Jump to content

Hodelykter


Lynxhunter

Recommended Posts

Etter langt om lenge, så kom endelig den Magicshin`en fram.. Bestilte den 12.12 og den blei sendt 16.12 og kom fram i dag.. Det tok jaggu si tid. Testa den rett før eg satte den til lading her og då var det nok ikkje mykje futt i batteriet, men den ser veldig bra ut.. Skal testes i kveld. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja det er slett ikkje så mykje å spare på DX lenger, men er du heldig, er det fortsatt litt.. Har testa lykta litt her no, og for dei som har vært borti Fenix TK-40 lykta med sin 630 lumen, så er den Magicsine lykta ein plass lavere enn powertrinn 3 på lav ( rundt 277 lumen ) og rundt powertrinn 4 ( 630 lumen ) på høg.. Den er kanskje hakket kraftigere på lav enn dette, og hakket dårligere enn TK-40 på maks..

 

Så at Lupine oppgjer si lykt til 550 lumen, er nok langt meir riktig enn Magicshine sine 900 lumen.. Men alt i alt virker lykta veldig bra, den strammeste strikken på hodelyktfestet, gjer at den henger bra også. Har ikkje prøvd lykta med hodeplagg på, men den skal snart i ilden. :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit, den Bettyen lyser bra! :mrgreen:

 

Virker som om du er fornøyd med MagicShine, mauser68? :) Skikkelig bra lykt! Magicshine har testet 550 ekte lumen, og TK40 560 ekte lumen :lol: Så er nok like på output, men TK40 har vel mer konsentrert lysstråle har jeg forstått :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som vet grunnen til at amrikanerne har stoppet salget av Magicshine lyktene?

Det er noe med batteripakken men om det har vært uhell eller om de føler at de er for dårlige har jeg ikke klart å finne ut av.

 

Ser at en del utenladske sider har med note

 

"All the batteries are the new improved version manufactured after 11/8/10"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med GeomanGear og fått vite dette.

 

Dette fikk jeg som svar;

As you are probably aware, we have stopped selling the current batteries and will be replacing them under a recall.

 

We are now in the testing phase of the new battery manufacturing. If all goes well and the U.S. Consumer Product Safety Commission approves the replacement battery, we will be able to start production soon. It's going to be a really nice battery and a dramatic improvement over the current battery pack in terms of quality and performance.

 

We have just submitted our recall plan to the CPSC. Once they approve the plan, we will be able to start sending recall notices (by both email and postal mail).

 

Please check our Recall webpage regularily for updates:

http://www.geomangear.com/index.php?main_page=recall

 

Thanks,

Geoman

 

Høres nesten alvorlig ut, men med så mange tusen Magicshine hodelykter i Norge og ingen av butikkene har stoppet å selge dem tyder på at de er relativt grei kvalitet på de som er i butikkene (selv om de har solgt nye batteripakker de siste månedene)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått meg en Led Lenser H14 :D . Den fikk jeg i erstatning for den 5te H7 lykta jeg har levert inn på reklamasjon. Kunne bare få den H14 lykten uten noe mellomlegg, for jeg var lite fristet til å begynne på den 6 H7 lykten :( . Kjøpt mine Led Lenser på Tess Molde, og hvilken service!!!!!!. Har fått ny uten å mukke hver gang. De hadde fått inn en haug med H14 til 649 kr.

 

Konklusjon ang H7!!!!. En spinkel og dårlig dritt lykt, som ramler fra hverandre etter noen måneders bruk. En fordel med den da, er lett å behagelig på hodet.

 

Vel, H14 virker som en mye mer velbygd/solid lykt. Har bare fått prøvd den litt ute nå ikveld, men er fornøyd(tror jeg). Lyste bra, og lyste bra lenge og faktisk. Nå var den litt mer "tysk" bygd. DVS av komponenter/deler. Alle ledningene hadde kontakter, og flere i kombinasjon med skruer. Ryker det en ledning eller en annen del, er der bare å bytte den ut med en ny. Litt tung på hodet, men har en stor lampenkopf foran og pakke med 4 AA batteri bak, veier den litt. Faktisk med ei lita skjøte ledning, og batt pakken kunne løsnes, slik at en kunne ha den av hode og i lomme/belte. Det var også med en dings, så at en kunne ta av lykte hodet, å feks bruke den til sykkel lykt, beltelykt eller lomme lykt. Skjønnte ikke helt alle disse lys programmene. Med div dimming, sos og strobe. Det er unødvendig mener jeg på en hodelykt?. Greitt med 3-4 forskjellige styrker. Stor for del med 4 AA kontra 3 AAA, for det er sikkert 4 ganger mer styrke i den AA pakka til H14 kontra H7 sin. Konklusjon (foreløpig) er solid og grei lykt, som er mye forbedret iforhold til H7, og lyser bra(210LM). Grei lykt til 649 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med GeomanGear og fått vite dette.

