Jump to content

Ed’s red


Mausertrynet

Recommended Posts

Oppskrift

 

25% aceton

25% white spirit

25% lampeparafin

25% ATF olje

 

Trenger man egentlig aceton om bare bruk til puss av rifle? Er ikke dette for fjern av plast for i f.eks hagleløp? Har hørt mye positivt om oljen, mener det var noen her som brukte den et par år tilbake, funker den like bra som andre oljer? Kan den gjøre skade på rifla? For eksempel syntetisk stokk?

Link to comment
Share on other sites

Noen tilsetter også en liten dært lanolin. Skal gi litt ekstra rustbeskyttelse. Men det tuller til de runde, fine prosenttallene. 

Jeg har brukt like deler aceton, white spirit og automatgirolje- +litt lanolin. Fungerer riktig bra. Acetonkomponenten er nyttig for meg, siden jeg skyter mye blykuler- aceton hjelper til å fjerne rester av kulefett som kan komme i kammeret av og til.

Link to comment
Share on other sites

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/servoolje/transmisjonsolje-dx-iii-1-l-2000036324

 

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/servoolje/transmisjonsolje-atf-u-1l-2000036318

 

https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/motorolje/gir-servoolje-2000038244

 

Hvilken olje egner seg best av disse 3 typene, eller har det nesten ingen ting å si?

 

rekner også med at Forsvarets AG3 pussesett med plastrør og pussealappøye som også er i plast ikke er det beste å pusse riflen med om man bruker ed’s red? (Tenkte på innholdet av aceton)

 

hadde det forresten gjort noe å blandet in en dæsh linolja rustbeskyttelse? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 8.9.2018 den 12.05, Mausertrynet skrev:

rekner også med at Forsvarets AG3 pussesett med plastrør og pussealappøye som også er i plast ikke er det beste å pusse riflen med om man bruker ed’s red? (Tenkte på innholdet av aceton)

 

Jeg hadde ikke gidda å styrt med Forsvarets pussesett til seriøs pussing, det er greit å ha med i felt, men jeg ville ikke brukt det til vanlig puss i et våpen jeg er glad i.. da kjøper du heller en god pussestav (i ett stykke), Tipton e.l. Jeg bruker Tipton Carbon, 120 cm svjv (siden jeg pusser en Krag med pipe på 763 mm og ikke gidder ta den ut av kolben hver gang) og er storfornøyd med den.

 

Husk at det meste Forsvarer bruker er lagd av den som kom med billigst anbud ;) Jeg har ødelagt et par slike plastslanger uten å prøve noe særlig hardt. Det er jo ikke akkurat fersk plast heller.

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg tetragun pussestav delt inn i fem deler, men føler ikke at den holder seg strak ettersom den kan ha en tendens til å få en liten (knekk) der hver del er skrudd sammen. Tror disse kan treffe rillene inni løpet når jeg pusser ettersom den har blitt skrapet av fargen på etter bruk (pussestaven altså) Vet ikke om dette er noe å bry seg om men tenker å få en som er (1 del) å ha hjemme. Uansett mye mer lettvint enn å skru sammen stokken hver gang man skal pusse.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, seawolf skrev:

Hiv skiten!

 

Sammenleggbare pussestokker er bare til bruk i felt. Jeg har ofte med en slik, når jeg jakter sammen med folk som kanskje ikke har så stor interesse for våpen og ammo som jeg. Ikke for å pusse, men for å støte ut eventuelt fastsittende patroner/hylser/kuler. Hvorvidt denne leamikk-stokken virkelig klarer den oppgaven, er jeg derimot langt fra sikker på.

 

Tipton carbon-stokk er en fryd å pusse våpen med! Noen av de minst bortkastede kronasjer jeg har lagt i våpenrelatert mikk-makk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 6 months later...

Jeg har kjøpt lanolin på ebay, og på apoteket. Smøremiddelet du linker til, inneholder hovedsaklig petroleumsprodukter, og bare litt lanolin. 

 

Du kan strengt tatt droppe lanolin. Det gir dog litt ekstra rustbeskyttelse.

 

Jeg har forøvrig en liten fille mettet med lanolin i en zip-loc pose i jaktsekken. På kvelden gnikker jeg over utvendige overflater med den. Har aldri sett en rustflekk på våpenet etter jeg begynte med det.

 

Ed’s red fungerer fint for meg, veldig fornøyd. Pass på å lagre på en beholder som egner seg for aceton. Jeg bruker syltetøyglass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...