Jump to content

TSS Tungsten Super Shot


HS Precision

Recommended Posts

Har nå fått tak i en kasse av disse. Egenvekt 19 :shock: (bly 11)

 

Etter reklamen skal en kal 12 med 1,25 Oz us5 hagl i TSS ha bedre energi og inntrenging på 65 yards ennkal 10(!) 3,5" 2 Oz BB... :!: Jeg skjønner teorien, jeg skjønner også at på papiret er det kanskje sånn, det som gjenstår er praksis. Er det sånn? Og da også med halve trykket og rekylen... :shock:

 

Jeg har ladd noen "etter papiret" for å ha et grunnlag, så noen flere etter eget hode, tross X antall advarseler på lappen :lol: Joda, hvis en ikke vet at de veier nesten det tredobbelte av stål i egenvekt så går det galt...Men nå skal jeg nok få dette til.

 

Haglene er trillrunde og ser ut som sølv, og de er H A R D E :!: Svært harde...Så harde at de ikke har oppgitt det engang. Det jeg reagerer på er at de har kuttet haglekoppen med skråkutt. Greit nok, men de har ikke lagt inn ekstra teflonbeskyttelse som håndladde hevi-shot BØR ha. Skråkutt er bra, men ikke sikkert for å hindre de i å komme i kontakt med løpet. Det kan jeg fikse, men rart at de ikke har fått dette med seg.

 

Disse haglene KAN, og jeg presiserer KAN, være et stort skritt i "high performance" hagleammo. Teorien er enkel; Stål er lett, og bly er tungt. Og bly har vært opplest og vedtatt som så inn i h......mye bedre enn det forhatte stålet. Så tyngre er bedre. Hva da med noe som veier nesten det dobbelte av bly...? :) Jeg har sett hva hevi-shot kan gjøre. Disse har et ufattelig potensiale mao.

 

Dette blir spennende. Skal komme med feltrapporter etterhvert. Må få kopplet opp trykkmåler og diverse så er jeg igang før helga hvis drittvær(som nå) Hvis ikke drittvær= Revejakt

Link to comment
Share on other sites

Har du testa TSS med hammer mot en ambolt for skjørhet?

Gi meg 5 min... :wink:

 

Testet. De var ikke så harde som jeg trodde...men ambolten(siden på en slegge) har et hull nå tilsvarende US 4 :lol: De ble flate med 7 slag med hammeren. Sprakk ikke. Virket svært lovende. Tettheten er ikke 19 men 18 g/cc ser jeg nå. 100 hagl i en 36 grams US 4 patron. Dette åpner for utrolige muligheter;2- 2,5 oz i en 70 mm patron...Et hav av plass til komponenter gjør at det surrer i hodet mitt nå...High speed 1oz ladninger med US9 hagl til...Tiur 8)

Faen, jeg kjøpte bare til 50 ladninger. På mandag er jeg tom :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tungsten er vel det som brukes i "pil-ammo" som medisin mot panser. Hva med å prøve amerikanernes variant, utarmet Uran... Tetthet på 19,1 :)

 

Det tyngste av alle vanlige grunnstoff er Osmium, som sammen med iridium er et biprodukt av platina. Osmium har en densitet på 22,65, og brukes blant annet i panserbrytende prosjektiler. Vil tro det er enda mer effektivt enn uran, men er i likhet med sistnevnte svært giftig.

 

Uansett; en tetthet på 18 vil nok gi rom for spennende ammo på rev, rådyr, gås, tiur og slikt, så det skal bli spennende å følge dette prosjektet!

 

(PS: Wikipedia er så kjekt å ha, atte! :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvilken tetthet har rem wingmaster hd, til sammenligning?

 

12, bly har 11,7.

 

Fant denne sammenligninga på nettet om TSS, er vel pynta litt på ved å utelate desimalene for å fremheve TSS:

 

Here is a quick comparison of TSS to other materials.

