Jump to content

Remington 700 Tråden.


K. Appelgren

Recommended Posts

Som Jonnyvang sier, det skal gå fint, sålenge kula er av normal konstruksjon. 180gr homogen kobberkule vil nok være "over streken".

185gr Scenar går meget godt i min Sauer 200STR, 1:12" stigning. Dokumentert i premiehylla :wink: Og her:

avstand 500m.

Men som vi ser i sub-tråden, man vet aldri før man prøver (og knapt nok da :roll: )

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

168 grs vil den takle bra.

180 grs blir nok for tungt ja med tanke på presisjon

Ut går den...men vil neppe tro du får fine samlinger med 180 grs kule.

 

Jeg skyter 168 grs i 1-12 og 1-10

Går meget bra i begge.

 

På 80-tallet var det std prosedyre i 308 å bruke 190gr Sierra MK på metallsiluettbukkene på 500m, i "std-geværet" Rem 700 BDL varmint med 1-12", for å garantere velt. Presisjonen var/er førsteklasses.

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert en god *velter* på den tiden ;-)

Men om det er optimalt er en annen sak...

 

Ja, det er utrolig mye som virket på 80-tallet som ikke virker idag.. Kan nevne at Malcolm Coopers favoritt treningsammo i 308 var RANO 12g match. Den virker sikkert heller ikke idag for Cooper hadde jo ikke peiling.. 8)

 

 

Jammen bra teoretikere ikke har sett hvordan min 70-talls Cg1900 i 222 med 1-14" stabiliserer 70gr Speer semispitzer. Jeg har mange flere eksempler. 168 SMK i 14" TC Contender feks.

Link to comment
Share on other sites

da er beddinga på plass - nesten iallefall. Traff ikke helt med mengde og plassering foran klakken, så det er pusset ned. Hva foretrekker dere å gjøre her i dette området?

 

Brukte "Score High Pillar bedding kit" kjøpt på midway. Funka bra, om man ser bort fra litt selvforskyldte problemer :mrgreen: (som epoxy i gjengene..)

Blir interessant å se hvordan presisjonen blir kontra std ADL plastikkstokken.

Børsa er 270 win og stokken er i valnøtt, Richards microfit, safari monte carlo http://rifle-stocks.com/sierra_monte_carlo.htm" target="_blank

(Og endelig kan jeg komme igang med raudnakke-olja - om den ikke har stivna på flaska :mrgreen: )

 

DSC_0096.JPG

 

har ikke lekepistoler i hus, så fjæra dukker nok ikke opp før jeg har bestilt ny :D

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut - da blir det prøveskyting idag eller i mårra. Og pussing/oljing i vinter

 

Så blir det neste prosjekt, en Rem700 ADL i 243 som skal oppi en sånn stokk: Richards Benchmark thumbhole.

BenchmarkThumbholeCamoLHSide10inch72dpi.JPG

 

burde gå endel fortere nå som jeg har gjort unna alle brølerne med 270'en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har dette settet MortenGB og ja, det fungerer. Kvalitetsmessig er det ok til prisen men ikke forvent premiumfølelsen.

Cabelas nekter å sende det ut av landet, så du må gjennom jetcarrier for å få det ut. De var svært mistenksomme til kjøpet siden jeg hadde utenlandsk kredittkort og måtte blant annet skrive under på en erklæring om at jeg ikke skulle sende det videre ut av USA. Det GÅR altså å få tak i det men via omveier og bløff

Link to comment
Share on other sites

Har brukt AI magasin i 223 på en remington haug...

Hadde ingen problemer med mating, selv med en såpass kilen patron som 221 Fireball.

Men Ai polymer magasinene er lange og unødvendige store. Skrangeler og bråker litt.

Det PTG underbeslaget for AR 15 magasin er nødt til å bli en suksess.

AR 15 magasinene er mye enklere å fylle, man får fornuftige(kontere) magasin for jakt rilfer.

Eller lange magasin for kjempe skøy skyting.

Og det blir lett å kunne bruke feks 6,5 Grendel i en rem 700 om man skulle ønske det

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt og montert en bunnplate fra H-S Precision, på en 700 LTR i 223Rem, for å kunne bruke løse magasiner.

