Jump to content

Hodelykter


Lynxhunter

Recommended Posts

Dagene vinterstid i Norge er korte. Ikke rent sjelden har jeg hatt brukt for lys i skogen.

Ettersøk, savnede hunder, rovdyrsporing/registrering osv.

Hodelykta mi er gammel og har egentlig aldri vært særlig tess.( Petzl med separat "flatt lommelyktbatteri")

 

Derfor spør jeg dere:

Hva bør jeg kjøpe, og ikke kjøpe? Hva har dere og hvilke erfaringer har dere til forskjellig bruk?

 

Budsjettet tillater maks 1500-2000.

 

Jeg har sett på Silva LX, den får bra omtale.

Ledlenser H7 er også ett alternativ. Koster en tredjedel av silva.

Og hva med batteriene? Oppladbare er vel og bra, men er det tomt så er det tomt...!

Med tørrbatterier kan du alltids ha reserve i bakhånd.

 

Takknemlig for vettuge innspill og anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dagene vinterstid i Norge er korte. Ikke rent sjelden har jeg hatt brukt for lys i skogen.

Ettersøk, savnede hunder, rovdyrsporing/registrering osv.

Hodelykta mi er gammel og har egentlig aldri vært særlig tess.( Petzl med separat "flatt lommelyktbatteri")

 

Derfor spør jeg dere:

Hva bør jeg kjøpe, og ikke kjøpe? Hva har dere og hvilke erfaringer har dere til forskjellig bruk?

 

Budsjettet tillater maks 1500-2000.

 

Jeg har sett på Silva LX, den får bra omtale.

Ledlenser H7 er også ett alternativ. Koster en tredjedel av silva.

Og hva med batteriene? Oppladbare er vel og bra, men er det tomt så er det tomt...!

Med tørrbatterier

 

Takknemlig for vettuge innspill og anbefalinger.

kan du alltids ha reserve i bakhånd.

Har ei sån Ledlenser H7 som du spør om, jeg liker den godt, utrolig bra lys til at den har bare ei pære.

Den kan du dimme ned sån at den lyser svakt også +++

Ikke er det noe vekt å snakke om heller.

Ikke er du ruinert om du kjøper ei heller.

 

Løp å kjøp!

Link to comment
Share on other sites

De siste årene på hjortejakt, har jeg hatt med meg en orienteringslykt, Silva et eller annet. Tror det er samme sak som Silva 480 eller tilsvarende (se link)

 

http://www.xxl.no/templates/ProductCate ... 53&level=3

 

Hadde gått for en silva 478/480 m/det største batteriet.

 

I praksis kan denne lykta beskrives som ett stk. bil-lys på hodet, med nærlys og fjernlys.

 

En kompis av meg bruker lykta når han går på rulleski langs landeveien. Hvis ikke møtende biler dimmer langlyset, gjør han bare et lite kast med hodet,- så skrur de det fort av for å si det sånn....poenget er at lykta lyser bredt og meget kraftig.

 

Den lykta jeg bruker er sikkert 14 år, og batteriet holder fortsatt. Er brukt mye til nattorientering,- og tåler masse juling.

 

Noe stiv pris, rundt 2000,- men verdt det mener jeg. Litt stor lykt, lett, men tar litt plass i sekken. Batteriet holder noen timer,- dog tidsbestemt avhengig av om du kjører full guff eller "nærlys".

 

Har flere andre hodelykter også av forskjellig fabrikat som ligger i bilen, brukes på lengre fjellturer o.l. Greit nok til småting,- men skal du ha lyskaster med deg i skauen er det Silva som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene på hjortejakt, har jeg hatt med meg en orienteringslykt, Silva et eller annet. Tror det er samme sak som Silva 480 eller tilsvarende (se link)

 

I praksis kan denne lykta beskrives som ett stk. bil-lys på hodet, med nærlys og fjernlys.

 

I praksis er det en grei lykt. Selges til rundt 1000.- lappen har jeg hørt.

