Jump to content
Mastodon

Kahles Helia RF

Recommended Posts

«Test» av RF kikkerter i siste Vapen. Kahlesen kom greit ut. Scoret dog litt lavt på hurtighet på målingen. 

Nå har jeg testet RFen litt og lest testen i Vapentidningen.

(Dumt de ikke tok med Meopta sin MeoRange i testen)

Å stille inn fokus av display og dioptri på kikkerten var raskt og enkelt, ikke like safe som Swaro sin løsning da det er lett å få dreiet på fokushjulene på hvert okular uten å være klar over det. Så jeg kommer nok til å gjøre denne øvelsen når jeg setter meg på post i blandt... 

Jeg var ikke klar over at okularet med avstandsmåler i hadde en prisme(?) for å filtrere vekk laserstrålen som kommer i retur. Dette gjør at jeg ser forskjell på høyre og venstre okkular. De er like skarpe, men det høyre har en kaldere fargegjengivelse enn det venstre. Litt blåskjær. Men ellers skarp og fin nesten helt ut til kanten. 

(Jeg må nesten legge til at jeg ikke er noen optikk ekspert, kun forbruker som ønsker avstandsmåler i kikkerten til en overkommelig penge)

Jeg får gjentatte målinger på opptil 14-1500 meter i vegetasjon. Målingen kan ta 1 til 2 sekunder å få opp, men jeg er imponert over hvor mange forskjellige bakgrunner den måler på. Jeg har målt på frihånd på hvite hus nede i dalen og fikk gjentatte målinger på 15- til nesten 1800 meter. Det lengste var 1799meter... 

Den er ikke like bra optisk som min svogers Victory RF 10x56 som også måler raskere enn Helia RF, men Helia RF måler lengre.

Men for 15-20000 kroner mindre enn de tre store er jeg strålende fornøyd!

Skal du ha den beste kikkerten med flest funksjoner og Avstandsmåler kjøp Leica, den skal jeg ha en gang i livet...

Har du 13000,- kjøp Helia RF!

• Like 2

På 25.7.2018 den 20.08, Mastodon skrev:

- Å stille inn fokus av display og dioptri på kikkerten var raskt og enkelt, ikke like safe som Swaro sin løsning da det er lett å få dreiet på fokushjulene på hvert okular uten å være klar over det. Så jeg kommer nok til å gjøre denne øvelsen når jeg setter meg på post i blandt... 

- Litt blåskjær. Men ellers skarp og fin nesten helt ut til kanten. 

- Har du 13000,- kjøp Helia RF!

Etter å ha hatt den i 3 dager, der to første ble tilbrakt i reinsfjellet har jeg samme erfaringer. Sålangt tilfreds. 

Blåskjær på høyre øye, venstre er bedre. Merket det nå som jeg ble klar over det. 

Er også tilfreds med bærereim og "vademels" linsebeskyttelsen. 

Såklart er en zeiss/swaro RF til over dobbel pris bedre, men for 13000,- må jeg si at Kahles absolutt leverer. 

Edited by FreeSkier
La merke til blåskjær på høyre øye, nå jeg ble gjort oppmerksom på det.