Jump to content

Avstandsmåler - nytte ?


HeavyDude

Recommended Posts

Jeg funderer på å anskaffe meg kikkert med avstandsmåler , men er usikker på nytten til mitt bruk, som er elg - og rådyrjakt i all hovedsak ( skogsfugljakt også ) . 

 

Jeg kan skjønne nytten av avstandsmåler på reinsdyrjakt, med åpne vidder, lange avstander til viltet, og relativt god tid i skytesituasjonen. 

 

Men opplever man noe nyttte på  elgjakt, med feks trangere skuddforhold  ? 

Link to comment
Share on other sites

Brukte vanlig avstandsmåler på elgjakten i år, hjalp bra da det var et par myrområder som ser veldig langstrakte ut etter å ha gått i tett skog en uke. Viste seg at lengste hold var 180 meter ca. Betryggende å vite at hele myren var "trygg", og at man er sikker når dyret først dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Kunne kanskje tenkt meg avstandsmåler i kikkerten til reinsjakta. Men jeg har valgt vanlige kikkerter og en liten Leica avstandsmåler i tillegg. Ligger alltid i sekken, brukes til å måle opp avstander når jeg setter meg på nye poster. 

 

Har kikkerter i flere vektklasser, men det er de letteste som ender opp med å bli brukt. 

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler er absolutt et nyttig verktøy! Jeg har både en liten enkel variant (6x20), samt integrert avstandsmåler i en 10x42 håndkikkert. Etter min mening er elektronisk avstandsmåling et godt hjelpemiddel for human og sikker jakt, ikke bare med rifle men også med hagle på f. eks. rådyr-post. Det er ikke alltid like enkelt å se om holdet er innenfor 20 m...…

Under jakt bruker jeg avstandsmåling som Lilleulv beskriver, dvs. måler opp noen referansepunkter i terrenget når jeg kommer på nye poster. Men jeg har også stor nytte av å måle avstander når jeg ikke er på jakt. Da bruker jeg verktøyet til egentrening i avstandsbedømmelse. Nyttig i jaktsituasjoner der tingene skjer så raskt at du ikke rekker å måle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ikke noe fasitsvar på dette, mer "smak og behag".

 

Men at en avstandsmåler (i en eller annen form) er nyttig og lærerikt, er vel de fleste av oss som har prøvd slike remedier, fullstendig enige om.

 

En avstandsmåler gjør hånd- og riflekikkerter tyngre og dyrere. For riflekikkerter har dette to negative faktorer: Rifla bli tyngre (vi har jo tråd om "den ultimate lettvektsrifla"), og hvis man mister rifla, og knuser kikkerten, er de ekstra tusenlappene for avstandsmåleren også forduftet.

 

For håndkikkerter gjelder at jeg ikke har sett (kvalitets-) -kikkerter mindre enn 10x42 med avstandmåler, og da er de gjerne rundt et kilo. Som @lilleulv skriver:

På 12.1.2019 den 21.49, lilleulv skrev:

Har kikkerter i flere vektklasser, men det er de letteste som ender opp med å bli brukt. 

 

Amen! Når det kommer en 10x25 med integrert avstandsmåler, som ikke veier særlig mer enn vanlige 10x25-ere, skal jeg være først i køen for å kjøpe.

 

På 12.1.2019 den 21.49, lilleulv skrev:

Men jeg har valgt vanlige kikkerter og en liten Leica avstandsmåler i tillegg.

 

Jeg har en Leica Rangemaster 1200, en mono kvalitetskikkert (6x24?), veier 205 gram, og går ned i alle lommer, kan også festes i beltet. Den er med på alle turer, og gjør god jobb som "tilfeldig"-kikkert. De andre kikkertene får stort sett tilbringe tida i "kikkertskapet", hvis jeg ikke skal ut på storviltjakt eller fuglekikking.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om en avstandsmåler er nødvendig skal ikke jeg si, men det overraskende hvor ofte jeg tar feil på avstand selv etter 30 år med aktiv jakt og friluftsliv. Har ofte testet jaktkameratenes avstandsbedømmelse når vi sitter rundt bålet eller har annen pause i elgjakta. Har en liten leica. Har da uten unntak fått bekreftet at det ikke bare er jeg som sliter med avstandsbedømmelse. Store avvik selv på normale skyteavstander er vanlig. Målte en gang skuddavstand for ett bomskudd på det en jaktkameraten mente var godt innenfor skyteavstand for stående skyting. At det ble løsnet skudd på den avstanden stående er for meg enda uforståelig. Stor tro på egne evner er nok ikke bra. Ikke mer enn 150 m... Jeg målte 350 m. 