 

Men hvis dette er bil lys på hodet, er lyktene til Lupine de trailere du møter som ser ut som juletre med pynt, og stjerne på toppen :!: Betty lykta jeg har er en investering i livskvalitet. Mørketiden i Nord blir til midnattsol, og hvis noen tenner ei slik lykt under en solformørkelse, blir det ingen... :lol:

 

Spøk til side; De som ikke vet hva dette dreier seg om er kortversjonen; Mest lys, lengst levetid, mest brukervennlig(stilles fra å lyse opp hele fjellsiden til å lyse kontinuerlig på en 10 dagers tur på minste styrke, alt stillbart og programmerbart)

 

www.lupine-lights.com

 

Fra 8000.- og nedover. For 1500.- mer enn budsjettet ditt får du 10 ganger mer enn med noe til 2000.-. ANBEFALES :!:

 

betty23w100sz1.jpg

Link to comment
Share on other sites

I Sogndal ettersøkslag har alle kvar si Silva hovudlykt 480 med oppladbart batteri på 9 ah. Den kostar litt under kr 2000 hjå XXL. Det er ei bra lykt som saman med ein caps på hovudet gjer at ein kan nytta den som skytelys under søk av påkøyrt hjortevilt. I tillegg vil eg anbefal å ha ein lita rimleg ledlykt i bakhånd.

Lukke til.

Link to comment
Share on other sites

Skal man bare ha et godt arbeidslys og ikke erstatning for bilens fjernlys, er dette den beste hodelykta jeg noensinne har hatt: htp://www.zebralight.com Jeg har den nederste (H50-Q5 Headlamp), som bruker AA-batterier. Liten, lett, vanntett (virkelig vanntett) og helt jevnt arbeidslys i tre trinn. Sterkeste trinnet bruker jeg kun unntaksvis - de to første er tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips.

Lupine er jo "rolls`n", jævlig lyst på Betty eller Wilma ( hørtes litt OT ut!)

Light&Motion har jo noe snadder også...

Blir nok enten lavpris: LedLenser H7, eller litt rasering av budsjettet og kaste meg over Wilma.

 

Noen som vet hvilken nettbutikk som har best priser på Lupine`s lykter..?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å vurdere Lupine Tesla? Jeg sykler mye og ønsker meg denne lykta. Sykler mest på stier og da trengs det godt med lys i nærområdet. Få lykter med en ledpære lager godt og jevnt strølys ut til sidene. Har selv en Silvalykt med en led i og den har ikke store kjegla selv om den lyser greit. Skru ned styrken på Tesla og du har et fint arbeidslys med bra spredning. Har sett Tesla live og det er imponerende hva de har fått til. Jeg mener at den er minst like god som sine storesøstre Wilma og Betty.

 

Lupine kan kjøpes fra produsenten, og importeres til norge av www.botolfsen.no

 

Se forøvrig lenken under med terrengsykkel.no´s test av lykter. Regner med at flere enn Lupine sine kan leveres som hodelykt.

 

http://terrengsykkel.no/index.php?id=2440

Link to comment
Share on other sites

Har sett Tesla live og det er imponerende hva de har fått til. Jeg mener at den er minst like god som sine storesøstre Wilma og Betty.

Nå er ikke denne testen annet enn en test...som alle andre tester litt farget. Det er ikke vanskelig å se at Wilma lyser bedre enn Betty, eller? NOPE :!: Enten har de vært uheldige med brennvidden på bildet , eller så har de kjørt samme wattstyrke. Skal du sammenligne Lupine lyktene MÅ du se på lupine sine sider. Der er forskjellen dem mellom riktige. De har alle parameter like.

 

Likevel får du et godt inntrykk av en slik test.

 

Det som ikke nevnes er de mulighetene du selv har til å lage lys "i skotuppene" På lupineforumet så jeg en som satte en reflektorbit som stakk fram 2-3cm bare på toppen av Betty. Det reflekterte MYE lys rett ned, og så utrolig bra ut.

 

Jeg har hatt Wilma, og har betty. MIN mening er at Wilma gir 90% av lyset fra Betty. Når så jeg nesten aldri bruker Betty på fullt så kunne jeg nok hatt denne ennå.

 

Tesla ser ut til å være en nusselig sak den også, men at den er i nærheten av Betty...N E I...Noe som Botolfsen også sier. De nevnte denne testen i terregsykkel spesiellt. Rekkefølgen er 1-2-3 i både lys og pris. Så må en huske på at eldre Wilma hadde 420 Lumen mens de nye Wilma har 900. For en liten penge kan oppgraderingskit kjøpes. Dette er det geniale med Lupine; Du kjøper et kvalitetsprodukt, og når utviklingen går sin gang; Så oppgraderer du lykta uten at det koster deg skjorta. ALLE lupine LED lyktene vil alltid være slik :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med å prøve å modifisere den lykta du har med å sette inn en 220lumen emitter. Masse lys og lang levetid på batteriet.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394

 

Wow.....

