Jump to content

Problemer med vakumpakker


mig16

Recommended Posts

Jeg sliter med å få posene tett i vakumpakker. Det fungerer bra når det er helt tørt, men med en gang det er fuktighet (vann/blod) i sømmen så tetter den ikke, selv etter flere forsøk. Har prøvd to vakumpakkere nå, Brecom VR-100 og Tre Spade Takaje. Den siste koster 2500 spenn så den burde jo være bra. Kjenner jeg er litt irritert nå, er dette et vanlig problem? Trodde disse maskinene skulle takle fuktighet, de har jo vannoppsamlere. Alternativt, kan noen foreslå en vakumpakker som takler fuktighet? 

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

Gjelder å ha lange nok poser egentlig. Når jeg vakuumpakker vått bruker jeg ekstra lang/stor pose og henger den fra benkekanten. Med en gang væsken begynner å løfte seg, trykker man på knappen for å forsegle.

 

Eneste måten å få det til på, ingen vakuumpakkere jeg vet om som kan sveise helt våt plast. De beste er de som kan tilpasse pumpen til væske, men ofte dyrere, og kan fortsatt ikke sveise vått.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pakker både elg og rådyrkjøtt uten problem. Må passe på at sveiseområdet ikke blir forurenset. Vreng enten posen eller lag et brett for å legge inn kjøttet med. Pakker også om endel fersk kyllingfilet som er kjøpt i bulk. Denne må tørkes av noe for å unngå at kjøttsafta trekker opp til sveisen. Begge maskinene jeg bruker, kjører vacuumering og sveising automatisk. Om denne prosessen går for sent, dvs vacuumperioden blir for lang, vil det omsider komme kjøttsaft opp i sveiseområdet. Se om denne tiden lar seg justere, evt avbryt manuelt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Tre Spader Takaje hvor jeg opplever samme problemet. Etter at jeg begynte å tre posene inn på et rør for deretter å slippe kjøttet igjennom røret ble det bedre men til tross for at jeg har helt tørre sveiseflater og at jeg dobbeltsveiser er jeg ikke helt fornøyd. Syntes at jeg får lekasjer litt for ofte og at maskinen er for treg. Har nå kjøpt en Lava V350. Har ikke fått testet den ennå men regner med at problemet er løst.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...