Material Density

(g/cc)

Steel 7.8

Lead 11

Hevi-Shot™ 12

Remington Wingmaster HD™ 12

TSS™ 18

Link to comment
Share on other sites

Hm. Med et slikt navn er jo materialet basert på wolfram (det heter "tungsten" bare på engelsk. På norsk, svensk, tysk etc. heter det wolfram og har en densitet på 19.25). Hvis vi antar at resten av haglmaterialet er jern (som i jernhagl, densitet 7.8 ), betyr det at disse haglene består av ca. 90% wolfram. Det er mye, det. Mer enn jeg ville trodd de klarte å pakke et pulver sammen til, siden en "tetteste kulepakning" av like store kuleformete partikler ikke skal kunne gi mer enn 74%. Med et smeltepunkt for wolfram på 3400 °C ville det vært moro å vite hvordan de produserer disse haglene.

 

Interessant, absolutt interessant.

Link to comment
Share on other sites

IMPONERENDE :!: er det første ordet jeg kommer på etter minitest i dag.

 

Hadde ikke akkurat den hylsa i ladadata, så jeg tok en med lik konstruksjon, og tok høyde for det i ladningen. Resultatat var at 1100 fot ble utgangshastigheten :? Ok, været var ille, så når jeg først var igang og alt var rigget kunne jeg likegodt teste LITT hvertfall.

 

Spredning ble testet på islagt vann, men overvann, på hold fra 30 til 80 meter, Ingen overraskelser her. Synsingen min tilsier at de går som normale hevi-shot, trangt, men ikke så trangt som Dead Coyote. Akkurat det er ikke moe problem, for jeg får de så åpne eller trange jeg vil senere. Nå benyttet jeg wad og komponetnene i settet(som inneholdt alt utenom hette, hylse, krutt)

 

Så var det inntregning...Jaja, med 1100 fps hadde jeg bange anelser, og Dead Coyote i str.T ville nok skyte flere sider i katalogen, kanskje også US4 med 1450 fps hjemmeladde "foxkillers". Trodde jeg...

 

Det regnet å blåste, og "gule sider" var nye i plast, så jeg satte bare opp 5 kataloger, merket med tusj, og knallet fra en kant og gikk hjem. Holdet var 60 meter, noe mindre er erfarignsmessig liten vits å teste på patroner som er konstruert for 70 yards+ :wink:

På stuebordet med en kaffekopp tok jeg av plasten...

hpim3579la8.jpg

Jaha...tett nok hvertfall...men de står vel på side 95, KANSKJE...

hpim3580qg6.jpg

:shock::shock::shock::shock::shock: MERKER GJENNOM HELE GULE SIDER PÅ 500 sider :shock::shock:

Kan jeg tro det jeg ser...HVOR LANGT INNI ER DE... :?:

hpim3581nv2.jpg

Side 392 sitter det flere...noenm 50 sider til, noen 50 mindre :shock:

 

Etter å ha kikket i koppen om det var brennevin eller kaffe, måtte jeg kikke en gang til...

Og så 1100 fps da...på 60 meter...

 

hpim3582lt2.jpg

 

12,3...3,7 og 5,6 grains veier henholdsvis Wingmaster HD str. T, Hevi-shot US4 og TSS US4 på bildet.

 

TSS gikk 100 sider lengre enn T haglet, 200-250 lenger enn Hevi-shot haglene, og HUSK; 1100 fps. mot 1300 og 1450 :!:

 

I går gikk tankene rundt for meg om reklamen kunne være riktig. I dag er jeg tilnærmet enig. Jeg er intet mindre enn sjokkert over inntrengningen, og mulighetene med TSS er mange, Alt for mange til at jeg kan komme på alle nå.

 

At de virker er hevet over enhver tvil. At de med balansert ladning kan ta vilt humant på hold som ikke eksisterer i tankene på de fleste haglejegere er også sikkert. Det gjelder bare å treffe med de :!: Men de er ikke noe for korthold(normalhold) hagleskyting. De er for rev, rådyr, gjess, ender, tiur i topp etc. på hold som du ikke når med andre materialer.(selv ikke bly i sverige)

 

KOM IGJEN NÅ...Brems meg litt. Bortsett fra negative sider som pris og harde hagl, hva har jeg oversett her :?:

Link to comment
Share on other sites

KOM IGJEN NÅ...Brems meg litt. Bortsett fra negative sider som pris og harde hagl, hva har jeg oversett her :?:

 

Antakelig ikke så mye, bortsett fra at det er usedvanlig vanskelig å treffe noe i bevegelse regelmessig og sikkert med hagle på 60m+ :)

 

Interessant materiale og test. Spennende å se hva du klarer å få ut av dette materialet i 1400 fps, og kanskje mer.