....

Høres nesten alvorlig ut, men med så mange tusen Magicshine hodelykter i Norge og ingen av butikkene har stoppet å selge dem tyder på at de er relativt grei kvalitet på de som er i butikkene (selv om de har solgt nye batteripakker de siste månedene)

 

What are the issues with the batteries?

We have received three reports of the original Magicshine MJ-808/MJ-818 battery pack (i.e., the one that is shrink-wrapped and enclosed in a nylon-velcro sleeve) overheating and causing fires. The fires have resulted in some property damage, but thankfully none of the reported incidents involved any personal injuries. Although we have not received any reports of overheating or fires associated with the Magicshine battery pack that is enclosed in a metal container inserted into a fabric sleeve (included with MJ-816 lightsets and more recent MJ-808 lightsets), we have the same safety concerns about the battery packs in the metal containers. Our engineering consultants have determined that these two Magicshine battery packs raise potential safety and reliability concerns (e.g., the inclusion of different lithium-ion cell models within the same battery pack).

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at de vil fungere kjempebra jeg. Har ikke prøvd Betty X Pro, men Piko bare, og den var fin og jeg tror det hadde vært fin til sånt bruk. Kanskje litt lite flom, men burde gå greit. Betty har vel enda mer spredning tror jeg.

Tipper det er flomlys du har mest bruk for? Ingen tvil o m at begge gir mer enn nok med lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 3 months later...

Problemet mitt er at jeg skulle ha hatt ei lykt akkurat nå!!

Derfor har jeg kjøpt inn 10 stk av denne fra E-bay

http://www.ebay.com/itm/600Lm-CREE-XP-G ... 43ab709ecf

 

Kjøpte noen med oppladbare batterier også.Ligger lykter i alle biler, i ved skjulet, på hytta ,i gangen og rundt om i skap inne i huset.

Koster jo nesten ikke noe.

Har aldri hatt behov for bedre lys enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er samme som de selger på jula http://www.jula.no/led-hodelykt-957123" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank skal gi et veldig kantete T formet lys på maks tele.

 

600 lumen tror jeg er litt skryt fra selger, dette er jo en 3w

 

Madammen har lik som den over her, og min H7 som har 180 lumen lyser mye bedre.

 

Se på denne, som er over dobbelt så kraftig, 7w. Den er på 400 lumen, så da er det jo rart at en på 3w klarer 600 lumen :)

http://www.ebay.com/itm/7W-7-Watt-Led-Z ... 0299173604" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Og her er de som forøvrig annonsen på ebay også er. Og her er det på 140 lumen

http://www.dealextreme.com/p/flood-to-t ... 8650-44277

Link to comment
Share on other sites

 

Se på denne, som er over dobbelt så kraftig, 7w. Den er på 400 lumen, så da er det jo rart at en på 3w klarer 600 lumen :)

http://www.ebay.com/itm/7W-7-Watt-Led-Z ... 340.m1374&

 

Bestilte denne nå + disse http://www.ebay.com/itm/300633570105?ss ... 1439.l2649

 

Veldig spent på baterilevetiden...

 

Men til den prisen, er det ikke noe stort tap om det bare skulle lyse en halv time :wink:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon ang H7!!!!. En spinkel og dårlig dritt lykt, som ramler fra hverandre etter noen måneders bruk. En fordel med den da, er lett å behagelig på hodet.

 

Er på min 4. H7 , byttet en gang pga dårlig ledning, resten har jeg mistet.

 

Siste gang jeg kjøpte anbefalte selgeren H14 istedet pga at den er mer solid, lyser bedre og mer batt.kapasitet. Men jeg gikk for H7 pga at den tar mindre plass i jakkelomma, hvor den har fast plass i den mørke årstid.

 

Og betjeningen på H7 er jo mye enklere enn H14, en knapp for av/på og separat justering av lysstyrke/fokus.

Hater slik trykknapp betjening som det er på H14. Sier jo sitt at det legges ut instruksjonsvideoer på yuotube for hvordan man slår på en hodelykt.. :?