 

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.917

 

Der satte du meg på noe, jeg har også et par Petzl hodelykter som jeg har "pensjonert" (sluttet å bruke, men kanikkekastefordidekostanok..).

En med flatt 4,5 v batteri og en mindre som går på 2 AA..... Har endt opp med Silva M4 (ca 150,-) og noe annet fra Clas Ohlson (diverse, men "billige") Trenger hodelykt(er), for på hytta er det køl mørkt på natta...

 

Modifisering er gøy :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fant denne ved søk på Petzl zoom (tror det er navnet på en av lyktene jeg har iallefall) og modifications:

 

http://planet.weber.edu/sar/misc/headlamps.htm

 

Sjekk lenken, og bildene, mannen må ha fingre som en gynekolog.... og med loddebolt :roll: imponerende...

 

Men altså, hovedgrunnen til at min(e) eldre Petzl lykter er pensjonert er levetiden på batteri, og de er ikke såååå himla mye bedre, jeg mener ei LED lykt virker som oftest, forholdsvis brukbart når du skrur den på. Mens på de gamle Petzl lyktene så er det et grusomt irritasjonsmoment at de nesten alltid bare leverte bittelittegrann glød når en skulle bruke de.... :x

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare bare å sette inn en diode og få ut 200+ lumen. Ikke for å være slem, men diodene krever litt elektronikk (må ha riktig strøm og spenning inn) og de må sitte på noe så de ikke blir for varme under bruk.

 

Å kjøpe en drop-in er ofte det letteste, men de som lyser over 200 lumen spiser fortsatt ganske bra med batterier.

 

Hvis du fikler litt så kan du sette en sånn: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11836 i det meste. Den lyser bra og koster lite. Den vil spise det flate batteriet ditt på under en time, men det lyser mye underveis.

 

Princeton Tec kommer med en oppgradert Apex om noen dager, den vil lyse mer enn dobbelt så mye som den forrige modellen og lyse like lenge. Det skal stå at den lyser 130 lumen på pakken. (Dette er normalt mer enn nok til det meste bruke ute)

http://www.princetontec.com/index.php?q=%2ANEW%2A+apex

Den vanlige versjonen bruker 4 AA batterier og lyser ca 3 timer på max og 12+ på middels med oppladbare AA NiMH batterier.

En Apex pleier å ligge på 800-1000 her i Norge tror jeg...

 

Jeg har 2 som allerede er oppgradert av meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Led Lenser H7 hos XXL-229,- på tilbud nå. Rett og slett imponert over denne vesle saken..!

Har en Silva LX på lån. LL har faktisk sterkere lys, og genial fokusfunksjon.

 

At LL bruker AAA batterier ser jeg på som bare en fordel. Med reserve batterier i lomma har du alltid lys. Slipper ledning også. LX sin nærlysfunksjon synes jeg blir klønete med med egen linse utenpå den andre. Lx koster 1399...Om disse lyktene hadde kostet det samme ville jeg valgt LL H7.

Skjønner ikke helt hvorfor Silva Lx er testvinner flere steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte at produsentene bruker AAA (R03) batterier til lykter for fritidsbruk i det hele tatt, når vi vet at et AA (R6) batteri kan lagre 2,5 ganger så mye energi.

Hvis det er L1 lykta lynxhunter mener så bruker den 4 stk AA, ikke AAA

Taiko

 

Jeg mente helt generelt.

Om man har en liten hodlykt med batterikassa på hodetreima er det greit pga. vekt, men når jeg kjøper ei lykt for friluftbruk så synes jeg det er helt greit å ha batterikassetten på innelomma særlig på vinteren.

Ellers synker vekt, effekt, levetid og lagringstid øker, ved bruk av Litium batterier, ulempen er at de er grisedyre.

Jeg fikk kjøpt 100 stk for 600kr, så nå har jeg en stund

Link to comment
Share on other sites

Ellers synker vekt, effekt, levetid og lagringstid øker, ved bruk av Litium batterier, ulempen er at de er grisedyre.

