Jump to content

Valg av kikkert til sako 222?


DonMartin

Recommended Posts

Er pÄ utkikk etter en kikkert til min sako 222. Er relativt fersk i gamet, Ä har sett meg ut 2 kikkerter. En Zeiss Conquest MC 3-9x50, og en Meopta 4-16x44. Begge til 4000kr. Hvem anbefaler dere, da jeg fremdeles er ganske ny i detta? Kommer til Ä bli mest brukt til rÄdyrjakt, men muligens fugl og bever i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Legger du pÄ en lapp eller to kan du fÄ en strÞken zeiss diavari-v i 1,5-6x42. Den er mitt valg til en vixen i 222. til rÄdyr. Jeg har ogsÄ prÞvd duralyt 2-8x42 og VX-1 3-9x42. NÄ ser jeg ingen grunn til Ä lete mere. Har ogsÄ en Leupold iii-c 6-20x40 til toppjakt. Her kommer jeg nok til Ä lete mer. 

 

Grunnen til at jeg valgte 1,5-6 er at jeg synes 6x er nok pÄ opp til 150 meter, og at pÄ korte hold er 3x for mye pÄ korte hold. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Sitter en gammel dÄrlig kikkert av ukjent merke pÄ den, med mÄlene 1,7-7, der jeg syns hÞyeste zoom blir for lite, men vet ikke om det da bare handler om at kikkerten er elendig..bare komme med flere forslag pÄ kikkerter pÄ opp mot 6000kr (helst ikke no sÊrlig over det)

Link to comment
Share on other sites

Meoptan du har sett pÄ er skikkelig god optisk, men ville aldri hatt den pÄ en liten Sako (er det en Vixen?) pga at den er lang, tung og har den stygge parallakejusteringa pÄ objektivet.

Bever og rÄdyr jaktes ofte i dÄrlig lys for min del, men vet ikke med deg?

Jeg er enig i at x50 er noe stort hvis det er en Vixen selv om jeg hadde en 2,5-10x50 victory pÄ min.

Jeg brukte den i skumringa sÄ derav valget.

 

Hvis du skal jakte i dÄrlig lys sÄ gÄ for en brukt europeisk med minimum 42mm objektiv, da ender du ofte opp med en 1,5-6, 2,5-10 eller 3-10.

Hvis du jakter kun pÄ dagtid sÄ hadde jeg vurdert en Leupold. Den har behagelig okulardiameter som gjÞr at du kan montere kikkerten lavere uten Ä komme i konflikt med hevarma. Dette kan vÊre en utfordring pÄ Vixen, men vet ikke hvordan det er med A2.

 

Link to comment
Share on other sites

Alle de du lister opp er forsÄvidt gode kikkerter, kanskje med unntak av en Leupold, avhengig av hvilken modell du mener. Men hva slags kikkert du skal velge avhenger mest av hvordan du jakter.

 

Er hovedbruken rÄdyrjakt med hund pÄ dagtid ville jeg valgt en 1,5-6x42. Det er en utrolig allsidig kikkert som ogsÄ takler endel mÞrke/skumring. 6x forstÞrrelse holder til veldig mye, skal en vÊre Êrlig.

 

Er det mest snik og postering du driver med sÄ ville jeg kanskje valgt Meoptaen som har noe mer forstÞrrelse og fortsatt takler dÄrlige lysforhold.

 

En av Leupoldene ville kanskje kledd bĂžrsa best, mtp lav vekt.

Link to comment
Share on other sites

Styr unna modellene fra Zeiss med betegnelsen mc som betyr multicoating  . Den er tenkt for det amerikanske marked med der tilhÞrende "kvalitet" . 

Meopta hadde i en lang periode problemer med mekanikk . 

Hvis du jakter bare pÄ dagstid er opptil 42mm tingen , skumring krever litt mer dvs. 50eller56mm . Det er ogsÄ litt avhengig hvor bra dine Þyene er  . 

Ta en titt til Docter som selge bra kikkert billig i Þyeblikket pga. av navnskifte . Delvis under halv pris for nye .  Hvis du er ikke redd Ä handle utenlandsk ta en titt pÄ e-gun,de . Det er en tysk auksjonsplatform . 

 

 http://www.egun.de/market/list_items.php?mode=qry&plusdescr=off&wheremode=and&query=docter&quick=1

Link to comment
Share on other sites

Saken er egentlig ganske enkelt Docter Optics skifter navn til Noblex . Ikke mer . 

Derfor er det nÄ billigsalg for Ä fÄ ut alle varene med "feil" logo pÄ  for Ä kunne markedsfÞre logo Noblex .