Link to comment
Share on other sites

Har bytta ut alt av både H7 & H14 jeg nå. Vel jeg har den H14 liggende her enda da,men bruker den veldig lite. Lykta i seg selv er imotsetning til H7 solid, robust og tåler d meste men eter batteri og har et blått og ubehagelig lys. Bytta den H14 fra den 6 eller 7 H7 lykta som ble ødelagt i Tess butikken. Nå Blir d ikke mer Led Lenser på meg.

Har kjøpt Magic shine 872, og du verden! for ei hodelykt. En vegg av lys i timesvis. En lykt jeg virkelig anbefaler andre å kjøpe og!!!. Kjøpte mi på E bay, fra Kina til 688 kr.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min magicshine fra DX ei stund nå og er kanonfornøyd me den, men bli nok å bestille meg ekstra batteri! Har hatt ledlenser H7 fra den kom i butikk, og har vært veldig fornøyd me den også, men den blir isåfall kun en hente ved lykt her etter :lol: XXL selger jo magicshine til 899,- nå, så å bestille den fra DX nå er det så lite å spare på at da er det vel bedre å få den fra en norsk leverandør for ett par 100lapper ekstra.

 

Jeg bestillte hongkong versjonen av magicshine fra ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/Headlight-120 ... 2a15caa347

 

Den kom hjem på ca 300 nok, ikke noe problem i tollen fordi dette var en "Gave" fra kina. :mrgreen:

 

Meget god reflektor som samler lyset godt, denne er merket til 1200lumen men jeg har samlignet med magicshine 900lumen og det er omtrent de samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har erfaring med led lenser h 14???

 

Fikk meg en i går og er godtfornøyd så langt

 

Kraftigt lys, mulighet for batteripakke i lommen kunne bruke tørrbatteri og det følger med med oppladbare.

 

Vet ikke om den slår seg ned på et lavere energinivå når det er lite batteri igjen, men det finner eg ut når eg har fått brukt lykten noen dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har erfaring med led lenser h 14???
(Kuttet ned sitatet. Jegermeistern.)

 

En på jobben har den, og han klager over strømforbruket. selv så bruker jeg h-7. er på 4'de lykta nå. lyser bra, men går istykker med en gang, ryker der hvor kabelen går inn i batteripakka

Link to comment
Share on other sites

Det der er definitivt ikke 1200 lumen! Snarere 300 eller mindre, får ihvertfall ikke ut mye mer lys på 3 AAA batterier :roll:

Sikkert en del høyere på 1 18650, men fortsatt ikke i nærheten av 1200.

på 3AAA blir brenntiden elendig også...

 

En ting som fascinerer meg er folks pålitelighet og fanskare til Led Lenser selv om mange rapporterer at de blir ødelagt hele tiden!

+ at lyktene er svært utdaterte..

finnes så mye annet av bedre lykter ute der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ledlenser h7 har det vært mye feil med, men de har kommet med den nyeste serien med rette gummiblandinger og en spiralledning der hvor kabelen går inn i batteripakken. Håper at denne holder litt lengre enn de tidligere modellene.

Lupine betty, eller wilma. Der har dere kraftige lykter, på henholdsvis ca 1500 og 2600 lumen =) Mer enn nok lys, men relativt dyre også...

Link to comment
Share on other sites

Kjører hundespann og er vel da automatisk storforbruker av hodelykter.... Jeg har prøvd en del forskjellige lykter, men har prøvd å unngå å kjøpe de dyreste lyktene til mange 1000kroner.. lupine lyktene er utrolig bra, men koster skjorta..

H7 er god, men ikke robust nok til hardt bruk, og kort batterilevetid når det er skikkelig kaldt. Bryteren er vanskelig å betjene med store hansker/votter på. litt lite lys når man har blitt vandt til sterkere lykter.

H14 har fordelen med mulighet for batteripakken i lommen, men idiotisk at bryteren er på batteripakken slik at man ikke kan ka noen "reservepakker" i jakken/sleden og bare bytte etterhvert når de går tom i kalde og lange vinternetter.

