Jump to content

Remington 700 Tråden.


K. Appelgren

Recommended Posts

Aner ikke hvem som startet denne "løp som skal gjenges må kappes" styret, men det behøver du ikke å tenke på. Løpet er kort nok som det er, og med mindre du også er en av sofasniperene her inne, klarer du å bære med deg de få ekstra grammene som ett nedkappet løp resulterer i.. ;)

 

Men lyddemper er kurrant. Holder på å ordne demper selv på 20" løpet.

 

Er riflen din også en av de som kalles tilbake pga avtrekket hadde jeg kontatet importøren først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har nettopp bygget ferdig en 3006 rifle basert på 700 kassen. Det var mye skjevheter som måtte rettes opp. Endte opp med Lothar Walther presisjonsløp og det skyter meget gode samlinger.

En ting jeg la merke til var at >Sellier og Bellot (husker ikke stavemåten) ga trykktegn som jeg ikke likte . Flate tennhetter og litt vel prominent trykkring, men det ver ingen vanskelighet med bolten og å få dem ut av kammeret. Det jeg la merke til var at det var variasjon av headspacingen på forkjellige fabrikater av ammunisjon. Selier&B,Remington, Lapua, Norma oppførte seg bra, mens Federal kjendte jeg litt motstand i bolten når jeg låste for lading med ny patron..

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvor langt hold er 308 effektiv på?

Normalt sett.

Uten å måtte sikte 20 grader opp i lufta.

 

Løpslengde er 47

 

Definer effektiv.

 

Tukling med ballistiske kalkulatorer vil indikere maks avstand for en gitt jaktkule mht. minimum lovlig anslagskraft, ref. storviltjakt.

 

Snakker vi om gong og papp, kommer det helt ann på kulevalg, krutt og personen bak rifla. Tradisjonen tilsier 800 meter, men 1000-1200 meter bør ikke være uoppnåelig om man bare trener litt.

Link to comment
Share on other sites

Er litt i beit etter ei lett rifle til storvilt(-ish). Ikke sikkert det blir fullt på størrelse med elg, men det må ha potensiale. Velvel, jeg har oversikt over kaliber, så det er ikke det jeg lurer på. Jeg har hatt en 700 Tactical som med visse småting fungerte fint. Først og fremst var den me sine 3.5kg altfor tung. For det andre ga den korte pipa en sabla flipp uten demperen, men det er like mye forskyldt av det enkle fakta at enkelte kalibre burde ha litt lengre pipe enn andre! Småpirk som jeg "skulle ønske" den hadde er sånt som mindre vandring på bolten, boksmagasin og trepunktssikring. Når jeg legger sammen alt - vekt og finesser - så ender jeg egentlig opp med en Sako 85 Stainless/Finnlight til 15.000,- +++ (Hvis jeg er heldig!).

 

Så har jo Remington sin 700 SS Mountain. Et primitivt verktøy som sender kulene dit de skal, og er robust nok til å klubbe ihjel kreket om rifla eller skytteren svikta på primærfunksjonen (Håper det aldri skjer...). Ut av eska mangler den jo endel detaljer, men selve jobben gjør den like forbanna greit, og til en betraktelig lavere pris enn Sakoen! Stygge rykter skal ha det til at Remington slurver med pipene sine, og ikke skyter sånn som de engang gjorde, men det virker som om de fleste Remington-eierne ikke har opplevd dette. Men jeg skulle og fryktelig gjerne hatt den i kaliber 7-08 istedenfor .308 for å slippe den flippen. Det er jo litt morsomt å strekke holdene ut, og det er litt lettere med ei langsmal kule. Jeg har lenge gått rundt og tenkt å begynne å bake egne kuler, og dessuten liker jeg å være sær...

 

SÅH! Skal jeg spare pengene og gå for en Rem 700 istedenfor en Sako - SELV Om det er fare for at jeg ender opp med å bruke mye mer på å bygge den om til trepunktssikring og boksmagasin?... Lar jeg være så har jeg jo spart de pengene da. Skal jeg ta krangelen med importøren og få de til å ta inn en 7-08 til meg? Eller begynne med en .308 og så heller bytte pipe for å kanskje ende opp med en 6.5-08 eller 7-08? Og til slutt, jeg vet "Jeger" testa denne rifla for ei stund sia, hva ble konklusjonen der? Noen som kanskje har dette vidunderet selv? Av sikte tenkte jeg å sette på enten en Meopta eller en Minox.

 

Til slutt er det jo lommeboka som avgjør, men tenkte det kunne være interessant å høre andres betraktninger på dette ganske vanlige problem...

Link to comment
Share on other sites

Prøvd meg med duracoat på børsja mi... Fargen ble light tan, burde kansje ha valgt en mørkere farge, synes den ble litt lys.

