Jump to content

Remington 700 Tråden.


K. Appelgren

Recommended Posts

Hvordan skal du slippe bryet med å gå for 270? Eller tenker du på ny rifle? Et løpsbytte koster fra 2 til 3k og kanskje mer. Kommer ann på hvor sultne børsemakerens barn er;) Å gå fra 6,5 til 3006 er vel også litt motsatt av hva folk pleier å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd 2 sluttstykker på RA, Lapua og Norma hylser og ingen problem. Ene sluttstykket er 32 år, minst

Hylsene er målt til snitt på:

Lapua-12,13

Norma-12,14

RA-12,18

Kan ikke forstå annet en at du må ha ett "spesielt" sluttstykke. :o

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt, og det er et problem som dukker opp på fler nettsider over dammen på folk som vil bytte.

 

Men for å være sikker, hvor tight skal det være? Og hvordan sjekker du?

 

Med en 3006 hylse går det fint å sette bunnen mot sluttstykket, og ta det ut uten å vinkle for mye, men med en 6,5 må jeg vinkle og jokke litt, pluss bruke litt mer kraft enn det jeg vil tro gir myk sluttstykke gang.

Link to comment
Share on other sites

må åpne det opp litt for sikker utkast å så hylsa får sentrert seg riktig.

Er ønske å bygge seg en presis rifle så bør det sleikes over støt bunn å rekylklakker uansett så hadde ikke lagd noe stort problem ut av dette, enkel sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde om en BDL 700 i 30-06 til 6,5x55 (med Lothar Walter pipe) og jeg hadde lenge problemer med Norma hylser, mens Lapua gikk bra (eller omvendt ...). Det var antagelig hylseutdrageren som var litt trang (jeg fikk presset inn hylsa men det føltes ikke helt riktig) - men den har gått seg til nå. Nå tar den alle 6,5 hylser jeg mater den med. Børsa ble bygd om av børsemaker og det kan være han fila litt på åpningen i sluttstykke den gange..

Link to comment
Share on other sites

Ok, snakket med en børsemaker idag som sa man måtte bytte til Sako ekstraktor, noe som er litt omdiskutert.

Noen som har brukt M14 ekstraktor? De skal visst være bedre tilpasset Remington kassen.

 

Hylsen har ok plass når den sitter mot bolten, men det virker som ekstraktoren er en brøkdel av en millimeter for "lang" i forhold til å få hylsen forbi.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tviler litt på at det er et kjempeproblem, men det sies at ved en hylsesprengning kan utdrageren fly ut siden den ikke er helt dekket av kassen. Hadde visst noe med at den er laget for sluttstykke med 60 graders rotasjon.

 

PS: absolutt ikke noen form for profesjonell vurdering

 

Edit: kan, og ikke vil fly ut

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp til montasje av en Nikon Monarch 7 IL 3-12x56 på en 700 (ss- rustfritt) for en kompis. Kikkertsiktet har 30mm rør. Børsa brukes ut til 4-500 m hold og er i kal. 308. Vil det trengs noe tilt i en evt picatinnyskinne for å oppnå det, når Nikon oppgir "maks trådkorsforstørring 78MOA)? Det er selvfølgelig å foretrekke så lav montasje som mulig.

Ser at det muligens var feil tråd å poste denne i, men tror likevel at det er noen av de mange som har en Remington 700 her inne som kan hjelpe meg. Som indikert over er det info om høyde på ringer (low-med-high) som passer med 56mm utgangslinse ved bruk av picatinnyskinne. Dersom noen også vet om jeg da tenger tilt på skinna for å rekke ut til 4-500 m med denne kikkerten er det storveis:)

Link to comment
Share on other sites

Picatinny skinnen bygger ofte såpass at ringene ikke har så mye å si, men lengden på skinnen kan gjøre at linsen kommer borti. Så ville valgt en kort picatinny i det minste, ikke de lange tacticool skinnene.

 

Om du trenger tilt kan jeg ikke svare på, kommer mest an på hvor mange knepp du har på kikkerten til overs. Men umiddelbart ville jeg tro at en kort picatinny med 0 moa tilt og lave/med qrw ringer burde fungere. Noe du burde tenke på er jo mer tilt, jo lavere er skinnen i front, med 20 moa må du kanskje et hakk opp i ringer.

 

Helt sikkert noen som har samme setup som vet mer sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp til montasje av en Nikon Monarch 7 IL 3-12x56 på en 700 (ss- rustfritt) for en kompis. Kikkertsiktet har 30mm rør. Børsa brukes ut til 4-500 m hold og er i kal. 308. Vil det trengs noe tilt i en evt picatinnyskinne for å oppnå det, når Nikon oppgir "maks trådkorsforstørring 78MOA)? Det er selvfølgelig å foretrekke så lav montasje som mulig.

