Jump to content

Regelrevisjon Jaktskyting, tid for innspill


Grimm

Recommended Posts

  • 1 month later...

denne oppfordringen fra njff gjelder vel ikke bare rifle ?

 

hva mener dere om jegertrapp ? burde denne ha blitt erstattet med nordisktrapp?

 

bare så det er sagt så er ikke jeg noen hagleskytter men vet at disse to grenene er veldig like og at de med nordisktrapp stevner har mye mere folk på stevner o.l

og spør da er det noen vits å ha 2 grener som er tilnermet like en som njff driver og en som skytterforbundet driver ???

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det blir fokusert mye på jeger og sporterklassene her. Hva med oss som skyter i E1 da ? Der kommer man rett fra en jegerklasse og til E1, sammen med de som rykker opp fra sporerklassene til E1. (ved fylte 60 år) Og i E1 er det fritt fram med utstyr. Da kan man jo også snakke om uretferdighet :evil: Og det er ikke bare og byttte utstyr, det koster "skjorta". Så det er mye og ta tak i her.

Link to comment
Share on other sites

dette med klasse bytte fra sporter til E1 ved fylte 60 år, Dette burde ikke være automatisk (eller har jeg misforstått) Er enig med gråhund ang dette.Skyter du sporter og med di hjelpemidlene vi har der, Så er det ikke rettferdig og gå over i en klasse det kommer og jegere inn i. Er at mange år til det blir mitt problem, Men noe burde reguleres her. Og jeg er absolutt ikke mot eldre i verken sporter eller jegerklasser. Jo flere som skyter jo bedre er det for grenen vår. :P

Link to comment
Share on other sites

De som har skrevet regelværket mener vel det er nok med 2 veteranklasser. Ser klart at dette ikke er helt rettferdig da sporter og jegere blandes i ei klasse men kan også skjønne at de ikke vil ha flere klasser. Er mange ellerede da vi har 2 rekruttklasser (heter det det?), 3 i jeger, 2 i sporter, 2 i veteran og det er vel ett par dameklasser også samt gjesteklassse (i alle fall på NM).

Link to comment
Share on other sites

Det blir fokusert mye på jeger og sporterklassene her. Hva med oss som skyter i E1 da ? Der kommer man rett fra en jegerklasse og til E1, sammen med de som rykker opp fra sporerklassene til E1. (ved fylte 60 år) Og i E1 er det fritt fram med utstyr. Da kan man jo også snakke om uretferdighet :evil: Og det er ikke bare og byttte utstyr, det koster "skjorta". Så det er mye og ta tak i her.

 

:twisted: La ungdomen ta seg av konkuransen, kos deg i returbukk klassen. Viktigst å delta vet du.. :twisted::twisted:

 

Hvor viktig konkurranseelementet er får en hver bedømme for seg. Jeg liker også å vinne, men konkurerer helst mot meg selv. Uansett hvor mange klasser der finnes, etter 30 skudd vet du selv hvor god du er.

 

Pakket en tilhenger i kveld, skal på søppelplassen i morgen tidlig. En eske med Hadeland glass ligger på toppen, 1. og 2. plaser fra 07 og 08 betyr ikke mye i 09. (var også en 5. og 7.) men det tier vi om :D:D .

 

 

Er ikke så opptatt av plasseringer, men det er viktig å slå NN1 og NN2. :twisted:

 

 

Aller viktigst er å delta og å ha det trivelig.

 

Endelig er jeg i harmoni med idrettens grunntanke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja som sniper arne skriver, Er nok klasser som det er kunne kansje heller gå andre vegen og slå sammen litt.

3 jaktklasser er vel nok? kansje heller se på poeng sum for og rykke opp.strammer en inn litt på sum for og rykke opp så.en som skyter greit rykker veldig fort opp i klassene mener jeg. men jeg vil og tru at når en har konkurert i mange år , Så er det kansje ikke så gira på og må vinne lenger?Da teller det kansje mer og få med den sosiale delen, SOM ER VIKTIG.

