Jump to content

Penetrasjon i tre. 22lr.


Mas-36

Recommended Posts

Ikke veldig mye.. jeg har skutt på relativt tynne trestammer på 10 meter, hvor kulene stopper. Hovedsaklig vanlig rundnesede kuler (CCI, RWS, Eley, osv). Blaute blykuler i lav fart blir most sammen ganske fort når de treffer (vått og hardt) tre. Skyter du i tørt og sprøtt tre vil de selvsagt gå lengre. Og skyter du full cowboy med megaturboHV-wasp-express-godstog-coated-varmint-exploder-tactical går de selvsagt litt lengre.

 

For å dra tall rett utav ræva, tipper 10-15 cm holder plenty på 50 meter? Husk på at når du skyter nok ganger på samme sted skyter du gjennom til slutt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut, jeg har noen stubber på 20-25cm som ble liggende igjen etter tømmerhogst i vinter. Tenkte å bruke de som blinkholder/kulefanger i hagen. Bakgrunnen er trygg om de skulle starte å gå igjen etter ei stund. Takk for svar :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg testet dette for mange år siden og fant at på tvers av veden penetrerer de 10 cm tørr gran av det som i dag er klasset som C 24.

I våte og tettere treslag blir det vesentlig mindre.

En gang var jeg på kurs med en av dem som godkjente skytebaner i England, og ble overasket over at de brukte treverk som kulefang, jeg var svært skeptisk til tykkelsen han oppgav, og syntes det var spinkle saker.

Men det var eik som var brukt, og da ble min sammenligning med vår gran svært feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er rester av bjørk, den er vel noe hardere/tettere enn gran. Men da høres det ut som jeg har marginene på min side, og når de er brukt opp så er bakgrunnen trygg om det skulle gå gjennom ei eller to før jeg oppdager det. Eik er steinhardt så da kan det brukes tynnere plater/bord ja. Så på youtube en som skøyt på 1/2" kryssfinner på 10-15 meter. 1 tomme gikk ikke standard ammunisjonen gjennom. Men han skøyt ikke mange skudd da.

 

Link to comment
Share on other sites

Bjørk er et av de hardeste og seigeste treslagene vi har, på mange måter sterkere enn eik.

1/2 " kryssfiner mener jeg skal penetreres av en standard .22, jeg har prøvd litt ulikt av finer, men det er store forskjeller fra type til type, så du må prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

1/2 " kryssfiner mener jeg skal penetreres av en standard .22, 

 

Det skal jeg hilse og si at den gjør! Kryssfiner til skiverammer på 15 m stopper ikke skudd, men den tar dusjen som evt kommer fra kulefanget. Massivt tre virker også å stoppe bedre enn fiberplater. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

1/2 " kryssfiner mener jeg skal penetreres av en standard .22, 

Det gjord den også, men 1" stoppet de ;) Men klart han skøyt kun 10 skudd og ikke "endel" slik det blir her :P Men satser på at dette blir bra, ser jeg har marginene på min side.

 

Så takk for svar, innspill og tanker folkens. Planen er å bruke sand på et senere tidspunkt, men nå så blir det dette.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt litt treverk som kulefang siste året, har mye kapp etter verandabygg. 2 lag 2x8 impregnert stopper sk std på 25 meter, men skyter jeg gode samlinger går det fort igjennom. 3 lag, og litt rotering i hvor jeg setter blinken på planken holder lenge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett par OT spørsmål her.  Kan man skyte på egen tomt så lenge bakgrunn er trygg? Altså ikke jakte, kun trening. Så lurer jeg på forholdet grain og gram. Brukte en konverteringstabelll. Der vises 40 grain som ca 2,5 gram. Nekter å tro at ett .22lr prosjektil  veier mindre enn ett .177 luftgevær pellet  veier.  Må ha  misforstått noe som  vanligvis her ::)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nekter å tro at ett .22lr prosjektil  veier mindre enn ett .177 luftgevær pellet  veier.  Må ha  misforstått noe som  vanligvis her ::)

 

Mine JSB Exact luftgeværkuler (temmelig std. 4.5mm luftgeværkuler) veier 8.44gr / 0.547g. 22LR-kuler veier som aps skriver over, 40gr / 2.59g.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/7/2019 at 10:35 AM, Jegerlærling said:

Kan man skyte på egen tomt så lenge bakgrunn er trygg?

 

I utgangspunktet ja, så lenge tryggleiken er ivaretatt. Men sjekk først at dei lokale politivedtektene ikkje set ein stoppar for planane dine. Og snakk med evt naboar på førehand.

Link to comment
Share on other sites

På 7.5.2019 den 11.02, M67 skrev:

 

Mine JSB Exact luftgeværkuler (temmelig std. 4.5mm luftgeværkuler) veier 8.44gr / 0.547g. 22LR-kuler veier som aps skriver over, 40gr / 2.59g.