En patron med US 7, laget slik at den sprer passe til fluktskyting på 30-45m kan unektelig bli interessant. :D

Link to comment
Share on other sites

Høyst interessant! Regner med du har tenkt på at du kan gå ned i haglvekt, minske størrelsen på haglene og likevel få bra dekning med større utgangshastighet.

Enig i at dette ikke er noen ladning for fluktskudd på fugl, men en ideell sak for hårvilt og sittende fugl av en viss størrelse. Cluet er vel ikke å drøye avstanden til det hinsidige, men være trygg på at rådyret eller tiuren detter om du har feilberegnet avstanden med 5-10 meter. God dekning er uansett avgjørende, mer enn hastighet ser det ut til ut fra testen din.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Med et slikt navn er jo materialet basert på wolfram (det heter "tungsten" bare på engelsk. På norsk, svensk, tysk etc. heter det wolfram og har en densitet på 19.25). Hvis vi antar at resten av haglmaterialet er jern (som i jernhagl, densitet 7.8 ), betyr det at disse haglene består av ca. 90% wolfram. Det er mye, det. Mer enn jeg ville trodd de klarte å pakke et pulver sammen til, siden en "tetteste kulepakning" av like store kuleformete partikler ikke skal kunne gi mer enn 74%. Med et smeltepunkt for wolfram på 3400 °C ville det vært moro å vite hvordan de produserer disse haglene.

 

Interessant, absolutt interessant.

 

Jeg har en lei følese av at du kan mye mer om pulverteknologi og sintring enn jeg selv, men jeg prøver meg likevel. Det eksisterer fra før relativt etablerte fremstillingsmetoder for wolframpellets, basert på sintring av wolframpulver i et jern-nikkel bæremateriale. Disse produktene har en tetthet på mellom 17 og 19 g/cm3, avhengig av produsent. Litt kjapp googling forteller at TSS har tatt ut et patent i forbindelse med sitt produkt, men jeg har ikke funnet patentet, så jeg vet ikke om patentet gjelder er fremstillingsmetoden eller produktet (som til forskjell fra vanlige pellets er polert). Hvordan de får til en så høy andel wolfram, ja si det, men det er i alle fall ikke snakk om smelting av wolframet.

 

Litt OT, det var noen som nevnte forsvarets APDS/APFSDS "pil-ammunisjon". Jeg har liggende et APDS prosjektil fra 105 mm samt ymse penetratorer fra 20 mm og 12,7mm, og disse har en tetthet på 15 - 15,5 g/cm3. De er basert på wolframkarbid (altså ikke metallisk wolfram som i disse haglene) sintret i et kobolt eller kobolt-nikkel bæremateriale. Så egentlig er det minst like relevant å sammenligne disse haglene med materialet i vanlig "tungsten matrix" hagl; hovedforskjellen ligger i at det her brukes jern og nikkel som bindemateriale i steden for polyamidplast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lei følese av at du kan mye mer om pulverteknologi og sintring enn jeg selv

Skal vi vedde? ;) På det området er jeg ganske blank, for å si det mildt.

 

Det eksisterer fra før relativt etablerte fremstillingsmetoder for wolframpellets, basert på sintring av wolframpulver i et jern-nikkel bæremateriale. Disse produktene har en tetthet på mellom 17 og 19 g/cm3, avhengig av produsent.

Du har ikke noen navn/linker/patentnr.?

 

det er i alle fall ikke snakk om smelting av wolframet.

Det tviler nok jeg også på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det eksisterer fra før relativt etablerte fremstillingsmetoder for wolframpellets, basert på sintring av wolframpulver i et jern-nikkel bæremateriale. Disse produktene har en tetthet på mellom 17 og 19 g/cm3, avhengig av produsent.

Du har ikke noen navn/linker/patentnr.?

Ææh... du spør alltid så vanskelig! :wink:

Dårlig med patenter sånn på stående fot, men her er en noen produsenter:

http://www.tungsten-spheres.com/inventory.html

http://www.tungsten-alloy.com/

http://www.ecvv.com/product/vp1262621/High-density-Tungsten-Alloy-Ball.html

 

Stor sett alle omtaler dette som wolframlegeringer (tungsten alloy), men strengt tatt er det vel snakk om tofasekompositter mellom wolfram og en jern-nikkellegering.

