Jump to content

Kaliber til mengdetrening


AsgeirK

Recommended Posts

Hvilket kaliber er best egnet til billig mengdetrening og jakt på : rev, hare, rype og storfugl ?:) 

 

Har hatt CZ455 i 22lr men synest det skjedde for lite når jeg trykte av (og er ikke godkjent for annet enn rypa:lol:)

 

Heller mot 223 men er ikke sikker, hvilke andre alternativer er billige for en som ikke lader(enda)???

 

Har 6.5x55 og 3006 fra før

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er mye som nærmer seg 223 i pris og tilgjengelighet ihvertfall.

Hvis det er snakk om mengdetrening på rundt 100m går de fleste greit, men kan være en fordel å sjekke riflestigning hvis du vil skyte tyngre kuler (mest aktuelt for hjemmeladere kanskje).

Link to comment
Share on other sites

Kva meiner du med 'mengdetrening'?  Om du sparer 2.50-3kr/skudd må du trass alt skyte eit par tusen før du har tjent inn ei relativt rimeleg rifle, så om økonomi er det einaste argumentet er det sikkert betre å bruke pengane på eit ladesett for dei to du har.

 

At ein .223 sikkert er kjekt å ha er ei anna sak.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, beaker skrev:

Kva meiner du med 'mengdetrening'?  Om du sparer 2.50-3kr/skudd må du trass alt skyte eit par tusen før du har tjent inn ei relativt rimeleg rifle, så om økonomi er det einaste argumentet er det sikkert betre å bruke pengane på eit ladesett for dei to du har.

 

At ein .223 sikkert er kjekt å ha er ei anna sak.

 

Skyte så mye jeg får tid til, blir sikkert rundt 1000+ skudd i året 8-)

 

Synest 3006 fort blir slitsom å skyte med etter noen serier, så vil ha noe som slår litt mindre ..

 

Men ja ladesett hadde ikke vert dumt, men ikke dumt til 223 heller d da ?;)

Link to comment
Share on other sites

22LR er det beste til mengdetrening. 1000 skudd i året er ikke mengdetrening.

 

Det som bringer meg framover skytemessig, er mengdetrening med 22LR. Økter som ikke blir avbrutt av varm rifle, slitsomme pga. rekyl, eller overvettes kostbare, Terpetrening. Hamre inn grunnleggende ferdigheter. Jeg bruker ca 5000 skudd mellom september og mars (trening og stevner) - da får en inn stillinger og avtrekk, og pust, og avtrekk, sa jeg avtrekk? Husk avtrekk... 22LR gjør jo også at du ser hva du gjør feil - ting forsvinner ikke i rekyl. Og du ser om u gjør rekylopptaksfeil også, selv om rekylen er liten. Er det mandig? Nei sikkert ikke, men det virker.

De "store gutta" - eks. DFS skytterene som faktisk er gode til å skyte, de pauser ikkke 22 skytinga om sommeren engang - men holder grovkaliberuvanene i sjakk med 22LR skyting om sommeren også - iallefall mange av dem.

Jeg skyter lite 22LR om sommeren, men det har nå gått 2-300 skudd den siste uka - det er jo gøy, og en slipper å tenke på at det er dyrt, at en må pusse, at løpet blir utslitt, wtf.

 

En må selvsagt skyte grov også, så en vet at en øver inn stillinger som tåler rekyl, så en slipper å bygge stilling på nytt for hvert skudd. Og så en vet at rifla går der den skal.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ser nytten i å ha en 22 lr men på 100-200 m så blir d litt for puslete da :) og jeg har egentlig veldig lyst på 223 :D

 

Kunne vell eventuelt kjøpt en cz455 igjenn og kjøpt ett 17hmr/22wmr til rev men synest det virker litt marginalt, og er vell ikke mye over 100m før den begynner å dabbe av

 

3006'n er satt opp til drivjakt med en 1-4x24 kikkert å det er vell ikke sååååå brukbart i skummringen 

 