For og se på E1 der sporter og jeger blir blanda sammen. Hvorfor ikke se litt på justering av utstyr da for og jevne litt på det. Kunne kansje tatt bort bruk av bukse(skytterbukse) evt jakka og.så kan vekt og kikkert være fritt.

Er ikke lett og få til regler som alle liker og som er rettferdig .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg er ikke redd for og konkurere, ville bare få frem at uretferdigheter finner man i alle klasser. For min egen del så kunne jeg latt være og si noe, men på grunnlag av all kritikken som har kommet ang. sporterklassene ville jeg nevne dette som et eksempel. En ting må dere være klar over, at de fleste som topper sporterklassene nå, ville toppet en vilken som helst klasse :wink: Og det uansett utstyr. Såpass har jeg erfart opp gjennom åra.

Link to comment
Share on other sites

Vil noen som skal gå over fra senior til veteran skyte jeger, så kan de fint fortsette i jegerklassen... ...men er jo fortsatt ganske urettferdig.

Trur i grunnen ikke at en skal tukle mer med klasser jeg - ellers må man nok finne et helt nytt klassesystem.

 

Hva med deltagere i de to juniorene som skyter jeger, eller vil skyte jeger? Hva med veteranene? Hva med damene?

Hvordan blir dette, spesielt med tanke på juniorene, om det skal kåres egen norgesmester for jegere?

Gidder ikke ta akkurat den diskusjonen nå.

 

Ble ett år beste (eller nest beste... hukommelsen henger ikke med)menneske med innovertiss i et NM, men pga. tolking av regler fikk ikke jeg tittel i kåring av beste dame - fordi dame er DAME, og ikke junior.

Ved kontakt med NJFF gjentatte ganger (viste seg å skje på flere NM senere), fikk jeg beskjed om at dette kom an på hvordan arrangøren tolket reglene. Det var vel passe rettferdig? Ene året kunne jeg blitt beste dame, året etter hadde jeg ikke trengt å få bli med osv...

Endte til slutt med enda en rundgang med NJFF, og spredde detta budskapet rundt om - og i dag kåres beste dame uasnett klasse. I prinsippet skulle vel heller ikke ei evn. dame som hadde skjøti veteran fått deltatt i kåringen av beste dame...

 

Det er en del urettferdigheter. Tror de aller fleste på en eller annen måte føler seg urettferdig behandla. Jeg følte meg ikke høg i hatten når jeg måtte skyte med de store gutta, etter jeg hadde vært sjuk. Kan ikke si jeg føler meg beredt til å konkurrere mot Østmo, Hemstad, Lindstad og dessa kvasse skyttera i vinter. Men, det er bare jeg sjøl som kan gjøre noe ut av det. Tror ikke skyting er noe moro om en alltid skal gå rundt å klage og syte over at ting skulle blitt gjort annerledes. Det blir hva en gjør det til. Tenker som så - det er en grunn til at jeg er i den klassa - og vil jeg så får jeg til - vil jeg ikke så lar jeg være. Værre er det ikke.

 

(Skjønner nok at det er en del skyttere som har unngått det å være junior. Det er ei erfaring som jeg har vokst på, og som jeg tror jeg høster godt av nå, for det er mange erfaringer og tolkninger av konkurrenter og skyttervenner som jeg ikke hadde fått med meg ellers.)

Link to comment
Share on other sites

En ting må dere være klar over, at de fleste som topper sporterklassene nå, ville toppet en vilken som helst klasse :wink: Og det uansett utstyr. Såpass har jeg erfart opp gjennom åra.

 

Stemmer sikkert til en viss grad dette, men jammen er det mange gode JA skyttere! På Gran i helga var det en på 148 og flere på 146 i denne klassa, om jeg ikke husker feil. Det skal ikke jeg ta på meg å slå, uten jakke og bukse i alle fall, såpass ærlig har jeg ikke noe problem med å være! Selv om jeg skyter i A selv så tør jeg påstå at 148p med jegerbekledning er en bedre prestasjon enn 150 med fult sporterutstyr!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har ikke sagt at det ikke er mange gode i jegerklassene, men nå var det jo sporter vi (jeg)snakket om da :wink: Kan jo bare nevne far og sønn Fjellskogen !!! de gutta der har 146 og mer nesten ver gang :D .

