Jump to content

ulovlig kniv?


simor73

Recommended Posts

Hei. utrolig fint forum dette. Har bygget meg en cnc fres i vinter til diverse hobbyformål og andre matnyttige ting som knivlaging og diverse. har nå frest et par knivskaft jeg selv har tegnet med fri tenking. En bekjent av meg som driver jakt kunne fortelle meg at den siste kniven jeg holder på med mest sansynlig vil vere ulovlig å både eie å bruke pga form og riping på sidene (ref. våpenstokk). tenkte egentlig bare å lage en kniv jeg selv syntes var estetisk fin uten egentlig å tenke på verken om kniven er god til jakt å fiske eller kvalitet for den del.  Bladet jeg har tenkt å bruke er det største bladet til Helle 135mm. kan det vere slik at denne kniven er å regne som en "kamp kniv". trodde vel egentlig at alle kniver er å regne for våpen på en måte. Litt info om kniven. skaftet er laget av eik og behandlet med wocca vedlikeholdsolje olje. ca 20strøk. legger ved en tegingen av kniven slik det er ment at den skal se ut. takker for alle råd jeg kan få om dette. virkelig en artig hobby dette selv om jeg fusker litt med bruk av cnc da. Blir mektig imponert av ting jeg ser folk greier å lage med manuelle verktøy av alle slag her inne på forumet. virkelige kunstverk!!

mvh

sigbjørn

 

 

kniv 2 ver5.jpg

kniv 2 ver5 2.jpg

kniv 2 v5 3.jpg

Edited by simor73
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når noen antyder at du bryter loven bør standard tilsvar være å spørre om hvilken lovparagraf eller forskrift du er i konflikt med og hvordan den lyder. Jeg tviler på at noen kan produsere noe vettugt til å backe opp det utsagnet i dette tilfellet,

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, simor73 skrev:

En bekjent av meg som driver jakt kunne fortelle meg at den siste kniven jeg holder på med mest sansynlig vil vere ulovlig å både eie å bruke pga form og riping på sidene (ref. våpenstokk).

Er det her det passer med det skjeldene uttrykket: «En bekjent jeg helst ikke vil være bekjent av»?.......😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hei igjen. Vedkommende mente nok kombinasjonen av form og nettskjering kan minne om en slik kniv lugubre folk kan bruke. kniven blir ganske stor så den kan minne veldig om en bowiekniv. han har firet på dette nå :) legger ved et par bilder av fresen jeg har bygget. ganske arbeidskrevende greier ble dette etter hvert men freser utrolig fint! ellers takk for kommentar på kniven. tror det kan bli en fin kniv til altmuligbruk.

20180519_093827.jpg

20180519_093845.jpg

20180727_123732.jpg

20180727_170403.jpg

Edited by simor73
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra opplegg, og veldig pen kniv!

 

Jeg vet at blant annet karambit-kniver blir stoppet i tollen og mottaker anmeldt, selv om det ikke er noe spesifikt forbud mot slike kniver. Dette grunngis med at det framstår som et voldsprodukt uten aktverdig formål etter våpenforskriftens § 9. Når en 16-åring i Oslo bestiller en slik kniv er jeg enig i at han sannsynligvis vil slite litt med å forklare hva det praktiske bruksområdet for kniven er, og at han således ikke har noe aktverdig formål med å ha den. Men jeg vil anta at du ikke har noen problemer med å forklare hva din kniv skal brukes til, og at dette da helt klart faller innenfor det aktverdige. :)

 

Det har vært diskutert tidligere at lovverket rundt kniver er litt ullent, og at for mye er overlatt til skjønnsmessige vurderinger. I praksis er det sjelden noe problem, ettersom skjønnet som utøves stort sett er fornuftig, men av og til kan man begynne å lure litt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er deg på bildet, så forstår jeg at den bekjente reagerer, da det vanligvis praktiseres attenårsgrense ved salg av kniver med bladlengde over... øh... et visst antall centimeter, samt toeggede kniver.

 

 

Men om du har laget din egen CNC maskin allerede i tidlig barneskolealder, må jeg si at jeg er såpass imponert at jeg tror du vil få innvilget unntak fra reglene uansett.

 

Knivtyper som er ulovlige:

Springkniver

Batanga/balison/butterfly-kniver

Stilettkniver

 

...også kommer det selvsagt det lodne konseptet om kniver som fremstår som "rene voldsprodukter." I tilfellet med karambit-knivene som blir stoppa i tollen, er dette selvsagt bare tøys, da dette er dekorasjonskniver som ikke er egnet for bruk til noe som helst.

 

For din del kan du se på det på denne måten: Kniven din blir ikke et rent voldsprodukt bare fordi den har et grep som sitter godt i hånda.