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Følte meg temmelig teit i fjor da jeg dro frem avstandsmåleren og konstaterte at hjorten stod 27m fra meg. Når det er sagt så syntes jeg den er et godt hjelpemiddel da en kan ta kvalifiserte avgjørelser på hvorvidt et skudd er forsvarlig eller ei. Målte hjort på 278m som jeg kunne sverget på at ikke stod mer enn max 150m fra meg. Skjøt en rådyrkalv som jeg var helt sikker på at var langt utenfor skuddhold men som viste seg å være 140m unna.

 

Har en Leica HD-B 10x42 og syntes at denne er mer anvendelig en monoversjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt avstandsmåler omentrent helt siden de kom i handelen. Kjekt å ha har vel aldri brukt den på elgjakt men den har vært i sekken enkelte ganger. Nå har jeg kjøpt meg en Swarovski DS morsomste dingsen jeg noen sinne har hatt. Den får jo 22lr til å bli rene skjære langholdsrifla.😊 

https://www.skittjakt.no/swarovski-optik/187051/swarovski-ds-5-25x52-p-kikkersikte-for-fremtiden

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 - eller en felthaubits, hvis man ser på vekta av det sikkert utmerkede kikkertsiktet med alle de flotte remediene:

Ja 22lr børsa den står på er faktisk den eneste av mine fire Sauer 200 str jeg ikke har diverse blylodd i.😄

Men vet ikke om en tilsvarende bra kikkert og løs avstandsmåler blir så mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

felthaubits

Og så? Jeg har aldri skjønt det der med at rifler skal være så lette som mulig. Til det aller meste en bruker ei rifle til er vekt bare en fordel. enkelte få jaktformer - som man typisk IKKE bruker en 22LR til, så skal rifla bæres langt, og da er det greit med lett.

 

Sitat

løs avstandsmåler

Jeg syns en løs måler er langt å foretrekke, da kan jeg måle avstanden til alt mulig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, bardp skrev:

Nå har jeg kjøpt meg en Swarovski DS morsomste dingsen jeg noen sinne har hatt

Det er godt oppsummert hva dette kikkertsiktet er egnet til, ha det moro med skyting.

Jeg leste gjennom "reklamen" som fantes i linken og alle fordelene dette siktet gir under jakt.

For meg er disse "fordelene" totalt skivebom, de er muligens teoretisk brukbare på 1 prosent av mine jaktsituasjoner, i de øvrige ville jeg aldri kunne skutt dyr med dette siktet. For min hjort og elgjakt er det korte hold, ofte tett vegetasjon og dyret viser seg i noen få sekunder. Måling av temperatur, lufttrykk, avstand og svigermors sinnstilstand er bortkastet. Før halvparten av dette er registrert er dyret borte. På jakt må tiden brukes til å skyte, ikke dille med å justere siktets forstørrelse eller justering av treffpunkt.

Våpenet skytes inn 5 cm høyt på 100 m, og da er det bare å holde midt i og levere et godt avtrekk. Det gjelder nesten uansett hvilke storviltpatron som benyttes.

Jeg ha skutt en del hundre storvilt, men har hittil ikke stilt på siktet etter jeg har sett skytbare dyr. Jeg bruker nå mest en Leica 1,5-10, og forstørrelsen står stort sett på 1,5-2. Det er nok til all skogsjakt og det meste av annen jakt.