Hovedforhandler for Docter er Jaktdepotet . Det  kan vÊre lurt Ä snakke ogsÄ med dem , hvis man ikke tÞrr Ä kjÞpe utenlandsk . 

For jurister er det helt klart at alle rettigheter fra Docter ble overfÞrt til Noblex . 

SÄ hvis du kjÞpe i Tyskland fÄ du 30 Ärs garanti men  bare 10 i Norge . 

Link to comment
Share on other sites

SkjĂžnner at folket her er gla i Ă„ prate kikkert, sĂ„ peiser pĂ„ med ny liste og nye spĂžrsmĂ„l👍 Kikkert til bruk pĂ„ en sako 222 av ukjent modell. Tror det er en jubileumsmodell med utskĂ„rne lĂžnneblader(?) i stokken. men om det er vixen eller ikke har ikke jeg peil pĂ„. Har den ikke her nĂ„. Jaktform blir RĂ„dyr,rev og fugl, der avstander kan bli opp mot 100-150 m. PrĂžver meg pĂ„ ny liste. Vet jeg fĂ„r like mye nye spĂžrsmĂ„l, som svar😜

 

Zeiss classic 1,5-6*42

Schmidt bender 1,5-6*42
Leupold var-x 3-9*42
Leupold VX-R 3-9*40
Meopta meopro 3-9*42
Swarovski habitch 3-9*36
Leupold VX-2 rimfire 3-9*33

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Synes selv Leupold VXR 2-7x33 er en veldig passende kikkert til en vandrebÞrse, ikke der oppe med de europeiske optisk kanskje, men en genial strÞmstyring, prikk du ser i dagslys og skal vÊre ganske bombesikre. Sto lenge pÄ listen som fÞrstevalget til en ren reinsdyrrifle for min del.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes du lysprikk er praktisk til dagjakt som ikke krever hurtige skudd?

Jeg spĂžr fordi jeg lurer.

Har egentlig aldri tenkt over det noe spesielt, men har stusset litt pÄ hensikten med Ä ha lysprikk i et kikkertsikte med 2x minste forstÞrrelse og objektivdiameter pÄ 33mm.

Ville det ikke vÊrt like kurant med f.eks. en VX3 2,5-8x36 uten lys? Der fÄr man slankere mellomrÞr med pÄ kjÞpet.

Vx2 2-7x33 er ogsÄ et alternativ som er noe rimeligere.

I dagslys sÄ mener jeg Ä huske at VX3 ikke sto noe tilbake for Zeiss Classic, men det er sikkert 5 Är siden jeg gjorde den sammenligningen sÄ ta det med en klype JoZo.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DonMartin skrev:

SkjĂžnner at folket her er gla i Ă„ prate kikkert, sĂ„ peiser pĂ„ med ny liste og nye spĂžrsmĂ„l👍 Kikkert til bruk pĂ„ en sako 222 av ukjent modell. Tror det er en jubileumsmodell med utskĂ„rne lĂžnneblader(?) i stokken. men om det er vixen eller ikke har ikke jeg peil pĂ„. Har den ikke her nĂ„. Jaktform blir RĂ„dyr,rev og fugl, der avstander kan bli opp mot 100-150 m. PrĂžver meg pĂ„ ny liste. Vet jeg fĂ„r like mye nye spĂžrsmĂ„l, som svar😜

 

Zeiss classic 1,5-6*42

Schmidt bender 1,5-6*42
Leupold var-x 3-9*42
Leupold VX-R 3-9*40
Meopta meopro 3-9*42
Swarovski habitch 3-9*36
Leupold VX-2 rimfire 3-9*33

 

 

 

 

Du mÄ huske Ä ta med den viktigste:

Kahles Helia C 1,5-6×42

Link to comment
Share on other sites

Til en smĂ„viltrifle ville jeg aldri ha valgt noe som har seks ganger som hĂžyeste forstĂžrrelse. Har jakta smĂ„vilt med rifle i over tretti Ă„r, jakter nĂ„ med en Zeiss Conquest 4,5-14x44. Det optimale hadde vĂŠrt en Swarovski Z5 3,5-18X44. ForstĂ„r ikke folk som snakker skit om Conquest og foreslĂ„r Leupold 😝

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, msteiro skrev:

Synes selv Leupold VXR 2-7x33 er en veldig passende kikkert til en vandrebÞrse, ikke der oppe med de europeiske optisk kanskje, men en genial strÞmstyring, prikk du ser i dagslys og skal vÊre ganske bombesikre. Sto lenge pÄ listen som fÞrstevalget til en ren reinsdyrrifle for min del.

