Jump to content

Anbefal ymse kniver til forskjellig bruk


Christian J.

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet men har spionert på dere en god stund.

 

Sniffet litt rundt for anbefalinger av kniv, men innser at det er altfor mye å sette meg inn i over kort tid.

 

Lurer derfor på om det er noen her som har klare anbefalinger av kniv til forskjellig bruk.

 

1. En all-round kniv. Blir primært noe spikking og sløying av fisk.

2. Jaktkniv. Sprette hjort. Ikke tatt jegerprøven enda, men det kryr av hjort her ( i hagen og), så det er bare et tidsspørsmål.

3. Øks. Lengre teltturer hvor man trenger slikt til bål osv. Her kan vel også En god samekniv anbefales i visse tilfeller.

4. Reservekniv. Drar ikke på lengre turer med bare en kniv. Så en mindre reservekniv er smart i mine øyne.

5. Multiverktøy. Noe som dekker det primære man kan få bruk for i marka uten for mye dill dall.

 

Jeg har skjønt at det finnes ingen kniv til alt, så jeg tenkte heller å etterhvert skaffe en samling som dekker det meste totalt. Vil ikke ha noe plast i slira eller hanken, da jeg mener det er altfor mye plast i verden allerede.  Hadde også vært fint med kniver som ikke er så vanskelige å sette opp for en grønnskolling. Jeg bor på vestlandet, så minst èn turkniv i rustfritt er nødvendig ettersom sola nesten bare er en myte her..

 

Gjerne kom med mange anbefalinger. Regner med å sende knivene til en proff for å bryne og slipe i starten.

 

Trenger en ny kniv ganske fort, siden jeg har lånt vekk min gamle 5" strømeng til en kompis som skal sette den opp igjen. Har tittet på Helle GT og Brusletto Bamsen,  da disse ser ut til å tåle en støyt og flere har anbefalt dem som en grei turkniv. 

Er også ute etter en kniv som man kan ha på seg når man går med tursekk. De fleste jeg har sett eller hatt treffer hoftebeltet på sekken. Ser Lars Monsen sine kniver har dette, men føler at jeg betaler mer for navnet enn kvaliteten. Men kunne kjøpt en slik om alternativet er å lage slire osv selv.

 

Betaler gjerne mer for noe som varer. Ikke noen tilhenger av kast og bruk mentaliteten.

 

 

Edited by Christian J.
Link to comment
Share on other sites

Min brusletto bamsen har ihvertfall tålt utrolig mye hard bruk oppigjennom. Bruker den til alt fra å spikke grillpinner til å kløyve mindre vedkubber, og den klager aldri. Metallholken funker som improvisert hammer også. Syns den er litt vondt å sette opp, men det kan jeg leve med når den er øks og hammer og kniv i ett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stor tilhenger av Helle-kniver. Har ikke GT selv, men har flere andre Helle-kniver som jeg er veldig fornøyd med. Har kjøpt flere brukt også (men noen selgere på finn ber om litt vel mye penger for knivene de selger).

Når det gjelder å få kniven skarp igjen: Hvis jeg må fjerne en del stål (gammel kniv, stor skade på egg) så har jeg slipebånd jeg har festet til en helt rett flate (et stykke kjøkkenbenk-plate i stein). Etter det så stropper jeg. Til vanlig bruk så holder det med å stroppe.

Stroppesett som jeg har: https://www.speidersport.no/produkt/skarp-slipeverksted-knivstropp/

To kjekke videoer om å få kniver skarpe: https://www.youtube.com/watch?v=XMfnhCGsE1E

https://www.youtube.com/watch?v=_cNWCX_5KE8

 

PS: En liten kniv jeg er veldig glad i er Helle Nying.

 

Edited by Kløyvern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker følgende

1) Brusletto bamsen som all-round kniv.

    Har faktisk tre stykker nå fordi den er så rå.

    Eneste minuset er at sliren er i lær. 

    

 

    Trenger jeg kun en lett all-round kniv som ikke skal få like mye juling som Brusletto Bamsen, så bruker jeg en SOG Seal Strike        (kydex slire, skarp og godt grep) og  Morakniv Bushcraft (sylskarp, billig og veldig godt grep).