Det er ingenting galt med kniven du lager.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. takker så mye for synspunkt om dette. Det er nok min unge sønn som er avbildet sammen med fresen :) Er nok ikke så bekymret lovligheten med denne kniven lenger heller. den blir nok brukt som fiskekniv eller lignende. kanskje jeg lager et par slike til som gave til slekt og venner. Det er uansett en artig og holde på med slikt. Ang riflestokk så har jeg etterhvert tenkt å prøve meg på dette. har laget noen riflestokker før når jeg jobbet som programmerer i treindustrien. maskinen min greier fint store stokker (1600 x 900mm bord) men mangler et par akser til for å gjøre dette enkelt. driver å tegner på en stokk nå til gammel mauser m98 som er i familiens eie som blir manndomsprøven for maskinen.

 

Denne tegninen er langt fra ferdig. ganske krevende greier å sydd sammen. denne blir ca 360mm avtrekkermål

mauser sammenstilling v4.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.8.2018 den 22.10, simor73 skrev:

legger ved et par bilder av fresen jeg har bygget

 

Eg er seriøst imponert :) Flott fres, ikkje vanskeleg å sjå at det har gått med nokre timar her. Har du noko blogg/webside der du har beskrive konstruksjonen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, AndersR skrev:

...også kommer det selvsagt det lodne konseptet om kniver som fremstår som "rene voldsprodukter." I tilfellet med karambit-knivene som blir stoppa i tollen, er dette selvsagt bare tøys, da dette er dekorasjonskniver som ikke er egnet for bruk til noe som helst.

 

Det er kanskje tøysete av tollvesenet å drive med, men det er slett ikke tøys for de som blir bøtelagt for dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, fleskebacon skrev:

Men jeg vil anta at du ikke har noen problemer med å forklare hva din kniv skal brukes til, og at dette da helt klart faller innenfor det aktverdige. :)

 

Fleskis, nå må du ikke gjøre dette unødvendig vanskelig for TS da.

Eierskap og bruk er to helt forskjellige ting. En kniv er enten lovlig eller ulovlig, og denne er helt lovlig.

Det er først når kniven tas i bruk i det offentlige rom at man kan ha behov for å vurdere om den aktuelle bruken er aktverdig eller ikke. Dette er altså ikke noen man må forklare på forhånd.

 

Når det gjelder bruk, så er det mange gråsoner, men tar han med denne i skogen er han helt trygg. Jeg vil ikke tru at han har tenkt å skrelle eple på Karl Johan eller spikke trefigurer i parken med denne, så gråsonene er nok ikke spesielt relevant for TS og denne kniven.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, psAico skrev:

 

Fleskis, nå må du ikke gjøre dette unødvendig vanskelig for TS da.

Eierskap og bruk er to helt forskjellige ting. En kniv er enten lovlig eller ulovlig, og denne er helt lovlig.

Det er først når kniven tas i bruk i det offentlige rom at man kan ha behov for å vurdere om den aktuelle bruken er aktverdig eller ikke. Dette er altså ikke noen man må forklare på forhånd.

 

Når det gjelder bruk, så er det mange gråsoner, men tar han med denne i skogen er han helt trygg. Jeg vil ikke tru at han har tenkt å skrelle eple på Karl Johan eller spikke trefigurer i parken med denne, så gråsonene er nok ikke spesielt relevant for TS og denne kniven.

 

Joda, dette gjelder både erverv, innehav og eierskap også, ikke bare bruk. Så det er i høyeste grad relevant for en knivmaker.

 

Men for all del, det var (som vanlig) ikke meninga å gjøre ting vanskelig. Jeg skrev ganske tydelig at kniven hans helt klart er lovlig og helt klart har et fornuftig bruksområde, men hvis det kunne misforstås skal jeg herved gjenta og presisere: Kniven som TS har laget innehar ingen egenskaper som er omfatta av noen av de konkrete forbudene, og den kan heller ikke anses som noe voldsprodukt uten aktverdig formål. Den er derfor helt lovlig.

 

Hvis en slik flott kniv hadde vært ulovlig å eie, så skulle jeg selv blitt statsminister/diktator og rydda opp i lovverket og ikke minst praksisen.

 

Men ettersom det opprinnelige spørsmålet var om kniven er ulovlig, ble jeg ledet inn i en digresjon rundt siste tids hendelser hvor jeg selv altså ble litt overrasket over at flere karambit-kniver var blitt stoppa i tollen og mottakeren anmeldt, til tross for at karambit-kniver ikke noe sted er spesifikt nevnt som ulovlige. Og dette er da kun snakk om erverv, ikke bruk eller bæring på offentlig sted. Er en kniv å anse som et rent voldsprodukt uten noe aktverdig formål er den forbudt å eie, erverve eller inneha.

 

Og det har altså blitt slik at blant annet karambit-kniver tydeligvis er å anse som en slik kniv som er forbudt både å eie, erverve og inneha. Og den utviklingen synes jeg at er litt trist. Jamfør machete-tråden som jeg ikke har lest så nøye, og de såkalte "kredittkortknivene". Det føyer seg inn i rekka over innstramminger som sikkert er godt ment, men som bare fører til problemer og usikkerhet for vanlige folk.

