Jump to content

Regelrevisjon Jaktskyting, tid for innspill


Grimm

Recommended Posts

Viser til denne saken på NJFFs hjemmesider, samt mail som er sendt ut til alle fylkeslag og lokalforeninger.

 

Det er nå tiden er inne for alle dem som har meninger om forbundets jaktskyting. Vil du ha endringer i regelverket enten det gjelder rifleskyting, hagleskyting eller generelle forhold? Da må du ta det opp med ditt lokale NJFF og prøve å oppnå gjennomslag ved denne regelrevisjonen.

Husk det er fem år til neste revisjon... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da håper jeg på 5 kg og 12 x forstørrelse på kikkertsiktet i jegerklassene. Da blir det likt som i Nordisk Jaktskyting, og også litt mer "rettferdig" ift sporterskytterne.

Dersom ikke hukommelsen svikter totalt så vedtok vi forslag til slik regelendring (og flere til) på fylkesårsmøtet i Hordaland i år. Så et slikt innspill kommer i alle fall fra ett fylke.

Kanskje Per-S eller JMonsen kan legge ut det regelendringsforslaget som ble vedtatt?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vært ok å få Timer på jegertrappen også slik vi har det i NSF så får vi luka ut de som ikke kan stå i ro til dua kommer "tyvstarter"

Jeg er også klart for å få inn timer/delay i jegertrap. Jeg vil ta det opp i fylkesstyret i Hordaland som mulig innspill til regelendring.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart så bør det komme vekt grense på 5 kg i jeger klassen og mulighet for kikkert opp til 12x forstørelse 12x er ganske vanlig på jaktvåpen i dag.

 

jeg mener også at det bør deles ut mer en en NM tittel i jaktfelt og elgskyting i disse to grenene har utstyr så mye å si at det ikke konkureres på like vilkår slik det er i dag.

 

(driver kun med disse grener kjenner ikke de andre)

Link to comment
Share on other sites

Da håper jeg på 5 kg og 12 x forstørrelse på kikkertsiktet i jegerklassene. Da blir det likt som i Nordisk Jaktskyting, og også litt mer "rettferdig" ift sporterskytterne.

 

Regner med at du bringer den videre til din forening. Jeg skal påvirke vår. Samt følge dette opp på fylkesplan.

Det samme kommer 375 H-H å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det bør bli 3 skudds stevner = større variasjon og lettere å skille treff. Mere moro.

Det bør ikke oppgis avstander!!

Kortere tid.

 

Det bør i allefall sørges for at en sporterskytter ikke blir norgesmester i noe annet en sporterklassen.

Norgesmesteren SKAL først og fremst kåres ut fra jegerklassen og de som konkurrerer på likt nivå når det gjelder utstyr, så får de andre klassene ev. ha hver sin mester i tillegg.

Sånn det er i dag, så er det rett og slett for dumt!!

 

Så bør det i allefall være minst ett hold på hvert stevne på over 200m! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med Buster. Hvis det ikke blir oppgitt avstand så blir det ikke den beste skytteren som vinner men den som er best til å skyte og avstandsbedømme. Jaktfelt har utviklet seg til å bli en skytesport først og fremst og ikke jakttrening, selv om den kan brukes til det også for de som vill. Ikke glem at det er mange som driver med dette som kun er skyttere og ikke har noe interesse av å bli god på avstandsbedømmelse. Hvis man ikke vil høre avstanden som er oppgitt er det bare å la være hva å høre hva standplasslederen sier så blir jo kanksje nok utfordring?

 

Jeg har tidligere rost dere opplendinger for opplegget dere kjører med 10 standplasser og 3 sk serier. De to cuppene som kjøres er jo kort sagt helt perfekte, så det er ikke mye der som kan bli bedre. Dette betyr imidlertid ikke at ting går ann å gjøres på flere måter. Er mange foreninger som sliter med å få til å arrangere JF, da er ikke dette veien å gå da det krever mange flere mannskaper. Jeg for min del synes det er like artig å skyte serier a 5 sk, selv om morroa blir noe mindre langvarig, men det er fordeler og ulemper med det meste.