Link to comment
Share on other sites

Nå spør jeg sikkert dumt, men kan man ikke frambringe varme som kan smelte wolfram, selv ved 3400 grader? Eller kanskje ved en eller annen lavere temperatur vil nikkel og jern smelte inn i tomrommene wolframpulveret skaper?

Er ikke dumme spørsmål dette. Teoretisk sett er det er ikke noe stort problem å smelte wolfram, i alle fall ikke små mengder. Problemet er å lage støpeformer eller annen type produksjonsutstyr som takler slike temperaturer. Ser også for meg at å produsere wolframsmelte i industriskala medfører visse utfordringer med tanke på materialvalg i smelteovn/digel. :?

 

Den andre prosessen du skisserer er en variant av det som kalles sintring. Wolframpulver blandes med et bæremateriale i pulverform (metaller eller termoplast), og blandingen varmes opp til bærematerialet smelter og binder wolframpartiklene sammen. Resultatet blir et kompositt, og ikke en legering, men for praktiske formål spiller det liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Dette lukter det fjør og ragg av på lange hold 8)

Nei, er helt enig med jeger. Det og skyte gode fluktskudd på fugl i lufta over 35 meter, skal ha litt over middels drag på skytinga.

Derimot og kunne forholde seg til langt lettere ladevekter, kanskje ned mot 28 grams ladninger i us nr 7 på storfugger`n, det er mer enn interesant.

Ikke for og virke negativ til dette projektet, men med ennå høyere innhold av wolfram, vil ikke det øke prisene på allerede dyr ammo betraktelig?

Link to comment
Share on other sites

Dette lukter det fjør og ragg av på lange hold 8)

Nei, er helt enig med jeger. Det og skyte gode fluktskudd på fugl i lufta over 35 meter, skal ha litt over middels drag på skytinga.

Derimot og kunne forholde seg til langt lettere ladevekter, kanskje ned mot 28 grams ladninger i us nr 7 på storfugger`n, det er mer enn interesant.

Ikke for og virke negativ til dette projektet, men med ennå høyere innhold av wolfram, vil ikke det øke prisene på allerede dyr ammo betraktelig?

Riktig. Dette gir nye muligheter til ALLE typer jakt. Faktisk så er det en 1 OZ sabot ladning med US8 TSS hagl som burde være bortimot 75%bedre enn dagens muligheter.

Du går glipp av det åpenbare poenget. Med så tunge hagl vil dybdevirkningen sikres med svært fine hagl, faktisk bør man kunne bruke hagl som er lettere enn bly/whatever noe som igjen gir fler hagl ved samme ladningsvekt.

Riktig II.

Akkurat nå har jeg vært ute å prøvd US4 TSS med 50 gram hagl på 50 meter(50-55) og nå var jeg oppi 1350fps, med det resultat at Vest-Agders 610 siders katalog, inklusive pappomslag ble GJENNOMSKUTT :!::shock: Det er 23 hagl i katalogen...eller dvs. 5 for resten pløyde gjennom...

Jeg har tidligere vært fornøyd med 250 sider...

 

Nei dette var saker. Er redd at jeg er tom for hagl snart. Pokker hvorfor kjøpte jeg ikke flere... :roll:

 

Pris? Billigere enn hevi-shot. Vil man ha performance må man betale 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette lukter det fjør og ragg av på lange hold 8)

Nei, er helt enig med jeger. Det og skyte gode fluktskudd på fugl i lufta over 35 meter, skal ha litt over middels drag på skytinga.

Derimot og kunne forholde seg til langt lettere ladevekter, kanskje ned mot 28 grams ladninger i us nr 7 på storfugger`n, det er mer enn interesant.

Ikke for og virke negativ til dette projektet, men med ennå høyere innhold av wolfram, vil ikke det øke prisene på allerede dyr ammo betraktelig?

Riktig. Dette gir nye muligheter til ALLE typer jakt. Faktisk så er det en 1 OZ sabot ladning med US8 TSS hagl som burde være bortimot 75%bedre enn dagens muligheter.

