Hayabusa Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 JAHA..... Så d e deffør du ikje e å brein krutt lenger,,,,, gjøm d unna å slaska ihop ein ny MTB... Nei du, kjempe arbeid!! E ska no vell stekk innom på d her bygge og, å lir av me litt skitprat, 1/2kilo spydige bemerkelsa, litt over 1 tonn me misunnelse..... PS. Når d bi snakk om å brenn krutt igjen så ha e fått tak i et meget effektivt instrument for å brenn mest mulig i en smell. ..hehe. Hylse på størrelse me ei lita flaska brus, kula på størrelse me ei kanonkula,,,,å rekyl....ehh...vell.....JODA Når reis du på jobb igjen? Remy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Ang. stabilitet. Har du vurdert og lage noen shine på båten denne gangen? Båten blir mer stabil og har bedre ”bitt” i svingene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myrsken Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Ja, det ser faktisk litt smal ut, omtrent som et badekar...Meen, et badekar er vel stødigere enn mye annet jeg har vært med ut i... Jeg husket akkurat en episode jeg lurer på om ikke du var med på ( Jeg må presisere at jeg kun har fått den referert..): Fire mann i en liiiten trebåt langt ute på havet. Der dukket det jaggu opp en...... Fisk! DEN skyter vi! At brugda var tolv meter lang var for bagatell å regne. Tross tung bevæpning og heftig ild stakk haien av. Kaanskje litt heldig at den ikke slo både båt og mannskap til fyrstikker... Ikke rart du sliter med flis mellom tennene og mareritt om nettene som har vært med på sånt... Ho skar visst værra god på smak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 (edited) JAHA..... Så d e deffør du ikje e å brein krutt lenger,,,,, gjøm d unna å slaska ihop ein ny MTB... Nei du, kjempe arbeid!! E ska no vell stekk innom på d her bygge og, å lir av me litt skitprat, 1/2kilo spydige bemerkelsa, litt over 1 tonn me misunnelse..... PS. Når d bi snakk om å brenn krutt igjen så ha e fått tak i et meget effektivt instrument for å brenn mest mulig i en smell. ..hehe. Hylse på størrelse me ei lita flaska brus, kula på størrelse me ei kanonkula,,,,å rekyl....ehh...vell.....JODA Når reis du på jobb igjen? Remy Permittert for tiden, så det blir nok ikke før på nyåret. Hørte en beskrivelse av nybørsa ja: Hainn pakka ein THÆRMOS i børsa, å da`n tok en ut igjæn va koppen bort.... Den vil jeg prøve! Er villig til å bla opp for ei bøtte bly og en stamp krutt om det trengs for å få lov.... Stikk gjerne innom for å se på båten ja! Er under broa som sist, men stram opp tråden først, så du er sikker på å finne meg der. Ellers har jeg kaffe hjemme også... Edited December 23, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 å dævven hain bever du har talent mann! for oss lære villig norsk ungdom med nerdete forhold til mekanik kan du vel røpe sveise metoden og muligens internett side med tips og trick for å lære alu sveis? har prøvd litt når jeg gikk TIP i fjor men ble ikke akkurat noen mester. har tilgang på TIG apparat med vekselstrøms funksjon. er dette godt nok om jeg bytter gass, elektrode og tråd? ble jo ikke akkurat lite inspirert når jeg ser sånt arbeid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Når det gjelder å sveise aluminium er det første bud at du har et skikkelig sveiseapparat med mateverk som faktisk fungerer. Jeg har prøvd flere rimelige apparater som overhodet ikke er brukbare til å bygge båt med. Da vi startet på forrige båt kjøpte vi en synergisk sak som vi betalte 22000 for. Den holdt i tre dager. Det neste av samme type holdt i fire dager. Etter en del om og men fikk vi pengene igjen og fikk lånt et skikkelig apparat fra Helgeland Sveis as. Nå bruker jeg en Kemppi pulsmaskin. Den er en drøm å sveise med, men du må ut med over 40 lapper for de rimeligste brukbare. Vi sveiser forøvrig med MIG. Tig kan også brukes, men du skal fortsatt kunne ditt fag... Gassen jeg bruker er ren Argon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Ang. stabilitet. Har du vurdert og lage noen shine på båten denne gangen? Båten blir mer stabil og har bedre ”bitt” i svingene.. Ehh... Kan du fortelle meg litt mer hva du mener? Syns vagt å minnes at du nevnte det sist også, men vet ikke om det stemmer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Når det gjelder å sveise aluminium er det første bud at du har et skikkelig sveiseapparat med mateverk