 

Kortere skytetid skjønner jeg ikke helt poenget med egentlig, selv om det for de fleste hadde greid seg med 1 - 1,5 min. Finnes jo andre skytegrener der tida er kortere enn på JF.....Jeg mener det ikke er riktig å legge fokuset på hurtigskyting innen denne grenen.

 

Det bør kåres to norgesmestere! Å favorisere sporterskytterne på den måten som har blitt gjort er uhørt. Det kåres en norgesmester i hver klasse i flere andre idretter, så hvorfor det ikke går ann i JF skjøner ikke jeg.

 

Det bør være flere lengre hold på JF enn det som er praktisert. Hold under 50m burde vært forbudt!!

 

 

 

Det burde være muligheter for å skyte i beggge klassene om man ville. Dette er mulig på bla. feltpistol. Jeg kunne godt tenke meg å gå to runder. En med jaktrifla i jegerklasssa og en i sporterklassa. Dette blir jo absolutt mer morro for penga! Selv om det koster det dobbelte i startkontigent, så er det mange som kjører lang, og noen ganger må jeg innrømme at det grenser til vanvidd å kjøre 3 timer for å skyte 30 sk!

 

Mye av det som er nevnt i denne tråden er sikkert lite sannsynlig at det blir forandret på, men er jo lov å lufte sine meninger.

Link to comment
Share on other sites

Mye av det som er nevnt i denne tråden er sikkert lite sannsynlig at det blir forandret på, men er jo lov å lufte sine meninger.

 

Å? Hvorfor skulle det være lite sannsynlig å få gjort endringer på nåværende regelverk. Eller mener du at utfallet er gitt på forhånd.

Mulig flere fylkeslag går i mot forslaget om å øke vektgrensen/ øke kikkert forstørrelsen. Men det råder vel fortsatt demokrati i NJFF?

Link to comment
Share on other sites

Mye av det som er nevnt i denne tråden er sikkert lite sannsynlig at det blir forandret på, men er jo lov å lufte sine meninger.

 

Å? Hvorfor skulle det være lite sannsynlig å få gjort endringer på nåværende regelverk. Eller mener du at utfallet er gitt på forhånd.

Mulig flere fylkeslag går i mot forslaget om å øke vektgrensen/ øke kikkert forstørrelsen. Men det råder vel fortsatt demokrati i NJFF?

 

Mente ikke noe annet enn at det er lite sannsynlig at alle forslagene blir tatt til følge. Vekt og kikkertforstørrelse er vel kanskje det forslaget som det er mest nærliggende å forandre på, (og viktigest av alle forslagene etter min mening) og det blir det vel mest sannsynlig også? Mange av de andre forslagene som er foreslått i denne tråden er det jo ikke så mange andre som er enig i vil jeg tro, derfor er det vel svært lite sannsynlig at disse blir tatt til følge, eller hva? Hvilke av disse jeg mener, ønsker jeg ikke å gå nærmere inn på av hensyn til de som har kommet med forslagene. Det er nå min subjektive mening så folk får være enig eller uenig i det.........

Link to comment
Share on other sites

Det bør være flere lengre hold på JF enn det som er praktisert. Hold under 50m burde vært forbudt!!

Å? Sliter du?

Synes heller det burde være ett og annet hold under 50 meter jeg - for faktisk fler som bommer der enn på langholdene!

 

Ift. det du ønsker med mulighet for å gå to runder, så vil jeg stille meg litt negativt til det også... Da må en regne med enda mer køer og enda mer venting. Fler og fler baneanlegg sliter også med støyplager, og detta vil føre til fler skudd og lengre skytetider.

På stevnet vi hadde i fjor hadde vi 92 deltagere. Vi har bare kapasitet til å kjøre 8 skyttere per lag. Vet fler andre foreninger har max på 5. Sender ut lag med 15 minutters mellomrom, men vi klarer 10-12 minutter hvis vi MÅ.

Hvor stor prosentandel av skytterne på et stevne vil du se for deg skyter 2 runder?

 

 

 

Og til alle: Husk at jaktskyting (i hvertfall med rifle) er en sport!

Uten de mest aktive (i de fleste tilfeller sporterne) hadde det blit få stevner å reist på.

