Jump to content

Remington 700 Tråden.


K. Appelgren

Recommended Posts

Noen her som har gjort noe med avtrekket på en LTR? Kanskje det er samme avtrekk på hele hurven? Grunnen til at jeg lurer er at det er veldig hardt originalt. Det er vel rundt 2,5 kg avtrekk, eller noe i den dur. Jeg har sett på nettet at det finnes diverse DIY guider på hvordan en kan justere følsomheten med fil, men er det noen som har vært borti det? Eller er det bedre å bytte ut hele mekanismen?

Link to comment
Share on other sites

De nye x-mark pro, kan justeres med en lille unbraco.

Det er ikke et særligt godt aftræk generalt.

Køb et Timney eller ligende, det virker bare så meget bedere. Bix and Andy laver også nogle vildt gode aftræk, dog koster de også det dobbelt af Timney.

Mit eget Timney aftræk er justeret til 950 gram, og det er uden slæb, og står helt rent.

 

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har gjort noe med avtrekket på en LTR? Kanskje det er samme avtrekk på hele hurven? Grunnen til at jeg lurer er at det er veldig hardt originalt. Det er vel rundt 2,5 kg avtrekk, eller noe i den dur. Jeg har sett på nettet at det finnes diverse DIY guider på hvordan en kan justere følsomheten med fil, men er det noen som har vært borti det? Eller er det bedre å bytte ut hele mekanismen?

 

For all del ikke begynn å file ettellerannet på originalavtrekket, er det ett x-mark avtrekk prøv å justere det på utv. justerskrue. Synes ikke det er et dårlig avtrekk til jakt og annen skyting, ikke br. men det blir noe helt annet. Er det ikke ett x-mark avtrekk, ta med børsa til en børsemaker for justering eller sett deg skikkelig inn i hvordan det justeres, ikke files. ( ett x- mark avtrekk får du vel billig og) Selvfølgelig er timney og ikke minst jewell bedre, men desto dyrere.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Erfaringen min med X-mark pro er at den er laget slikt at justering er tilnærmet umulig, selv å skru helt ut skruen på avtrekkern gjør ingenting nevneverdig i forhold til avtrekksvekt. 40x som jeg har på XCR/CT derimot er en drøm. Avtrekket er nå lett som en fjær, ingen bruk for ettermarkedsdel her!

Link to comment
Share on other sites

Hei

http://www.vertebrae.no/index.php/no/ne ... lbe-detail" target="_blank

 

Er det noen som vet hvilken type Remington som skal sitte oppi der? :/

 

AICS AX får du til både lang og kort Remington 700 kasse. (litt forvirrende at det står både Long og Short action på det bildet der)

 

Jeg tror ikke du får Remington 700 Police 338LM i links fra fabrikk, men kanskje en børsemaker kan hjelpe deg?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kan jeg kappe løpet på min 700 i kaliber 22-250?

 

Hvis du skriver litt mer om hva du vill oppnå er det sikkert enklere for noen å svare fornuftig. Med et så kort spørsmål kan du nok får ganske varierende svar. Du kan kutte mye om løpet er langt og du vil ha det ned til minste lovlige lengde. Du kan kutte lite om du har kort løp og vil ha det ned mot minste lovlige lengde.

 

Det jeg antar du mener er noe om hvor mye kan du kutte uten at du mister for mye hastighet, slik at 22-250 ens egenskaper ikke kastes bort for mye ved å kutte løpet.. Det har jeg ikke svaret på.

Link to comment
Share on other sites

Da burde spørsmålet være, hva er korteste lengde jeg bør ha på 22-250'n? Sorry.. bare måtte :D

 

Hvis vi antar at du har 66cm løp nå ville jeg ikke kuttet til kortere enn 50-55. Da mister du kanskje 50-80m/s avhengig av hvor kort du kutter, ladning og alt det der... Den går fremdeles fortere enn en .223 fra et tilsvarende løp. Blir litt som alle de som sier at .308Win er bedre å kutte en 30-06. En 06 vinner stort sett uansett da det er plass til mer. (gitt ca like forutsetninger). Man mister kanskje mer i forhold til utgangspunktet, men man er fremdeles raskere enn den kortere utgaven. Roe hadde vel et 6,5-284 løp i et relativt kort Blaser løp. Hensikten var (etter dårlig husk) å klare ca 6,5x55 hastigheter ut av et kort løp. Med forbehold om husk... Om målet er maks fart er langt løp tingen. OM målet er nok fart til en gitt bruk kan man bare velge hva man prioriterer og kutte ivei. Jeg kuttet et .260Rem løp fra 70 til 49cm. Hensikt, komme under 5kg for jaktfelt. Får da ca 770m/s med 140gr NCC kuler og slapp ladning. Holder til all skyting på normale hold og fint til rådyr...

Link to comment
Share on other sites

Hei alle!

Har et lite spørsmål:

Remington 700 XCR LR Tactical, har den kommet i flere "model" utgaver, ikke kaliber, men tenker på om den finnes feks med og ute. X-mark pro avtrekk o.l?

 

Noen som har denne riflen? Å kan ta et bilde av sitt orginal avtekk, å poste her?

 

Grunnen til at jeg spør er: søkte på nett hvordan man justerer x-mark pro avtrekk, å det gjøres visst med en skrue på selve avtrekkeren, å d har ikke jeg.