som faktisk fungerer. Jeg har prøvd flere rimelige apparater som overhodet ikke er brukbare til å bygge båt med. Da vi startet på forrige båt kjøpte vi en synergisk sak som vi betalte 22000 for. Den holdt i tre dager. Det neste av samme type holdt i fire dager. Etter en del om og men fikk vi pengene igjen og fikk lånt et skikkelig apparat fra Helgeland Sveis as. Nå bruker jeg en Kemppi pulsmaskin. Den er en drøm å sveise med, men du må ut med over 40 lapper for de rimeligste brukbare. Vi sveiser forøvrig med MIG. Tig kan også brukes, men du skal fortsatt kunne ditt fag... Gassen jeg bruker er ren Argon. ok, da peiser jeg på med mitt MMA apparat ombygd til TIG og satser på at det går bedre enn på skolen i fjor med litt mer trening. takker så mye for knaill kjapt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramski Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Stiligt prosjekt. Blir ein bra båt da der. Passa på å sveisa an systematisk nå, ellers vert da banan-båt. Du nevnar synergiske puls mig aparat, er heilt enig, ikkje mykje anna så kan måla seg te alu sveis, spesiellt ved sveis i tynt gods. Me hadde nokon fronius transpuls synergic på jobb, dei brukte me te å skøyte 2mm dekksprofil (katamaran dekk), gjekk som ein draum. deii app, kosta rundt 80 tusen. men va sjukt gode. Flott tråd. Kjem te å følge med på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Har brukt en del Fronius elektrodeapparat offshore. Utrolig gode de der! 150 amperes inverter tålte at jeg sveiste 4 mm basisk Kryo så og si kontinuerlig i 2 timer på full guffe. Det var aldri tegn til at den ville gi seg. Koster ikke så mye heller de der, ca 5000. Absolutt verd pengene spør du meg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 ok, da peiser jeg på med mitt MMA apparat ombygd til TIG og satser på at det går bedre enn på skolen i fjor med litt mer trening. takker så mye for knaill kjapt svar. Ehh... Mener du at du peiser på og bygger båt? Jeg kan selvfølgelig ikke hindre deg, men jeg håper for din del at du har litt bakgrunnskunnskap om sveising av tynnplate og ikke minst litt innsikt i sveiserekkefølgeplaner.... Hvis ikke kan jeg garantere deg at den beskrivelsen du får her ikke er tilstrekkelig til å fullføre et slikt prosjekt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troll Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Bare som en liten info ang Alu sveis. Har vært selger innen sveis (ESAB). Det det syndes mest med innen denne ALUsveis er Tråleder og mateverk og kontaktrør. Kontaktrør bruk 1 dim opp, Husk teflon tråleder IKKE STÅL, og alu matehjul. Hot start er ett must (alu leder varme noe helt j.... og trenger ett puff i starten) og selfølgelig rengjøring av sveise fugen. Når dere gjør dette vil dere se at sveisen er blank og fri for sot. En god puls maskin er nesten ett must da kan man sveise 1,6 mm på "alufolie" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 ok, da peiser jeg på med mitt MMA apparat ombygd til TIG og satser på at det går bedre enn på skolen i fjor med litt mer trening. takker så mye for knaill kjapt svar. Ehh... Mener du at du peiser på og bygger båt? Jeg kan selvfølgelig ikke hindre deg, men jeg håper for din del at du har litt bakgrunnskunnskap om sveising av tynnplate og ikke minst litt innsikt i sveiserekkefølgeplaner.... Hvis ikke kan jeg garantere deg at den beskrivelsen du får her ikke er tilstrekkelig til å fullføre et slikt prosjekt.... nei, tenkte bare jeg skulle prøve å få til å svi sammen noe alu legge en haug med sveiseprøver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roall Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Se her ja, på`n igjen Herr bharsvik har helt klart skylden for at jeg selv har svidd av noen kroner på "selvbygd" alubåt (Har fått en god del hjelp da) Båt-tråden på sluttstykket var helt klart en av favorittene, og som gjorde Må ha faktoren gjeldende Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... Men dog, aluminiumsbåt er det blitt ............ og fikk i dette skrivende øyeblikk en sms om at ny dorge/reservemotor har ankommet. Så det ser ut til at jomfuturen blir førstkommende Søndag Skal helt klart bli morro å følge med denne tråden også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 bharsvik skrev: "takk til Ola, Frank og Martin som kom innom for å hjelpe meg med å rive kjeft.. " Jo da, vi hjelper gjerne til, men den kjeftrivinga får du mest ta på din egen regning Jeg og Ola driver for det meste med inspeksjon og konsulenttjeneste i forbindelse med problemløsning i forhold til konstruksjonen av innredningen av båten. Ved ett par anledinger når vi har vert der for å få deg til å løfte ditt sveiseblinde blikk og ta et drag av frisk luft utenfor sveisehallens røyfylte indre, er det nesten som man føler at man burde ha kommet seg unna i en fei når sirkelsagen startes og viftes faretruende opp i ansiktene våre mens skjitpraten får en nyanse av hysteri over at konstruksjonstegningen som ligger på hardisken under hjelmen din atter en gang må justeres da argumentene dine for konstruksjonen blir for bløte, tynne og ikke holder mål i forhold til de velmenende forsiktige forslagene vi ymter frampå med i ett håp om at du skal bli bedre fornøyd med sluttproduktet. Skal prøve å begrense noe av tidsforbruket under forslagsframleggelsene, over en time for å komme frem til beste sted å plasere avluftningen av drivstofftank er litt i meste laget, jeg ser det nå Stå på, godt jobbet. Hilsen Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrMju Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Se her ja, på`n igjen Herr bharsvik har helt klart skylden for at jeg selv har svidd av noen kroner på "selvbygd" alubåt (Har fått en god del hjelp da) Båt-tråden på sluttstykket var helt klart en av favorittene, og som gjorde Må ha faktoren gjeldende Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... Men dog, aluminiumsbåt er det blitt ............ og fikk i dette skrivende øyeblikk en sms om at ny dorge/reservemotor har ankommet. Så det ser ut til at jomfuturen blir førstkommende Søndag Skal helt klart bli morro å følge med denne tråden også Bilder mann!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramski Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Bare som en liten info ang Alu sveis. Har vært selger innen sveis (ESAB). Det det syndes mest med innen denne ALUsveis er Tråleder og mateverk og kontaktrør. Kontaktrør bruk 1 dim opp, Husk teflon tråleder IKKE STÅL, og alu matehjul. Hot start er ett must (alu leder varme noe helt j.... og trenger ett puff i starten) og selfølgelig rengjøring av sveise fugen. Når dere gjør dette vil dere se at sveisen er blank og fri for sot. En god puls maskin er nesten ett must da kan man sveise 1,6 mm på "alufolie" Litt tillegsinfo : Ein ting skal du vite når du seier gå opp ein størrelse på kontaktrør. Dette er ikkje alltid lika heldigt, Dette kan gjera innvirkning på smeltebadet , da kan bli noko feil med gassen, og dermed kan du få stratos i sveisen. Detta skjedde på nokon apparat der eg jobba tidligare. Det som virkeligt er viktigt er å blåse rein innerledaren (strømpa) mellom matekasse og fremre matemotor ved kvert trådskift. Og bruke rett matehjul til rett sv. tråd,seff i alu men 1.2 hjul te 1.2 tråd osv... ellers så sponar det nåke j... . og det samlar seg fort i strømpa. Ellers så e eg enig med deg i dine synspunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troll Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Bare som en liten info ang Alu sveis. Har vært selger innen sveis (ESAB). Det det syndes mest med innen denne ALUsveis er Tråleder og mateverk og kontaktrør. Kontaktrør bruk 1 dim opp, Husk teflon tråleder IKKE STÅL, og alu matehjul. Hot start er ett must (alu leder varme noe helt j.... og trenger ett puff i starten) og selfølgelig rengjøring av sveise fugen. Når dere gjør dette vil dere se at sveisen er blank og fri for sot. En god puls maskin er nesten ett must da kan man sveise 1,6 mm på "alufolie" Litt tillegsinfo : Ein ting skal du vite når du seier gå opp ein størrelse på kontaktrør. Dette er ikkje alltid lika heldigt, Dette kan gjera innvirkning på smeltebadet , da kan bli noko feil med gassen, og dermed kan du få stratos i sveisen. Detta skjedde på nokon apparat der eg jobba tidligare. Det som virkeligt er viktigt er å blåse rein innerledaren (strømpa) mellom matekasse og fremre matemotor ved kvert trådskift. Og bruke rett matehjul til rett sv. tråd,seff i alu men 1.2 hjul te 1.2 tråd osv... ellers så sponar det nåke j... . og det samlar seg fort i strømpa. Ellers så e eg enig med deg i dine synspunkt. Nja har aldri hør den og har iallefall ikke tro på at hullet i kontaktmunnstykket