Eller kjøpe rifle i 223 og kjøpe en 10/22 eller noe senere :D

Link to comment
Share on other sites

Sitat

på 100-200 m så blir d litt for puslete da

Nei, du lærer å skyte. Til jakt blir det spedt

jeg har skutt 2-300 skudd på 100 og 200m bare denne uka. Det bør være vindstille eller nesten når en holder på på 200m, men på 100m er det perfekt. Det er jo på 100m med 22LR at ungene lærer å skyte.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

M67
Vil luftgevær gjøre samme nytta som 22? 
Veldig mye enklere når man kan øve i stua hjemme

Ja det vil jeg påstå. Spesielt til stående og lignende. Ulempen er at mange luftgevær er ergonomisk veldig forskjellige fra vanlige rifler, og avtrekkene gjerne helt forskjellige - og skal en ned i liggende skyting f.eks., så er luftgevær med relevant presisjon nokså dyre.

Jeg solgte mitt fordi jeg ikke følte at det var relevant, på grunn av vekt, ergonomi og avtrekk - men de fins. Egentlig kan man bare sikte og klikke med ei vanlig rifle, og få nesten samme treningseffekt som å skyte, men det er så kjedelig at de færreste gidder.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er moro med noe nytt og siden du har 6,5x55 og 30-06 fra før, så er 223 kanskje et naturlig valg. 

 

Men hvis det er for å bli en bedre skytter, så kjøper du skudd til 22'n  og sper på med noen 6,5 rekrutt, for det en 223 med god kikkert koster. Og reiser på en (DFS) bane der du kan få god instruksjon,  om skyteteknikk og spesielt avtrekksteknikk. I tillegg kjøper du kjedelig nok en klikkpatron til 6,5 og 30-06'n, og tørrtrener MYE hjemme. Da terper du på det du har lært på banen.  Gjør det enkelt  fokuser på naturlig siktepunkt-pusteteknikk-avtrekk. 

De fleste har ikke mulighet til å være på banen flere ganger i uka eller skyte rett utafor stuedøra. Men alle kan ta flere økter med tørrklikking i uka. Gjør du det får du mye større utbytte av de turene som du faktisk rekker på banen.

 

Nå er det ulike meninger om det er nødvendig med klikkpatron i sentertente rifler. Men den største fordelen er at om du putter i en klikkpatron, så er det i alle fall ikke noe annet i pipa når du trekker av innomhus. Det er heller ingen ulempe å få mye trening på lading/tømming og ildhåndgrep, med den rifla du bruker på bane og jakt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke trene for konkurranse eller noe da, er bare for å bli litt mer fortrolig på skyting åsså ha noe brukbart til å ta div småvilt med på forskjellige avstander, så skal jeg avskrive 223 helt fordi jeg har 6.5 ? Lurer på å kvitte meg med den forresten, da 3006 dekker behovet dær :) så den vil bare sammle støv... Er jo ca samme ammokostnaden på 6.5x55 og 3006 om en ikke er med i skytterlag

 

Og har privat bane og har bare tid til skyting etter kl 20.00 ca pga småbarnsfar og mor som jobber sent å da stenger DFS banen her før jeg kommer meg gjennom kolonnekjøringen i tunellen :lol:

Edited by AsgeirK
(:
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en .223 (Sako med 1.8 stigning) for å kunne trene mer pr krone, og uten å bruke så mye tid ved ladebenken. En fabrikkpatron I .223 koster ca det samme som å lade til 6,5 eller .30 caliber, forutsatt at en kjøper billigammo I noe kvanta (ca 4 kr pr stk). Min erfaring så langt er at  denne rifla ikke liker noe av den biligammoen med lette kuler (55 gr) jeg har prøvd ut spesielt godt. Presisjon på 5 skudd ligger for de fleste I området MOA til snusboks på 100m. Variasjon mellom lotter er også merkbar. Har så langt prøvd ut S&B, FC American Eagle, Fiocchi, Barnaul, IMI, GGG, PPU. IMI ammoen går svært dårlig, type 10 cm, S&B best, type MOA+. For min del ble denne skaffet for å bruke til trening på løpende elg, og her er femmeren såpass stor at jeg mister bare poeng med mariginale skudd, så jeg bryr meg ikke så mye om det ikke går bedre, men skal jeg bruke den til konkurranse, jaktfelt eller evt jakt må jeg over på dyrere (tyngre kule) ammo, eller lade selv. Må få legge til at jeg ikke har prøvd dyrere/ kvalitetsammo med lette kuler.

