Jump to content

Remington 700 Tråden.


K. Appelgren

Recommended Posts

Får dele denne da = )

 

Denne er tiltenkt rådyrene utpå jordene her på inntil 500 meter.

Skal få på en Hauskendemper som går helt bak til stokken etterhvert.

 

Remington 700 Tactical i .308W

Blackhawk 20MOA skinne

Blackhawk kolbeforhøyer

Vortex Viper PST 6-24x50 FFP

 

Hvis noen lurer på hvorfor den har så høye ringer så er det fordi optikken bor på 2 rifler og må passe på begge.

 

Lagt ved min Remington R1 også 8)

rsz_bilde_1.jpg

rsz_bilde_2.jpg

rsz_bilde_3.jpg

 

//Spectre

Link to comment
Share on other sites

Ja egne begrensninger, ja greit nok at folk er forskjellig, men ser man litt på fakta så håper jeg folk vet hva dem driver med hvis det seriøst løses skudd mot rådyr på 500m.

 

En .308win med en "grei" ladning klarer vel noe sånt som en G1 BC 0,5kule imellom 820-850m/s.

 

En G1 0,5 kule i 830m/s har en vindavrift ved 1m/s effektiv vind på omtrent 13,3cm ifra siktepunkt.

 

Sirkelen for "sikre skudd" på et voksent rådyr er omtrent 15cm. Du har da 7,5cm å gå på til hver side, feilbedømmer du effektiv vind med +/- 0,6m/s er du utenfor treffsirkelen.

 

Legger man til at du har ei jævla bra rifle, med egenpresisjon ca 10mm/100m så tilsvarer dette 5cm på 500m. Legg så til skytteren i feltmessig stilling og kanskje et litt annet rekylopptak enn på skytebanen? .... Rådyret kan snu litt på seg.

 

Diskusjonen om dette har vel vært oppe før, og jeg skriver ikke dette for å tråkke noen på tærne, men for å få frem hvor små marginer det opereres med og sett i lyset av det kanskje ikke er helt forsvarlig?

Folk får gjøre som dem vil, håper for rådyrene sin del at dere er flinkere til å bedømme vinden enn jeg er. :)

 

Edit: Det var forøvrig en flott rifle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi snakker forbi hverandre :) Det er jo relativt rent teknisk, men jeg mente bare at det fint kan flytte seg 5 cm i alle retninger uansett hvor dyktig skytteren er. En som er veldig flunk på rådyr vil nok kunne bedømme med en viss sannsynlighet om dyret kommer til å stå stille det neste øyeblikket, eller vente til det begynner å bevege seg jevnt og så lede litt.

 

Dette er feil tråd, men tema er vel viktig nok til å ta litt plass? Hvis ikke, så skal jeg ikke insistere. Som jeger vil jeg mane til forsiktig jakt, men jeg er ikke dyktig nok til å preke om langholdsjakt til andre, og liker heller ikke rigide regler.

 

Men jeg ville vært litt bekymra før avtrekk av tanken på at et stående dyr på et halv sekund fint flytter seg langt nok til at treffpunktet ikke lenger er umiddelbart dødelig. Om man leder på et dyr som stopper opp i det skuddet går (Ikke fordi skuddet går, naturligvis, siden kula bever seg raskere enn lyden), så vil og det som ville vært et helt klokkerent teknisk skudd også bli skadeskyting.

 

Langholdsjakt på lite vilt med grove kaliber sånn at "alle" treff er dødelige syns jeg er grei skuring. Men på større vilt hvor man fort risikerer å skadeskyte, så er det vel greit å dele bekymringer? Det er ikke ment som en preken, bare noe man burde ha i bakhodet før man tar gode baneferdighetene med seg i skogen. Jeg tror ikke det holder ikke med "kun" gode skyteferdigheter og ei presis rifle om man skal skyte på 500 meter. Men jeg skal ikke si at man ikke kan tilegne seg disse ferdighetene eller at ingen burde prøve! Men det er vel rimelig langt mellom folk som kan jakte trygt på sånne hold?

 

EDIT: Og på toppen kommer jo selvfølgelig faktorene med hva spredninga på selv ei presis rifle er på sånne hold, i tillegg til vind etc. Men dette skal enhver få lov til å bedømme selv. Og selv om man kan bli lei av å høre det gjentatt hele tiden, så syns jeg i allefall det er greit å prøve å bygge opp under en trygg jaktkultur og bare nevne det :) Fin rifle og god jakt!