 

K

Mistenkte jeg hadde misforstått noe ja. I dette tilfellet vekten på luftgeværpellets. Da er det hele mye med logisk ja. Tusen takk igjen M67

Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2019 den 11.57, joska skrev:

 

I utgangspunktet ja, så lenge tryggleiken er ivaretatt. Men sjekk først at dei lokale politivedtektene ikkje set ein stoppar for planane dine. Og snakk med evt naboar på førehand.

Dette gjelder "desverre " ikke meg personlig.  Fikk høre av en på en jegersti jeg deltok på at grunneier på tomt i vanlig boligstrøk hadde gitt tillatelse til trening  på hans tomt. Syntes det hørtes litt rart ut. Selv har jeg ikke tomt egnet til annet enn luftgevær. Skulle gjerne hatt tilgang til å trene på 50-70meter og ikke kun 100 metersbaner som det er her på de lokale banene. Har ikke tenkt å skyte noe levende på særlig over 70 meter med salong.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Skulle gjerne hatt tilgang til å trene på 50-70meter og ikke kun 100 metersbaner som det er her på de lokale banene. Har ikke tenkt å skyte noe levende på særlig over 70 meter med salong.

Du blir bedre til å skyte på 50-70m av å skyte på 100m, det kan jeg garantere. Og av å skyte på 15m, som en kan hos alle landets 850 skytterlag.

75-90% av det jeg skyter er på 15 og 200m (50-60% er jo på 15m) og det funker, tro meg. 100m er en helt grei avstand å trene på med 22LR selv om enkelte forståsegpåere tror det er for langt, at det ikke er "stabilt" på 100m, osv. 100m er standardavstand for unger å skyte 22LR på.
På en bane møter du også andre, og kan få tips og korreksjon etterhvert og underveis. Det er bra å ta med seg.

 

12 år, da bør man kunne bruke ei rifle ;)

IMG_1650.jpeg.90a1f776bbc890f01567564f6e7f58b2.jpeg

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, M67 skrev:

100m er en helt grei avstand å trene på med 22LR selv om enkelte forståsegpåere tror det er for langt, at det ikke er "stabilt" på 100m, osv. 100m er standardavstand for unger å skyte 22LR på.

Det kommer jo an på presisjonskravet til skytteren det? De som skyter "hull i hull" blir oppgitte over 22lr på 100meter tror jeg. Selv med 10 sentrums 10ere så har du 30mm spredning som er langt fra "hull i hull".

 

Men 22lr på 100m går greit det om det ikke er mye vind.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det kommer jo an på presisjonskravet til skytteren det? De som skyter "hull i hull" blir oppgitte over 22lr på 100meter tror jeg. Selv med 10 sentrums 10ere så har du 30mm spredning som er langt fra "hull i hull".

 

Men 22lr på 100m går greit det om det ikke er mye vind.

 

 

IMG_1500.jpeg.de7f077f5656ccf3ed9492040e177806.jpeg

Vi snakker om en forholdsvis fersk skytter som skal trene - hull i hull er en fjern drøm. Han klarer det nok med støtte, men da trener han ikke...

Bildet er en 25sk serie, med reim og diopter, på 100m - 25 skudd er ikke hull  i hull, men 2-3 av 5skuddsseriene er ikke så langt fra. Det var ikke vindstille, på langt nær, jeg stilte/ holdt som best jeg kunne, og ut ifra det, og hvor skuddene havna så var nok bare selve variasjonen i vinden 3-5m/s. Litt flaks, men veldig god trening. Etter noen tusen sånne, så blir et jaktskudd på 70m langt enklere ;)

 

Poenget mitt er egentlig er at alt for mange er så alt for opptatte av å ha sin egen skytebane, istf. å være med på å lage et skyttermiljø der alle kan bli bedre, og ha det gøy imens.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Halve moroa med å drive med skyting er nå å treffe andre med samme interesse. Og for noen av oss er jo også konkurranse momentet viktig.😊

Er man med og konkurrerer får jo treningen en større mening og en får målt resultatet av treningen.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, bardp skrev:

Halve moroa med å drive med skyting er nå å treffe andre

Da er jeg usikker på om jeg vil være med i ditt skyttermiljø!🧐

Hvilke penetrasjon forventer du forresten  når du treffer andre?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, M67 skrev:

 

Poenget mitt er egentlig er at alt for mange er så alt for opptatte av å ha sin egen skytebane, istf. å være med på å lage et skyttermiljø der alle kan bli bedre, og ha det gøy imens.

 

Godt poeng. Eg brukar skytebana når ho er opa. Men det er jo långt i frå kvar dag. Og ikkje alltid det høver seg. 

Og stengt heile vinteren.

Så eg er veldig glad eg har mulighet til og skyte heime. Og skall på sikt lage meg ein standplass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...