Tyngre kuler liker den bedre. Har testet 69 gr Lapua, Swiss Munition, GGG med Sierra og PPU. Den eneste som går dårlig er PPUen. Hjemmeladde 69 og 77 gr Nosler CC går også greit (+/- 20 mm.) Men greia er at disse fabrikkpatronene koster omtrent det samme, eller mer enn skytterlagsammo til 6,5en, så det er om å gjøre å finne et våpen som liker lette kuler bedre om en skal skyte mye med fabrikkammo. Tror nok jeg ville gått for et våpen med 1:12 stigning, da disse etter sigende liker lette kuler bedre (men det kan sikkert variere mye fra et våpen til et annet) og det beste ville være å få prøvd rifla med noe aktuell ammo før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

En ting som man burde tenke på hvis man skal bedrive mengdetrening er vel løpstykkelse, kjedelig å mengdetrene med våpen som går varmt etter et par skudd.

 

For min del er det jaktrifle i 6,5, salong (er) til mengdetrening og luft hjemme i garasjen.

CZen og jaktriflen er satt opp ganske likt (nå snart med hjemmesnekret ching sling på begge) så jeg kan veksle enkelt mellom de på banen. Per ti skudd med 6,5x55 skyter jeg 50-100 med salongen.

 

Poenget til M67 rundt hva du ser av feil selv er veldig viktig, etter jeg begynte å bruke salongen og luftgeværet ser jeg mye enklere mine egne feil enn når man får juling av rekylen. Da kan man plutselig begynne å trene katagorisk. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AsgeirK skrev:

Skal ikke trene for konkurranse eller noe da, er bare for å bli litt mer fortrolig på skyting åsså ha noe brukbart til å ta div småvilt med på forskjellige avstander,

Mengdetrening har grovt sett to funksjoner, uansett hva det skal brukes til. 1) Å gjøre skytteren, til en bedre skytter. 2) Å vedlike holde opparbeidede skyteegenskaper.

 

Tror du har feil fokus. At du har lyst på et annet våpen, har ikke noe med nødvening mendetrening å gjøre, heller ikke med hva du skal skyte på. Så du må se på dette som to forskjellige ting. Og mengdetrening kan gjøres på mange måter. All regelmessig sikte og avtrekkstrening (fortrinnsvis hele året), vil gjøre folk bedre. Lange pauser fra skytingen, vil gjøre de fleste mer ustabile skyttere. Så det er ikke å annbefale, værst er det trolig for de som ønsker å forbede seg. Og har en ikke tid, eller annledning til å være ofte og regelmessig på en skytebane, kan en trene hjemme. Om nødvendig med tørrtrening.

 

Jeg vet ikke hvor god skytter du er, men da du etterspør mengdetrening, vil det vel være naturlig å anta du ikke er god skytter. Selv om du ikke skal bli konkuranseskytter, må en vær dyktig nok til å treffe vitale deter på viltet en skal skyte på. Og skyter du ikke innen 4- 5 cm på 100m, er du trolig ikke god nok til å jakte rype med rifle. Da må det mer trening til, både for å bli dykig nok, dernest å vedlikeholde egenskapene. Hvor mye en nybegynner, må skyte for å bli god kan være individuelt og mye avhening av opplæring/oppfølging. Men, for de fleste krever dette maaange tusen skudd! Og dette blir dyrt, hvis en ikke benytter billige alternativer som 22 LR, eller luftvåpen.

 

Så du nevnte at 22 LR ble spett, på 100 - 200 m. Tja.... hva så? Mendetrening kan da gjøres på kortere hold, alt fra 100m og nedover, til du skyter alle 5 skuddene i samme hull. Selv da, kan gruppene gjøres mindre. :) Så en trenger ikke "langhold", for å bedre sine skyteferdigheter, eller for å vedlikeholde dem. En bra 22LR rifle, vil gi deg rimelig mengdetrening og den kan brukes på alt vilt opp til hare (7 kg), og med unntak av Tiur. 

