Jump to content

Hva trenger jeg for montering og anbefalinger


Irskejeger

Recommended Posts

Hei. 

Kjøpt meg en Tikka T3x Lite (links) og en Meopta Meostar R1 3-12x56. 

Neste punkt på agendaen da er å få montert dette på rifla. Så spørsmålet blir da:

Hva trenger jeg av ting og tang? Kjøper man et komplett sett eller er det flere ting? 

Hva er anbefalt av folk her inne? 

Kan jeg gjøre dette selv eller bør butikken/børsemaker ta seg av dette? 

Kikkerten skal stå fast (har bare en rifle, foreløpig) 

På forhånd takk😁

 

Jan Inge 

Edited by Irskejeger
Link to comment
Share on other sites

Kjøp et sett montasjer som passer direkte I sporene på låskassa. Feks originale Optiloc montasjer. Disse finnes I to versjoner, både som todelt eller som ringmontasjer. Ellers finnes det montasjeringer fra flere leverandører feks Warne (og mange andre) som tilbyr gode produkter noe rimeligere. Jeg ser ingen grunn til å velge en løsning med løse baser som skrus på rifla når det er maskinert spor for montasjer direkte I kassa. Konsulter din våpenforhandler.

Er man ikke utstyrt med ti tommeltotter er montering noe man normalt klarer selv.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på Kammeret forresten. Kan ikke foreta noen måling her nå, men om du f.eks går inn på http://www.sako.fi/scope-mounts ligger det en tabell der som du kan studere mhp montasjevalg. Vil tippe du havner I grenseland mellom lav og medium med Optilock. "Kloss" opp siktet på låskassa så objektiv får passe klaring til pipa, (2-3 mm gir plass til linsebeskytter) mål klossene, så vet du hvilken høyde montasjen må ha. De fleste leverandører har tabeller (du finner på nettet) som viser høyde på montasjen.

Link to comment
Share on other sites

For å montere perfekt anbefales også et sett med kikkertsiktevatere. Wheeler Engineering lager rimelige sett. Regner med at Midway har dem. Til sist anbefales bit driver med moment og selvsagt blå Locktite og noe som holder våpenet på plass på benken mens du arbeider.

 

Med rett verktøy er dette en enkel jobb.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Thor skrev:

For å montere perfekt anbefales også et sett med kikkertsiktevatere. Wheeler Engineering lager rimelige sett. Regner med at Midway har dem. Til sist anbefales bit driver med moment og selvsagt blå Locktite og noe som holder våpenet på plass på benken mens du arbeider.

 

Med rett verktøy er dette en enkel jobb.

Hei. Midway tror jeg ikke er mer. Har lest litt her inne om forskjellige metoder for dette, men har ikke tatt poenget med vatere på kikkerten... Må ikke kikkert være i lodd/vater når disse settes på? Det er jo en ring som kan settes på hvor som helst. 

Blå Locktite er til å åpne igjen? 

I utgangspunktet trodde jeg at montering skulle være en forholdsvis grei affære, men skjønner at det er mere enn jeg tror😊

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Gillen skrev:

Ang. vater. Bor du ved en fjord, så har du et perfekt vater i kystlinja. Alternetivt mønet på nabohuset, med mindre det er til nedfalls..

Hehe, har en kystlinje, men litt for mye folk her til at det går bra uten at noen ringer politiet. Satser på nabohuset😊 

Har fått lånt meg en bygglaser og bruker et lite vater som fulgte med veggstativet til TV 

Takk for tips😊

Link to comment
Share on other sites

Wheeler sine vatere er i to deler. En vater med magnet som festes på låskassa og en som legges oppå det vertikale tårnet på kikkerten. Prøv Amazon eller eBay. Disse brukes kun når man monterer kikkerten, de skal ikke festes permanent.

 

Blå Locktite krever ikke varme for å skru opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge montasjen ikke har tilt, dvs at kjernelinje i montasje og kjernelinje i løpet er parallell i alle plan, kan man vri kikkerten slik att skjeftet passer kroppen bedre. Ved å vri kikkerten noen grader mot høyre for høyreskyttere får man automatisk cast off i skjeftet. Dermed er det lettere å få en god skytestilling i alle posisjoner. Så lenge kikkerten er i vater under innskyting og all påfølgende skyting har det ingen innvirkning på treffpunkt at rifla er tilpasset kroppen. 

Link to comment
Share on other sites

På 27.5.2018 den 22.41, Torf skrev:

Så lenge montasjen ikke har tilt, dvs at kjernelinje i montasje og kjernelinje i løpet er parallell i alle plan, kan man vri kikkerten slik att skjeftet passer kroppen bedre. Ved å vri kikkerten noen grader mot høyre for høyreskyttere får man automatisk cast off i skjeftet. Dermed er det lettere å få en god skytestilling i alle posisjoner. Så lenge kikkerten er i vater under innskyting og all påfølgende skyting har det ingen innvirkning på treffpunkt at rifla er tilpasset kroppen. 