Du går glipp av det åpenbare poenget. Med så tunge hagl vil dybdevirkningen sikres med svært fine hagl, faktisk bør man kunne bruke hagl som er lettere enn bly/whatever noe som igjen gir fler hagl ved samme ladningsvekt.

Riktig II.

Akkurat nå har jeg vært ute å prøvd US4 TSS med 50 gram hagl på 50 meter(50-55) og nå var jeg oppi 1350fps, med det resultat at Vest-Agders 610 siders katalog, inklusive pappomslag ble GJENNOMSKUTT :!::shock: Det er 23 hagl i katalogen...eller dvs. 5 for resten pløyde gjennom...

Jeg har tidligere vært fornøyd med 250 sider...

 

Nei dette var saker. Er redd at jeg er tom for hagl snart. Pokker hvorfor kjøpte jeg ikke flere... :roll:

 

Pris? Billigere enn hevi-shot. Vil man ha performance må man betale 8)

 

Er sikkert ikke særlig smart å skyte disse i hagler/drillinger med loddete løp

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert ikke særlig smart å skyte disse i hagler/drillinger med loddete løp

Nei drillingeiere må nok finne seg i å leve med halvparten av hagle effekten i framtiden :wink:

 

Men hvis du lader selv er det ikke vanskelig å unngå problemer. Ikke i det hele tatt. Det som vil lide er løpet framme i trange choken. Kanskje tom. sprekke i loddingen. Men i 1/4 boring skulle ikke det heller være noe problem. Trickset er skråkuttet wad. En ekstra kal. 20 skråkuttet wad inni den, og inni den igjen mylar wraps(en utrolig seig plast) som rulles rundt.

Da kan du skyte med diamanter om du vil...

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert ikke særlig smart å skyte disse i hagler/drillinger med loddete løp

Nei drillingeiere må nok finne seg i å leve med halvparten av hagle effekten i framtiden :wink:

 

Men hvis du lader selv er det ikke vanskelig å unngå problemer. Ikke i det hele tatt. Det som vil lide er løpet framme i trange choken. Kanskje tom. sprekke i loddingen. Men i 1/4 boring skulle ikke det heller være noe problem. Trickset er skråkuttet wad. En ekstra kal. 20 skråkuttet wad inni den, og inni den igjen mylar wraps(en utrolig seig plast) som rulles rundt.

Da kan du skyte med diamanter om du vil...

 

Nei, lader ikke haglepatroner, må kjøpe, det er forbasket, disse hadde vært suverene til Rådyr. Jeg synes alt dette andre ikke er godt nok jfr md bly.

Link to comment
Share on other sites

@ HS Precision;

Dette med skråkuttet wad... Kan du forklare hva, hvordan hvorfor?

Ikke helt sikker på hva du mener

En wad er kuttet, for å åpne med luftmotstand og slippe haglene fri. Med harde hagl er et av hjemmeladertricksene for å unngå "scoring", dvs. avskrapning av løp, skråkutting av waden. I stedenfor å kjøpe ferdige kuttede wader kutter en disse selv. Men en kutter ikke vinkelrett, men legger bladet så mye en kan, slik at kuttflaten blir større, og hagl ikke kan slippe gjennom mot løpet lett.

Nå har jeg ikke gjort det før, men benyttet meg av mylar wraps, og kommer til å bruke det i framtiden også. Gidder ikke skråkutte, når det bare er å ta ei saks å kutte.

 

På enkelte kreasjoner der en vil ha; a)maksimal beskyttelse(STORE harde hagl) og/eller b) Tette(re) treffbilder; En kal. 20 wad inni den andre, med kuttene ikke overens. Vil en sikre seg mot det umulige; En mylar wrap i tillegg.

 

Dette med wad kutting er en prøve/feile vitenskap, og en kan tune treffbilder med kutting. En 4 kutt 2/3 av lengden er det normale, mens 2 kutt litt over 1/2 waden lager "laserbilder" Kombinasjonene er uendelige. Såpass er sikkert; Jeg kan skyte spredere og "laserstråler" fra samme choke. Ladingen bestemmer 100 ganger mer enn choke. Bly responderer godt på choke, hevi-shot mindre. (dvs. full boring sprer de)

Link to comment
Share on other sites

Aaahhh.... Takk for svar :D

Det er dette med å skreddersy treffbilder som tiltaler meg med haglelading.