For den som har vært med ei stund ser en fort hvem som er arrangøransvarlig på de lokale stevnene....!!

 

Jeg driver med jaktfelt- og elgbaneskyting som en sport. Klar gjør det meg til en bedre jeger, men trur ikke jeg hadde vært så aktivt og lagt fem flate øre i trening hadde det ikke vært for sporten sin del!

Link to comment
Share on other sites

Å? Sliter du?

Synes heller det burde være ett og annet hold under 50 meter jeg - for faktisk fler som bommer der enn på langholdene!

 

 

Jeg sliter ikke med dette, mer enn andre hold, men det er mange som gjør det! Det er faktisk mange som ikke får skarpstilt optikken sin på under 50m, og da blir det ikke lett å sikte. Vi som har Bushnell Elite kunne jo hatt hold på 10m om det så var, måtte vel ha skrudd ca. 50 knepp,men....... Rifleskyting mener jeg skal være på hold over 50 m. Til hold under 50 m har jeg både hagle og revolver. Er klart det skiller dette også da man må vite hvor mye man skal skru på kortholdene, men hvis arrangøren har plass mener jeg alikevel det bør benyttes lengre hold. Ser at utviklingen kanskje går andre veien og dette har jeg kommentert tidligere, og er fortsatt ikke noe for det. Da kan vi like hodt skyte salong alle sammen hvis det blir mange korte hold, og hvis det skjer har en flott skytesport blitt ødelagt, etter min mening. Egen salongløyp som i Hadelandscuppen og BOJ-karusellen- FLOTT. Mange korte hold med eventuell salongskyting i standardløypa - SKEPTISK.

 

Da det gjelder å gå to runder er dette ikke noe rart for meg i det hele tatt da jeg har skutt pistol i mange år, men det virker på meg som en del av riflefolket er helt i mot det meste av forandring, så jeg skjønner at ikke dette faller i god jord. Hvis dette hadde blitt gjennomførst hadde det blitt mer penger i kassa på arrangøren. Alle skyttere som er interessert i å gå to runder finner seg i å vente 2-3 timer på å gå ut på andre runden -->mer penger i kiosk-kassa. I det hele tatt.....jeg skjønner ikke skepsisen, mer smell burde jo være utelukkende positivt for folk som liker å skyte, eller hva? Har ikke noe tro på at dette noen gang blir aktuelt, men er lov å ønske seg vettu.......

Link to comment
Share on other sites

Ja jøss - for å gjøre ting bedre må alle komme med sine ønsker :-)

Men er vel ingen bombe at jeg trives ganske bra med sporten slik den er.

 

Hører fler og fler aktive skyttere vil ha kortere hold (og da seff mindre figurer), for å skyte med .22. Støtter forsåvidt den i prinsippet, for når en driver aktivt koster det mange tusen!

Som sagt, liker det som det er nå, men et stevne el 3 med .22 hadde jo vært moro!

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del er helt enig med Buster! BOJ og Hadeland har de morsomste jaktfeltstevnene, (bl.a. pga 3 skudd), men forbedringspotensialet ligger i å ha noen standplasser med dårlig tid.

For oss som tar det som jakttrening (i tillgg til at det er moro i seg sjøl) er det behov for litt mer realistiske øvelser, i allefall minst en standplass. Hva med f.ex. 15 sekunder på forholdsvis stort mål stående? Og; Avstandsbedømming er faktisk en viktig del av feltskyting! Iallefall var det det før når feltskyting bar navnet sitt med rette! Mener ikke å komme med anklaginger til de nevnte arrangører, for de er faktisk de som er flinkest i landet!

Link to comment
Share on other sites

Feltskytinga til DFS har lengre hold, kortere skytetider, og ukjent avstand. Høres ut som dette kan være noe å prøve for enkelte.... Hadde slengt meg med jeg hvis det hadde blitt en klasse for oss med optikk, men det er vel en annen diskusjon.