 

At kona jobber seint hver dag 365 dager i året, burde ikke hindre deg i mengdetrening. :) Men, lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får kjøpe en 22lr først da :lol: så en 223 om jeg fortsatt ser behovet ! :)

 

Noe salongvåpen å anbefale da ? Likte pressisjonen på cz'n men likte ikke stokken og avtrekket...

 

Frister med ruger 10/22 men har aldri tatt på en slik en o.O

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, msteiro skrev:

Tror ikke det er mye som nærmer seg 223 i pris og tilgjengelighet ihvertfall.

Mendetrening kan da gjøres med ToppShot på eks. 50m og det koster ca 50 - 60 øre smellen. :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Nettopp kjøpt en 10/22, men vil si det er et våpen mer for moro enn trening.

Kommer litt an på hva du har fra før, men Anschutz enkeltskudds matchvåpen får man ekstremt billig til tider, men det blir fort litt annet enn en jaktstokk.

 

Finnes jo alternativer til CZ stokken, men her må man nesten prøve seg frem.

Har en CZ selv, men den synt stokken skal bli sparklet til den er så og si identisk med jaktriflen i form og vekt, pent blir det nok ikke...

En eldre Sako salong vil kanskje ha mer følelsen av en ordentlig jaktrifle?

 

Problemet med en Anschutz o.l. er at det meste annet blir skuffende etter du har prøvd avtrekket ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det finst andre avtrekk såvidt jeg husker ?:) Solgte den jeg hadde pga innkjøp av storviltrifle8-)

 

Vil helst ha noe som tar minimum 5 skudd i magasinet, hva med savage eller Marlin sine 22lr boltrifler ?? Skremmende billig egentlig så spørst hvilken kvalitet det er på disse ..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, beaker skrev:

Einig med msteiro.  Kjøp noko som lignar meir på jaktrifla di.  (Misliker du avtrekket på CZ vil du i alle fall ikkje ha originalavtrekket til ein 10/22)

 

Sqko Quad har vel eit godt rykte, men aldri tafsa på ein.

 

Synest den er litt for dyr egentlig, samme med Browning T-bolt, pent våpen men for dyrt for en salong i mine øyne..

Link to comment
Share on other sites

CZ avtrekket kan fikses veldig lett, tar ca en halvtime og en hundrelapp å få det som du vil, og det er nok langt foran Marlin etc.

Savage sitt Accutrigger system skal være bra, men da er prisen veldig lik CZ igjen, de rimeligere har ikke det tror jeg.

Synes Sako og Browning blir ganske dyre, da ville jeg heller valgt en Anschutz.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er først og fremst riflejeger, ikke konkurranse skytter. Men jeg trener endel og skyter en og annen sporadisk konkurranse, mest for å kunne utnytte de mulighetene jeg får på jakta.

Den aller beste treningen gjør jeg hjemme, med 22'n. Etter at jeg har fått tips og instruksjon av gutta i Skytterlaget. På treningene spør jeg ofte om råd og tips. Fint når de virkelig gode skytterne kan se på at jeg skyter og veilede litt. Da unngår jeg å trene inn de værste feila. Har en selvanviser med tre forskjellige blinker på ca 75m, her får jeg umiddelbar tilbakemelding på feil jeg gjør, eller hvis jeg klemmer ut et godt skudd. 

 

Bruker en cz452 som jeg har tilpassa stokken litt på. En slik eller helst en Brno mod 2, får du for et par tusen på Finn. Jeg fikk en børsemaker til å fikse avtrekket  kjøpte også et Youdave-kit som jeg ikke har giddi å montert ennå. For det er greit nok som det er.

 

Finner du en gammel Krico eller Sako er det løp og kjøp, men du klarer deg utmerket med en Brno.

Jeg ville nok heller hatt en Anschutz enkeltskudd enn en 10/22, til å trene med. Det er lett å legge seg til uvaner hvis en plikter og/eller køddeskyter mye, og det blir fort litt fristende med halvauto.  Slik er det i allefall for meg. Gjorde dette en sommer for noen år siden, og det tok mye trening før det blei noe greie på skytingen igjen. Samme erfaring har jeg etter treninger med rekruttene i skytterlaget, når de mister fokus på avtrekk er det bedre at de tar ei pause enn å skyte opp resten av pakka.