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært på noen form for skyting uten å høre noe syting...

Men hvor ligger årsaken til sytinga? Er vel en selv som burde lagt ned en litt bedre innsats. Godta hvordan det er, og gjør det beste ut av det. Den som virkelig vil får til!

 

Er ike jaktskyting, vettu - det er jaktsyting! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
"HyprJinta"

 

Er ike jaktskyting, vettu - det er jaktsyting! ;-)

 

Så lenge man ikke skyter under samme forutsetning når det gjelder utstyr, ja da har man grunn til å reagere :wink:

Da snakker jeg om samme klasse.. Jegerklassen.

 

Har hvert mye rart ute og går der ja, helt enig med deg. Bård

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg henlt enig med Hansen Deluxe. Har flere ganger i år møtt jeger-skyttere på stevner med sporterrifler med påskrudd demper. Ingen skal komme å fortelle meg at en Sako 75 med sporterstokk kikkert og lyddemper veier 4,5 kg eller mindre! For at regelværket skal følges så må det tas stikkontroller også på lokale stevner, hvis ikke gir folk f...og da blir det ikke like forhold! Det må jo være surt for de som virkelig satser da de må ha lovlig utstyr som også deltar på NM. Som Hypr og gråhund sier så vinner de sannsynligvis alikevel, men det er ikke det som er poenget, regelværket er til for å følges, og det skal skytes under like forhold og da må det håndheves!

 

For meg personlig spiller ikke akkurat denne saken noen rolle, men mener alikevel at prinsippet om å følge de reglene som er satt er viktig. Skal man begynne å fire på enkelte regler kan man like godt fire på andre også da, som f.eks å ikke være så nøye på om folk skyter med lang arm eller ikke, og kanksje bruk av jegerreim skal godtas? Da vil man fort se at hele sporten blir ødelagt, og derfor kan man like godt stramme inn med en gang før man har sluppet det for langt!

 

Det overnevnte problemet er enkelt å løse. Stikkontroller på vekt, og kansje avtrekksvekt også i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har pleid å bruke vekt på et av våre første stevner de siste årene. Siden vi har de første stevnene i fylket kan folk komme seg i rett klasse med en gang. Jeg har ikke inntrykk av at vi "tar" noen som prøver å sikre seg urettmessig fordel. Stort sett gjøres evt. endringer i klasseføring hos nye skyttere som er lite informert om regelverk eller som ikke vet hva børsen veier.

 

Men når det gjelder avtrekksvekt, er det noen som vet hvem som selger slike lodd som er beskrevet i reglene (se under)?

 

8.2.2 Avtrekket

Avtrekket må være slik innstilt at det kreves en kraft på minst 1,0 kg for å

utløse tennstempelet. Kontrollavtrekk skal utføres med lodd når pipa på

våpenet er loddrett.

Arrangøren må ha 2 forskjellige lodd for avtrekkskontroll; ett med rull for

vanlig avtrekk og ett med kileformet rull for Sauer-avtrekk.

Sikring kan kontrolleres, og skal være i orden.

Link to comment
Share on other sites

Ei vekt bør være enkelt å skaffe.

NJFF bør bridra med noe her!

 

Det ift. avtrekksvekt kan være litt vanskelig. (men selvfølgelig fult gjennomførbart).

Dette krever en person eller to mer, og jeg ser for meg at det ofte kan ende opp med folk som ikke har greie på temaet som blir satt til denne jobben. Ei varm børse har som regel litt lettere avtrekk enn en kald.

Og er avtrekket på grensen kan det fort 'smelle' om f.eks. børsa står litt skakt.