 

Magicshine 800 serien er "ripoff" av lupine lykt og er egentlig ganske bra med noen små bakdeler. Batteripakkene til disse inneholder ladereleet som har en lei tendens til å kortslutte dersom batteripakken blir fuktig... Har vært flink å passet på min batteripakke og har hatt denne lykten i 3 år nå. God lykt for lite penger, og man kan kjøpe flere løse batteripakker. Magickshine kommer nå med enda sterkere lykter til rimelig penge med batteripakker som er enda større som skal kunne gå overens med de gamle lyktene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med Fenix Hp 10, jeg er storfornøyd med den. liten og lett og mye lys for pengene. Eneste drawback er at det ikke er justerbart spredningsfilter på denne. Du kan kjøpe løst og sette på, jeg gjorde det, det koster 29,- eller noe sånt, men har enda ikke brukt det, har hatt lykta i 2 år omtrent, bruker den hverdag hele vinteren og i jakta. Ikke noe å utsette på den, lyser også bedre enn tilsvarnde ledlenser lykt.

Link to comment
Share on other sites

Det der er definitivt ikke 1200 lumen! Snarere 300 eller mindre, får ihvertfall ikke ut mye mer lys på 3 AAA batterier :roll:

Sikkert en del høyere på 1 18650, men fortsatt ikke i nærheten av 1200.

på 3AAA blir brenntiden elendig også...

 

En ting som fascinerer meg er folks pålitelighet og fanskare til Led Lenser selv om mange rapporterer at de blir ødelagt hele tiden!

+ at lyktene er svært utdaterte..

finnes så mye annet av bedre lykter ute der.

 

Prøv selv før du utrykker deg såpass bastant som du gjør.

Har Ledlenser H-7 og H14 selv, og hvis du mener denne gir 300 lumens eller mindre, gir H14 max 80 lumens :wink:

 

Ledlenser sin lysteknologi er utdatert i forhold til dagens moderne ledlykter, men liker H14 lykta svært godt for sin robusthet alikevell.

 

Lykta jeg linket til holder rundt en og en halv time på max styrke og rundt tre og en halv time på laveste med 18650 bateri på 3000 mah. Dette kunne selvfølgelig vært bedre, men det holder i massevis til normale skiturer.

Man får også lykta med en helt annen bateripakke også, med ledning for å pakke i sekk eller rumpetaske. Denne bateripakka er på 8,4 v og 6400 mah. http://www.ebay.com/itm/CREE-XML-1600Lm ... 2565351203

 

Prøv selv MathiasH, og bli sykt overrasket over effekten i disse lyktene.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg svarte så bastant, for å bruke dine ord var fordi 3 AAA batterier aldri vil tåle såpass høy strømtapping hvis den skal lyse så bra som den gjør (1000 lumen) De er rett og slett ikke kapable til såpass ''current drain''.

Med 1 18650 batteri sår jeg ingen tvil om at lykta kan være bra, men jeg siktet hovedsakelig til at med 3AAA batterier må enten brenntiden være kort, eller lysstyrken svak. 3AAA gir ikke så mye mer energi enn 1 AA batteri, nemlig.

Med 1 18650 batteri tviler jeg ikke et sekund på at lykta er svært kraftig og vil gi over 5-600 lumen, men ikke mer, altså.

 

Ganske interessant at den visstnok skal lyse 1200 lumen ifølge reklamen, når Cree XM-L T6 ''bare'' er kapabel til å gi 1000 lumen, og dette under perfekte omstendigheter og en strømstyrke på 3 ampere, noe 3 AAA aldri i verden vil tåle. Problemet er at når dioden blir kjørt på såpass mye som 3 ampere vil dioden bli så varm at lyset blir omgjort til varme, og antall lumens blir sterkt svekket.

 

 

Har H7 og H14 selv, og selv om H14 definitivt er langt bedre enn H7, så er jeg ikke 100 % tilfreds med den. Synes ikke den lyser bredt nok, og jeg min Zebralight H600 tilfredsstiller meg veldig.

 

Vil gjerne høre hvordan den lyser med 3 AAA batterier, da det er dette jeg er interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd lykta med tre AAA baterier, av den enkle grunn at det fulgte med 2 oppladbare 18650 baterier og lader i pakka.

 

Fattern har ei Magicshine MJ-872 1600 Lumens lykt, og til og med han er enig i at yttelsen på "billiglykta" mi fra Kina ikke ligger langt bak. Billiglykta har bra med strølys, og ei konsentrert kjærne som har betydelig høyere lysintensitet enn fatterns lykt, dvs at kinalykta har en del lengre rekkevidde.

 

Cree XM-L T6 er jo oppgitt å ha 1600 lumens den da..

 

Skal gi tilbakemelding om hvordan lykta er med trippel A, men før jeg har prøvd er jeg enig i dine betraktninger om at dette blir spinkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...