 

Veit at det å skyte mye koster penger. Skyter da en del tusen skudd i året men det går da rundt alikevel. For min del er det snakk om prioritering. Går ann å trene med salong og å skyte konkurranser med ei anna børse, om det koster litt. Hvis man ser bort fra slitasje på skytterklær og klikkpatron så er tørrtrening helt gratis! I disse økonomiske trange tider er det kanskje politisk korrekt å skyte salong, og det er helt greit, men da bør det være ett annet alternativ til dem i form av ei anna mer egnet løype til dette bruket. De ødelegger derfor ikke for oss storkara som tar oss råd til å skyte med "full kavring-ladninger".

Link to comment
Share on other sites

Hvis salongskytterne skal skyte på samme løype, hvordan ser dere for dere NM da? Da må det vel bli veldig korte hold i finaler også da hvis alle skal skyte samme løypa. I tradisjon tro skal det vel kåres 1 norgesmester (i alle fall foreløpig hvis det ikke blir forandret på nå). På korte hold uten vind vil jo de som skyter .22 ha en fordel. Er det mye vind blir det helt motsatt. Min mening er at 22 er fint til innendørsskyting og for de yngste. Har man ikke råd til å skyte med vanlig ammo så er kanskje en annen hobby like greit, men da skal man være klar over at mange hobbyer er langt dyrere enn jaktfeltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er lov å si imot forslag i denne tråden men gjør det likevel :?

Jeg er veldig imot å øke vektgrensa og forstørrelse i jegerklassen jaktfelt. Med 5kg grense vil det bli lett å slanke det jeg kaller sportervåpen uten å miste så mye egnskaper. 200STR med kort pipe. Hvilket signal sender vi da til jegeren som synes det er morro å lufte Mauseren på jaktfelt. Har man børse på 5kg kan man like godt skyte i sporter.

Link to comment
Share on other sites

Har man børse på 5kg kan man like godt skyte i sporter.

Jeg hører du sier det, og som jeger (JC :oops: ) er jeg uenig. Hjorterifla mi er nokså langt fra ei sporterbørse (Sako Finnbear Hunter med 2.5-10x56 Swaro), men den ligger mellom 4.5 og 5kg uten rem. Jeg tror ikke det er den eneste "vanlige" jaktbørsa som ligger i det området. Jeg tror at 5kg/12x ville gi flere vanlige jegere muligheten til å delta i jegerklassen.

 

For all del, jeg har alltids ei småviltrifle som veier under 4.5kg og med en kikkert som har maks 9x forstørrelse, men sett fra min side hadde det vært en fordel å ha kunnet lufte hjorterifla på et jaktfeltstevne eller to. Dessuten var det en del år hvor hjorterifla var eneste rifla i skapet mitt...

Link to comment
Share on other sites

Har man børse på 5kg kan man like godt skyte i sporter.

 

Jeg tror ikke det er den eneste "vanlige" jaktbørsa som ligger i det området. Jeg tror at 5kg/12x ville gi flere vanlige jegere muligheten til å delta i jegerklassen.

 

 

Så enig så enig!

5kilo/12x er ei helt vanlig storviltrifle uten å slanke denne. Sporter, det er sånn som BR'n min det, 7 kilo/24x :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært artig å veid flere jaktrifler av ymse fabrikat med forskjellige kikkerter å sett snittvekten på de.

For moro skyld veide jeg 7 mm rem mag`n med Zeiss på toppen. 4,8 kg... Hm, langifra noen sporter rifle.

 

En annen ting er de som til stadighet skyter med rifler som ikke er veid... Som jeg vet veier over vektgrensen. Noen som sa likhet i klassene?

Da bør vekta på bordet og veie alle de rifler som brukes i jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis salongskytterne skal skyte på samme løype, hvordan ser dere for dere NM da? Da må det vel bli veldig korte hold i finaler også da hvis alle skal skyte samme løypa. I tradisjon tro skal det vel kåres 1 norgesmester (i alle fall foreløpig hvis det ikke blir forandret på nå). På korte hold uten vind vil jo de som skyter .22 ha en fordel. Er det mye vind blir det helt motsatt. Min mening er at 22 er fint til innendørsskyting og for de yngste. Har man ikke råd til å skyte med vanlig ammo så er kanskje en annen hobby like greit, men da skal man være klar over at mange hobbyer er langt dyrere enn jaktfeltskyting.