Link to comment
Share on other sites

"ikke projiser dine egne begrensinger over på andre"

 

Èn som har vært sammen med meg i Afrika i noen år - har brukt sin 270 til å forske på dette med langhold - og ikke minst et lite kaliber - som det er.

 

Blesbok på 500 m - har ikke vært det største problemet.

 

Eland (som er ca. 800 kg) - var liksom prøven på langhold - og 270`en "produserte" en løpsstrekning på 60 m - på 450 m`s skuddavstand.

 

Denne skytteren - har hatt noen år sammen med meg i Afrika - og det er ikke snakk om tilfeldigheter.

 

Han har med vindmålingsapparat, og div. medier - for å dokumentere hva han holder på med.

Overfor seg selv!

 

Som annen balast - har han også brukt ganske mange andre kaliber - i sin "forskning".

 

Jeg har spurt ham om hvorfor han ikke kan "offentliggjøre" sine prosjekter - men svaret er at det er uinteressant.

Han ønsker bare å vite "for seg selv".

 

 

 

Selvsagt er dette en 700 - med pipeskift.

 

Bare for å ikke at noen skal tro at det er utenfor tråden :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er endeli ny rifla ankommet, og melder meg inn i "klubben":D

Blei en Rem700 XCR 300winmag:)

Planer:

Picatinny rail med 20 moa tilt

Noen ordentlige ringer

Ny hevarms kule

Vektor brems

Og vortex pst på toppen

 

Å når da budsjette er oppe på "normalt" igjenn blit d grs hybrid og en solid 2fot:)

Link to comment
Share on other sites

2hfml3r.png

For å komme inn på sporet igjen..http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... tup&cat=-1" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blanksbpxd4.png8&pos=1" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Og http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... at=0&pos=1" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank9a2r78.png

Øverst en 700 bygget med en LA donorkasse, 20" .308 løp fra en sps tactical, v-mac demper, warne 20moa skinne, HS precision stokk fra en police 338 og meopta 6- 24. Under har den fått versapodpinne, tofot og m5 magasinløsning fra stockys. Nederst er en 700 SA i 22-250 bygget på kasse fra 700 sps tac. løp fra en VSF i 22-250, HS precision VSSF stokk, a-tec tmm 4 demper som stort sett brukes med to moduler, blir jo satans lang. Leupold mark 4 skinne m. 20 moa, qrw ringer og meopta 6-24. Har fått pinnet fast rekylklakken på SA kassa for å kunne bruke 308 og 22-250 løpa på den, LA kassa får vel ett lengre løp etterhvert, men kan jo lage så lange 308 patroner som helst... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er min Remington 700 sps tactical i kal. 223 Rem! :)

 

SWwzTFZ5.jpeg

 

Remington LTR stokk. Homemade kolbeforhøyer, og Norma tofot. Egw picatinny rail, Vortex precision matched rings. Og Zeiss Victory FL Diavari 6-24x56 t* kikkert met ret.43 mildot :) Neste på listen nå er lyddemper, Sonic 45 eller Br-reflex t8. Og versapod tofot :D

 

Edit: Innspill til hva mer som kan gjøres? Både presisjons, og utseendemessig :D

Link to comment
Share on other sites

glad eg kunne hjelpe. det var ikkje lenge eg hadde stokken.

blir meir jakt og mindre langhold (grunnen til at eg kjøpte stokken)

 

FØR

 

normal_20131017_222132.jpg

 

remington 700 varmint .308

Bell & carlson

vortex viper pst 6-24x50 ffb

 

er vel ei nesten heilt identisk rifle.

 

etter

 

normal_20131108_200638.jpg

 

bytta stokken for å senke vekta på børsa sida eg ikkje skal skyte meir langhold.

har og seldt vortexen til fordel for ein meopta r1 7x56 med lys som står på den andre remingtonen

 

normal_20131014_223701.jpg

 

den skal få ein ny meopta r1 3-12x56 som er bedre i litt tettare situasjonar.

Link to comment
Share on other sites

Har ei Remington 700BDL med douglas pipe i 270winchester. Veldig god pipe og god presisjon i børsa.. Men har lyst å bytte kaliber, då står det mellom 308 win, 6.5x55 eller 30.06

 

Det er jo med lang kasse, så 30.06 vil vera å berre bytta løp så er alt orden. Kva ville dykk gjort i mine sko??

 

Rifla skal bli brukt til alt, alt frå varmint til storvilt og eg syntes 270-kaliberet er heilt konge. Men vil igrunn gå over til noko med meir og billigare fabrikkammo.