 

For meg har det hittil bare vært kontroller på NM - og også der er det litt varierte metoder ;-)

 

På våpenkontrollen i fjor, tok bare våpensmeden på børsa og dro i avtrekkeren (kan vel legge til at våpensmeden er i familien og at det er han som gjør all jobben på børsa mi;-)) mens andre steder har dem slengt kolbekappa oppå bordplata, hekta innpå vekta som henger og dingler osv... Slik skar det jo itte gjøras.

Et annet eksempel er vel at skjeftet på sauer'n min er utforma slik at jeg ikke får ut sluttstykke uten å skru av kinnstøtta. Så for å få børsa nedi koffert, eller inn i det alt for trange våpenskapet, pleier jeg å løssne sluttstykket, slik at det er løst, men ikke kommer løs pga. kinnstøtta. Jeg leverte fra meg børsa sånn til våpenkontroll, og dem som tok i mot tukla, og det endte med at dem måtte spørre.... :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker Are Venemyr reddet dagen for meg på et eller annet NM. Sekretæriatet mente avtrekket var for lett, men siden det var en S&L med topunktsavtrekk ble Are tilkalt for å se på saken. Han satte børsen fast i stativet, holdt en finger under avtrekkeren slik at den ikke kunne bevege seg, ventet til loddet hang helt stille, og fjernet så forsiktig fingeren. Da holdt avtrekket.

Jeg ser for meg at det er slik målingen bør skje, særlig i tvilstilfeller?

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig i at avtrekksvekt er værre å kontrollere enn vekta på våpenet. Starter man med kontroll av vekta på børsa av og til utenom NM, er også dette en forbedring. Var på Eggemoen/Ådal i fjor og der var dem flinke og hadde kontroll av begge typer. Jeg mente heller ikke at folk skal "tas" på dette men uansett så mener jeg regelværket bør håndheves litt oftere på lokale stevner for å sikre like forhold for jegerskytterne. Det kan da ikke skade å konkurere under like forhold. Det blir fortere missnøye blandt skytterne hvis enkelte klarer å "jukse" til seg en seier, enn at de må vente 10 minutter på kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Men når det gjelder avtrekksvekt, er det noen som vet hvem som selger slike lodd som er beskrevet i reglene (se under)?

 

8.2.2 Avtrekket

Avtrekket må være slik innstilt at det kreves en kraft på minst 1,0 kg for å

utløse tennstempelet. Kontrollavtrekk skal utføres med lodd når pipa på

våpenet er loddrett.

Arrangøren må ha 2 forskjellige lodd for avtrekkskontroll; ett med rull for

vanlig avtrekk og ett med kileformet rull for Sauer-avtrekk.

Sikring kan kontrolleres, og skal være i orden.

 

 

 

 

vi har en slik på banen hos oss den ble kjøpt på landrø

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker Are Venemyr reddet dagen for meg på et eller annet NM. Sekretæriatet mente avtrekket var for lett, men siden det var en S&L med topunktsavtrekk ble Are tilkalt for å se på saken. Han satte børsen fast i stativet, holdt en finger under avtrekkeren slik at den ikke kunne bevege seg, ventet til loddet hang helt stille, og fjernet så forsiktig fingeren. Da holdt avtrekket.

Jeg ser for meg at det er slik målingen bør skje, særlig i tvilstilfeller?

Stemmer, slik det skal foregå! :-)

...men de færreste gjør det.

Spesielt dette med Saueravtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nei har ikke kommet noen regler enda .

Nå er vel akkurat de forslagene som kom fra div foreninger og andre sendt vidre fra fylkeslagene i NJFF og inn til sentral behandling

Regner med at det kommer noe fra NJFF sentralt i løpet av sommeren (mulig en høring) og at dette blir endelig bahandlet på NJFF landsmøte i november

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper også på 5- kilosgrense for jegere, og at forbundet har såpass til vett at de gjennomfører en høringsrunde før de bestemmer nytt regelverk. Det er fort gjort å se seg blind på egne formuleringer når en sitter og skriver på regelverk. Resultatet kan bli deretter uten innspill fra andre. Folk som skyter felt med pistol vet litt om det :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...