Det er vel ikke ment som å endre på reglementet i bunn og grunnen - og dermed ikke NM...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke ment som å endre på reglementet i bunn og grunnen - og dermed ikke NM...

 

Tenkte meg det. Da faller jo dette på sin egen urimelighet!! Det blir jo som om McLarren F1, Lada Niva og Toyota Supra skulle kjøre i samme billøpet og det skulle kåres en vinner. Skal man konkurere mener jeg at det skal være på like villkår. Skal man bli norgesmester i dag må man jo skyte i sporter. Har jo ikke noe problem med å innrømme at dette er urettferdig selv om jeg skyter i sporter selv! Få delt inn i reelle klasser der det kåres en mester for hver klasse- det er det eneste rettferdige. Skal salong også brukes vil det da bli en norgesmester i Jeger, sporter, og .22 LR, altså 3 norgesmestere - og problemet er? Det blir vel ikke mindre stas på de som vinner alikevel, selv om det blir 3 istednfor 1?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jaktfelt skal etter min meining foregå på avstander over 50 meter og ut til kansje 250.hold på 22m da kan en vel heller skyte felt pistol.ikke alle har kikkert som en får justert paralakse ned til noe under 35mjeg gjør det ikke.ellers så kan reglene bli likt med nordisk i jakt klassa.5kg og 12gangar.er helt enig med at 22 er bra,men og lage løyper som skal ha hold for det,så vil dette ødelegge for øvrige klasser.ha en standplass for 22 og ha skyting for juniorer der under oppsyn og veiledning.er kansje litt enig med buster ang og oppgi hold,men bare på et hold,dette bare for at dette skal være en ekstra utfordring.og et hold med kortere skyte tid.for eks et min.dette som hyper skrev at mange ønska seg kortere hold og mindre figurer meiner jeg er gal vei og gå,likere med større fig og mere 100-250m og skille med mindre inner treff.er ikke mange elgjegere jeg kjenner som liker skjør på 38m.dem vil heller ha rådyr på 100 eller elgkalv på 200-250.men det er mine påstander.er sundt med noe nytt i sporten,og norgesmester tittel burde bli innført for begge klasser,så det blir lik e konkeransje vilkår :P

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen positive eller negative erfaringer med øking fra 1 til 2 skytinger på løpende elg? Det ble vel innført ved forrige revisjon. Og de positive/ negative erfaringene med det burde vel gjennomgås i denne omgang.

Mange stevnearrangører sliter med et kapasitetproblem. (Har inntrykk av at det spesielt er dem som kjører fult ut på elektronikk.)

Jeg mener det heter seg at de to seriene skal skytes på rappen. (?) Skal det gjøres tar det i hvertfall lang tid.

Den ekstra serien ble vel i utgangspunktet innført for å skille mer, men det gjør den jo egentlig ikke. De gode er gode, uansett om det er en eller 4 serier på løpende. Her synes jeg det burde finnes en annen måte på å avansere skytegrenen på. 10-deling av skivene er jo diskutert. Vet ikke helt hva jeg mener om saken, men...

For skytesporten sin del burde skytinga bestå av mer enn 15 skudd, ift. oppmøte på stevner og slik...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun drevet med løpende skyting i 1 år og syns det er ok med 2 serier på løpende. har hørt en del negativt om dette rundt om i sommer men det er stortsett fra de eldre skytterne.

vil vel tro at dette har noe med vanen å gjøre.

 

med kun 1 skyting på løpende så er det jo større mulighet for å klare å hevde seg i konkuranser hvis man har dagen å skyter bra på løpende. med 2 skytinger så er det vanskeligere å hevde seg

pga "flaks"

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen positive eller negative erfaringer med øking fra 1 til 2 skytinger på løpende elg? Det ble vel innført ved forrige revisjon. Og de positive/ negative erfaringene med det burde vel gjennomgås i denne omgang.

Mange stevnearrangører sliter med et kapasitetproblem. (Har inntrykk av at det spesielt er dem som kjører fult ut på elektronikk.)

