Jump to content

Valg av kikkert til sako 222?


DonMartin

Recommended Posts

Er på utkikk etter en kikkert til min sako 222. Er relativt fersk i gamet, å har sett meg ut 2 kikkerter. En Zeiss Conquest MC 3-9x50, og en Meopta 4-16x44. Begge til 4000kr. Hvem anbefaler dere, da jeg fremdeles er ganske ny i detta? Kommer til å bli mest brukt til rådyrjakt, men muligens fugl og bever i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Legger du på en lapp eller to kan du få en strøken zeiss diavari-v i 1,5-6x42. Den er mitt valg til en vixen i 222. til rådyr. Jeg har også prøvd duralyt 2-8x42 og VX-1 3-9x42. Nå ser jeg ingen grunn til å lete mere. Har også en Leupold iii-c 6-20x40 til toppjakt. Her kommer jeg nok til å lete mer. 

 

Grunnen til at jeg valgte 1,5-6 er at jeg synes 6x er nok på opp til 150 meter, og at på korte hold er 3x for mye på korte hold. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Sitter en gammel dårlig kikkert av ukjent merke på den, med målene 1,7-7, der jeg syns høyeste zoom blir for lite, men vet ikke om det da bare handler om at kikkerten er elendig..bare komme med flere forslag på kikkerter på opp mot 6000kr (helst ikke no særlig over det)

Link to comment
Share on other sites

Meoptan du har sett på er skikkelig god optisk, men ville aldri hatt den på en liten Sako (er det en Vixen?) pga at den er lang, tung og har den stygge parallakejusteringa på objektivet.

Bever og rådyr jaktes ofte i dårlig lys for min del, men vet ikke med deg?

Jeg er enig i at x50 er noe stort hvis det er en Vixen selv om jeg hadde en 2,5-10x50 victory på min.

Jeg brukte den i skumringa så derav valget.

 

Hvis du skal jakte i dårlig lys så gå for en brukt europeisk med minimum 42mm objektiv, da ender du ofte opp med en 1,5-6, 2,5-10 eller 3-10.

Hvis du jakter kun på dagtid så hadde jeg vurdert en Leupold. Den har behagelig okulardiameter som gjør at du kan montere kikkerten lavere uten å komme i konflikt med hevarma. Dette kan være en utfordring på Vixen, men vet ikke hvordan det er med A2.

 

Link to comment
Share on other sites

Alle de du lister opp er forsåvidt gode kikkerter, kanskje med unntak av en Leupold, avhengig av hvilken modell du mener. Men hva slags kikkert du skal velge avhenger mest av hvordan du jakter.

 

Er hovedbruken rådyrjakt med hund på dagtid ville jeg valgt en 1,5-6x42. Det er en utrolig allsidig kikkert som også takler endel mørke/skumring. 6x forstørrelse holder til veldig mye, skal en være ærlig.

 

Er det mest snik og postering du driver med så ville jeg kanskje valgt Meoptaen som har noe mer forstørrelse og fortsatt takler dårlige lysforhold.

 

En av Leupoldene ville kanskje kledd børsa best, mtp lav vekt.

Link to comment
Share on other sites

Styr unna modellene fra Zeiss med betegnelsen mc som betyr multicoating  . Den er tenkt for det amerikanske marked med der tilhørende "kvalitet" . 

Meopta hadde i en lang periode problemer med mekanikk . 

Hvis du jakter bare på dagstid er opptil 42mm tingen , skumring krever litt mer dvs. 50eller56mm . Det er også litt avhengig hvor bra dine øyene er  . 

Ta en titt til Docter som selge bra kikkert billig i øyeblikket pga. av navnskifte . Delvis under halv pris for nye .  Hvis du er ikke redd å handle utenlandsk ta en titt på e-gun,de . Det er en tysk auksjonsplatform . 

 

 http://www.egun.de/market/list_items.php?mode=qry&plusdescr=off&wheremode=and&query=docter&quick=1

Link to comment
Share on other sites

Saken er egentlig ganske enkelt Docter Optics skifter navn til Noblex . Ikke mer . 