 

2) Buck Hoodlum til bushcrafting og liggnende, jeg vet at det er en del brukere i Norge og USA som har hatt store problemer 

   med at knivbladet har knekt rett av. 

   Jeg har ikke hatt noen slike problemer med min og den har fungert meget bra. 

   Skulle jeg kjøpt en slik stor kniv nå så ville jeg gått for Ontario RTAK-II. 

    Når jeg skal herje rundt i skogen ved snø/regn osv så bruker jeg CRKT Chanceinhel og en Cold Steel kukri. 

 

 

 

3) For foldekniver så bruker jeg litt forskjellig. 

     Spyderco Tenacious, SOG Trident Elite, Tops/Buck Csar-T (litt tung). 

 

 

 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/19/2019 at 4:51 PM, Christian J. said:

 

1. En all-round kniv. Blir primært noe spikking og sløying av fisk.

 

Ein kniv som eg likar veldig godt er Mora 2000. Billig, veldig godt skaft og eit etter mi meining veldig anvendeleg (og rustfritt) blad. Minuset er at den har verdens styggaste (men velfungerande) slire.

 

https://morakniv.se/en/product/morakniv-200

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var ikke bamsen og femund modellene som ble brukt til å lage myrtass (laget for forsvaret men ikke til salg for allmenheten)?

 

Har lest mye godt om moraknivene, men holder meg langt unna plast om jeg kan.

 

Da blir det hvertfall en bamse på meg.

 

Flott innlegg federal86. Lurer på hva folk driver med om de knekker kniven.. 

 

Lurte litt på øyo sin viking 2000 øks, men virker ikke som folk rundt på nettet er så imponert over øyo i det hele tatt. Også skeptisk til at de ikke oppgir info om stål eller herding.

Link to comment
Share on other sites

På ‎19‎.‎06‎.‎2019 den 16.51, Christian J. skrev:

1. En all-round kniv. Blir primært noe spikking og sløying av fisk.

2. Jaktkniv. Sprette hjort. Ikke tatt jegerprøven enda, men det kryr av hjort her ( i hagen og), så det er bare et tidsspørsmål.

3. Øks. Lengre teltturer hvor man trenger slikt til bål osv. Her kan vel også En god samekniv anbefales i visse tilfeller.

4. Reservekniv. Drar ikke på lengre turer med bare en kniv. Så en mindre reservekniv er smart i mine øyne.

5. Multiverktøy. Noe som dekker det primære man kan få bruk for i marka uten for mye dill dall.

 

1. Personlig liker jeg svært få av Bruslettos modeller. Vet ikke helt hvorfor. Her ville jeg ha valgt noe med syntetmaterialer (Fällkniven F1, Eller Mora Garberg, for eksempel) eller en enkel håndlaget kniv i god norsk tolleknivtradisjon. bladlengde i størrelsesorden 7-8 til 10 cm. Av greit tilgjengelige fabrikkniver, med tre og lær, så hadde jeg nok havnet på Helle Harding. Den er ikke spesielt pen, men den er veldig praktisk.

2. Samme som over. Eventuelt en Swingblade. (Støtter også forslaget om Bache Wiig. Flott håndverk og gode bladfasonger, men det blir fort dyyyrt)

3. Fiskars x5. x3 er for kort, og er bare tull. Skal det være treskaft, så let opp ei lita "no name"-øks med eggbeskytter hos en motorsagforhandler. Mye mer for penga enn Gränfors, Hults bruk og Wetterlings. Eventuelt Strømeng 8, eller 9 tommer. 

4. Mora 2000, Mora Kansbol, eller Mora Eldris. Lette, funksjonelle og billige.

5. Liker Leatherman Rebar, men den mangler saks(, og pinsett). Så den må suppleres med en liten sveitserkniv. Victorinox classic, eller Executive(?). Alternativet er for eksempel Leatherman Wave, men da mangler fortsatt pinsetten, også er saksa, selv de små, til sveitserne så mye bedre enn Leatherman sine, at det er det verdt. Eventuelt Victorinox Comapct. Saks, pinsett OG backup-kniv i ett.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Christian J. skrev:

Lurer på hva folk driver med om de knekker kniven.. 