Jeg mener det heter seg at de to seriene skal skytes på rappen. (?) Skal det gjøres tar det i hvertfall lang tid.

Den ekstra serien ble vel i utgangspunktet innført for å skille mer, men det gjør den jo egentlig ikke. De gode er gode, uansett om det er en eller 4 serier på løpende. Her synes jeg det burde finnes en annen måte på å avansere skytegrenen på. 10-deling av skivene er jo diskutert. Vet ikke helt hva jeg mener om saken, men...

For skytesporten sin del burde skytinga bestå av mer enn 15 skudd, ift. oppmøte på stevner og slik...

 

sakset denne fra njff sine sider pressiseringer av regler fra 04.2008

 

Pkt 16.4.2 Løpende figur

 

Med grunnlag i fokus på tidsforbruket ved skyting på løpende figurer, vil NJFFs jaktskytterutvalg presisere at det innefor gjeldende regelverk kan skytes med 2 skyttere inne på samme tid, som da skyter annenhver skuddserie.

Link to comment
Share on other sites

10-deling av skivene er jo diskutert. Vet ikke helt hva jeg mener om saken, men...

For skytesporten sin del burde skytinga bestå av mer enn 15 skudd, ift. oppmøte på stevner og slik...

10-deling av skivene, som vi har i Nordisk Jaktskyting, gjør det garantert lettere å skille skytterne. For oss som bruker elektronikk kreves det ikke noe ekstra, det er bare å skifte fra NJFF elg til Nordisk elg på monitoren (Megalink).

Enig i at bare 15 skudd blir litt lite moro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

med kun 1 skyting på løpende så er det jo større mulighet for å klare å hevde seg i konkuranser hvis man har dagen å skyter bra på løpende. med 2 skytinger så er det vanskeligere å hevde seg

pga "flaks"

De som er gode og er i toppen er i toppen uansett.

Men samtidig bør sporten holdes åpen for de som slenger seg med for morroskyld og ikke har tid til å trene 3 dager i uka....

Link to comment
Share on other sites

Det er ein del som får seg ein overraskelse når dei treffer for lavt på dei kortaste holda, så dei syns eg vi skal behalde. Nyttig lærdom. Samtidig syns eg at dei lengste holda bør være opp mot 250m. Eg er og for Vektgrense på 5kg og maks forstørrelse på 12x i jegerklassen. Då har ein større friheit i valg av kikkertsikte. (Har lyst på Nightforce på LTR'en, men den blir for tung.)

 

Ei anna problem (som ikkje har så mykje med reglane å gjere) er at dei lenste holda gjerne blir plassert på ca 100m, for "lenger hold bør man ikke jakte på". Dette er en sport, og eg trur dei fleste er i stand til å skille mellom skyting på papp og skyting på vilt. Det er tross alt viktig å lære sine eigne begresinger og. (Berre måtte få det ut.)

Link to comment
Share on other sites

Ei anna problem (som ikkje har så mykje med reglane å gjere) er at dei lenste holda gjerne blir plassert på ca 100m, for "lenger hold bør man ikke jakte på". Dette er en sport, og eg trur dei fleste er i stand til å skille mellom skyting på papp og skyting på vilt. Det er tross alt viktig å lære sine eigne begresinger og.

Dette med å trekke holdene inn mot 100 meter "fordi på lengre hold skal du ikke skyte" synes jeg er helt misforstått. Flere av de jegerne (ikke sportsskytterne) som deltar på jaktfelt får seg gjerne en aha-opplevelse på hold mellom 150 og 200 meter. Når disse ser hvor elendig de skyter så skjønner de trolig at her må vi enten trene/lære kulebane eller avstå. Dessuten får de gjerne et bilde i hodet av avstanden; slik ser ting ut på 200 meter. Jo flere slike "bilder" man får jo mindre blir sannsynligheten for "jeg trodde ikke at det var mer enn 100 meter" på jakt.

Link to comment
Share on other sites

I Jaktfelt bør man kunne stille opp (klasseført) i både i Jeger klassen og i Sporter klassen. Altså kunn skyte to ganger på samme stevne.

 

Takk, du er den første som er enig med meg i dette, som jeg vet om.

