Jump to content

Kaliber til mengdetrening


AsgeirK

Recommended Posts

Er det der fabrikkammo? Gammel militær fabrikkammo med krymp? Eller er det hjemmeladd med hylser som har vært ladet mange ganger? For meg ser det ut som hylsehalser som har blitt overbelastet/gamle/ sprø -  Og altså sprukket i halsen, eller begynt å sprekke. Kanskje kammeret er for romt? romme kammer eter hylser - og det er et gammelt våpen fra tider hvor små toleranser og masseproduksjon ikke helt gikk godt sammen.

Kaliber?

Kamrer patronene greit? Bilde av tennhettene?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være at kammeret er innafor spec. Romt men ikke for romt - S&B bruker ikke verdens sterkeste messing, og heller ikke mest av den, så hylsehalsene på slike hylser er nokså tynn. Den må altså utvide seg mer enn "vanlig" (siden innerdiameteren er gitt av kulediameteren), og tynt gods i halsen derfor gir mindre ytterdiameter enn tykt) og har lett for å småsprekke litt. Det lille jeg har hjemmeladet S&B-messing så har jeg vært plaget med slike sprekker.

Et annet spørsmål, som jeg ble sittende å lure på - en M96, som kamrer "smørglatt"? Du spenner jo slagfjæra med sluttstykket? I mitt hode (og vant med Sauer og Barnard) så er det alt annet enn glatt? Hva slags rifle er dette?

 

Sitat

 7 piper og 5 kaliber å tror ikke jeg har brukt 10000,- kroner til sammen, den dyreste invisteringen jeg har gjort er en GRS stokk

Aannerud, hvordan har du fått 7 piper og en GRS stokk for 10 000 kroner? Selv de billigste pipeemnene koster jo 2500-3000,- og litt mer ordentlige 3-3500,-?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M96 er fine børser - om den er original ville jeg ikke forandra på den, men hatt den til koseskyting. M96er er forresten langt mindre solide enn M98 trykkmessig. De har flere modi å eksplodere i, noe Paul Mauser tydeligvis oppdaget, siden han fiksa mange av svakhetene på M98. M96er er IKKE "mauser-solide" - ikke at M98 er spesielt solid, men mange tror det - M96er har eksplodert av ladninger som var i vanlig, problemfri bruk i Sauer 202 f.eks. De bør holdes på kragladninger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gunstige bekjenskaper;) Det var igrunn bare ett frempek til alle som mener Mauser bygg må bli svin dyrt.. Jeg tror ikke det er så reelt og komme innenfor hva jeg har brukt for hvermansen, men man må ikke ha nytt løp i en M67 som regel å det MÅ ikke bli dyrt(Ny Tikka dyrt) å få mye god skyting ut av en gammel Mauser..

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Fant ut problemet, det var utdrageren som hadde blitt tuklet med mente børsemakern .. 

 

Så noen som har en liggende eller vet om hvor en får kjøpt en orginal en ? Ser brownells har slik custom extractor, men den må vell en kompetent persjon tilpasse ?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så noen som har en liggende eller vet om hvor en får kjøpt en orginal en

Et museum kanskje ;)

Det er nok stor risiko for at den må tilpasses uansett - det er en av ulempene med disse gamle riflene. Moderne rifler kan man stort sett bytte i øst og vest, men på førkrigs-greier så er det, og trengs det, individuell tilpasning. Du kan heller ikke ta et sluttstykke fra ei rifle og bruke i ei anna uten å kontrollere patronspill, og evt. justere.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvilket kaliber er best egnet til billig mengdetrening og jakt på : rev, hare, rype og storfugl ?:) 

 

Har hatt CZ455 i 22lr men synest det skjedde for lite når jeg trykte av (og er ikke godkjent for annet enn rypa:lol:)

 

Heller mot 223 men er ikke sikker, hvilke andre alternativer er billige for en som ikke lader(enda)???

 

Denne tråden har jo beveget seg en del fra utgangspunktet.

En M96 er iallefall ikke det beste våpene til mengdetrening, men nå var det kanskje ikke det du var ute etter uansett ;)

 

 

Sitat

2 mnd leveringstid nå for tiden pga stor pågang..

I mange tråder om hvilken rifle til...  ("håssen bøsje til") så finner du anbefalinger om 200STR. Det gjelder spesielt når det er snakk om langhold, eller mengdetrening. Og grunnen har du selv nevnt. 2 måneder ventetid er ikke OK når man skal "mengdetrene", eller uansett når man har en hobby man driver med flere ganger i uka kanskje - og så skal en vente i 2 måneder. Eller 4... For det er ikke uvanlige leveringstider hos børsemakere - iallefall de som vet hva de driver med.

Det er grunnen til at omtrent bare helt moderne rifler, som fins et visst antall, så det er lager med alle deler, i Norge, hos flere helst, OG som er så modulært laget at bruker kan bytte alt selv - som er aktuelle dersom en skal unngå sånne langvarige avbrekk. 200STR, Tikka T3, Sauer 202, Blaser - er det egentlig flere man kan stole på at forhandlere har alle deler for hånden?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Børsemaker Sønju (om han driver fremdeles?) har/gidde deler til til m96. Ellers er Sverige enklest. 

Og når delen er kjøpt og tilpasset er enda en 1000lapp bortevekke.

 

Kjøp en kasse patroner til den rifla du har om det er mengdetrening du vil ha, sånn istedet for å rote bort samme beløp på en svenskemauser. 

Det aller smarteste vill vært å kjøpe den Anschutzen det var linket til, røverkjøp og ca null risiko for å gå med tap om en vil selge.

Forutsatt at det er mengdetrening det dreier seg om..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...