Jeg har mange ganger forventa at bladet på min bamsen skal knekke, så jeg har ingen vanskeligheter med å se at det kan skje. For eksempel har jeg ganske ofte satt eggen mot snittflata på en vedkubbe, holdt i skaftet og hamra løs på spissen med en annen vedkubbe. Så langt har jeg kløyva kubben hver gang, men jeg er stadig overraska over hvor mye juling den kniven tåler. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Jeffery i det meste her, men under punkt 2 ville jeg uten tvil valgt Fallkniven H1.
Til rent jaktbruk så som utvomming  osv i felt, og for så vidt flåing, syns jeg den er overlegen det meste jeg har prøvd.
https://www.fallkniven.com/en/knife/h1/

Når det gjelder tradisjonelle tollekniver er de suverene til spikking, fisking og annet av "håndtverkssysler", men til jaktbruk syns jeg bladet blir for spisst.
Jeg antar at det sikkert er tusenvis av disse i bruk under jakta hver høst, men alikevel syns jeg det blir for mye kompromiss hvis vi snakker om rene jaktkniver.
Til stort sett alt annet fungerer de utmerket og jeg har flere fra Mora i diverse verktøykasser, på arbeidsbenken og i bilen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Christian J. skrev:

Var ikke bamsen og femund modellene som ble brukt til å lage myrtass (laget for forsvaret men ikke til salg for allmenheten)?

 

Har lest mye godt om moraknivene, men holder meg langt unna plast om jeg kan.

 

Da blir det hvertfall en bamse på meg.

 

Flott innlegg federal86. Lurer på hva folk driver med om de knekker kniven.. 

 

Lurte litt på øyo sin viking 2000 øks, men virker ikke som folk rundt på nettet er så imponert over øyo i det hele tatt. Også skeptisk til at de ikke oppgir info om stål eller herding.

Takk for det :-)  

I følge det jeg har lest så er det vist en svakhet  på bladet akkurat der "hooken" er som kan få litt katastrofale følger på bladet når du overdriver bruken av kniven. 

Hadde de bare gitt f.... i lagd en slik "hook" på bladet så hadde den vel tålt mer. 

Link to comment
Share on other sites

Har flust med kniver i ett bredt prisområde, men anbefaler at du tar en titt på Cässtrom sine kniver.

https://www.casstrom.com/

De har 2 jakt modeller Safari Mini Hunter / Forest knife 10 (flat grind) samt modeller med gode "bushcraft" egenskaper (skandinavisk egg). De har også noen geniale hemper du kan henge kniven i. Jaktsagene har jeg ikke testet men den ser smart ut den og.

Angående øks er en Gränsfors aldri feil.

 

Reservekniv er for min del som regel en foldekniv. Kan kombineres med f.eks en av de mer moderne knivene fra Victorinox om man vil ha multi tool også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har tittet på cässtrom, flotte kniver. Har også en fetisj for kniver med tennstål i slira. Sett rundt etter puma white hinter også, men prisen er altfor stiv, ville ikke turt å bruke den skikkelig om jeg betaler så mye. 

 

Fällkniven er også interessant, men rimelig stygg :) 

 

Link to comment
Share on other sites

CA2E8378-7F7E-492B-9AC6-091E9CFC2641.jpeg.7def46d8cf6e8fe21d2eef01327bcf2c.jpegSwingbladen blir med bare om sannsynligheten for utvomming av en elg eller flere er tilstede. Sag er mye lettere og oftest mer anvendelig enn øks. Wengeren kan åpnes med ei hånd, duger i prinsippet til alt, og sagbladet er greit til åpning av bekken på gris og rådyr. Et godt bryne, feks keramikkbryne fra Spyderco er «må være med.» Det viktigste er uansett at kniven er skarp. Har vel samla ei hel kasse med kniver oppgjennom, og de som aldri blir med er knallharde «amerikanske», som tar ei evighet å få egg på uten maskinelt slipeutstyr. Nå har jeg aldri hatt noen knivfetish, så egentlig burde jeg vel ikke blande meg inn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vavlo jo alt råd fra erfaring og bruk kommer til nytte, så takk for det. Likte størrelsen på saga. 