I mitt tilfelle måtte jeg justere litt på magasinleppene for å få ordentlig mating.

Mine magasiner er 5-skudds, og problemet var at ved fullt magasin ble patronen skjøvet ut mellom leppene før den

var langt nok fremme, og dermed entret den skjevt. Litt tuning med en tang, og ting fungerer.

 

Dette kittet, bunnplate + 2 magasiner, ble kjøpt hos Brownells i USA.

Siden verdien var over USD 100,- måtte det søkes om eksport tillatelse, noe som kostet meg 12 dollar, tror jeg.

Jeg måtte fylle ut et skjema, en form for sluttbrukererklæring, der jeg forklarte hva jeg bestillte og at dette

skulle brukes til jakt og konkuranse i Norge. I tillegg ble jeg bedt om å supplere en importtillatelse,

men jeg skrev at dette ikke lot seg skaffe, siden denne typen deler i utgangspunktet er i fritt salg her.

Informasjonen jeg sendte til Brownells ble videre sendt til Amerikanske myndigheter,

og etter noen uker fikk jeg beskjed om at eksporttillatelse var innvilget, og at varen ville bli sendt.

 

Min erfaring er altså at dette fint lot seg gjøre på en ryddig måte, men det tok litt tid.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

$12 ? Snarere $250 tenker jeg.

 

Export License Fees

Export licenses are issued by the U.S. State Department and may take between 30 and 60 days to receive. An export license or will be required for each order that meets the criteria as set by the International Traffic In Arms Regulations, ITAR.

 

Note: If the value or product nature of your order requires Brownells to apply for an export license from the Department of State there will be an additional charge of $250 to reimburse us for the licensing fees.

Link to comment
Share on other sites

Da slapp jeg billigere fra det enn deg.

En tilleggskostnad på USD 150-250 hadde jeg neppe betalt for de varene jeg skulle ha,

da matte jeg hatt fortsatt å lete etter en alternative løsning.

I mitt tilfelle var det et "har lyst på" kjøp, ikke et "må ha", så jeg var forberedt på å avbestille hos Brownells,

dersom det hadde blitt for komplisert eller for kostbart å få varene sendt til Norge.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Havesykja tok meg og eg bestilte den før omtala;"http://shop.pacifictoolandgauge.com/index.php?main_page=product_info&cPath=308_4_90_95&products_id=3110&zenid=2mnfp1e7jgo3d38obsordaqm82".

Gebyret for å søkje om eksportløyve var $100.

Trur ikkje eg slepp frå krav om "An International Import Certificate, that you need to apply for from your Government Authority," ved å syne til at delene ikkje har restriksjonar på import i Noreg, så om nokon har erfaring med å skaffe eit slikt dokument vore det fint med tips. Dei andre krava var kurante å imøtekome.

ITAR løyvet ser ut til å kunne gjerast gjeldande for seinare transaksjonar på tilsvarande deler om ein ikkje begrensar seg til berre ein del eller eit for lite beløp i søknaden, så om det er fleire med lyster bør det kunne gjerast noko til ein legre pris sidan, (eller om andre allereie har slikt løyve?)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått ett ordentlig avtrekk på UNL rifla. Valget falt på en Timney 510 fra Vertebrae. Avtrekket kjennes bedre ut, men uten måleinstrument så vet jeg ikke helt hva avtrekksvekta ligger på. Vil vise seg på banen om presisjonen øker og gruppene krymper, for det er ikke til å komme unna at den gamle x-marken var særdeles tung.

 

Med ambisjoner om å delta på mange stevner i år, var tiden definitivt inne for å skaffe ett realt avtrekk:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Sånn blei den:

Y7nlrJS.jpg

Remington 700, 308, Boyds Thumbhole Featherweight, Hausken 191, Burris 4-16x50 m. X96 ret.

 

Egentlig fornøyd, gjenstår å justere avtrekk (evt bytte avtrekk) samt finne en bra to-fot.

Eneste jeg kanskje burde jobbe litt mer mer er selve matinga. Her butter siste patron ved ladegrep (har bygd om fra blindmagasin/ADL til hengslet magasinbrønn). Er det noen på Kammeret som har gode råd til fix (utenom å bygge om til løst magasin).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...