 

Men for å avslutte det hele gjentar jeg igjen: Kniven til trådstarter er flott, og helt lovlig på alle måter. :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, fleskebacon skrev:

Joda, dette gjelder både erverv, innehav og eierskap også, ikke bare bruk. Så det er i høyeste grad relevant for en knivmaker.

 

Jeg vet du har greie på lover og forskrifter, men jeg synes fortsatt du sauser dette sammen.

Vi har kun noen få knivtyper som er eksplisitt forbudt å erverve og inneha. Utover dette kan enkelte gjenstander bli vurdert som forbudt hvis de blir ansett som rene voldsprodukt uten aktverdig bruksområde.

Karambitt og kredittkortkniver er fortsatt lovlig (ihht. lov og rettspraksis), at Tollvesenet har strammet inn sin tolkning av loven endrer ikke på dette, men fører til mye unødvendig ubehag og ulempe for de som blir utsatt for dette.

 

Uansett, bruk og eierskap er ikke det samme. En kniv som er lovlig ihht. Våpenloven vil alltid være lovlig å eie.

Den vil derimot ikke alltid være lov å bruke. Straffeloven oppgir kun noen få eksempler på lovlig bruk, og utover dette så gjelder det å trå varsomt.

Når man bruker en kniv til aktverdig formål i det offentlige rom, så er det i tillegg mye som tyder på at egnetheten også blir vurdert.

Hvorfor det er sånn kan jeg ikke svare på, for jeg har ikke sett noe i lov eller forskrift som antyder at en kniv må være egnet i tillegg til å være lovlig, men faktum er at du med en kniv tilpasset formålet står mye sterkere i ett gråsone-tilfelle enn om du blir påtruffet med en ûber tacticool zombie apocalypse kniv med unødvendig langt knivblad.

 

Jeg gir meg her, før TS blir totalt forvirret. Han blir nok best hjulpet av å lese de relevante forskriftene og gjøre seg opp sin egen mening.

 

https://lovdata.no/SF/forskrift/2009-06-25-904/§9

 

https://lovdata.no/NL/lov/2005-05-20-28/§189

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, psAico skrev:

 

Jeg vet du har greie på lover og forskrifter, men jeg synes fortsatt du sauser dette sammen.

Vi har kun noen få knivtyper som er eksplisitt forbudt å erverve og inneha. Utover dette kan enkelte gjenstander bli vurdert som forbudt hvis de blir ansett som rene voldsprodukt uten aktverdig bruksområde.

Karambitt og kredittkortkniver er fortsatt lovlig (ihht. lov og rettspraksis), at Tollvesenet har strammet inn sin tolkning av loven endrer ikke på dette, men fører til mye unødvendig ubehag og ulempe for de som blir utsatt for dette.

 

Vi er stort sett nesten helt enige. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig interesant å lese!! ser en del av dere har stor kompetanse på dette. Da er det godt å vite at en kan spørre om slikt på forumet og faktisk få vettuge svar på det man lurer på!!. Takker så mye for god kunskap :)

14 timer siden, joska skrev:

Eg er seriøst imponert :) Flott fres, ikkje vanskeleg å sjå at det har gått med nokre timar her. Har du noko blogg/webside der du har beskrive konstruksjonen?

Hei å takk for kompliment ang. fresen. ja dette tok nok en god del arbeidstimer men, fult mulig å gjøre for de fleste med litt tålmodighet og nøyaktighet. jeg har ikke noen blogg eller slikt men jeg har tatt en del bilder underveis på dette prosjektet. fritt frem for de som vil se hvordan denne fresen ble til. bildene ligger hulter til bulter uten noen form for system!

Link til googlealbumet her: https://photos.app.goo.gl/6LMSOZfrYdufqrRZ2

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1: Nydelig maskin! Har du tilfeldigvis noe anslag over hva det koster å lage noe sånt?

2: Nydelig knivskaft, ser ut som en god start på noe som kan bli en ypperlig brukskniv

3: Er mange rundt omkring som synser mye ang. lovlighet av diverse kniver, spesielt tollere. Jeg har ved to anledninger fått beslaglagt kniver av typen Cold Steel Gurkha Kukri, med begrunnelse at dette var å regne som "restriksjonsbelagt våpen". Selvfølgelig bare tull, og etter noen irriterte mailer frem og tilbake ble knivene til slutt videresendt (etter henholdsvis 40 og 50 dager i tollen). Det stemmer også som flere sier her at karambiter heller ikke er forbudt, noe Borgarting Lagmannsrett slo fast i desember (https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2017-24663) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei beklager sent svar på dette. har hvert litt av hvert å styre med . Når det gjelder prisen på maskinen så har nok denne maskinen blitt noe dyr å bygge.  når vi snakker prisen som kona har fått så bikker den vel ca 60 000,- uofisiell pris sikkert 70k med alt dilldall som egentlig ikke trengs :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...