Jump to content

Avstandsmåler - nytte ?


HeavyDude

Recommended Posts

4 timer siden, M67 skrev:

( hva skal du med lufttrykk på 169m?)

Det skal jeg fortelle deg! Du har vel ikke lyst å stå ute i regnvær å gjøre opp en bukk? Klart du må vite om det er fare for nedbør før man gjør noe så dumt som å plante ei kule i et dyr. 😎 Kommer det ikke sånne skyer med regndråper på «storskjermen»  inni DS’en om trykket er synkende?

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bardp skrev:

Er nå en kjent sak at om en må kneppe 10 knepp sideveis på 400m må men også ta et par knepp på høydeskruen.

Men "gyroscopic drift" er vel ikke det samme som "magnus effect"? Det du beskriver er vel "gyroscopic drift" aka. "spin drift". 

 

Men, om det er f.eks. 10 m/s sidevind, så er det mulig at magnus effekten også kan spille inn, men ser for meg det er bortimot teoretisk? 

 

Nå er jeg ute på ganske tynn is, men jeg tror jeg har forstått fysikken riktig. Kanskje. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er nå en kjent sak at om en må kneppe 10 knepp sideveis på 400m må men også ta et par knepp på høydeskruen

Ja, jo - i 6.5x55. Det er kule, stabilitets, og rotasjonsavhengig - men har uansett ingenting med Magnuseffekten å gjøre.

 

400m, 5m/s, = 4x5/2 = 10 knepp - jeg tror det holder med ett knepp på høydeskruen jeg. (1 per 5m/s er nære teoretisk riktig med vanlige 6.5-kuler i 6.5x55)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Nå er jeg ute på ganske tynn is, men jeg tror jeg har forstått fysikken riktig. Kanskje

Nope, sorry ;)

 

Sitat

Men "gyroscopic drift" er vel ikke det samme som "magnus effect"?

Riktig

 

Sitat

Det du beskriver er vel "gyroscopic drift" aka. "spin drift

Feil. Men gyroscopic drift = spindrift = rotasjonsdrift = rotasjonsavvik

 

Sitat

Men, om det er f.eks. 10 m/s sidevind, så er det mulig at magnus effekten også kan spille inn, men ser for meg det er bortimot teoretisk?

Riktig, Magnuseffekten er så liten at kulene faktisk driver motsatt vei av magnuskraften.

 

K

  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

Feil. Men gyroscopic drift = spindrift = rotasjonsdrift = rotasjonsavvik

Takk for oppklaring x4👍

 

Jeg tenkte vel egentlig på det at om jeg f.eks. skyter på 300m i helt vindstille, må jeg også skru et knepp venstre. Er det spindrift? Fortsatt på tynn is😝

 

Har høydeavvik pga. sidevind, som du beskriver ovenfor her, noe navn? 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Super XX skrev:

Hele poenget er jo at man slipper å stille opp siktet. Man måler, får siktepunkt og skyter

Det betyr at dyret må sentreres i siktet, så må man trykke på måleknappen på toppen av siktet, så må fingeren tilbake til avtrekkeren og så kan man begynne å sikte og ta avtrekk. I forhold til sikter der en kan stille inn forventet skuddavstand på forhånd brukes det her mer enn dobbel så lang tid før en kan løse skudd.

2 timer siden, M67 skrev:

en skeptiker som Per-S

Kall meg gjerne skeptiker, men saken er at jeg ikke lar meg dupere eller bløffe av en mengde fjas i reklamefilmer. Det er jo interessant at du har samme oppfatning av markedsføring og begrensinger siktet har på storviltjakt.

2 timer siden, M67 skrev:

et nyttig redskap på alt annet enn elgjakt

Som jeg har skrevet tidligere mener jeg at begrensinger i brukbarhet ikke bare gjelder elgjakt, men all storviltjakt som foregår i skogsterreng og på avstander under 250 m. På reinsjakt kan siktet være nyttig om en vil skyte på avstander som fører til at oppsynet kommer på besøk, men på avstander under 250 m vil det kun føre til at du bruker lengre tid fra du ser at et dyr er fritt til du får ut skuddet. På hjortejakt i bratt terreng med kratt  og skog er siktet i tillegg for stort og klumpete.

2 timer siden, bardp skrev:

Vindkompenseringen er jo ikke noe en overfører før vært skudd den kan legges inn en gang for alle

Hva da om vinden endrer seg eller dyret dukker opp på "feil" sted?

 

Swaro er et fabrikat jeg setter stor pris på, optikk og kvalitet er vanligvis på topp. Det er det nok på dette siktet også, men reklamens inntrykk av at dette er den ultimate løsningen som fjerner alle problemer på jakt etter hjort, elg eller reinsdyr er mildt sagt villedende. Siktet egner seg til skyting på lange hold og på mål som kan observeres over tid og der en har litt god tid til forberedelse.