Markedsføring av DS sikte til bruk på jakt i Norge er etter min mening nærmest uetisk. Det blir uerfarne jegere som lokkes til å kjøpe sikte til 35 000 som er ubrukbart på praktisk jakt under norske forhold og regelverk. Et mindre og lettere sikte til under halve prisen ville gi et bedre jaktverktøy, og penger til å trene med våpenet.

 

Så er det spørsmål om jeg aspirerer til medlemskap i GGG med dette innlegget?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har en billig og lett avstandsmåler som brukes flittig. Men jeg har aldri skutt vilt hvor jeg har målt opp avstanden først. I min jakt brukes den utelukkende til å øve på avstandsbedømmelse for hagleskudd. 

Jeg finner et mål (tre eller busk) og gjeter avstanden og sjekker med måleren igjen og igjen. På denne måten tror jeg det blir færre skudd med hagla hvor avstanden er for lang. Får jeg reinsdyrkort blir den selvsagt med.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Det er godt oppsummert hva dette kikkertsiktet er egnet til, ha det moro med skyting.

Jeg leste gjennom "reklamen" som fantes i linken og alle fordelene dette siktet gir under jakt.

For meg er disse "fordelene" totalt skivebom, de er muligens teoretisk brukbare på 1 prosent av mine jaktsituasjoner, i de øvrige ville jeg aldri kunne skutt dyr med dette siktet. For min hjort og elgjakt er det korte hold, ofte tett vegetasjon og dyret viser seg i noen få sekunder. Måling av temperatur, lufttrykk, avstand og svigermors sinnstilstand er bortkastet. Før halvparten av dette er registrert er dyret borte. På jakt må tiden brukes til å skyte, ikke dille med å justere siktets forstørrelse eller justering av treffpunkt.

Våpenet skytes inn 5 cm høyt på 100 m, og da er det bare å holde midt i og levere et godt avtrekk. Det gjelder nesten uansett hvilke storviltpatron som benyttes.

Jeg ha skutt en del hundre storvilt, men har hittil ikke stilt på siktet etter jeg har sett skytbare dyr. Jeg bruker nå mest en Leica 1,5-10, og forstørrelsen står stort sett på 1,5-2. Det er nok til all skogsjakt og det meste av annen jakt.

Markedsføring av DS sikte til bruk på jakt i Norge er etter min mening nærmest uetisk. Det blir uerfarne jegere som lokkes til å kjøpe sikte til 35 000 som er ubrukbart på praktisk jakt under norske forhold og regelverk. Et mindre og lettere sikte til under halve prisen ville gi et bedre jaktverktøy, og penger til å trene med våpenet.

 

Så er det spørsmål om jeg aspirerer til medlemskap i GGG med dette innlegget?

Vurdert at noen jakter anderledes enn deg med derav behov? 

 

Evt ønsker litt ekstra sikkerhet siden de ikke har skutt 473 elg på tomta til far hvor man har kasta sein siden man var 3 år? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Zippaznip skrev:

Vurdert at noen jakter anderledes enn deg med derav behov? 

Det har jeg vurdert, i stedet for sure kommentarer kan du holde deg til saken og fortelle hvilke jaktsituasjon i Norge dette sikte gir fordeler.

I enhver meningsutveksling er det noen som skal være med uten å ha argumenter, da gjør de som du gjør og angriper person i stedet for å holde seg til emnet.

 

15 minutter siden, Zippaznip skrev:

Evt ønsker litt ekstra sikkerhet siden de ikke har skutt 473 elg på tomta til far hvor man har kasta sein siden man var 3 år? 

Dersom du snakker sikkerhet så er et sikte som tar oppmerksomheten bort fra viltet og omgivelsene med en masse dill dall en sikkerhetsrisiko. Når det i tillegg er stor forstørrelse med mindre synsfelt kan jegeren fort miste oversikten når det skal følges med og stilles på diverse funksjoner i siktet.

Resten av setningen din er irrelevant tøv og jeg anbefaler deg å være noe mer saklig dersom du skal skrive innlegg. Det kan også være lurt å vente med innlegg i en tråd til du har noe å bidra med.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk @bardp er den som bruker DS der den faktisk har en reell nytte, på salongrifle hvor kulefallet er betydelig innen avstander hvor treff ikke nødvendigvis er problematisk.

