vant meed Zeiss HT 2,5-10x50 og hadde ikke regnet med at noe skulle matche den med en mulig margin...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@FreeSkier er nok ikke noe problem å montere tårn for vind på V6, koster vel.  Fast parallakse er en ulempe, men spiller mindre rolle så lenge øye sentreres i kikkertsiktet.  Har skutt endel DFS felt opp mot ca 500m med fast parallakse-  og har aldri kunnet skylde på det som feilkilde. Har forresten skutt noen skudd på 1200m , og endel på 800m med fast parallakse og heller ikke der var det akkurat det som var utfordringen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips folkens! 

Er ikke alltid så enkelt å ha oversikt/lete seg frem til alle gode alternativer. Dukket opp et par kikkerter jeg ikke hadde tenkt over👍 

 

Så får vi se hvor stor havesyken blir på sikt. Driver å fantaserer om å bygge meg ei rifle til trening og stålskyting på ymse hold også.. 

Link to comment
Share on other sites

På 27.1.2020 den 11.38, FreeSkier skrev:

Men minsteforstørrelse er en pekepinn på synsfelt

 

Men kor god peikepinn er det?

Kahles Helia 1-5x24i 4-DH har i følge Jakt og Friluft synsfelt på 42.4 - 8.1 m/100m.  Docter V-6, 1-6x24 hos Jaktdepotet har 37,5-6,25m/100m.  (Er det så enkelt at den har 37.5/5=7.5 på 5x?) og  Vector Optics Artemis 1-8x26 FFP har 35-4.36m@ 100 meters. Kahles har 20% større synsfelt enn Vector på 1x.  (Vector er rett nok i ein annan prisklasse enn dei to andre.)

 

Men no er det kanskje ikkje på 1x synsfeltet er viktigast.

Kahles K624i 6-24x56 MSR/Ki har 6.8 - 1.7 m/100m og Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 har 5.42-1.55 m /91.44 m.  Det blir vel 5.42*100/91.44 = 5.92 på 100 meter?  Det er i så fall 15% skilnad.

 

Du har derimot heilt rett i at ikkje alle er like flinke til å oppgi synsfelt.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, beaker skrev:

(Er det så enkelt at den har 37.5/5=7.5 på 5x?)

Ja, og nei.

 

Om alle dataene de oppgir er helt presise, blir det slik, men det er ikke sikkert at forstørrelsen er oppgitt helt presis. Forstørrelsen kan f.eks være 1,1-4,9. Ofte virker det som om synsfeltet er oppgitt mer presist enn forstørrelsen i databladet.

 

Desværre er synsfelt en av tallene som blir fremhevet i reklamen, og folk biter på. En av teknikkene er å ljuge litt på forstørrelsen. Ellers er det enten kort øyeavstand eller stort okular, som trengs for å få stort synsfelt.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 1/27/2020 at 12:09 PM, Strikkejeger said:

Vortex er en veldig god kandidat. Er i samme klasse som S&B, NFS sine topp sikter, men billigere. Her under er Razor et av de beste siktene de har.

 

VORTEX RAZOR HD GEN II 3-18X50 FFP                EBR-7C MRAD   eller EBR-2C MRAD  18 999,-      har 35mm tube

 

VORTEX VIPER PST GEN II 5-25X50 FFP                EBR-7C MRAD   eller EBR-2C MRAD  12 999,-      har 30mm tube

 

VORTEX VIPER PST GEN II 3-15X44 FFP                EBR-7C MRAD                                        10 999,-     har 30mm tube

 

Vortex har et av de beste garantiene på utstyret sitt, spreng siktet i lufta og du får nytt.

 

Hei, hvor finner du Razor til 18 999? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...