Jump to content

Beste hagla til rundt 10K


pinkhealer

Recommended Posts

Har akkurat gjennomført jegerprøven og skal gå til innkjøp av min første hagle. 

har startet å kikke på noen forskjellige til rundt 10.000,- og slik som jeg forstår der så må jeg nesten opp i den prisklassen for å få noe av bra kvalitet. 

 

Ettersom at dette er ganske nytt for meg og alle selgere sier forskjellige ting så trenger jeg hjelp! 

Er det noen her som har noen gode forslag på en O/U. 

- gjerne rundt 10.000,- pluss minus. 

- 12/76. 

- brukes til jakt og bane. 

 

Setter pris på alle svar! 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Browning 525 new game med stålkasse, om du skal ha en OU. Ca 20000. New game har en lettere løpsprofil enn tidligere japanske Browning og Miroku. Det gir en livligere men likevel stabil følelse, temmelig nærme Browning B25 A1. En meget god jakthagle. OU av kvalitet starter der. Om du skal ha en OU til  ca 10000,og av kvalitet må du lete etter noe brukt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hovdeknuten skrev:

Skal man bli en god fluktskytter, og ha en viss glede av verktøyet, både på jakt og bane,så holder man seg langt unna både Baikal og  Rem 870. 

dette er med respekt å melde  pisspreik..... hva er en god fluktskytter da? se på finn nå der ligger der en baikal prod av toz fra gressvik til 12000,-  er det liksom en dårlig hagle??  har eiet både winchester o/u , beretta 1/2auto, og beste skyting på lærduer har jeg prestert  er med baikal ij18 enkel løp. børsa må passe og man må få godfølelsen med den om den er fra tyrkia eller tyskland. en kjenning som aldrig har brukt 870 til dette fikk full pott 3 ganger på trap banen. på youtube skyter noen baklengs og treffer.. det betyr bare at en skiftesnøkkel kan gjøre samme jobb som en fin fast nøkkel hvis man har talent og skyter mye. skal man speile seg i vektøyet så har jeg selv en hagle som i dag minst koster 30 000 tusen,men treffer ikke bedre fordet.  nå sies det her  at skal man ha en viss glede av vertøyet på jakt og bane så styres det unna baikal.. for noen år siden var 70% av alle hagler i norge baikal. hvor mange inkl meg selv sitter med minnene etter sitt første vilt med en slik? glemmer det alldrig. så hva med i dag? back to basic..... finbørsene er i safe og pusses,.. mens den enkle arbeids  hagla dobbel eller enkel er med på jakt. ikke noe mindre i fryseren av den grunn. premium utstyr er ofte lekkert men u nødvendig. noen googler t.o.m. viskelær for å se best i test og pris......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jibrag skrev:

 

Sabatti er stødige og gode hagler, med livstidsgaranti på deler. 

http://vaabenhuset.no/produktkategori/vapen/hagler/hagler-hagler/

 

Starter fra rett over 10' 

 

 

Jeg er helt enig. Sabatti er "hel ved" og i mine øyne meget god kvalitet. Skulle jeg startet i dag og kjøpt ny hagle hadde det nok blitt en Sabatti. Value for money kort og godt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Beveren Sport

 

Når det er nevnt: Hvis du vil ha en hyggelig opplevelse, er dette absolutt en forhandler det er verdt å besøke. Still opp med godkjent søknad og en bunke lapper i baklomma. Det gjorde jeg i 2002, endte opp med en meget snaisen sideligger som den gangen kostet noen kroner mer enn jeg hadde tenkt å bruke (6900 tror jeg at studentkassa ble loppa for) og den jakter jeg med den dag i dag, og jeg sliter neppe ut den på "min vakt". 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Neida, Lanber er ikke så dårlig. Som jeg bruker å si til den yngre garde: «Husk på at den hagla du har nå er den beste du har. Ta vare på den». Med et minimum av vedlikehold og interesse for hvordan ting virker er det mulig å unngå at ting ryr i staver. Slurver du, så går det fort galt selv med dyre våpen. Kjøp gjerne en litt billig hagle og lær å skyte før du du legger store penger i en som er skreddersydd for deg. Men der er uansett greit at hagla passer sån noenlunde.

 

J.A.