Jeg har et slikt sikte  pÄ min "ruslebÞrse" , en lett og kort M77 International i 30-06, og er svÊrt godt fornÞyd med det.
Lett og smekkert sikte i god kvalitet til dagjakt og litt skumring, og med Leupold sin knallsterke mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Vapenskjold skrev:

Du mÄ huske Ä ta med den viktigste:

Kahles Helia C 1,5-6×42

Lista var basert pĂ„ kikkerter jeg fant pĂ„ Finn, Ă„ ikke generelt hvilke kikkerter som passer😊 Men takk for tips. Har en absolutt maksgrense pĂ„ 6 lapper. Det smerter bare det, da jeg mĂ„ selge bĂ„de bĂžrser og gitarer for Ă„ finansiere "nyfunnet" interesse😅

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Polardego skrev:

Til en smÄviltrifle ville jeg aldri ha valgt noe som har seks ganger som hÞyeste forstÞrrelse. Har jakta smÄvilt med rifle i over tretti Är, jakter nÄ med en Zeiss Conquest 4,5-14x44. 

Enig. PĂ„ smĂ„vilt Ăžnsker jeg sĂ„ hĂžy forstĂžrrelse som mulig. Til en viss grad en smaksak, men det er triveligere Ă„ skyte for eksempel ryper/krĂ„ker med 15x enn 6x nĂ„r avstanden er fra 100m og utover. Ser lys vs ikke lys under "rolig" jakt er nevnt lenger oppe. Jeg synes det Ă„ sikte med en lysprikk er bedre til alt, enten man har god tid eller ikke. Å plassere en rĂžd prikk pĂ„ en mĂžrk krĂ„ke er enklere enn Ă„ plassere et vanlig trĂ„kors.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Polardego skrev:

Jo, hvis man vil betale :)

Selv ikke de dyre siktene med stort zoomomrÄde gir i pose og sekk. Ofte er stÞrrelsen og vekten noe man mÄ ofre. Ikke er de best i dÄrlig lys heller.

 

Den eneste mÄten er Ä kjÞpe bÄde pose og sekk, dvs to sikter i hurtigmontasje. SÄ ja, om man vil betale, sÄ kommer man langt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, amatĂžr skrev:

Nei, det bidraget man fÄr fra feil plassering av siktepunkt med 10x er langt fra det stÞrste feilbidraget.

Her er det vel noen variabler som spiller inn. Kvalitet pÄ optikken (opplÞsning) og retikkel (tykkelse) har en god del Ä si ogsÄ. 

 

Jeg er 100% sikker pÄ at det er lettere for meg Ä skyte ei rype pÄ 200m med min Zeiss V6 3-18x50 enn min gamle Nikon Monarch 2,5-10x50. Og det er grunnet 3 ting. Zeissen har mer forstÞrrelse, bedre opplÞsning og tynnere retikkel. 

Link to comment
Share on other sites

PĂ„ ‎12‎.‎09‎.‎2018 den 11.33, Super XX skrev:

Enig. PĂ„ smĂ„vilt Ăžnsker jeg sĂ„ hĂžy forstĂžrrelse som mulig. Til en viss grad en smaksak, men det er triveligere Ă„ skyte for eksempel ryper/krĂ„ker med 15x enn 6x nĂ„r avstanden er fra 100m og utover. Ser lys vs ikke lys under "rolig" jakt er nevnt lenger oppe. Jeg synes det Ă„ sikte med en lysprikk er bedre til alt, enten man har god tid eller ikke. Å plassere en rĂžd prikk pĂ„ en mĂžrk krĂ„ke er enklere enn Ă„ plassere et vanlig trĂ„kors.

Helt enig med de 2 over. Har selv en BRNO Fox 222., kjÞpt ny for 25 Är siden m/Tasco 3-9x42. Kikkerten ble byttet ut for  3-4 Är siden til en Zeiss Conquest HD5 3-15x50 m/justerbare tÄrn og prallaksejustering (tilbud XXL kr. 4.990).

Jakter mest rÄdyr, hold 10 - 200m. Bor pÄ et smÄbruk sÄ noen av rÄdyrene blir skutt langs jordekantene. Har skutt flere rÄdyr pÄ 200m+, ikke noe problem med skikkelig anlegg og riktig klikkjustering pÄ tÄrnet, zeiss har egen app for klikkjustering som fungerer ypperlig.

GÄr aldri tilbake til mindre forstÞrrelse pÄ max.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...