 

Men til storviltjakt ser jeg lite behov, og sikkerhet tror jeg ikke er noe argument, heller problem da noen som kanskje ikke burde,  plutselig tenker at siktet løser alt som har med skyting på lengre hold å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Siktet er jo genialt til den bruken bardp beskriver. Han kan skyte, og trenger hurtigstøtte på avstandsjusteringen. Det samme gjelder ved rådyr, eller hjortejakt i f.eks. store hogstflater, der en må skyte fort (før dyret flytter seg og du må måle på nytt...) og trenger ny avstand hver gang det viser seg. Er det 315m, og dyret flytter seg når du veksler mellom måler og rifle, så vil du vite om det har blitt 345 i mellomtiden - og da trenger du enten en spotter eller en DS.

 

Jeg har minst to innvendinger mot siktet og spesielt markedsføringen av det. 

- Har man ikke separat avstandsmåler, så vil folk drive og sikte (gjerne med ladd rifle siden de er på post) på alt de lurer på avstanden til. Det er et sikkerhetsproblem. Tilsvarende som natt- og termiske sikter. Uten egen kikkert blir folk sittende og scanne terrenget med ei ladd rifle...

- Markedsføringen er laget for å få folk til å tro at bare de har dette siktet så kan de skyte uansett hold, og "magien" liggger i å få korrekt oppslag på siktet. Det er motsatt, å få korrekt oppslag, skru rett antall knepp, er enkelt - begge ungene mine fiksa det med tabell eller app før de var 10... Det som er vanskelig er å skyte bra nok når holdet blir langt og målet tilsvarende lite. 

 

Sitat

men har hittil ikke stilt på siktet etter jeg har sett skytbare dyr.

Jeg har enda et stykke til 100 storvilt. Men jeg har stilt på siktet en stor andel av skuddene på storvilt. Jeg er lat og har jakta en del rådyr med å poster over store hogstflater. Da er avstandsmåleren veldig god å ha - kan tenke meg halvparten av mine skudd på rådyr ville vært direkte uforsvarlige uten laser avstandsmåler.

Av småvilt, så har kanskje alle mine  (rifle)skudd de siste 10-15 år siden de kom) vært helt avhengige av avstandsmåleren, både med 22LR og sentertent rifle. Du skyter ikke ender, kråker og gjess og skarv på 2-300 (400...) m uten å måle avstanden. Men med, og med tilsvarende treningsgrunnlag, så gjør du det, og treffer hver gang attpåtil :)

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites


Lokal hjortejakt er enten i skogsområder med korte hold hvor avstandsmåling er unødvendig, eller på åpne jorder hvor en tar en avstandssjekk for sikkerhets skyld.
Elgjakta er delvis i skog, delvis på hogstfelt og åpne myrdrag opp mot snaufjell.
Her posteres og jages det litt forskjellig alt etter værdrag og hvor dyra står, og avstandsmåler kan være et godt hjelpemiddel.
Til mitt bruk og måten jeg deltar i jakt på, holder det massevis med min Leica Rangemaster 1200.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Det er godt oppsummert hva dette kikkertsiktet er egnet til, ha det moro med skyting.

Våpenet skytes inn 5 cm høyt på 100 m, og da er det bare å holde midt i og levere et godt avtrekk. Det gjelder nesten uansett hvilke storviltpatron som benyttes.

Jeg ha skutt en del hundre storvilt, men har hittil ikke stilt på siktet etter jeg har sett skytbare dyr. Jeg bruker nå mest en Leica 1,5-10, og forstørrelsen står stort sett på 1,5-2. Det er nok til all skogsjakt og det meste av annen jakt.

Markedsføring av DS sikte til bruk på jakt i Norge er etter min mening nærmest uetisk. Det blir uerfarne jegere som lokkes til å kjøpe sikte til 35 000 som er ubrukbart på praktisk jakt under norske forhold og regelverk. Et mindre og lettere sikte til under halve prisen ville gi et bedre jaktverktøy, og penger til å trene med våpenet.

