Jump to content

Tips til ny pistol for bruk i militærfelt


Turiskogen

Recommended Posts

Hei!

har tenkt å ta skrittet fra stort sett baneskyting( .22 standard, hurtig, fin, etc) og prøve meg i felt med noe litt grovere. (Militærfelt). Søknad på 9 mm sendt, og nå gjenstår bare å velge pistol. (Som banevåpen har jeg Hammerli SP20)

 

Jeg tenkte å kjøpe et godt konkurransevåpen. Det vil si at avtrekk skal være på eller nær øverste hylle.Presisjonen skal være bedre enn meg som skytter, så jeg ikke kan skylde på våpenet. Det skal gjerne være enkelt å skyte med mhp rekyl etc. Det skal være funksjonssikkert. Og det skal kunne brukes til militærfelt mer eller mindre ut av esken. Ser det bra ut tar vi det som bonus. 

 

Har lest litt rundt på nettet og kommet frem til et par kandidater:

Pardini GT9, ca 24k hos Børselars

Sig Sauer x six supermatch, ca 33k hos Pedersens Vaapenlager

 

Helst skulle man jo prøvd selv, men har ikke funnet noen som har ennå.

 

Hvilken skal man velge? Hvilken er lettere i bruk (beste konkurransevåpen) og hvorfor? Andre steder å kjøpe enn de nevnte? Vet at de er 10k rimeligere i Danmark, men her i Norge? (For lenger garanti, avstand til service etc er vel lettere.) Andre kommentarer eller tips?

Takk for all hjelp til valget.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill FredrikW. Les Baer var ukjent merke for meg. Jeg har mest lyst til å kjøpe en 1911 i originalkaliberet .45, så den står på listen seinere en gang.

 

Dette fant jeg om Les Baer i tilfelle andre interesserte:

Produserer "håndlagede" pistoler ved at de settes sammen for hånd og at man ser at det passer. Har competition modeller: https://www.lesbaer.com/Comp.html

De kommer med presisjonsgaranti på 3" på 50yrd men kan også fås til 1,5". Det skjønte jeg ikke. Selges i Norge av Intersport Bogstadveien. http://www.intersport-bogstadveien.no/les-baer.-pistoler._21954.html 

Prisen tippet 40k, så det begynner å svi. :-) Og levering 6 mnd om de ikke har rett modell på lager. 

Her er et review, https://www.omahaoutdoors.com/blog/les-baer-premier-ii-1911-guaranteed-accuracy-gun-review/

Link to comment
Share on other sites

Er du først i den prisklassen, brenn ny Sig P210. Du får egentlig ikke noe bedre til militær/militærfelt enn disse. Og dette kommer fra en som alltid har hatt, bygger og bruker 1911 :D

 

1911 er flotte våpen, men stort sett alle produsenter (bortsett fra Les Baer og Nighthawk) kommer imho ikke helt ferdige, da de aller aller fleste har behov for å fikse på avtrekket. Men når det er sagt, så får du ikke bedre avtrekk enn en korrekt utført avtrekksjobb på 1911, men du ville ha "rett ut av esken"-klar, så da blir de P210.

 

Men for gudenes skyld, prøv disse modellene før du bruker ei månedslønn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Mange her som liker 1911. Når man skriver "fixe på avtrekket/en liten avtrekksjobb", Hva er eksempel på en slik jobb? snakker man da om en innlevering til børsemaker eller diverse skruing på justeringsskruer man kan klare å få til selv?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Turiskogen skrev:

Mange her som liker 1911. Når man skriver "fixe på avtrekket/en liten avtrekksjobb" ,snakker man da om en innlevering til børsemaker eller diverse skruing på justeringsskruer man kan klare å få til selv?

 

Som nhd skriver, så kan det fort bli noen runder til børsemaker med 1911 før man blir fornøyd. Og det bør være en børsemaker med 1911-erfaring. Ingen justeringsskruer, dessverre. 1911-avtrekk er litt..... vitenskap. Man må ha god forståelse av hvordan saken fungerer før man begynner å file og polere.

 

Forøvrig enig med Rausheim ang. Sig P210. Litt mer spennende enn GT, og topp rett ut av eska, i motsetning til det meste av 1911 på markedet.