Edited by Hakapiken
Link to comment
Share on other sites

Lanber er ikke så ille, men kvaliteten er ikke så god at jeg ville anbefalt de brukt. En pen Browning eller Beretta (ev andre italienere) er et langt tryggere valg som bruktkjøp. Men som oftest vil førstgangsjegere kjøpe nytt, og da må man opp rundt 20000 for å få bra kvalitet. 525 new game er mitt soleklare valg. Skal en ha nytt under den prisen er man bedre tjent med en ny  halvautomat fra Beretta eller Browning. Å lage billige OU er ikke lett... eller lurt...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Nå blir det jo synsing og subjektivitet, men har personlig 10x mer glede ut av ei evighetsmaskin av ei pumpehagle som jeg ikke trenger å være redd for, og om noe skulle ryke så tar man en tur til brownells. Samme kan sies for en Baikal som jeg aldri har hatt noe som helst problem med. Fint avtrekk, god balanse, og automatiske utkastere. Hva gir graveringer, fin blånering og tyrkisk valnøtt deg?

 

Kjenner, og har hørt om flere som kjøper seg hagler til langt over 20 lapper, for å så kjøpe seg ei tyrkisk ''brukshagle'' Sånn fylles våpengarderoben opp der i gården.

 

Haglesnobberi har jeg aldri skjønt, og min personlige mening er at det er 0 poeng i å kjøpe ei hagle til over 7000 kroner.

 

På 17.1.2019 den 16.34, msteiro skrev:

Ikke noe poeng med BMW når man har Lada...

tar forøvrig en lada niva over ei kebabtralle fra bavaria hvilken som helst dag.

Edited by bjoerkeng
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Lanber Gytorp tidligere og har en Lanber Twenty (20/76) nå og har ikke noe vondt å si om våpnene. Har ikke prøvd Beretta eller Browning eller andre high end våpen, men har derimot prøvd Silma (Italiensk?) og Akkar(Tyrkisk) og hadde valgt en Lanber foran de to i vært fall.

 

Henning

Link to comment
Share on other sites

Det koster penger å drive jakt, min tanke er å iallefall å ikke stå der midt oppe på fjellet med noe som trenger en del. Jeg bruker bare bra våpen da (minus 5-6 tusen skudd med ei tyrkisk pumpe som veide 2.9 kg, men balansert så elendig at det var som å lugge rundt et melkespann på 5 kg). Jakt koster, trening koster, så da vil jeg ikke akkurat  si 20000 for ei hagle som er mer driftsikker, bedre å bære, bedre å skyte med. Og i tillegg ikke er laget av en bøkestokk fra de russiske skoger er så gale.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet utallige tråder rundt dette temaet her inne.

 

Jeg er helt enig med dette å velge kvalitet og hellre et pent brukt sådant (Beretta, Browning, Miroku, SKB, Winchester 101, Merkel) enn mye av dussinhaglene som de fleste virker være byggd over "samme lest", men med forskjellige navn.

14 timer siden, hovdeknuten skrev:

ei hagle som er mer driftsikker, bedre å bære, bedre å skyte med. Og i tillegg ikke er laget av en bøkestokk fra de russiske skoger er så gale.

 

Når gjeller haglene fra Baikal, mener jeg disse er et hederlig unntak.

Balanse/førlighet på de enkleste/billigste utgavene, er kanskje ikke noe man direkte skriver hjem om,..men de er robuste og driftsikkerheten er ingenting å utsette på.

 

Nettopp mtp funksjonelle og driftsikre våpen produsert fra vår nabo i øst er vel godt kjent, være seg det er AK47, pistoler eller haglene de gjør. 

Står man ut med litt (for)høy vekt og litt "rå" maskinering  på disse, mener jeg man får mye våpen for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det lenge siden jeg har sett en ny Baikal av god kvalitet. Den 30 år gamle traveren jaktkompisen min elsker, har faste choker, 2 avtrekkere og er langt unna kvaliteten på de jeg har sett hengende på veggen på gmax. Det er ikke engang samme konstruksjon. På de årene har dem knapt økt i pris. Og akkurat det er betenkelig.

Link to comment
Share on other sites

 

På 19.1.2019 den 14.52, bjoerkeng skrev:

Kjenner, og har hørt om flere som kjøper seg hagler til langt over 20 lapper, for å så kjøpe seg ei tyrkisk ''brukshagle'' Sånn fylles våpengarderoben opp der i gården.

Den beste hagla er den man tar med seg ut😂

Med et hvis vedlikehold så er det antagelig langt mellom funksjons feilene, jeg har ikke opplevd noen ennå.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar! 

Har litt å tenke på, men har sett noe på fabarm og sebatti. Begge ligger rett over 10.000,- men ser jo at brukt absolutt er et godt valg da det ikke akkurat endrer seg så mye innen "hagle teknologien"  

 

Men igjen, får man dobbelt så mye hagle i forhold til en Baikal?