 

Å ha både 30-06 og 6,5x55 er kanskje ikke nødvendig, det blir litt samme bruksområde. Selg gjerne en av de og kjøp deg en 223 hvis du har lyst på det, mindre rekyl er ingen ulempe når du skyter. Men du kommer nok ikke utenom en 22, ikke bare til mengdetrening. Men også for å trene inn grunnleggende skyteteknikk.

 

Et lite treningstips på tampen.

Jeg kjøpte meg en Weirauch hw 40 luftpistol, den har et ganske godt avtrekk. Med en slik kan du jo trene avtrekk i stua når kona er på jobb:).

Kanskje lurt å gjømme vekk kulefangern før hun kommer igjen. Eller kamuflere den som en blomsterdekorasjon. Her i huset er det iallefall delte meninger om hvor naturlig det egentlig er å skyte innomhus og å jakte rev fra dobbeltsenga. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, 8X68S skrev:

Jeg er først og fremst riflejeger, ikke konkurranse skytter. Men jeg trener endel og skyter en og annen sporadisk konkurranse, mest for å kunne utnytte de mulighetene jeg får på jakta.

Den aller beste treningen gjør jeg hjemme, med 22'n. Etter at jeg har fått tips og instruksjon av gutta i Skytterlaget. På treningene spør jeg ofte om råd og tips. Fint når de virkelig gode skytterne kan se på at jeg skyter og veilede litt. Da unngår jeg å trene inn de værste feila. Har en selvanviser med tre forskjellige blinker på ca 75m, her får jeg umiddelbar tilbakemelding på feil jeg gjør, eller hvis jeg klemmer ut et godt skudd. 

 

Bruker en cz452 som jeg har tilpassa stokken litt på. En slik eller helst en Brno mod 2, får du for et par tusen på Finn. Jeg fikk en børsemaker til å fikse avtrekket  kjøpte også et Youdave-kit som jeg ikke har giddi å montert ennå. For det er greit nok som det er.

 

Finner du en gammel Krico eller Sako er det løp og kjøp, men du klarer deg utmerket med en Brno.

Jeg ville nok heller hatt en Anschutz enkeltskudd enn en 10/22, til å trene med. Det er lett å legge seg til uvaner hvis en plikter og/eller køddeskyter mye, og det blir fort litt fristende med halvauto.  Slik er det i allefall for meg. Gjorde dette en sommer for noen år siden, og det tok mye trening før det blei noe greie på skytingen igjen. Samme erfaring har jeg etter treninger med rekruttene i skytterlaget, når de mister fokus på avtrekk er det bedre at de tar ei pause enn å skyte opp resten av pakka.

 

Å ha både 30-06 og 6,5x55 er kanskje ikke nødvendig, det blir litt samme bruksområde. Selg gjerne en av de og kjøp deg en 223 hvis du har lyst på det, mindre rekyl er ingen ulempe når du skyter. Men du kommer nok ikke utenom en 22, ikke bare til mengdetrening. Men også for å trene inn grunnleggende skyteteknikk.

 

Et lite treningstips på tampen.

Jeg kjøpte meg en Weirauch hw 40 luftpistol, den har et ganske godt avtrekk. Med en slik kan du jo trene avtrekk i stua når kona er på jobb:).

Kanskje lurt å gjømme vekk kulefangern før hun kommer igjen. Eller kamuflere den som en blomsterdekorasjon. Her i huset er det iallefall delte meninger om hvor naturlig det egentlig er å skyte innomhus og å jakte rev fra dobbeltsenga. 

Tror faktisk jeg ikke tørr å skyte med luftvåpen innedørs, da tror jeg det smeller om hun finner det ut :lol:

 

Så blir en 22 ja og en "palle" med ammo :lol:

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har en cz 455 thumbhole som jeg trener med hjemme.Skyter på 15 m inne i et gammelt fjøs.