Tok meg friheten til å klippe litt. 

Her setter du likhetstegn mellom riflejakt og storvilt. Skyter du inn rifla med 5 cm overslag på 100m og stikker på småviltjakt (Rype, due, ender, rev osv..)?  

På en småviltrifle vil en DS være bortimot ideell og man tenker seg avstander over 100m. Jeg jakter mye småvilt med rifle og hadde kjøpt en tvert om ikke prisen hadde vært så j........

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Det har jeg vurdert, i stedet for sure kommentarer kan du holde deg til saken og fortelle hvilke jaktsituasjon i Norge dette sikte gir fordeler.

I enhver meningsutveksling er det noen som skal være med uten å ha argumenter, da gjør de som du gjør og angriper person i stedet for å holde seg til emnet.

 

Dersom du snakker sikkerhet så er et sikte som tar oppmerksomheten bort fra viltet og omgivelsene med en masse dill dall en sikkerhetsrisiko. Når det i tillegg er stor forstørrelse med mindre synsfelt kan jegeren fort miste oversikten når det skal følges med og stilles på diverse funksjoner i siktet.

Resten av setningen din er irrelevant tøv og jeg anbefaler deg å være noe mer saklig dersom du skal skrive innlegg. Det kan også være lurt å vente med innlegg i en tråd til du har noe å bidra med.

 

Vel, du la litt opp til et flåsete svar selv, men å hjemle egen jakt som eneste variant og avfeide andres terreng og jakttyper. 

 

Ypperlig til alt av småvilt, toppjakt, storvilt i åpne terreng, reinsjakt, seljakt mm. 

 

Jeg kom mer aldri til å kjøpe et slik sikte, men har man pengene er det et flott hjelpemiddel til å levere sikre skudd. Alle har vel fått seg noen bom på jaktfelt når man bare skal holde på gefylen. 

 

M67 skriver som vanlig godt. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

…………………………………….

Jeg har minst to innvendinger mot siktet og spesielt markedsføringen av det. 

- Har man ikke separat avstandsmåler, så vil folk drive og sikte (gjerne med ladd rifle siden de er på post) på alt de lurer på avstanden til. Det er et sikkerhetsproblem. Tilsvarende som natt- og termiske sikter. Uten egen kikkert blir folk sittende og scanne terrenget med ei ladd rifle...

- Markedsføringen er laget for å få folk til å tro at bare de har dette siktet så kan de skyte uansett hold, og "magien" liggger i å få korrekt oppslag på siktet. Det er motsatt, å få korrekt oppslag, skru rett antall knepp, er enkelt - begge ungene mine fiksa det med tabell eller app før de var 10... Det som er vanskelig er å skyte bra nok når holdet blir langt og målet tilsvarende lite.

 

Det er egentlig dette det koker ned til: human og sikker jakt! Derfor vil jeg slå et slag for håndkikkerten med innebygd avstandsmåler. Selv om innkjøpet kan svi litt på pungen, er det her snakk om en investering i sikkerhet som ved normal bruk vil kunne vare en hel jegerkarriere. Jeg er blitt så vant til å bruke denne at jeg føler meg naken uten, selv når jeg er på tur uten våpen.

 

Under hjortejakt ble jeg en gang utsatt for at andre, og for oss totalt ukjente jegere, brukte kikkertsiktet på rifla for å sjekke ut hvem det var som innenfor et høvelig skuddhold satt med kaffen og nistepakken. En utrolig guffen opplevelse! Heldigvis fikk vi scannet inn  radiokanalen de brukte og "invitert" de ned for en nærmere prat. Jeg håper de unge jegerspirene lærte noe av denne hendelsen.

