Jump to content

Snodig problemstilling


guskur

Recommended Posts

Skytetreninga til årets jakt er i gang, og i går opplevde jeg en merkelig sak på skytebanen.

 

Mannen ved siden av meg lå og skjøt pen samling med et våpen.  Samme våpen gikk så lavt etter montering av lyddemper at han ikke klarte å skru seg inn på skiva.

Florerte mange teorier om hvorfor på standplass.

 

Våpenet er kjøpt brukt og i kaliber 308 WIN.

 

Kan det være at pipa er såpass sliten at demperen tar energien fra skuddet???

 

Fins vel noen her inne som kan foreta en kvalifisert synsing  :smile:

Link to comment
Share on other sites

Demperen kan stå skjevt ift. både pipe og løp. Da kan kulen treffe baflene (de innvendige skivene/koppene i demperen) og sendes ut av kurs.
Siden demperen legger til vekt ytterst på pipa fungerer pipa som en vektstang. Pipen vil bøyes litt ned i forhold til hvordan den vanligvis står uten demper, og da kan treffpunktet påvirkes av denne forandringen. Hvis rifla har en håpløst svak eller skadet innfestning kan det ha noe å si for hvor mye pipa vil peke nedover.

Pipa kan også presses ned mot kolben hvis det er allerede lite plass, og da kan presisjonen påvirkes av svingningene/vibrasjonene ikke får resonere fritt.

Jeg ville sett gjennom demperen med sluttstykket ute og sjekket at demperen står konsentrisk mot løpet. Sjekk også demper for eventuelle skader eller spor etter kule som har truffet innmaten. 


Kortere, tykkere piper vil være mindre følsomme enn lengre, tynne jaktpiper hva angår endring i treffpunkt. Jeg opplevde oppimot 7 cm forandring på 50m med demper på ei rifle med ei syltynn 62 cm-pipe. Pipa på rifla jeg skyter nå har ei nesten sylindrisk form og er mye kortere, og selv med en massiv ståldemper på 550 g merker jeg mye mindre forskjell med/uten demperen på.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, guskur skrev:

Kan det være at pipa er såpass sliten at demperen tar energien fra skuddet???

Svaret på dette er nei, en demper tar ingen energi fra skuddet. De fysiske lover gjelder både med og uten demper- (så lenge demperen har større hull enn diameteren på kula.)..

Med et langt og tynt løp, en u-beddet stokk og en tung demper kan en risikere en meget stor forskjell i treffpunktet med og uten demper.  Med ALMs ståldemper og ukappet Mauser mener jeg  å huske at børsa gikk 70- 80 cm lavere når vi testet  av den første demperen som kom til bygda på 80`? tallet..

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, asterix skrev:

 De fysiske lover gjelder både med og uten demper- (så lenge demperen har større hull enn diameteren på kula.)..

 

Du vil definivt finne ut at de fysiske lover også gjelder dersom hullet i demperen er mindre enn kulen.😉

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er at den folkelige varianten er feil på norsk og korrekt på engelsk.

 

På den annen side er det ingen grunn til å kverulere over dette på samme måte som man herser med de som roter med «Clips» og «Magazines» på engelsk. De aller fleste forstår hva som blir sagt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Thor skrev:

 

 

På den annen side er det ingen grunn til å kverulere over dette på samme måte som man herser med de som roter med «Clips» og «Magazines» på engelsk. De aller fleste forstår hva som blir sagt.

Hva blir feil med å kalle ei pipe for pipe og ett løp for ett løp? Det er jo faktisk to forskjellige ting!!

Er man kverulant fordi en bruker riktig benevning?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...