har innvirkting på gassen, Vandrer tråden i smeltebadet så må du nok få ned tråutsikket ditt gutt!! alutråden er såpass ugjevn at det somregel er påkrev, men hvis det er litt sprut i gasshylser O.L så kan det bli turbulens i gassen og porene kommer som den reneste stratos fabrikken. Pass også på at det er kraftige kontaktmunstykker og ikke disse pingle binzel munnstykker. Det finnes også bedre gasser en 100% argon kontakt AGA (Misson he30) eller tilsvarende, DET GIR ENORME UTSLAG Men bygg heller båt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toppskarv Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 er nå "litt" trist att du skal skifte ut den gamle grå med en "blikk" tromme men regner med ho "mor" er glad for større båt men er jo greit å høre når du kommer toppskarv NB: gamlingen for forbi holmen i dag og alt så greit ut fra havsiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 10, 2008 Author Share Posted December 10, 2008 Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... Tålmodighet må nok til! Jeg jobber offshore, og da er jeg helt utilgjengelig i 14 dager mens jeg er ute. Det er nok forklaringen på hvorfor du ikke fikk tak i meg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 11, 2008 Author Share Posted December 11, 2008 Glemte å ta bilde av båten før jeg snudde den, så jeg måtte låne et bilde av forrige prosjekt for å vise skroget helsveiset og steglistene montert. Denne båten er identisk så langt, så det skal ikke spille noen rolle. I hvertfall: Skroget er klart til å snues. Det er nå jobben starter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrMju Posted December 11, 2008 Share Posted December 11, 2008 Denne tråden følges med argusøyne. Som den på SL. Kjempetråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 11, 2008 Author Share Posted December 11, 2008 Båten er snudd og profilen på toppen av skutesida, mot rekka er skåret til. Jeg har montert støtter under båten slik at den står helt i vater. Det gjør at jeg kan bruke laservater når jeg monterer utstyr inne i båten. Veldig mye lettere enn å måle seg ut fra faste punkter hver gang noe skal på plass... Neste punkt er å slipe opp baksveisen på innsiden av skroget og sveise denne før jeg monterer inn spant og stringere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 12, 2008 Author Share Posted December 12, 2008 (edited) Dersom man bøyer en stav av stål så lite at den ikke blir varig deformert, vil denne bevegelsen kunne gjentas hundretusenvis av ganger uten at den brekker. Man må bevege den ut over ei viss grense før det oppstår svekkelse og tretthetsbrudd. Aluminium har ikke noen slik grense. Det vil si at dersom aluminium bøyes det minste vil det ved mange nok gjentakelser av bevegelsen uansett oppstå tretthetsbrudd til slutt. Derfor er det utrolig viktig at man stiver av skroget på en båt av alu så mye at det får bevege seg minst mulig. Utrolig surt om man er langt til havs og båten plutselig revner fordi den er for myk.... Her settes inn kraftige spant på tvers og langsgående stringere for å stive maksimalt opp. De utvendige steglistene ligger dessuten mellom de innvendige stringerne. Det blir med andre ord hele ti støtteprofiler i hele båtens lengde pluss fem tversgående spant. I tillegg støttes den opp med kneplater og forsterkningsskott i forbindelse med hekken og motorfester. Plata i hekken er 15 mm tykk og forsterkes med 70x60x7 mm vinkel pluss kraftige kneplater. Dette vil tåle den motoren jeg måtte få lyst til å sette på. Bildene viser at jeg er i ferd med å sette inn spant og stringere. Edited December 12, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
store bjørn Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Det her ser jo bra ut. keep up the good work. Du e jo kommet langt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Artig lesning Brynjar! I likhet med flere her hadde jeg stor glede av å følge forrige prosjekt på sluttstykke, og denne båten blir vel om mulig enda mer knall! Stå på videre, skulle vært innom deg. Holdt på å miste ferja fra Horn til Vega for to uker siden, da hadde jeg vel ramlet innom på kort varsel om du var hjemme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Fabelaktig tråd Bharsvik, og tusen takk for bildene som du sendte på mail, på det flotte prosjektet på SL...Den båten blei råååå, og det blir nok også denne båten her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 12, 2008 Author Share Posted December 12, 2008 Se her ja, på`n igjen Herr bharsvik har helt klart skylden for at jeg selv har svidd av noen kroner på "selvbygd" alubåt (Har fått en god del hjelp da) Båt-tråden på sluttstykket var helt klart en av favorittene, og som gjorde Må ha faktoren gjeldende Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... Men dog, aluminiumsbåt er det blitt ............ og fikk i dette skrivende øyeblikk en sms om at ny dorge/reservemotor har ankommet. Så det ser ut til at jomfuturen blir førstkommende Søndag Skal helt klart bli morro å følge med denne tråden også Bilder mann!!!!!!! Vi tåler godt å se noen bilder her ja..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zx6r81 Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 God dagen.. Lurer litt på om du monterer flyteelementer i båten med tanke på om den mot formodning skal ta inn såpass mye vann at den kan gå under? Med tanke på at båten skal kunne holde seg flytende om ulykken intreffer. For oss som ferdes langt ut på sjøen blir vel det det nærmeste land man har i et slikt tilfelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 13, 2008 Author Share Posted December 13, 2008 Lasterommet er en vanntett tank. Resten av bunnen blir en tank. Skutesidene blir den tredje tanken. Jeg har ikke regnet på om at lasterommet og sidene greier å holde den flytende hver for seg, men i og med at de ligger litt fra hverandre er faren for at begge ryker samtidig relativt liten. Sansynligvis vil det gå hull i enten lasterommet eller bunnen. Begge utstyres uansett med kraftige lensepumper og dobbelt sett batterier, som forøvrig får et eget rom. Batteriene vil dessuten skilles med et styrerelè som gjør at det alltid er et fulladet batteri. I krisetilfelle kan batteriene kobles sammen. Dersom det kommer inn vann nedenfra på grunn av hull i skroget vil ikke dette kunne nå batteriene før hele båten har sunket. Med andre ord kan alle tankene fylles med vann, men batteriene vil fortsatt være tørre. Da er det alltid mulig å kjøre pumpene. Jeg føler meg rimelig sikker på at dette vil gå bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 13, 2008 Author Share Posted December 13, 2008 Det hadde definitivt vært helt genialt! Problemet er at det koster både skjorta og skinnet innenfor..... ca 200 for en stor nok motor og godt over 100 for vannjetagregatet..... Man får faktisk kjøpt ganske mange propeller for den summen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 13, 2008 Author Share Posted December 13, 2008 Joda! Det går selvfølgelig an å lage en "billig" spareløsning. Men dersom man skal ha en motor av litt størrelse blir det fort et spørsmål om vekt også da. Eldre motorer er ikke kjent for å være så hysterisk lette av seg. Dersom du skal ha skikkelig nytte av en vannjet bør motoren etter min mening være på 200 hk eller mer. Forbruk er også en viktig faktor for oss som kjører relativt langt. Jeg har nesten femti kilometer å kjøre ut til øya vår. Det blir noen liter diesel hvis motoren er tørst... Slik som prisene på diesel og bensin har vært det siste året har det heller ikke vært så fristende å kjøpe dieselmotor. Det kan ta litt tid å tjene inn forskjellen. At båten holder seg bedre i pris får så være. Jeg har jo ikke noen planer om å selge den heller. Innenbords bensinmotor får man selvfølgelig også kastet etter seg, spesielt hvis den er av eldre dato, men det vil jeg ikke ha. Hva andre vil får være opp til dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Helikopterturbin ja, den lyden skulle nok skremme vannet av de fleste, eller de fleste av vannet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesandberg Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 He he, jetturbin, ja det er mange som har prøvd det: problemet er at saltet i sjøvannet korroderer turbinen slik at den ikke fungerer optimalt, men morro hadde det vært. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Hmm... Ville retta den eksosutblåsinga der bakover i stedet for skrått oppover for ekstra skyv, men ikke sikkert han følte han trengte det! Skjønner at prosjektet i Brønnøysund holder seg til moderate løsninger, bruksbåt som det blir! Artig å følge med videre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mvs Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Paal hos www.hpcomposites.no har liggende en turbin. Motor: Isotov GDT 350Vekt: 130 kg (tørr vekt) Efekt: 455 hk. RPM ut fra girkasse: 5850 ved 100% Det følger med manualer. Går unna for 25 000 kr ferdig prutet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 13, 2008 Author Share Posted December 13, 2008 Dette var saker ja! Fikk øyeblikkelig noen bilder i hodet av neste prosjekt: Katamaran med jetturbin og firepunktsseler blant annet..... Liksom at ikke jeg har nok prosjekter å spekulere på..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mvs Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Du får bygge en sånn flatbunnet "Floridabåt" med turbinmotoren.Må være fin til ferskvannsjakt/fiske! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 Da er mesteparten av spant og stringere montert ferdig. Gjenstår bare noe i front. Jeg har også sveist sammen spantene over kjølen. og skutesiden er ferdig helsveist. Får håpe den er tett nå da.. Dekksdragere er vatret inn. Nå kan jeg begynne å lage utstyr som skal ned i bunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
c0nan Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Morsomt å lese slike tråder Likte godt baugen, kanskje jeg skulle gjort noe lignende med kanoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Ang. stabilitet. Har du vurdert og lage noen shine på båten denne gangen? Båten blir mer stabil og har bedre ”bitt” i svingene.. Ehh... Kan du fortelle meg litt mer hva du mener? Syns vagt å minnes at du nevnte det sist også, men vet ikke om det stemmer... med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene. (Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett) Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø. Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge. Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder: http://www.boatdesign.net/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Nja, tenkte mer i retning i å sette inn en gammel lastebilmotor eller noe lignende. Og en brukt vannjet. Det må da bli billigere enn 300' Ikke når man er lei av å endre utveksling, kjøpe impellere osv og generelt bruke massevis av penger i et forsøk på å få dette til å funke, stamper alt for en brøkdel av det man har betalt, for så å bryte sammen og kjøpe ny påhenger, eller diesel m/drev.... En lastebilmotor er også tung, f.eks en Volvo TD70 veier vel 6-700kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene. (Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett) Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø. Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge. Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder: http://www.boatdesign.net/ Det er klart den kan bli hardere, men det gjelder å avpasse dem etter vekt og bredde på båten. ingen grunn til å lage dem for brede.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 15, 2008 Author Share Posted December 15, 2008 med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene. (Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett) Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø. Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge. Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder: http://www.boatdesign.net/ Det er klart den kan bli hardere, men det gjelder å avpasse dem etter vekt og bredde på båten. ingen grunn til å lage dem for brede.. Nå var det vel slett ikke jeg som skrev dette, men rent bortsett fra det er jeg helt enig med Ivara. Jeg liker rett og slett at båten legger seg på siden når jeg svinger, for da tenderer passasjerene mer til å bli presset ned i båten enn over bord. Jeg vil heller ikke ha båter som slår. Blindtarmen min røk i en storm med Hansvik 16,5 for noen år siden. Ble helikoptertur og full filetering det gitt... Etter den opplevelsen ble jeg mer glad i god v-bunn! Jeg har brukt Kaasbøllbåter ved et par anledninger. Disse var laget med chines, og jeg syntes de slo helt jævlig. Godt mulig de var laget for store, men det holder for meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Det er som med alt annet, er det ikke bygget riktig fungerer det heller ikke sånn det skal.. Da er det bedre å droppe det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Kaasbøl båtene er vel såvidt jeg husker også temmelig brede, og med moderat