 

Ser ikke helt vitsen med dette utenom at det blir mulig å skyte 60 skudd (som jo er gøy det). Det er allerede hos mange klubber problemer med å få folk til å stille på standplass og tror ikke det blir lettere av dette. Med godt over 100 skyttere på hvert stevne tar det uansett nesten hele dagen. Jeg frykter også at dette gjør at sporter-skytterne også vinner jegerklassene og det kan ikke være bra.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt vitsen med dette utenom at det blir mulig å skyte 60 skudd (som jo er gøy det). Det er allerede hos mange klubber problemer med å få folk til å stille på standplass og tror ikke det blir lettere av dette. Med godt over 100 skyttere på hvert stevne tar det uansett nesten hele dagen. Jeg frykter også at dette gjør at sporter-skytterne også vinner jegerklassene og det kan ikke være bra.

 

Tanken min er at da kan man skyte med 2 forskjellige rifler.

Når man først setter av en dag eller tre er det jo fint at det blir så mye skyting som mulig, men tror ikke det blir så mange som skyter i begge klassene så det vil bli et problem. Ordnes med organisering.

Nivået er vel rimelig likt i JA og A og JB og B.

Link to comment
Share on other sites

Ja er helt klart kjedelig å kjøre timesvis for 30 skudd. Hadde kanskje vært en ide for et par klubber å teste ut dette?

 

De beste i JA kommer vel fortsatt til å være blant de beste, men de nestbeste jeg tenker på. Men som du sier, ikke alle som hadde benytta den muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Her er BJF sitt regel forslag.

FORSLAG REGELENDRING JAKTFELT.

 

Bergen 28\11\2008.

 

 

Følgende regelendring Jaktfeltskyting foreslås herved fra Bergens Jæger og Fiskerforening:

 

1.

Bestemmelser for våpen i jegerklassen settes likt med våpen for Nordisk jaktskyting både med våpenvekt og forstørrelse på siktekikkert. Med de endringer som kommer i våpenforskriften må vi prøve å redusere antall våpen som den enkelte trenger.

 

2.

Ved stevner der det skal kåres en mester, som FM, LM, NM er dagens bestemmelser ikke gode, og for å få en viss grad av rettferdighet må det gjøres en av to ting:

 

Primært bør det kåres to mestere, en i hver utstyrsklasse, henholdsvis jegerklasse og sporterklasse.

 

Susbsidiert kan man løse dette på en annen måte: Man lar de som har skutt med jegerutstyr på runden, få skyte to finaler. En for å kåre beste jeger, og i neste runde få stille i fullt sporterutstyr og stor forstørrelse på kikkert for å skyte om NM Mesterskap.

 

Vi har i dag den situasjonen at de som skyter i jegeklassen må ta et valg. Skyte om NM-tittel med full forstørrelse på kikkert, og gå glipp av sjansen til å bli beste jeger, eller skyte med handicap i forhold til sporter-klassen. Det er noen av foreningens medlemmer som har møtt i NM-finale og skrudd opp forstørrelse på kikkerten, hvilket medførte at man ble stoppet og spurt om man ville skyte om NM-tittel eller beste jeger. Altså vil man skyte om begge MÅ man skyte med utstyr og begrensinger som for jegerklasse, selv i en finale på et NM.

Dette er grovt urettferdig for de som skyter jegerklassen, og skal man drive dette som sport må alle få samme mulighet til å vinne mesterskapstittel dersom de har kvalifisert seg til finle.

 

Enten må man la alle skyte med stor forstørrelse og tungt våpen på finalen, eller så må det kåres en mester i hver klasse.

 

Mvh

Styret i Bergen Jæger og Fiskerforening.

Link to comment
Share on other sites

det mest ryddige er nok først som sist og kåre norgesmester i to klasser,dette med og bytte børser og byne med klær for finaleskyting blir bare stress for den det gjeller,så mange som skyter i begge klassser i jaktfelt i dag så skal vel begge klasser ha likeverd-mulighet. :?