Noen som har forklaring her?:)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en måte å finne ut på, men til all bruk annet enn BR så holder 40x rundt 1000 gram. Lettere enn 1200-1300 behøver man ikke, da er det bedre å skaffe en ettermarkedsdel fra f.eks Timney. Men 40x kommer bare med enkelte modeller og fra custom shop til Remington, så det er slettes ikke en dårlig avtrekk!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjør et forsøk på å laste opp bilder av gromriggen min. Nå er den ferdig......tror jeg :winke1:

 

Ei 22-250 sps som har blitt til 308. Alt unntatt kassen er bytta. Syns den ble tøff, og den virker også:)o76r10.jpg

 

huhgte.jpg

 

Vet ikke om dette er rett plass til å vise fram børsene, men det er da ei riktig deilig 700!!! er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte på midway. Tror det heter ptg, for ai magasinene. Beste investeringa ever, funker meget bra mtp mating. Men fikk børsemakeren til å gjøre dette til en komplett søyle bedde, nytt underbeslag jobb :P Og det er jeg glad for at jeg ikke begynte med selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Kan hende dette er et dumt/tåpelig spørsmål men har noen ganger sitter bolten så jævlig fast etter jeg har skutt, blant annet i dag skjedde dette ganske ofte, noen som har erfaringen med dette? Synes det er vanskelig å skyte "raske" serier fordi flyten forsvinner i det jeg må "kjempe" for å dra tilbake bolten for så å mate på med ny patron. Er dette noe typisk remington eller hva kan være problemet?

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt med sellior & bellot 180gr, men har kjøpt meg ladepresse/sett så snart klar for å lade selv. Trenger bare litt hjelp for å komme igang så kommer jeg til å lage mine egne.

 

Been there, done that.

 

Vet ikke hva som feiler ammoen, men opplevde akkurat samma som deg. Skutt ca 20 skudd fabrikk Selleri, og det var nok til at jeg begynte å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel kansje sånn med "billig ammo.."

 

OT: Har lada mine første 100 patroner nå så gleder meg til å testskyte disse på tirsdagen! Bruker fortsatt S&B hylser og 180 gr kule og ca 43gr med N150 nå men blir vel nosler 168gr fra jaktdepoet når konton fyller seg opp igjen.

 

Har også bestilt duracoat kitt (Light tan farge) som jeg venter på, og det bør komme i morgen! Blir en liten makeover for børsja mi da..

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammunisjon lades vanligvis opp i mot maks trykk iht. SAAMI/CIP og når man kombinerer dette dårligere kvalitet hylse, så er ikke veien lang mot klebring av hylsa i kammeret..

 

Meeen, om du lader selv ligger du forhåpentligvis under maks og bør ikke ha dette problemet. Ellers er Lapua hylser til 50 øre hylsa veien å gå! Regnestykket er 100 hylser til 495/minst ti omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er generelt ny med både lading og skyting så plukker opp litt ting etterhvert men skjønner at s&b hylser egentlig ikke er noe særlig å spare på. Har planer om å kjøpe andre kuler og hylser men har en god del s&b hylser jeg får prøveskyte meg litt fram med.

 

Lurte på lapua hylser og lapua 168/180gr kuler etterhvert. (Mener å ha lest at 168gr kuler fungerer best i 308 med 51cm pipelenge)

 

MagnusM: Et spørsmål, leste at du ikke var noe særlig for xmarkpro avtrekket, ville du forklart litt nærmere hvorfor dette suger balle? Har dette avtrekket selv og kan ikke si jeg merker noe særlig til at dette suger (Har heller ikke mye erfaring med andre avtrekk så har ikke noe jeg kan sammenligne dette med) Bare nyskjerrig, besøker uansett jaktogfriluft for å få dette fiksa.

 

Legger ved et bilde av babyen min:

 

1374753_10153331014785608_1072597344_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man bruker det man har!

 

En av standardladningene mine i 20"/51cm XCR/CT var Lapua hylser, CCI200, 44 gn Norma 11 (Skytterlagskrutt) og 168 SMK. Kronografert til 775 m/s. Denne gav god presisjon ut til 500 meter, men så sier det stopp. Derav overgangen til 175 SMK. Bedre BC, men i praksis mer optimal boattail som igjen betyr at den takler overgangen i transonisk bedre.

 

Jeg har vært hardt ute mot XMP nettopp fordi den kommer så hinsidiges tungt justert fra fabrikk, og tross mine forsøk på justere dette ned i vekt, er den alt for tung for seriøs skyting. Jeg merker at jeg kommer litt ut av balanse hver gang jeg må klemme til. Joda, dette kan være en treningsak og ja jeg har skutt temmelig bra med den, men det er langt i fra optimal. Det er ikke ofte at jeg mener noe "må" byttes, men etter å ha slitt i nesten 1500 skudd med avtrekket skal den bort.

 

40x som sitter i XCR/CT min derimot er en drøm i forhold.

 

Fin rifle btw! SPS Tactical?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en SPS tact. Første rifla jeg har hatt og er godt fornøyd med den, har ikke gjort noe med avtrekket enda men spørs om jeg ikke kommer til å spørre de på jaktogfriluft om den kan stille det litt, ligger på standard fortsatt.

 

Har planer om å bedde den og få på en lyddemper. (feriepenger is king)

 

Lurer på om jeg skal beholde 51cm pipelengde eller kappe den når jeg skal få på lyddemper, noen synspunkter rundt dette?

Rifla blir brukt til noe jakt men baneskyting for det meste. (Skyter kun på 100+300 meter men vil gjerne skyte på lenger hold etterhvert)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...