v-bunn, med de fordeler og ikke minst ulemper det medfører. Når det gjelder myk gange, så er også forholdet lengde/bredde veldig viktig, samt hvor fyldig baugen er ift resten av skroget. Blir som regel et kompromiss. Jeg liker også båter som ikke slår mer enn høyst nødvendig, men tar heller litt slamring hvis alternativet er en båt som leker ubåt eller er helt uregjerlig så snart man får sjøen inn aktenfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gummitarsan Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Og skulle noen ha lyst til å ha et sett med tegninger laget til på data, så kan de jo alltids spørre skips-ingeniøren fra Ålesund. Meg altså..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Nja, tenkte mer i retning i å sette inn en gammel lastebilmotor eller noe lignende. Og en brukt vannjet. Det må da bli billigere enn 300' Ikke når man er lei av å endre utveksling, kjøpe impellere osv og generelt bruke massevis av penger i et forsøk på å få dette til å funke, stamper alt for en brøkdel av det man har betalt, for så å bryte sammen og kjøpe ny påhenger, eller diesel m/drev.... En lastebilmotor er også tung, f.eks en Volvo TD70 veier vel 6-700kg. Prøvde en vannjet båt, en såkalt mob båt som brukes for å plukke opp folk som faller i sjøen. En diesel rekkesekser med tett på 200hk...Stødig, sikker, fortreffelig å manuvrere med, kjempebåt til sitt bruk for å plukke opp folk med, men.... En slik motor bruker for mye krefter i vannjetten i forhold til propeldrift (påhenger/hekkagregat) så farten var på ingen måte i forhold til HK i motor og dermed diesel forbruk, så lenge motor går må man også ha noen til rors pga man hele tiden må vokte båten da jetten spruter vann hele tiden pga den ikke kan kobles i fri og dermed kan den finne på å svinge/flytte på seg uten at noen har rørt noen hendler, ett annet problem jeg erfarte var at når vi gikk til land for å sette på land skytteren så sugde jeg tang i vannjettinntaket og mistet dermed endamere effekt, forskjellige løsninger er prøvd, som rive, dra ett tau under båten fra side til side og sage det frem og tilbake over silen, båten må enten settes på slipvogn og tas på land eller man må ha dykker for å få dette ut av silen på inntaket, problem problem problem, tørr ikke tenke på følgene hvis den suger inn ett tau. Skal jeg ha innenbords diesel så blir det hekkagregat, men for jakta sin del så foretrekker jeg utvilsomt utenbordsmotor, gjerne en 4takter som kan tiltes opp når man skal mot land og der propel er stille når den settes i fri og den kan skiftes eller renskes hvis man får noe i propellen. Tror dessuten at det generelt er mye mindre vedlikehold med utenbords kontra innenbords motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted December 15, 2008 Author Share Posted December 15, 2008 Den kjedeligste delen av jobben er unnagjort. Nå kan jeg begynne å lage ting og montere inn duppeditter! Første jobb er bensintanken. Den ser nok liten ut der den står midt i båten, men den er faktisk på hele 113 liter. Større vil jeg ikke ha den fordi det tross alt utgjør en del vekt også. Dessuten skal man finansiere en fylling av og til i tillegg... Bak i hekken har det kommet opp to skott som er med på å stive opp skroget. Imidlertid kommer det mer avstivning der bak etter hvert. Bare en del utstyr som skal på plass først... En vakker dag skjer det noe faenskap med ALT som befinner seg ombord i en båt. Derfor lager jeg alt på denne båten slik at ting som kan bli ødelagt er mulig å komme til for å skiftes, rengjøres eller repareres. I Bensintanken kan det havne masse dritt som jeg ikke vil ha der. Tankmåleren kan også ryke. Derfor lagde jeg tanken med et skikkelig mannhull som det er mulig å ta opp for å inspisere. Det blir en inspeksjonsluke i dekket over tanktoppen også for å ha mulighet for å komme ned. Denne vil imidlertid være laget slik at man må frem med skrujernet for å komme til. En inspeksjon eller reparasjon her vil ikke være noe som blir gjort i åpent hav. Tankmåleren er forøvrig av ei syrefast rør med en kork påmontert en magnet. Denne typen skal være rimelig pålitelig og sikker. Tror ikke den ødelegges så raskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Skikkelig gjennomtenkte detalja, æ e imponert! Ikke verst av en eksportert trønder det der! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.