 

Jeg har lenger oppe i tråden sagt at jeg har både separat avstandsmåler og håndkikkert med måler inkludert. Bruker nå bare sistnevnte, en Leica Geovid 10x42 som veier 1047 g inkl. bærereim. Den er alltid med på jakt og bæres skrått over høyre skulder slik at den henger inn under venstre arm. Der er den ikke i veien, men samtidig lett tilgjengelig for å verifisere både avstand og objekt-type. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er rett at jeg fokuserer på storviltjakt i mine kritiske kommentarer. Det fordi jeg oppfatter omtalen og presentasjonen av kikkertsiktet som det optimale siktet for storviltjakt. Der er jeg som det fremgår uenig. Selv på poster der en er i ro og venter dyr på lengre hold klarer en seg godt uten den elektroniske del av siktet. 

Oversikt over området rundt posten kan en ikke ta via siktet, det må brukes håndkikkert, da måler man avstanden i kikkerten eller med en separat avstandsmåler dersom man ikke har målt opp området som en del av forberedelsene. Vindpåvirking er noe som stadig varierer og som ikke kan legges inn i siktet på forhånd, Den må bedømmes når man ser målet, da vil jeg prioritere å bedømme vind gjennom siktet og holde for vinden. De gangene jeg har poster med lengre hold måler jeg avstandene når jeg kommer på post, og stiller siktet på en passende avstand. Finkorrigering gjør jeg ved å sikte høyere eller lavere.

Innenfor det som regnes som etisk forsvarlig jakt på storvilt i Norge fungerer det godt. Prisen på 35 000 er for meg totalt bortkastete penger for stoviltjakt i Norge, et kvalitetssikte  til halve prisen gjør jobben like godt eller bedre om operatøren har gjort hjemmeleksen. (Og trener for de 20 000 kr som spares)

På småvilt er nok dette kikkertsiktet bedre egnet, men fremdeles ikke verdt prisen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har anbefalt DS til storviltjakt da?

Selv bruker jeg den til å skyte kråker med 22 lr.

Storvilt jakter jeg nå med en gammel Mauser i 8x57 med en gammel Swarovski 1,5-6x42 på toppen. Rundt halsen har jeg en Swarovski 8x32 handkikkert og da her jeg det jeg trenger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det noen som har anbefalt DS til storviltjakt da?

Det er jo ingen tvil om at Swarovski gjør nettopp det. Og det på en for meg, litt uetisk måte. Filmen får et skudd til å fremstå som en vitenskapelig greie - og retter seg klart mot de som ikke helt vet hva de holder på med når de skal skyte langt ( hva skal du med lufttrykk på 169m?) - og så "ror" de seg inn i alment akseptert jaktetisk område med holde å holdet ikke alt for langt når skuddet avfyres. De selger et sikte for jakt på lange hold, uten å tørre å si at det er greit å jakte på lange hold - mens det gir inntrykk av at teknologien deres løser alle problemer, noe den ikke gjør (du må kunne skyte... godt)

Zeiss gjør jo det samme med sin enklere "ASV", som om den gjør noe vanlige ratt ikke gjør?  Og så har de annonsene sine, som promoterer jakt på lange hold, i hver sin ende av bladet jakts raseri mot jakt på lange hold - og en artikkel om revejakt på lange hold rett etter...
Dobbeltmoralen oser så innihelvete av hele bransjen at jeg blir kvalm! Det er ikke produktet jeg har noe imot, for siktet er utmerket, til sitt bruk, og det er av en bruker som kan det med å skyte på lange hold. Et hjelpemiddel, ikke et "fix all" for wannabeen.

 

Sitat

 stiller siktet på en passende avstand. Finkorrigering gjør jeg ved å sikte høyere eller lavere.

Du vet like godt som meg at skuddplasseringen blir mer nøyaktig om du stiller faktisk, aktuell avstand. Og på et rådyr er det ikke mye rom for cirka omtrent, da vil jeg ha senter treffsannsynlighet samme sted som optimalt treffpunkt. Selv på relativt kort hold (200m?) Om jeg sprer 90mm på 300m, og har 100% rett avstand og korreksjon, så kan jeg skyte rådyr på 4-500m med god samvittighet. Skal jeg holde "sådær" så har jeg kasta vekk 90mm allerede, og er under 300m som maksavstand.