 

Uansett, slik ble den :)

 

10301361_10154221555350608_5612384815435271797_n.jpg

 

 

Har lurt på om jeg skal ta en litt mørkere farge enn Light tan på stokken men så klarer jeg liksom ikke å "ødelegge" grs-stokken heller.

 

Synes stokken er fin som den er egentlig men den blir litt for mørk synes nå jeg... Tenker fært!

 

Hva synes folke? Noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som sollyset også gjør at den ser litt lysere ut? Syns den så fin ut! Men du tok ikke hele kostebinderiet på kikkerten i samme slengen? Kanskje litt teit å dekke til markeringene. Har spekulert på å gjøre samme greia med noen av mine våpen...

 

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg syns GRS-stokken er fin eller ikke! Det sitter en djevel på skuldra mi og skriker at den er bare laga av laminat fordi det er billigere og enklere enn glassfiber, og at det derfor til "nød" prøves å selges som fint. På den måten er det jo bare å farge ivei! På den andre siden så ER den jo litt fin! Men igjen, folk har jo dekka til stokker i heltre, og du kan jo alltids pusse det ned igjen?

 

EDIT: Forresten, GRS-stokken så vilt bra ut fra denne siden når man ikke ser "inn" i den!

Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

Joda, sollyset gjør fargen litt lysere enn det den egentlig er.

 

Valgte heller å dekke til tårnene i første omgang.Første gang jeg har duracoatet så tenkte at det ville være smart å ikke dekke hele greia med tanke på markeringene, men kan godt hende jeg gjør det seinere. Har hogue stokken i klesskapet så lurte på om jeg ikke skulle eksperimentere litt med den,, da blir det i såfall en mørkere farge enn den jeg har brukt tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er det en SPS Tactical under der? Hvordan syns du den ble etter at du bytta stokk? Hadde en sånn en, men kvitta meg med den fordi den ble litt for spissa inn mot en form for skyting jeg fikk liten anledning til å bedrive. Men leser du litt opp så ser du at jeg leker med tanken om å kjøpe en annen 700. Liker ingeniørkunst av typen hvor "less is more"!

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at det er en SPS tactical ja!

 

Har faktisk aldri skutt med hogue stokken som fulgte med, Grs sto på når jeg kjøpte våpenet så har aldri bytta tilbake igjen/selv for å kun teste forskjellen..

 

Hadde jeg skulle kjøpt ny stokk evt fått solgt GRS stokken så tror jeg at jeg hadde putta penger i noe sånn som det her:

 

http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/r ... on-chassis

 

Nesten litt flaut å si det men er fortsatt stor fan av de "sniper wannabe" modelene;)

Link to comment
Share on other sites

Nesten litt flaut å si det men er fortsatt stor fan av de "sniper wannabe" modelene;)

 

Ikke noe å være flau over :winke1: Har selv ei Rem 700 LA i en AX AICS stokk.. Den er litt tung med alt stæsjet, så det er en tacticool langholdsrigg :D

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg nesten melde meg inn i klubben igjen....kom over en Remington 700 i 308 win. med QR leupold montasje å ringer, å gjenget/m demper til svært redusert pris..

 

men har et spørsmål, tenkte å bytte ut denne stokken i en nyere modell...passer det rett på, så lenge det er short action ?

 

34j3hy1.jpg

 

x6mq00.jpg

:D

Link to comment
Share on other sites

Regner med at rifla ikke er 50 år gammel, så jau. De fleste SA stokkene som lages til Remington bør kunne droppes inn uten modifisering. Kan hende det er litt trangt rundt avtrekkerbøyle og magasinbeslag. Men ingen større issue.

 

Grattis:)

Link to comment
Share on other sites

hehe,tenkte plast stokk av et slag ja.. om den er org eller ikke,spiller ingen rolle da dette blir ei reserve børse. hadde en Remington 700 sps, som jeg virkelig var fornøyd med. samlet overraskende bra.

 

 

Det skal undersøkes,Slegga1 ! :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Hei, er ny innpå denne tråden. Har en Remington 700 adl, cal. 308 innerst i våpenskapet. Børsa er fra 1998 og har en "nydelig" svart plaststokk. Det er nå så sin sak (og tråden her er full av gode tips for evt ombygging til løst boksmagasin og bytte stokk), men løpet har siktemidler påmontert. Spørsmålet i denne omgangen blir da: er det mulig å fjerne disse, da de kommer i konflikt med kikkertsiktet som jeg tenker å påmontere. Ser at det er noen skruer i siktemidlene, men vet ikke om disse faktisk holder fast siktene eller kun er for justering av disse. Løpet samler godt så jeg er litt lysten på å beholde dette. Dersom det er slik at siktemidlene er skrudd i løpet, hva kan benyttes for å fylle igjen skruhullene? Mulig jeg er helt på bærtur her, men prøver likevel.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 stk 90-talls ADL i skapet. Begge hadde åpne sikter. Har tatt de av, bortsett fra ene frontsiktet som jeg ikke fikk løs ene skruen på. Om låskassa er boret for kikkertbaser så sitter det små blindskruer der, disse passer utmerket til å sette i skruehullene etter fram- og baksiktet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for raskt svar. Så det er bare å skru disse av...skal teste dette i ettermiddag:). Låskassa er nok boret for basemontering, men der sitter allerede ett heller dårlig kikkertsikte så blindskruene er nok borte forlengst:). Tenkte på blinding av hullene for å redusere overflate til rustangrep.