 

Så den bryna er grei for å sette opp Eggen igjen? Har funnet fra gamle kniver her og der som må settes opp, så gjerne anbefal noe bra og enkelt av utstyr. Er mest fra helle og brunsletto. Har null erfaring med bryning så lurte på om alle kan brynes likt, eller om en må i betraktning om det er konveks eller scandi osv?

Link to comment
Share on other sites

On 6/19/2019 at 4:51 PM, Christian J. said:

1. En all-round kniv. Blir primært noe spikking og sløying av fisk.

2. Jaktkniv. Sprette hjort. Ikke tatt jegerprøven enda, men det kryr av hjort her ( i hagen og), så det er bare et tidsspørsmål.

3. Øks. Lengre teltturer hvor man trenger slikt til bål osv. Her kan vel også En god samekniv anbefales i visse tilfeller.

4. Reservekniv. Drar ikke på lengre turer med bare en kniv. Så en mindre reservekniv er smart i mine øyne.

5. Multiverktøy. Noe som dekker det primære man kan få bruk for i marka uten for mye dill dall.

 

On 6/19/2019 at 4:51 PM, Christian J. said:

Vil ikke ha noe plast i slira eller hanken, da jeg mener det er altfor mye plast i verden allerede.

 

Jeg er veldig enig vedr. plast, men jeg vil heller spare inn mine plast-/syntetbidrag på andre områder enn knivskaft og geværkolber, for selv om det ikke pent så er det ufattelig praktisk i mange tilfeller. Anbefalingene fraviker derfor litt fra mine egne valg, og jeg mangler egentlig nok erfaring med noen av de, så se på dette som tips mer enn gode råd:

1. Lenge siden jeg har spikket noe særlig, men husker at skandinavisk sliping var en favoritt. Casström er nevnt, og støttes. Casström Lars Fält bør være med i vurderingen.

2. Så lenge det er blod og gørr involvert så må tipset mitt bli noe syntetisk. Beklager. Fällkniven WM1 i beltet (knallbra lærslire med "dangler" letter litt på miljøbelastningen og gjør at den bæres komfortabelt med sekk/hoftebelte) kompletter med en EKA swingblade i sekken.

3. Gränfors øks i ønsket størrelse er ett opplagt valg for stilfulle villmarks-instagram-bilder fri for plast, men kan ikke stikke under en stol at foldesag med plastskaft er jæskla praktisk.

4. Reservekniv er litt vrient. Ihvertfall for de (få) av oss som tenker mye på sånt og lager store problem av ingenting. De tre hovedavveiningene som ofte ikke lar seg kombinere så lett er; lav vekt, lav pris og minimalt vedlikeholdsbehov. For en kniv du forhåpentligvis aldri får bruk for så sier det seg selv at man vil at den skal veie minst mulig og koste minst mulig. Samtidig skal den ligge lenge å slenge i en (fuktig?) sekk, kanskje til og med mellom turene, og da er det greit å ikke ha noe som ser ut som ett gammelt vikingfunn når du først må dra det frem. Jeg har etterhvert to typiske reservekniver til litt ulik bruk. Begge er foldekniver da slire bare er ekstra vekt. Om jeg ikke forventer å bruke kniven noe særlig blir det sannsynligvis en Benchmade Bugout, som dessverre inneholder litt plast. Vet jeg at det skal kokkeleres litt eller at det blir langvarige perioder med fukt så blir det Spyderco Spydiechef som er helt OK til matlaging og praktisk talt helt rustfri, og 100% naturlig (titan, LC200N stål og sånn keramisk holdekule(?))

1826648985_20190302_133515(1).jpg.8417602098ba9815aa097f5eaaa720e0.jpg

5. Multiverktøy har en tendens til å veie litt mye i forhold til hvor mye det faktisk blir brukt, men er kjempekjekt når du først har bruk for det. Leatherman wave er ett bra universalverktøy, men pga. at jeg sjelden har behov, har jeg stadig oftere brukt Skeletool som veier en god del mindre. En gylden middelvei kan være Juice S2/S4 men de har jeg ikke prøvd. Heller aldri prøvd noe annet enn Leatherman. Sjekk utstyret-/behovet ditt og kjøp den minste/letteste i god kvalitet som løser oppgaven. Typiske ting som må mekkes er primus, skiutstyr/pulk og våpen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 26.6.2019 den 22.29, psAico skrev:

.......... Vet jeg at det skal kokkeleres litt eller at det blir langvarige perioder med fukt så blir det Spyderco Spydiechef som er helt OK til matlaging og praktisk talt helt rustfri, og 100% naturlig (titan, LC200N stål og sånn keramisk holdekule(?))