Link to comment
Share on other sites

Du finner flere fine Beretta på finn fra 7000 - ca 12000. Om beretta er det beste alternativet skal ikke jeg predike, men det er ett bra alternativ. Jakt & friluft har en brukt s55 inne nå for 7000. Etter det jeg har sett de solgt for tidligere er 7000 kanskje litt i overkant. Når det er sagt så er bruksverdien på en s55 vesentlig høyere, jeg bruker en selv og det er ett veldig hendig og godt våpen. Jeg er usikker på hvor gammel min er, vil anslå rundt 45år og den er mekanisk like fin.

 

Et aber er kanskje at den dagen en feil oppstår så kan det kanskje være vanskelig å få tak i deler, men det skal jeg ikke si sikkert.

 

Hvis du ønsker noe litt nyere med bla mulighet til å skifte choker, så er det i hvert fall 3 beretta 686 sp til salgs for rundt 12000

 

Dette kan oppfattes som ett veldig pro beretta innlegg. Det finnes nok flere andre gode alternativer. Men beretta rizzini og silma er de eneste hagleprodusentene jeg har tilstrekkelig brukererfaring til å si noe konkret om. Silma er det xxl som har agenturet på. Disse ville jeg styrt unna.

 

 

    

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 21.1.2019 den 21.21, pinkhealer skrev:

Takk for alle svar! 

Har litt å tenke på, men har sett noe på fabarm og sebatti. Begge ligger rett over 10.000,- men ser jo at brukt absolutt er et godt valg da det ikke akkurat endrer seg så mye innen "hagle teknologien"  

 

Men igjen, får man dobbelt så mye hagle i forhold til en Baikal?

hei, har du handlet? jakt og friluft har fått has på noen nye o/u baikaler ser jeg på finn.  jeg mener at du ikke får dobbelt i gjen hvis du dobler baikal prisen. smaken er som baken. trenger du et verktøy,eller trenger du et pent verktøy? vet at et finnes finere børser, men baikal smeller og leverer stortsett 100% 

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at hagla passer, at du trives med balansen i den (og ikke minst at den HAR balanse...), og at du føler at du har fått valuta for pengene. Av brukte OU vil jeg foreslå å holde øynene oppe for eldre Merkel 200-serie, Browning/ Miroku eller SKB.

 

Å kjøpe seg stashagle til våpenskapet og jakte med en russisk klubbe er bare tull, har du ikke råd til å jakte med godhagla har du strengt tatt ikke bruk for den! Jeg er en Gunbug av verste sort, og jakter hele høsten, i all slags vær, med engelske sideliggere som koster skjorta (og er fullstendig avslappet med det...det meste kan repareres).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

er ikke helt sikker på hvem som blir "dissa"her nå,.....men.... jeg har ei vakker stas hagle som jeg bruker på land i fint vær. den blir ikke med i kajakk og sjøfuggeljakt  i fjæra... stakkars enkeløperen og o/u fra baikal som er  blitt slitebørsene mine. det er nok derfor jeg setter sånn pris på disse billigbørsene.  her har det alldrig vore klikk eller noe annet tull  og dei bare virker og virker. enkel løperen er min absolutte favoritt på jakt der man går mye. skal man bære børsa på støkk så er quikshooter rem på kombien eller o/u fra baikal toppers. det eneste man må passe på på baikal sine nyere modeller er at treverket trenger mange omg med olje slik at det ikke sprekker. skulle kolben sprekke så kan man kjøpe ny i tre eller plast fra ata arms i russland for samme pris som en meny fra mc donalds.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, mp18 skrev:

det eneste man må passe på på baikal sine nyere modeller er at treverket trenger mange omg med olje slik at det ikke sprekker. skulle kolben sprekke så kan man kjøpe ny i tre eller plast fra ata arms i russland for samme pris som en meny fra mc donalds.

 

Ata Arms i Russland?

Ata Arms er Tyrkisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegerbombom skrev:

 

Ata Arms i Russland?

Ata Arms er Tyrkisk.

mulig det, men jeg har kjøpt deler flere ganger i  fra russland og det firma heter ata group. dei selger stokker i tre/plast og masse annet knask......

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/17/2019 at 5:28 PM, Jegerbombom said:

Jeg har en ATA SP 12/76 og den er knallgod! Aldri noen problemer, og Det eneste jeg har å utsette er st avtrekket kjennes noe «rykkete» men dette har ikke vært noen heft på jakt, eller skytebanen. Inni er hagla klin lik enkelte modeller fra Beretta, så det er enda et pluss i boka! De har den bl.a. Hos Magne Landrø

Link to comment
Share on other sites

Om hagla heter Remington eller Browning spiller ingen rolle så lenge hagla passer.

 

Brukt hagle til 10 000 så får du børse i mange år, så kan du heller kjøpe ei pen hagle om du får lyst på det og ser behovet senere :) veldig greit med utskiftbar trangborring da

 

rypa bryr seg fint lite i hva som står på hagla (har rem 870 selv)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...