Med de regler som praktiseres for storviltjakt i Norge ville jeg ikke anbefalt dette siktet. Både fordi det er uforholdsmessig dyrt, de situasjonen der siktets egenskaper gir fordeler er på uakseptable avstander og fordi det er blir for langsomt i bruk.

Andre kan være uenig i min vurdering, og vi får nok rapporter fra de som kjøper siktet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan du Per konkluderer med at dette siktet er mer "langsomt" i bruk er for meg en gåte. Du snakker om forventet skuddavstand.... På for eksempel reinsjakt kan den være fra 30 til xxx antall meter. Da er det greit å ha sikte innskutt på 100m og "kneppe" seg ut i teig. Jeg vet jo ikke hva slags avstand det blir når jeg stiller inn på en flokk eller hvor langt borte steinkobbeskallen dukker opp neste gang.. I min verden er det å måle, sikte og skyte raskere enn å måle (med ekstern avstandsmåler), skru, sikte og skyte.. Kunne vært trivelig å sett en konkuranse med plutselig oppdukkende mål på forskjellige avstander. DS vs Zeiss ASV.. Uansett, jeg har aldri sett at Swarovski har reklamert med at dette er det ultimate siktet til alle typer jakt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Det betyr at dyret må sentreres i siktet, så må man trykke på måleknappen på toppen av siktet, så må fingeren tilbake til avtrekkeren og så kan man begynne å sikte og ta avtrekk. I forhold til sikter der en kan stille inn forventet skuddavstand på forhånd brukes det her mer enn dobbel så lang tid før en kan løse skudd.

Mål deg inn på en stein eller et tre så er du klar i en sånn situasjon også😊

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne når den ble solgt på XXL mener jeg, https://www.naturogfritid.no/118403/Optikk/Avstandsmaler/Nikon_Laser/Nikon+Aculon+AL+11+Laser+Range+Finder . 

Har en tilgjengelig Leica jeg har brukt litt, men akkurat som med håndkikkert blir Nikonen med fordi den er så liten og lett, går ned i mindre lommer i hoftebeltet etc, så ikke noe man tenker på at man har med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sterkt vurdert en bino kikkert med avstandsmåler. De begynner vel å komme ned i pris nå. Mener jeg så en Kahles RF annonsert for ikke lenge siden til en fornuftig pris.

Selv har jeg Zeiss RF, ja den er dyr, men så utrolig anvendelig. Og en god håndkikkert synes jeg er ett must å ha med uansett.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det forskjell på hva slags jakt man bedriver, men jeg merker enormt stor forskjell på å sitte lenge med en kikkert på 900 og 500 gram, ikke minst å ha den rundt halsen når man går.

Swaro SLC 8x30 i Kuiu bino harness er en drøm å gå med, og når kikkerten er såpass lett er den både mer behagelig å speide med over lengre tid. 

 

Er man mer stasjonær, for eksempel i et hogstfelt hvor typisk dyr lett kan gjemme seg i høyt gress eller kratt og man bruker kikkert til å finne dyrene, er jeg enig i at kikkert med måler er gull.

Så det kommer vel litt an på terrenget til ts.

 

På elgjakt bruker jeg utelukkende avstandsmåleren til å måle opp hogstfelt og myrer så jeg har referanser å forholde meg til.

Betryggende å kunne gi seg selv et "klarsignal" på at ethvert dyr innenfor et visst felt er innenfor trygg avstand, når elgen plutselig dukker opp fra ingensteds er det greit å ha så lite som mulig å bekymre seg for annet enn hvilket dyr det er og sikker bakgrunn.

 

Ganske stor forskjell på å legge ut 12.000 for en helt ny kikkert som overlapper bruksområdet til den man har, og kanskje 2000 kr for et ekstra hjelpemiddel (som i tillegg er greit å ha med for å teste egen måleevne på tur og lignende). 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 11.3.2019 den 7.22, Per-S skrev:

 Måling av temperatur, lufttrykk, avstand og svigermors sinnstilstand er bortkastet.

 

😂 Å kunne måla svigermors sinnstilstand er jo såpass flott at siktet er verd kvar einaste krone ...

Sorry - OT

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎11‎.‎03‎.‎2019 den 23.35, Super XX skrev:

 Du snakker om forventet skuddavstand.... På for eksempel reinsjakt kan den være fra 30 til xxx antall meter. Da er det greit å ha sikte innskutt på 100m og "kneppe" seg ut i teig. 

Ei greie om reinsjakt og drøye hold er det at du sjelden er alene,hvis du ikke leier et privat terreng som du vet du er alene i.Jakter man på statsgrunn er det som regel andre jegere i nærheten av flokken og det er veldig viktig å vite hvor andre er i terrenget. I praksis er det den som er nærmest flokken som prøver seg først.Snakker man om 100m og utover er det fare for å skyte over hodet på en som stiller på flokken.

Ellers kjenner jeg meg igjen i Per-S sine erfaringer om jakt og er veldig enig i det han skriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...