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, nhd skrev:

Hvorfor ikke kjøpe den beste, Pardini GT, og skyte innertreff rett fra kassa uten å gå  uendelige runder hos børsemaker først slik du må med 107 år siden?

Det detter deler av pardinier støtt og stadig;-)

 I tillegg ser jeg flere sliter med både funksjon og presisjon i pardiniene.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, evert skrev:

Det detter deler av pardinier støtt og stadig;-)

 I tillegg ser jeg flere sliter med både funksjon og presisjon i pardiniene.

Det er ikke erfaringen fra Trøndelag. Jeg har hatt min siden 2007, og den er like hel. Det samme er kameratenes. Presisjonen er det heller ikke noe problem med. I dag ble DM i militærfelt for Midt-Norge vunnet med Pardini GT9.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Turiskogen skrev:

Takk for svar! Mange her som liker 1911. Når man skriver "fixe på avtrekket/en liten avtrekksjobb", Hva er eksempel på en slik jobb? snakker man da om en innlevering til børsemaker eller diverse skruing på justeringsskruer man kan klare å få til selv?

 

Eneste skrue du finner på (moderne) 1911 du kan stille på, er avtrekkstopperen, ellers er det polering av diverse deler og bøying av fjærer osv som må til. Det er en nokså straight forward jobb for børsemaker som har greie på pistol. Anbefaler på det sterkeste å la være å fikle med det selv. Etter pussejobber og gjenging for lyddemper, er vel "fikse våpen etter at noen har sett DIY-videoer på YouTube og prøvd seg"-problemer, det man kommer oftest borti som børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, nhd skrev:

Hvorfor ikke kjøpe den beste, Pardini GT, og skyte innertreff rett fra kassa uten å gå  uendelige runder hos børsemaker først slik du må med 107 år siden?

 

Good stuff!

 

Hvor mange designs - uavhengig av type - holder ut i 107 år? Bortsett fra 1911ens uslagbare sex appeal (ingen andre er i nærheten, Pardini mil felt pistoler er som en undersetsig kvinnelig sleggekaster fra østtyskland i sammenligning - og hvem vil gripe rundt en 20-pakning anyway) så er det åpenbart for alle: Årsaken er at Colten er den beste. :) 

Link to comment
Share on other sites

@hipshot: Funksjon og estetikk er ikke alltid sammenfallende. Jeg er enig i at 107 år siden er meget pene. Blant de peneste våpen, og klart penere enn GT9. Men når jeg skyter stevner, er det kun en ting som teller for meg: Hvilket våpen gir meg flest poeng? Da prioriterer jeg funksjon totalt foran estetikk. Jeg har hatt både STI og Pardini, og jeg er ikke i tvil. Pardinien ligger langt foran.

Jeg synes ikke matchvåpen i .22 eller .32 er særlig pene heller, men jeg bruker de nettopp fordi de gir meg flest mulige poeng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eiet flere 1911, fra krigere til blodtrimma S&W i 9mm. Nå eier jeg Sig P210 Silver Target, den funker rett ut av boksen, slakket 3-4 turn på hovedfjær, det ga ingen merkbar endring. Eneste justeringsmulighet utover dette er triggerstopp, avtrekksvekt er med god margin til 1350gram selv om mange tviler. Men den er ikke glad i roundnose kuler, av det jeg hadde ladet til dynamisk som jeg fortsatt bruker av, så er det trunkated cone kuler som mater. Av "feil" på pistolen så det at backstrap er glatt treverk, idioti av SiG at denne ikke er nettskjært. Med unntak av avtrekksmodulen som inneholder hanen så kan våpenet enkelt detaljstrippes for årlig renhold.

 

Men nå vet jeg at 1911 er rett våpen for meg, problemet er de dere pengene, en 1911 i sig p210 standard er svindyrt. Men ingenting slår en 1911 i 9 mm med tynne glatte alumagrip grepsplater belagt med scateboardtape og enkel wide sikringsfløy. Det er pistolen FOR MEG.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De beste 1911'ene for konkurranse trenger du ikke gjøre noe out of the box, eksempelvis les baer

 

avtrekk på X serie sig og 1911 vil være forskjellig dog, begge deler er bra, skyter begge om hverandre også.  men hengsla vs dytte inn. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Pardini GT9, men solgt da dobbelstack ble for tykt for standplassene med enhåndsskyting (men funker nok bra for folk med større hender enn meg (bruker L/10).