1826648985_20190302_133515(1).jpg.8417602098ba9815aa097f5eaaa720e0.jpg

Har en slik en og. Nettopp kjøpt den så kun testa den på kjøkken benken så langt. Mange hevder dette er en av de bedre modellene Spyderco har kommet med de senere årene.
Angående LC200N så er det vel relativt nytt stål men rukket å bli en favoritt av mange av de største kniv nerdene på Youtube utfra det jeg har sett. Selv har jeg også en Spyderco Caribbean i stålet. Den har vært med meg som fast inventar i fiske veska det siste året. Veldig spesielt med en kniv som ikke kan ruste selv om den ligger i saltvann i ukesvis, holder eggen lenge (premium segmentet) samt enkelt å slipe. Er det liksom noe poeng å handle kniver i annet stål lurer nå jeg på - i hvert fall for kniver i mindre format :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. Mora Classic

2. Mora Classic

3. Liten Øyo (men eg vill heller annbefale foldesag)

4. Letherman Rev

5. Letherman Rev

 

Mora classic 1-200 kroner.

Øyo øks aner eg ikkje pris på, men under 500 vil eg tru.

Letherman Rev koster 3-500 og har alt som eg har bruk for i det daglige og på tur. Den er vell simplaste varianten til leatherman, men har kniv, boksåpnar, knipetang, skrujarn - flatt og stjerne og lita fil med lite flattskrujarn på tuppen. ellers manglar den alle tinga du aldri får bruk for. 🙈 Dessuten så får den plass i den bittelille ubrukelige lomma på høgresida på vanlige dungribukser. 

 

Dette er gode knivar alt sammen. Du får akkuratt det du trenger til ein rimelig pris og de er ikkje dyrare enn att det ikkje er krise om noko går tapt. Pengane du sparer kan du bruke på bryne. Rundt bryne til øksa og avlangt til knivane.

Og når du har tatt jegerprøva kan du kjøpe ein spesialkniv til og flå med dersom du føler behov for det. Norsk hjortesenter selger ein flott ein til omlag 500,- dersom eg hugsar rett.

 

Edit: Moraen er svartstål/carbonstål og blir fort svart om den blir brukt til noko syrligt (om du skjerer eit eple eller brukar den i makrell i tomat) dersom du ikkje vaskar den umiddelbart etterpå.

Men dette er ikkje ei ulempe men snarare ein fordel då dette rett og slett blir ei blånering som gjer den meir motstandsdyktig mot rust.

Svartstål er dessuten lettare og kvesse enn rustfritt. Men blir til gjengjeld raskere sløv. 

Denne har eit tildels ubrukeligt plastslire, men som du var inne på, kan du lage eit sjølv. Eg har laga fleire lærslirer til desse. Då kan du lage med lang hempe om du vill, men pass på å sy fast hempa. Prinsippet med og tre lærstrimler gjennom eit hull for og feste hempa er ikkje bærekraftigt. Det går opp, og du mister både kniv og slire. (Sjølverfart) 

 

Edit 2: litt av tanken bak annbefalinga, og som sikkert skinner igjennom, er att en er meir enn godt nokk hjelpte med enkelt og rimeligt. Og ha fem forskjellige knivar som alle kostar over tusenlappen, (satt på spissen) er beint fram unødvendigt.  Jakt og friluftsliv er ein hobby der tusenlappane lett forsvinner som ein måkeflokk bortetter fjorden, dersom enn går seg blind i utstyrsjungelen. Så det er lurt og halde igjenn der man kann. 

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet 3G, men ville nok gjort det hvis jeg skulle hatt en ny Fällkniven kniv. VG-10 chipper (Kammerets Norsk Engelske ordbok, noen?) litt for lett etter min mening. 

Ett annet spørsmål er om du har testet F1, og hvilket av bruksområdene du mener den skal dekke?

Jeg synes ikke det er den beste kniven til noen av bruksområdene du har listet opp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...