Ser at det muligens var feil tråd å poste denne i, men tror likevel at det er noen av de mange som har en Remington 700 her inne som kan hjelpe meg. Som indikert over er det info om høyde på ringer (low-med-high) som passer med 56mm utgangslinse ved bruk av picatinnyskinne. Dersom noen også vet om jeg da tenger tilt på skinna for å rekke ut til 4-500 m med denne kikkerten er det storveis:)

Du kan bruke de laveste ringene du finner. Da vil du enda ha mye klaring til løpet.

Du trenger ikke tilt for å kommer ut til 500 meter. De fleste kjente kalibre klikker bare inntil 40 klikk dit ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Kjøpt meg en 700 i 308W fra 1981 og montert i Magpul sin stokk:

 

1AJdxKa_aPsMO8ZKmZr66xMnA-Jct6_8n2D9OcWMeXJMNCOHkp7ydc8OzlrBHs5kDM31Noafz60WaNu0lcE1P_erUkCg0uLGLtu8-N7utl2KsKNLgVJinxn-5_Kj32jFPHR7RFXeFsl7UqliS3K_w1b8YWnexQJeLxmnCDJcUnhETFQzxZYlTZp04qjgs2rGC3s4sFSL5iIYawWwwsUybUalw8fu-7qgzbZCqxKepCLGDVZDq-6mEEgNEMZLmE-6jFWdd-wqjPNPSoHU-XJqdSFsMS2wdtiJG0alu-gVmfRxl4NLOmDfIwXoZ7-Moh7IVP-W0udfJWskjHm_7BFc_Yb4SdezyL9LN3RCliE0bZlmAPrmvEyJqRz7BiiAOQK0lzQLPr-xNL2uLmZkDwczF2ap20wez19BrilYsjWbxLqpeNYbQYAAInJDDrMm4lrnHdmyoXqmm6ZYLY900ICh-_gvESohZ4exV7f_DSejFhkV5qDZJLDqngbgX8_tmaBN4RmHxw-Ute54VpBkl8V0fk1zKuZEvAiO17k5McHFGR6fd7IomvsQYfwxGj-yDQgCqSF22YGE4r6f8MeIwvNbvrlN3Fyk0rQ=w1292-h969-no

 

Føles veldig behagelig men den er 400-500 gram tyngre enn den originale trestokken. Liker ikke særlig den sorte fargen, men den var nesten en tusenlapp billigere enn i Flat Dark Earth fra Brownells.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

y3mr84UaumnhvzY07vddCSE8X42gG3YLZ9JHoKg_FdSt3TQcodRga8nGmgMB7v2honrofEwqACssPfx2njGzcRHaLQbdCQHJX4HEVSYmm4U7lU

 

Får melde meg inn her, har vært noe avventende da jeg ikke forstod et kvekk av denne bilde-funksjonen. Men i morges skred jeg til verket og tre kopper kaffe og litt banning etterpå, kunne jeg legge ved bilde.

 

Har to Rem700, den ene er en stainless 300 win mag. med 66cm løp. H-S Precision thumbhole-stokk og samme merke i magasinbrønn og løst magasin. Har to magasiner til denne, et 8-skudds som står i, greit på skytebane og oppskyting (begynner å bli trangt etter 5 kudd), og et 3 skudds til jakta som såvidt stikker nedenfor. En kvalitets picatinnyskinne (0 MOA) toppet med ringer jeg ikke husker navnet på, men quick release-løsning og høy kvalitet. (Les: Dritdyre) Oppå der igjen står en Swarovski 2,5-10x56. Har funnet en ladning jeg synes funker ok, Hornady hylser, RWS- large rifle magnum tennhetter, 70grs VV N-160 og 180grs Barnes TTSX. Har ikke fått punktert en hjort med den ennå, men skal ut igjen i kveld og har som vanlig troen.

 

Den andre er nyinnkjøpt pent brukt. Remm700 varmint cal 223rem. Har montert skinna som står på, liker å kunne flytte rundt på optikken litt fra børse til børse etter hva og hvor det jaktes. Stod en houge overmolded stokk på denne fra før. Har ennå ikke gått bananas på brownells på denne, så dette blir nok vinterprosjektet, tenker litt i retning Magpul Hunter-stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har dessverre prøvd disse:http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=40b5&prodid=12136

 

Passet perfekt og alt fungerte godt. MEN, de er av plastikk. Strammet med "vanlig" moment, men etter skyting kunne/måtte de strammes litt til, skyting-litt til, osv. osv. Til slutt sa det "klikk" og sprekken var et faktum. Varte ca. 100 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...