 

Og nokon som veit kva løpsbytte til ei bra litt tjukk pip vil kosta med dagens priser? :)

Link to comment
Share on other sites

Har ei Remington 700BDL med douglas pipe i 270winchester. Veldig god pipe og god presisjon i børsa.. Men har lyst å bytte kaliber, då står det mellom 308 win, 6.5x55 eller 30.06

 

Det er jo med lang kasse, så 30.06 vil vera å berre bytta løp så er alt orden. Kva ville dykk gjort i mine sko??

 

Rifla skal bli brukt til alt, alt frå varmint til storvilt og eg syntes 270-kaliberet er heilt konge. Men vil igrunn gå over til noko med meir og billigare fabrikkammo.

 

Og nokon som veit kva løpsbytte til ei bra litt tjukk pipe vil kosta med dagens priser? :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du har nok rett i det, men med tanke på at det koster ca 15 kr per skudd så blir det ikkje mange skudd. Har mest lyst på 6.5x55 fordi då er det råd å skaffe ammo gjennom skytterlag, samt det eit bra kaliber til alt som er lett å skyta med.

 

Får sjå kva eg gjer. Veit ikkje om eg har lyst på ny rifle heller, hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo godt folk. Har en rem 700 tac i .308. Skal ha meg en hausken demper og har noen spm. Tenker m18x1 gjenger pga tykkelsen på løpet. Bra?

 

Vil at demperen skal bygge litt bakover også, lar det seg gjøre med det tykke løpet?? Eller må det spesialbestilles?

 

Bruksområde er jakt og jaktrelatert banebruk.

Link to comment
Share on other sites

gjengane fungera sikkert like godt som alle andre gjenga.

eg har varmint modellen den og er godt tjukt løp på.

eg kjøpte ein hausken std med bakkammer. dei her meir ein god nok plass til løpet. så bakover løpet er ikkje noko problem.

dei er ikkje noko spesialt med den. du berre bestille den lengden du trenge så demparen kjem nærmast muligt stokken.

personlig så har eg berre ca.2cm klaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-18&pos=0" target="_blank" target="_blank

 

Endelig fått ny stokk og funnet riktig ladning!Nå er den der den skal være,et raggete hull på 100 m.Originalstokk er for myk!

Sikkert mange som ikke spiser trekantet løp rått :lol: men ok med noe som ikke er helt A4 da :mrgreen:

Blir nok litt tung for å gå med bikkja ,men har annen børse til det,kun postjakt-langhold.

Link to comment
Share on other sites

normal_rem.JPG

 

Endelig fått ny stokk og funnet riktig ladning!Nå er den der den skal være,et raggete hull på 100 m.Originalstokk er for myk!

Sikkert mange som ikke spiser trekantet løp rått :lol: men ok med noe som ikke er helt A4 da :mrgreen:

Blir nok litt tung for å gå med bikkja ,men har annen børse til det,kun postjakt-langhold.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har brukserfaring med TriNyte belegget som Remington har på xcrII riflene sine?

Er det slitesterkt og hvordan ser foreksempel sluttstykke ut etter en del bruk?

Etter rundt 300 skudd og en god del tørrtrening, er trinyte-belegget på sluttstykket på min Xcr Long Range Tactical fremdeles tilstede :) på enkelte steder, der det er mest slitasje er belegget slitt bort, men dette gjelder kun på låseklakkene og bakerst ved hevearmen. Vil tro slitestyrken er i området til Duracoat, muligens litt strekere.

Link to comment
Share on other sites

imOFB7v.jpg

 

 

Har kappet løpet, gjenget for demper (og montert sistnevnte), satt på grom optikk (4-16x50), tredd på noe kinnstøtte ræl, justert avtrekk marginalt, shimma rifla, satt på Harris tofot (6-9").

 

Tar forbehold om det er noe jeg har glemt. Vurderer nye skjefter i disse dager, men må finne noe som er robust nok til å takle montering av DBM og likevel holde lav nok vekt til å ikke gjøre rifla for "gimmicky".

Link to comment
Share on other sites

Min Remington 700 BDL.

Denne var i utgangspunktet en ADL med trestokk, Warne baser og en Meopta Artemis2000 3-12*50.

Det går jo ikke an :mrgreen:

 

Nå er den som følger.

R700 BDL

Weaver 20 MOA skinne

Warne 30mm ringer

Vortex Viper PST 4-16*50 MIL/MIL FFP

Bell & Carlson Tactical Medalist stokk

Hjemmelaga cheekrest i 3mm Kydex

Sonic45, ekstra moduler er bestilt.

 

normal_20140131_142429.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...