Helt horribelt avtrekk fra fabrikk,men fikk børsemaker til å file litt på det og nå er helt "innafor".Syns presisjonen er god så jeg er ikke redd for å anbefale den.

Lykke til med handel?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, AsgeirK skrev:

Hvilket kaliber er best egnet til billig mengdetrening og jakt på : rev, hare, rype og storfugl ?:) 

 

Har hatt CZ455 i 22lr men synest det skjedde for lite når jeg trykte av (og er ikke godkjent for annet enn rypa:lol:)

 

Heller mot 223 men er ikke sikker, hvilke andre alternativer er billige for en som ikke lader(enda)???

 

Har 6.5x55 og 3006 fra før

 

Ingen som har nevnt .357 magnum enda? Jeg skyter masse .357 mag med rifle. Fabrikkammo får man fra 3.50,- /stk. Også mulig å skyte 38 special fra 2.50/stk. Lader du selv kommer du under 2 kroner. God rekyl og følelse av å skyte med 'ordentlig' rifle. Fin på 100 meter, 150 meter maks.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på dette lenge, og vet jeg VIL ha rifle i 223 men om jeg trenger det er en annen sak :lol:

 

Fikk testa en m96 igår (meeeget overasket over pressisjonen på den) og tror jeg muligens bare skal bygge om den i første omgang og kjøpe en 22lr

Link to comment
Share on other sites

Kjør på med Mauserbygg? Her er mengdetrenings mauser'n min;) Nå med 7skudds magasin og?

 

 

Aannerud

 

Edit: Jeg klarer ikke anbefale ett Mauser bygg med mindre du bruker den så å si som den er eller du gjør det meste(helst alt) selv! Men vis det er tilfelle må jeg si jeg har 4 heidundranes gode M98 bygg i skapet! Og prosjektene(som er halve morro for min del) har vært utrolig gøy:)

 

 

IMG_8933.JPG

IMG_0925.JPG

IMG_0926.JPG

Edited by Aannerud
Fornuft
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

Kjør på med Mauserbygg? Her er mengdetrenings mauser'n min;) Nå med 7skudds magasin og?

 

 

Aannerud

 

Edit: Jeg klarer ikke anbefale ett Mauser bygg med mindre du bruker den så å si som den er eller du gjør det meste(helst alt) selv! Men vis det er tilfelle må jeg si jeg har 4 heidundranes gode M98 bygg i skapet! Og prosjektene(som er halve morro for min del) har vært utrolig gøy:)

 

 

IMG_8933.JPG

IMG_0925.JPG

IMG_0926.JPG

Ja har kikket på børsa di i en annen tråd ! Ett ord RÅ!

 

Har bygget om en m98 jeg skal bruke til jakta nå i høst åsså har jeg store planer for Carl Gustaven :) men nå kilte d seg en patron etter jeg skøyt iste .. annenvær patron kiler seg men, kommer ut på andre forsøk.. men nå sitter den blegg :( noen ide hva problemet kan være ? Ser faktisk riflinga fra løpet på enden av tomhylsa, er det normalt ?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det:) 

 

Nei den klarer jeg ikke svare på, skal noe til att hylsa får lov og komme helt inn til riflinga på løpet med mindre det er noe riv ruskende galt med kammeret.. Det er ikke bare krutt gassen som lager merkene da? 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Å bygge om svenskemausere er en lik effektiv måte å kaste bort penger på som oppussing av trebåt...

 

 

Det er vell delte meninger om det ;) liker børsa så da blir det ombygging :) koster ikke på all verden men noen høvdinger blir det sikkert, min har omsmidd hevearm fra før så da er det bare kapping av det 71cm lange løpet, kikkert/montasje og ny stokk så er den gullegod :) og finne ut hva som er galt med kammeret da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på det, har 4 M98 bygg med  7 piper og 5 kaliber å tror ikke jeg har brukt 10000,- kroner til sammen, den dyreste invisteringen jeg har gjort er en GRS stokk, men det kjøpes no til flett nye rifler og... Men jeg hadde aldri betalt en børsemaker for noe Gammal Mauser bygg!;)

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...