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Er det noen som har anbefalt DS til storviltjakt da?

Det er det Swarowski gjør i sine videoer og reklame, det er derfor jeg reagerer. Jeg stiller også spørsmål om hvordan en knepper opp og ned på siktet, det har ikke konvensjonelle stilletårn, bare noen trykknapper.

Vindjusteringen, må den lastes inn via telefonen?

Siktet er sikkert svært godt for dem som kan utnytte det, men det er et feilkjøp til storviltjakt, med unntak for rådyr på hold utover det som anbefales og der en ligger i forberedte poster med god tid.

Jeg holder på at når en har lært nok om skyting til å skyte på drøye hold så oppnår en samme ytelse med et sikte til under halve prisen der en ikke er avhengig av batteri.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

Skal jeg holde "sådær" så har jeg kasta vekk 90mm allerede, og er under 300m som maksavstand.

Det har du helt rett i, men det er ikke en stor greie å kneppe litt opp og ned dersom avstanden er slik at det er nødvendig. På så lange hold må en ta seg tid uansett. Mitt poeng er at dette siktet er langt fra en optimal løsning for storviltjakt på det vi i Norge kaller forsvarlig hold. Jeg legger litt på de tallene jeg er forpliktet til å lære fra meg på jegerprøvekurs, og mener at en noenlunde skytter i forberedt stilling lett kan felle rådyr på 250 m avstand. skal en strekke holdene ut over det kreves det mye mer av både jeger og av innskyting.

Søndag var jeg på jaktfeltstevne der et liggende hold var hjort på 200 m, innertreff var ca 25 cm. Det var ikke altfor mange som fylte den figuren på tross av alle muligheter for å skyte seg inn på avstanden, bruke stor forstørrelse og god tid. Jeg tror ikke resultatene hadde blitt særlig forandret om alle hadde hatt et nytt Swaro med avstandsmåler og div apper. Skyteferdigheten er noe som må læres, det kan ikke kjøpes for 35 000.

Link to comment
Share on other sites

 

17 minutter siden, Per-S skrev:

Det er det Swarowski gjør i sine videoer og reklame, det er derfor jeg reagerer. Jeg stiller også spørsmål om hvordan en knepper opp og ned på siktet, det har ikke konvensjonelle stilletårn, bare noen trykknapper.

Vindjusteringen, må den lastes inn via telefonen?

En stiller ikke noe opp eller ned på det siktet etter at det er innskutt det fikser det selv og viser deg hvor du skal sikte. Vind legger du inn via telefonen gom to faste kopenserignsverdier. Så må du selv bedømme vinden men siktet viser deg hvor du skal sikte på aktuell avstand for å kompensere for vinden. Det hele fungerer helt utmerket. Men som sagt er ikke dette noe sikte jeg bruker på storviltjakt som for meg er elgjakt. Men til å skyte kråker på langt hold med 22 lr er det helt suverent.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg stiller også spørsmål om hvordan en knepper opp og ned på siktet, det har ikke konvensjonelle stilletårn, bare noen trykknapper.

Siktet er sikkert svært godt for dem som kan utnytte det, men det er et feilkjøp til storviltjakt, med unntak for rådyr på hold utover det som anbefales og der en ligger i forberedte poster med god tid.

Jeg holder på at når en har lært nok om skyting til å skyte på drøye hold så oppnår en samme ytelse med et sikte til under halve prisen der en ikke er avhengig av batteri.

 

Man har høyde og sidejustering lengre frem en normalt. Skytes inn som et vanlig kikkertsikte. 

Man oppnår samme "ytelse" med en avstandsmåler og kompensator. Dette går bare raskere. Helt klart en fordel når for eksempel reinsdyrflokken plutselig springer ut 50 - 60 m og man får et lite "vindu" til å avfyre skuddet. Dette skjer ofte på reinsdyrjakt. Eller når steinkobben dukker og plutselig kommer opp lengre ute på fjorden. Det og avskrive DS som et nyttig sikte under enkelte jaktformer (stort og smått) er feil etter min mening. Trene må man gjøre uansett hva slags utstyr man bruker.    