Derfor er det nå billigsalg for å få ut alle varene med "feil" logo på  for å kunne markedsføre logo Noblex .

Hovedforhandler for Docter er Jaktdepotet . Det  kan være lurt å snakke også med dem , hvis man ikke tørr å kjøpe utenlandsk . 

For jurister er det helt klart at alle rettigheter fra Docter ble overført til Noblex . 

Så hvis du kjøpe i Tyskland få du 30 års garanti men  bare 10 i Norge . 

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at folket her er gla i å prate kikkert, så peiser på med ny liste og nye spørsmål👍 Kikkert til bruk på en sako 222 av ukjent modell. Tror det er en jubileumsmodell med utskårne lønneblader(?) i stokken. men om det er vixen eller ikke har ikke jeg peil på. Har den ikke her nå. Jaktform blir Rådyr,rev og fugl, der avstander kan bli opp mot 100-150 m. Prøver meg på ny liste. Vet jeg får like mye nye spørsmål, som svar😜

 

Zeiss classic 1,5-6*42

Schmidt bender 1,5-6*42
Leupold var-x 3-9*42
Leupold VX-R 3-9*40
Meopta meopro 3-9*42
Swarovski habitch 3-9*36
Leupold VX-2 rimfire 3-9*33

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Synes selv Leupold VXR 2-7x33 er en veldig passende kikkert til en vandrebørse, ikke der oppe med de europeiske optisk kanskje, men en genial strømstyring, prikk du ser i dagslys og skal være ganske bombesikre. Sto lenge på listen som førstevalget til en ren reinsdyrrifle for min del.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes du lysprikk er praktisk til dagjakt som ikke krever hurtige skudd?

Jeg spør fordi jeg lurer.

Har egentlig aldri tenkt over det noe spesielt, men har stusset litt på hensikten med å ha lysprikk i et kikkertsikte med 2x minste forstørrelse og objektivdiameter på 33mm.

Ville det ikke vært like kurant med f.eks. en VX3 2,5-8x36 uten lys? Der får man slankere mellomrør med på kjøpet.

Vx2 2-7x33 er også et alternativ som er noe rimeligere.

I dagslys så mener jeg å huske at VX3 ikke sto noe tilbake for Zeiss Classic, men det er sikkert 5 år siden jeg gjorde den sammenligningen så ta det med en klype JoZo.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DonMartin skrev:

Skjønner at folket her er gla i å prate kikkert, så peiser på med ny liste og nye spørsmål👍 Kikkert til bruk på en sako 222 av ukjent modell. Tror det er en jubileumsmodell med utskårne lønneblader(?) i stokken. men om det er vixen eller ikke har ikke jeg peil på. Har den ikke her nå. Jaktform blir Rådyr,rev og fugl, der avstander kan bli opp mot 100-150 m. Prøver meg på ny liste. Vet jeg får like mye nye spørsmål, som svar😜

 

Zeiss classic 1,5-6*42

Schmidt bender 1,5-6*42
Leupold var-x 3-9*42
Leupold VX-R 3-9*40
Meopta meopro 3-9*42
Swarovski habitch 3-9*36
Leupold VX-2 rimfire 3-9*33

 

 

 

 

Du må huske å ta med den viktigste:

Kahles Helia C 1,5-6×42

Link to comment
Share on other sites

Til en småviltrifle ville jeg aldri ha valgt noe som har seks ganger som høyeste forstørrelse. Har jakta småvilt med rifle i over tretti år, jakter nå med en Zeiss Conquest 4,5-14x44. Det optimale hadde vært en Swarovski Z5 3,5-18X44. Forstår ikke folk som snakker skit om Conquest og foreslår Leupold 😝

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, msteiro skrev:

Synes selv Leupold VXR 2-7x33 er en veldig passende kikkert til en vandrebørse, ikke der oppe med de europeiske optisk kanskje, men en genial strømstyring, prikk du ser i dagslys og skal være ganske bombesikre. Sto lenge på listen som førstevalget til en ren reinsdyrrifle for min del.