Spesielt om man kan øke rekkevidden noe på f.eks toppjakt på tiur.

 

Noen spesielle wads du anbefaler når det gjelder kutting selv?

De fleste jeg finner, ihvertfall her på berget, er ferdig kuttet.... :?

Link to comment
Share on other sites

TPS 1275 ukuttet fra ball. products, Og BPI Tuff fra samme. Dette er en wad uten gasslomme så du må ha et gass segl eller to. Denne er fin til tette og RASKE patroner med lettere ladning. Rundt 30 gram.

 

hvordan er det med ladedata til dette?

veldig nysgjerrig på dette med å skreddersy ladninger og og skuddbilder,men er rimelig fersk i dette..

noen "oppskrift" på hvordan man går frem og hva man trenger? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke annet enn at et rifleskutt rådyr fikk være prøvekanin 23. des. Det ble gjennomskyting på 55 meter. Fant ikke mange hullene, men det beror nok på at jeg bommet på siktepunktet, da det nesten var mørkt, og bakgrunnen jeg la det på var nesten samme farge som dyret.

 

Og ; En ravn trodde også at han holdt grei avstand...nope :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå har jeg vært ute å prøvd US4 TSS med 50 gram hagl på 50 meter(50-55) og nå var jeg oppi 1350fps, med det resultat at Vest-Agders 610 siders katalog, inklusive pappomslag ble GJENNOMSKUTT Det er 23 hagl i katalogen...eller dvs. 5 for resten pløyde gjennom...

Jeg har tidligere vært fornøyd med 250 sider...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TSS i US4 er felt-testet, og resultatene ble som forventet etter testingen; IMPONERENDE :!:

 

Jeg har skutt 3 rev, og den siste hadde jeg flaks mht. å vise egenskapene til TSS kombinert med hjemmelading på druge haglehold.

Igjen hoppet reven fram fra steinen i ura der jeg hadde bildet av den forholdsvis tette samlingen med str. T hagl for de som husker den tråden/bildet i tråden; "Ammo for druge haglehold" under Hagleskyting.

 

Også denne gangen stod mikkel i sporene sine, men farten gjorde at den "skled" fram akkurat passe til å posere som reklame for TSS :wink:

Holdet var noe kortere, omtrent 80 meter.

Legg merke til dekningen, og revepelsen(nokså gjennomhullet...) Jeg kommer til å kutte wadene enda litt, for jeg vil ha mer spredning. Men akkurat på denne plassen blir det aldri korte hold, så de passer her. Ingen rev som er kommet ut av ura her har kommer fra det med livet i behold.

11022009417.jpg

For de som vil kopiere denne ladningen så består den av trykktestete patroner.

Hylse; Winchester 3 1/2" magnum kuttet til 74mm.(for rullekrymp)

Hette; Federal 209M

Wad; TPS 1275(de nye heter noe annet, men der dønn like) kuttet 2 kutt 2/3 av wadlengden

I wad; 2 stk kal.20 1/4" tykke kork

Buffer; Mix 47 i passe mengde(ca 1/2 teskje)

Hagl; 50 gram TSS i us4

Overshot card, og rullekrymp til slutt

Åja...34 grains Alliant Steel krutt

Utganshastighet; Ca 1250 fps.

Trykk; 12000 psi

LADES PÅ EGET ANSVAR. Alle ladekomponenter utenom TSS, krutt og hetter får på www.ballisticproducts.com

 

Edit; Forøvrig en meget spesiell og pen revetsipe(den fineste jeg har sett). Svart der rever pleier å være hvite, og nesten blå dekkhår. Hvis noen vil ha den til utstopping kan den ennå reddes fra mildværet

Link to comment
Share on other sites

Leser "rapportene" dine med meget stor interesse, HS.

Dine praktiske erfaringer viser mye av det samme som jeg tidligere har tenkt må la seg gjøre med disse nye hagltypene.

 

Blir vel nødt å dra på med ei ladepresse for haglammo snart selv også. Og strekklapper. Og testhagle. Og........ *sukk* :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...