Skal også montere picatinny-skinne da nytt kikkertsikte deles mellom to børser. Vurderer også sterkt en Boyd-stokk...da med ombygging til løst boksmagasin. Børsa skal brukes primært til morro-skyting på blink ut til ca 4-500m samt gåsejakt (litt grovt, men man tar det man har....)

Link to comment
Share on other sites

fra fabrikk så er det oftest presspunkt frami stokken på amerikanske rifler.

 

er original syntstokk på de 2 remingtonene jeg har, og begge har det. Ikke brydd meg om ta det bort enda da jeg har en plan om nye stokker. Heller ikke noe problem så lenge jeg ikke skyter løpet for varmt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har i mange år kunne tenkt meg en 223 til småvilt og mindre storvilt, og en 22 til trening og "kråkegevær". Men det ble med tanken da behovet ikke helt var der, (hagla gjorde jobben) og jeg leide leilighet i en by med bare konflikter rundt skytebanen. (Tromsø). Nå derimot har jeg flyttet hjem (på bygda), og kontoen var med på notene så da ble det Remington mann av meg og :shock: Kanskje kommer de med posten før helga :D

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=28378

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=29883

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag til Rem 700 tråden.

 

338 Lm.

Douglas rustfritt løp 1-10 snurr med brems

Jewl avtrekk

Usmc Badger ringer 20 moa

Mcmillan A5 stokk

Doracoata sort

Camo fra Equionor group.

SB PMII 5-25x56

Harris tofot med vugge og just

Kassen er retta og det er kun brukt topp deler på ombygging.

Mye børsemaker arb er utført på denne.

Går som en stråle 8)

 

normal_20140719_195406.jpg

 

normal_20140719_195342.jpg

 

normal_20140719_195323.jpg

Link to comment
Share on other sites

Melder meg herved inn i Remington-klubben.

 

Har fått meg en Rem 700 SPS i 308w, har kappet løpet på 43cm og montert en Atec maxim demper.

På toppen sitter det Leupold optikk 3-9x40

 

Prøvde den for første gangen i dag på banen.

Ble ikke akkurat blown away av presisjonen. Sikkert mye å gjøre med nybegynnerskytteren jeg er, men etter 5 skudd i relativt rolig tempo, ble rifla mer og er upresis, Synes ikke løpet eller demperen var spesielt varmt heller. Men kan dette være et resultat av den utrolige dårlige stokken SPS blir levert med? Er mer gummi enn plast i den stokken.

 

Og skulle begynne å skru meg inn, siden samlingene lå veldig til venstre, det endte opp med at jeg "bånna" justeringen sideveis på kikkerten, og enda er jeg ikke helt i mål.

 

Leupolden står på noe som ser ut som remington fester, ringene eller hva det heter er ihvertfall merket med en "R".

 

En annen ting som var veldig kjedelig, bolten er hard som pokker å dra tilbake etter skudd, såpass hard at han ene av "gamlekara" som skulle teste børsa på banen (for å hjelpe til en kommende jeger) ga opp i å få bolten tilbake.

 

Alt i alt har jeg ikke fått noe godt førsteinntrykk av denne rifla, håper virkelig dette endrer seg!

 

Er det noen som har noen tips, hvorfor sitter bolten så inn i granskauen hardt? Hva skjer med siktet, hvilke andre muligheter har jeg?

 

Akkurat sånn som dette jeg hadde håpet på å unngå ved å kjøpe optikk, demper, rifle, ammo og alt fra en butikk, for å la en børsemaker sette sammen pakken, så jeg bare kan ta den med på banen og justere inn siste lille.

 

Ble mye negativitet i min første post i Rem 700 klubben, er ikke meningen, men håper på å få kjapt orden på dette her, så jeg kan komme i gang med å jakte litt med den rifla her, den er utrolig fin, og velbalansert med kappa løp.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, S&B 180gr. Er det her problemet ligger?

 

Vet ikke helt hvor store samlingene er, målte ikke, første 5 skuddene lå på 8 og 9 på skiva, godt innenfor en snusboks vil jeg tru, var elektroniske skiver, så vet ikke hvor stor samlingen vil være 1:1, men tipper samling type snusboks. Etter 5 skudd ble det gradvis dårligere.

 

Sikkert dårlig forklart, men har ikke noe annen rifleerfaring enn skyting med AG3 for 10 år siden. Da var det klistrelapper og ikke fancy teknologi som i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...