Jeg har et slikt sikte  på min "ruslebørse" , en lett og kort M77 International i 30-06, og er svært godt fornøyd med det.
Lett og smekkert sikte i god kvalitet til dagjakt og litt skumring, og med Leupold sin knallsterke mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Vapenskjold skrev:

Du må huske å ta med den viktigste:

Kahles Helia C 1,5-6×42

Lista var basert på kikkerter jeg fant på Finn, å ikke generelt hvilke kikkerter som passer😊 Men takk for tips. Har en absolutt maksgrense på 6 lapper. Det smerter bare det, da jeg må selge både børser og gitarer for å finansiere "nyfunnet" interesse😅

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Polardego skrev:

Til en småviltrifle ville jeg aldri ha valgt noe som har seks ganger som høyeste forstørrelse. Har jakta småvilt med rifle i over tretti år, jakter nå med en Zeiss Conquest 4,5-14x44. 

Enig. På småvilt ønsker jeg så høy forstørrelse som mulig. Til en viss grad en smaksak, men det er triveligere å skyte for eksempel ryper/kråker med 15x enn 6x når avstanden er fra 100m og utover. Ser lys vs ikke lys under "rolig" jakt er nevnt lenger oppe. Jeg synes det å sikte med en lysprikk er bedre til alt, enten man har god tid eller ikke. Å plassere en rød prikk på en mørk kråke er enklere enn å plassere et vanlig tråkors.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Polardego skrev:

Jo, hvis man vil betale :)

Selv ikke de dyre siktene med stort zoomområde gir i pose og sekk. Ofte er størrelsen og vekten noe man må ofre. Ikke er de best i dårlig lys heller.

 

Den eneste måten er å kjøpe både pose og sekk, dvs to sikter i hurtigmontasje. Så ja, om man vil betale, så kommer man langt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, amatør skrev:

Nei, det bidraget man får fra feil plassering av siktepunkt med 10x er langt fra det største feilbidraget.

Her er det vel noen variabler som spiller inn. Kvalitet på optikken (oppløsning) og retikkel (tykkelse) har en god del å si også. 

 

Jeg er 100% sikker på at det er lettere for meg å skyte ei rype på 200m med min Zeiss V6 3-18x50 enn min gamle Nikon Monarch 2,5-10x50. Og det er grunnet 3 ting. Zeissen har mer forstørrelse, bedre oppløsning og tynnere retikkel. 

Link to comment
Share on other sites

På ‎12‎.‎09‎.‎2018 den 11.33, Super XX skrev:

Enig. På småvilt ønsker jeg så høy forstørrelse som mulig. Til en viss grad en smaksak, men det er triveligere å skyte for eksempel ryper/kråker med 15x enn 6x når avstanden er fra 100m og utover. Ser lys vs ikke lys under "rolig" jakt er nevnt lenger oppe. Jeg synes det å sikte med en lysprikk er bedre til alt, enten man har god tid eller ikke. Å plassere en rød prikk på en mørk kråke er enklere enn å plassere et vanlig tråkors.

Helt enig med de 2 over. Har selv en BRNO Fox 222., kjøpt ny for 25 år siden m/Tasco 3-9x42. Kikkerten ble byttet ut for  3-4 år siden til en Zeiss Conquest HD5 3-15x50 m/justerbare tårn og prallaksejustering (tilbud XXL kr. 4.990).

Jakter mest rådyr, hold 10 - 200m. Bor på et småbruk så noen av rådyrene blir skutt langs jordekantene. Har skutt flere rådyr på 200m+, ikke noe problem med skikkelig anlegg og riktig klikkjustering på tårnet, zeiss har egen app for klikkjustering som fungerer ypperlig.

Går aldri tilbake til mindre forstørrelse på max.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...