 

Har hatt 1911 også, men solgt.

 

Har nå Sig Sauer P210 kjøpt hos Pedersen Vaaben, og denne selger jeg nok aldri. Må sies at jeg hadde prøvd denne flere ganger før jeg bestilte, og det var ingen tvil.

Link to comment
Share on other sites

På 25.6.2018 den 9.27, aps skrev:

De beste 1911'ene for konkurranse trenger du ikke gjøre noe out of the box, eksempelvis les baer

 

Jeg er ikke enig med deg der, noe av hensikten med en 1911 er det råe avtrekket, men det fordrer en smed som kan. Av de jeg har erfaring med så er det Baker`n Kåre Gårder som  jeg stoler på. Pvas.no sin gjorde også god jobb men han jobber vistnok ikke der lengre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to Les Baer. Begge flett nye. Den ene hadde tilfredsstillende avtrekk ut av boksen, dog litt tungt. Ca. 2 kilo. Den andre hadde ikke bra avtrekk grunnet mye kryp. Også den ca. 2 kilo på Lyman sin elektroniske avtrekksvekt. Ble sendt til Haugesund for fjerning av kryp og letting til 1,5 kg. 

 

Har klådd på et par-tre 1911 som børsemakeren til Intersport Bogstadveien har gjort avtrekksjobb på (Jan Tore Hilstad / Calibros). Det har vært jobber helt på høyde med hva Gårder får til. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pardini GT 9 er det enkleste om du vil ha noe stygt som sannsynligvis fungerer. Avtrekk er justerbart og bra på de få jeg har prøvd, presisjonen var og ok, men som evert sier, det finns og endel eksemplarer der ute som ikke er så gode. Har hatt endel gode 9mm pistoler opp gjennom, startet med Sig Neuhausen 210-5,nydelig pistol med god presisjon men litt lett, Sti TargetMaster, kjempepistol men ble solgt da jeg tryna på et NM..Så en Sig 226 X-six, også et kjempebra våpen, men for feit i grepet syntes jeg. Så ble det en Sig 210 SuperTarget, kanskje den peneste pistolen der ute, men kammer som bare tillater ammo med veldig kort patronlengede(hjemmestøpte blykuler) samt at den ikke hadde DEN godlyden som min gamle Neuhausen hadde så måtte den gå og! Og nå er det tilbake til en custombygd 1911. er jeg i mål? Håper det selv om det finns noen små barnesykdommer å plukke av enda. Prøv en Pardini, prøv en 1911,prøv en Sig, du finner nok noe som faller i smak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle pistolene nevnt over, er meget gode.

Stol på deg selv når du prøver og velger pistol; for på treningskvelder , konkurranser og diverse nettsteder  kan det ofte synes som enkelte skyttere er agenter for helt konkrete pistoler.

Kjenn litt på balansen, om den sitter godt i handa, om den er god å skyte med - og hva som gir DEG "godfølelsen". Mest markant forskjell mellom de ulike typer, er nok grep og rekylopplevelse. Avtrekk kan trimmes av kompetent børsemaker, så det er intet problem. Jeg liker grepsvinkel og skuddfølelse i en 1911. Men det er min preferanse, og trenger ikke stemme for deg, sant. Jeg har hatt min Para-Ordnance P14-45 til tuning og tighting hos Baker`n. Presisjon er meget god med Geco 45 fabrikk. Skal teste mer etter hvert nå (har nettopp fått den tilbake). Avtrekket synes jeg er minst på høyde med nevnte GT9 og SIGX-SIX. Meget bra. Rent, direkte med null fortrykk og null ettervandring, som jeg ville ha det. Bl. a. skarp nettskjæring av ramme, og tilhørende nettskjært backstrap m/magwell er ren magi for skyteopplevelsen. 

Og når DU så  finner akkurat DIN pistol,  så kan du jo se på hva som ligger til salgs. Om du så kjøper og får kompetent børsemaker til å tighte/trimme, så kan totalprisen i mange tilfelle ligge laaangt under en del av de nevnte. Om det er et argument.

"Skreddersøm" er ikke så kostbart som mange tror, og du får ofte et bedre våpen enn en "hyllevare".

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...