Hei Torf😊 

litt usikkker på hva du mener... Forstår jeg det riktig at hvis alt er justert og skutt inn, så kan jeg løsne litt på ringene, vri litt på kikkerten slik at jeg kan kante børsa litt og retikkel er fortsatt i vater? (Horisontalt, selv om det er kant på tordenrøret) 

Link to comment
Share on other sites

På 26.5.2018 den 16.16, Thor skrev:

Wheeler sine vatere er i to deler. En vater med magnet som festes på låskassa og en som legges oppå det vertikale tårnet på kikkerten. Prøv Amazon eller eBay. Disse brukes kun når man monterer kikkerten, de skal ikke festes permanent.

 

Blå Locktite krever ikke varme for å skru opp igjen.

Hei. 

Har kikket litt rundt, men det var både dyrt og lang tid for å få tak i. Venners venner har trådt til og hjulpet med både vatere og laservater, så nå blir det bare moro😊 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Dingsbehovet er stort ja...

Til all normal bruk holder det med sundt vett, "øyemål" og en vertikal strek dørkarm, naboens hushjørne eller noe sånt).

 

Hehe, det skal være sikkert og visst😊 Er sånn med alt en begynner å interessere seg for, enten det er sykling, fuglejakt, storvilt eller hund😊

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Irskejeger skrev:

Forstår jeg det riktig at hvis alt er justert og skutt inn, så kan jeg løsne litt på ringene, vri litt på kikkerten slik at jeg kan kante børsa litt og retikkel er fortsatt i vater? (Horisontalt, selv om det er kant på tordenrøret) 

Nesten riktig. Om du vrir siktet etter att det er skutt inn, må du skyte inn på nytt.

 

Poenget er at man må holde geværet likt som da man skøyt inn. På innskytingsavstanden får du samme feil ved endring av kanting fra innskytingen, uansett hvordan siktet står, høyt lavt, på siden, (svakt skrått ut til siden var det Torf viste til) Det finnes en seiglivet myte at høyden på montasjen påvirker kantefeilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen😊 Et lite spørsmål på tampen som kanskje er litt off-topic; har kjøpt en Hausken demper, jd184..

Det står at den må monteres av børsemaker. Er det nødvendig? Må jo fly til børsemaker hver gang en har skutt🙄 Det er vel ikke så komplisert å skru av og på...

edit: kanskje bare etter demontering for vask??

Edited by Irskejeger
Link to comment
Share on other sites

Gjenging av pipa bør gjøres av børsemaker, men kan også gjøres av mek.verksted dersom de har erfaring og forstår viktigheten av konsentrisitet og at gjengene er dreid på samme akse som løpet (og ikke nødvendigvis pipa).

 

 

Dempere skrur du selv kun på og av når du trenger den, fjern den alltid etter endt økt på banen eller jakttur. Lar du demperen stå på etter bruk vil gasser forbli i demperen og løpet og kan i verste fall føre til rustangrep.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 27.5.2018 den 22.41, Torf skrev:

Så lenge montasjen ikke har tilt, dvs at kjernelinje i montasje og kjernelinje i løpet er parallell i alle plan, kan man vri kikkerten slik att skjeftet passer kroppen bedre.

Strengt tatt spiller det ikke så stor rolle om montasjen har tilt heller, så lenge man får skutt inn geværet. Eneste som skjer er at man ikke får full effekt av de ekstra milliradianene man har i montasjen. (cos(10°)=0,985 så med 10° tilt, mister man 1,5% av tilten i montasjen. )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Regner med at det har vært hundre spørsmål om montering før så jeg tar bre spørsmålet mitt i denne gamle tråden:

 

Har byttet kikkertsikte selv, på min Tilka T3. Under på den fremre montasjen er det en tapp som går ned i et mye større hull på låskassa. Skal jeg skyve montasjen så langt frem som mulig i dette hullet, med tanke på at rekyl vil skyve kikkert fremover relativt børsa?

 

Fikk inntrykk av at den gamle kikkerten var montert med tappen midt i hullet under, altså ikke i kontakt med noen av kantene på hullet.

 

Det er ikle optilock-montasje såvidt jeg kan se i den grad det har noe å si, det er en del på hver side, altså bunn og ring henger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Dersom kikkertsiktet med ringene kan beveges i lengdeaksen før du strammer festeskruene er det viktig å skyve kikkertsiktet så langt frem at den stopper mot "endebegrensingen" (fant ikke bedre ord i farten).

Det gjelder både om det er en tapp eller en tverrbolt som i picatinny/weaver montasje.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Per-S, da har jeg gjort riktig. Blir det greit å skru til med drøye 2 newtonmeter eller er det litt hardt? I den grad nederst på skalaen på sykkelverktøyet er noenlunde korrekt, det er den sikkert ikke :) Det var litt hardere enn jeg kanskje ville trodd på gefuhlen og med krysstramming (og bare to skruer) skrur man jo litt og litt hardere hver gang så totalen blir ganske bra trykk. Men googlet meg til ca 20 inch-pounds som ble oversatt til 2.2 nm av Google 

Link to comment
Share on other sites

Ja men har ikke stort håp om at det kan skaffes innen to dager fra en lørdag :) Og så i en annen tråd at noen hadde laget det, tror det var til annet merke men ikke noe å tape på å spørre tenkte jeg.

 

Blir fort av med kikkerten og på med den gamle igjen, masete i tidsklemma når man allerede er upopulær hjemme pga alt for mye jakt :/ Kan kanskje bare tape over skruen men synes den er veldig løs.

 

Ringer J&F i morgen selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...