Edited by Super XX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en del med bruk av dette siktet jeg ikke har klart for meg etter å ha sett videoene. Svarene fra bardp og superxx gjør det ikke klarere.

Betyr det som ble skrevet at om siktet er innskutt på 100 m og du vet at det vil komme dyr frem på 220 m så kan du ikke stille siktet opp og forberede deg på dyret? Må du vente til automatikken har målt avstanden før siktepunktet kommer riktig i kikkerten?

Hva om du har to mulige skuddretninger fra en post 180 grader i forhold til hverandre og det blåser 5 m/s, må du legge inn vinden fra telefonen på nytt hver gang du skal skifte skuddretning? 

Til å kneppe kråker med .22 er det sikkert perfekt, men så lenge det promoteres med norsk tekst som storviltsikte må det faktisk kunne fungere ved de vanligste formene for storviltjakt i Norge. Til reinsjakt ville jeg utelukket det umiddelbart på grunn av vekt og volum.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget er jo at man slipper å stille opp siktet. Man måler, får siktepunkt og skyter.

Hadde jeg hatt siktet ville jeg ikke lagt inn "vindverdier". Hvor tungt sikte man velger å ta med inn i fjellheimen er en smaksak.. Vekt og volum synes jeg spiller en større rolle under smygjakt når man går med rifla "klar til skudd". Under reinsjakta henger den stort sett på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Tråkorset er innskutt på 100m. Dette forsvinner ikke om batteriet streiker😊 Blir batteriet flatt på denne så er det akkurat som om batteriet tar kvelden i din håndholdte avstandsmåler. Jeg snakker som om jeg eier siktet, det gjør jeg ikke. Jeg har sett i det, samt en del filmer. Har tro på konseptet, men det har seff noen svakheter/bakdeler. Det ligger i den norske folkesjela å være negativ til nyvinninger. V-stilen, glassfiberski, skøyting, skismurning og Swarovski DS😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg har såvidt brukt DSen, den virker mye bedre enn en skeptiker som Per-S får det til å høres ut som, og mye bedre enn jeg trodde opprinnelig. Men gud forby at jeg skal få Bluetooth til å virke for å kunne skyte et skudd... 
Strengt tatt er jeg overhodet ikke skeptisk til siktet, men til markedsføringen. Siktet er meget bra, knivskarp optikk, og ferdig forlagt siktepunkt tvert - vil du holde for vind så gjør du det på vanlig måte - eller med den app-greia... Der er ikke jeg.
Trener man med dette så vil det være et nyttig redskap på alt annet enn elgjakt. Trener man ikke, så er det en oppskrift på skadskytinger.

K

Link to comment
Share on other sites

Vindkompenseringen er jo ikke noe en overfører før vært skudd den kan legges inn en gang for alle. Grafikken i kikkerten viser deg hvor du skal sikte i forhold til det du anslår vinden til å være og det er frivillig å bruke det men det fungerer glimrende om en kan vindklokka og er i stand til å anslå vindens styrke. Det eneste jeg er usikker på er om den korrigerer for magnusefekten når vinden blir sterk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på den kompenserer for magnuseffekten ;) Den er for det første neglisjerbar (3. ordens påvirkning?), og for det andre har aldri hørt om noen app, eller noe, på denne siden av større artilleri som korrigerer for den, og knapt det.
Magnuseffekten virker dessuten motsatt av det vi vanligvis observerer når vi skyter i sidevind, "aerodynamisk hopp" i mangel av et bedre norsk ord. Effekten kan best beskrives ved at den roterende kula tvinges til å peke litt mot vinden i det den blir utsatt for sidevind, og det oppstår en resulterende kraft som også tipper nesa litt opp dersom vinden er fra høyre, og motsatt. Magnuseffekten vil trekke ei kule ned, i vind fra høyre.

 (for høyreroterende kuler)

Imidlertid kan det hende den korrigerer for aerodynamisk hopp, enkelte apper gjør det.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...