Link to comment
Share on other sites

eg frykter også at dette gjør at sporter-skytterne også vinner jegerklassene og det kan ikke være bra.
Dette er vel ikke noe problem det. Hvis man skyter med samme utstyret så er det jo den beste som vinner uansett om man har skutt sporter i tilegg tidligere på dagen. Vi som skyter sporter hører jo ofte nok at det ikke er noe sak å skyte "med full forskaling" eller "rustning". Hvis vi i tilegg fikk skyte i jeger-klassa så kunne vi jo vise til hva vi dugde til med jeger-bekledning :) Slik det er i dag så er det jo ikke noe vits å skyte kun i jeger hvis man har tenkt å satse på sporten, da man ikke kan bli norgesmester i jegerklassen, men det kan jo hende dette blir forandret på nå. !?
Link to comment
Share on other sites

Her er BJF sitt regel forslag.

FORSLAG REGELENDRING JAKTFELT.

 

Bergen 28\11\2008.

 

1.Primært bør det kåres to mestere, en i hver utstyrsklasse, henholdsvis jegerklasse og sporterklasse.

 

2.Susbsidiert kan man løse dette på en annen måte: Man lar de som har skutt med jegerutstyr på runden, få skyte to finaler. En for å kåre beste jeger, og i neste runde få stille i fullt sporterutstyr og stor forstørrelse på kikkert for å skyte om NM Mesterskap.

 

 

 

 

Vel og bra med nye ideer, men tror ikke det er veldig mange jegerklasse skyttere som har et komplett tilpasset sporterutstyr liggende i bilen og vente til finaleskytingen....

 

Mitt forslag støtter alternativ 1. Det trenger ikke være verre enn at forbundet setter opp 2 NM titler, men da må dette også gjøres i elgbane.

Link to comment
Share on other sites

Feltskytinga til DFS har lengre hold, kortere skytetider, og ukjent avstand. Høres ut som dette kan være noe å prøve for enkelte.... Hadde slengt meg med jeg hvis det hadde blitt en klasse for oss med optikk, men det er vel en annen diskusjon.

 

Hei.

 

Eg mener at det er bare for jegerne å komme på felt skytingen som blir arangert av DFS..

Det kan bli utfordrende og spennende å skyte på 5 forskjellige hold. Dette er opp til arangør, men eg mener at det burde vel gå.?

Sitat fra skytterboka.

 

11.122 Feltskyting for Jegerklassen

""På åpne stevner og interne stevner avgjør

arrangøren om det skal være eget opplegg for

Jegerklassen."" Hvis ikke følger klassen opplegget

for kl 1-5 i grovfelt eller klasse junior i finfelt. For

Jegerklassen bør ingen avstander være over 300m.

Dersom praktiske forhold tilsier det kan inntil ett

hold sløyfes i grovfelten for Jegerklassen.

 

6. For Jegerklassen skal reim være påmontert og

festet i begge reimfestene. Under skyting kan

“jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim

være påmontert.

For jaktvåpen til bruk under konkurranser i grovfelt

for Jegerklassen er maks. tillatt vekt 4,5kg med

påmontert kikkert og tomt magasin.

 

6.123 Kikkertsikte er ikke tillatt

Unntatt for skyttere i Jegerklassen. For denne klassen

er maks. tillatt forstørrelse på kikkerten 9x.

 

7.239 Jegerklassen

Konkurransetilbudet for denne klassen gis kun i

30 skudd på åpne feltstevner. Skytingen foregår

i størst mulig grad på samme opplegg som for

klasse AG-3, dog fortrinnsvis ikke på skyteavstander

over 300m. Det skal fortrinnsvis benyttes

godkjente DFS figurer, ikke dyrefigurer. Bare skyttere

klasseført i klasse 1 kan delta i Jegerklassen.

Skytestillinger, rembruk og bekledning skal være

som for de øvrige DFS-klasser (se pkt. 6.143, avsnitt

6). Reglementert sittende skytestilling kan benyttes

uten legeattest (ref. pkt. 7.2e). Medlemsskap

i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å kunne delta i

konkurranser (ref. pkt. 6.123 og 6.130). Det gis ikke

tilbud til Jegerklassen i mesterskap. Dvs. samlags-,

landsdelskrets- og Landsskytterstevnet.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...