Jeg fikk kjøpt 100 stk for 600kr, så nå har jeg en stund

Prismessig er de fullt på høyde, da du må ta prisen å dele på 5 for å sammenligne med alkaliske. Du greier deg med 5 ganger mindre batterier.

Jeg bruker de til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Ellers synker vekt, effekt, levetid og lagringstid øker, ved bruk av Litium batterier, ulempen er at de er grisedyre.

Jeg fikk kjøpt 100 stk for 600kr, så nå har jeg en stund

Prismessig er de fullt på høyde, da du må ta prisen å dele på 5 for å sammenligne med alkaliske. Du greier deg med 5 ganger mindre batterier.

Jeg bruker de til det meste.

 

Noen spesiell type/merke av disse batteriene som er bedre enn andre? Kjøpes hvor til grei pris?

Link to comment
Share on other sites

De jeg fikk billig er av merket Energizer, ser at Clas Ohlson selger Philips, 129kr for 4 stk enten det er AAA eller AA.

For to år sidenvar Philips best på alkaline batterier tett fulgt av panasonic.

Jeg vil tro at alle kjente merker er OK, Ledlenser T7 lykta mi lyser sinnsykt mye bedre med Litiumbatterier.

Link to comment
Share on other sites

De jeg fikk billig er av merket Energizer, ser at Clas Ohlson selger Philips, 129kr for 4 stk enten det er AAA eller AA.

For to år sidenvar Philips best på alkaline batterier tett fulgt av panasonic.

Jeg vil tro at alle kjente merker er OK, Ledlenser T7 lykta mi lyser sinnsykt mye bedre med Litiumbatterier.

 

Mener du sterkere eller lengere(tid) , eller begge deler.?

 

Har gjort en kjapp test i kveld med vanlige, billige batterier ( first price).

På full styrke, stilt opp slik at den lyste på låveveggen 60-70 meter unna. Full lyseffekt i 3,5 timer. Ble svakere mot 5 timer, etter 6 timer lyste det fortsatt, men svakt.

Lyntest -resultat: Full styrke, ved 0 grader, billige batterier, brukbart opp mot 4 timer.

Mer enn forventet.

Link to comment
Share on other sites

Uff så klønete jeg skrev det da, skjønte ikke helt meningen selv når jeg leste det på nytt.

Det var skikkelig klokt inne i hodet mitt, så det må ha skjedd noe på vei ut.

 

Litiumbatterier har litt høyere spenning og litt lavere motstand inne i seg, det betyr at den kan leverer litt mere strøm enn tradisjonelle alkalinebatterier, i tillegg er det mere energi i dem.

 

Fordeler: Kan lagres lenge uten at de taper seg, kan ligge 10 år uten at det gjør noe.

De veier ca 2/3 av alkalinebatterier, lykta lyser sterkere, batteriene varer 3-7 ganger lengre tid enn alkaline.

de virker nesten like bra i sterk kulde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

NoFair skrev:

Princeton Tec kommer med en oppgradert Apex om noen dager, den vil lyse mer enn dobbelt så mye som den forrige modellen og lyse like lenge. Det skal stå at den lyser 130 lumen på pakken. (Dette er normalt mer enn nok til det meste bruke ute)

http://www.princetontec.com/index.php?q=%2ANEW%2A+apex

Den vanlige versjonen bruker 4 AA batterier og lyser ca 3 timer på max og 12+ på middels med oppladbare AA NiMH batterier.

En Apex pleier å ligge på 800-1000 her i Norge tror jeg...

 

Etter å ha rådført meg med den skarpeste ekspertise jeg kunne oppdrive i bekjentskapskretsen min, ble jeg anbefalt denne Princeton Tec lykta. Den svarer til forventningne. Måtte punge ut med 1150 kr + frakt.

http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=431

Link to comment
Share on other sites

Der satte du meg på noe, jeg har også et par Petzl hodelykter som jeg har "pensjonert" (sluttet å bruke, men kanikkekastefordidekostanok..).

En med flatt 4,5 v batteri og en mindre som går på 2 AA..... Har endt opp med Silva M4 (ca 150,-) og noe annet fra Clas Ohlson (diverse, men "billige") Trenger hodelykt(er), for på hytta er det køl mørkt på natta...

 

Har selv en Petzl Duo m/ 2 glødepærer og 4x AA batt, har vært i bruk i 10 år nå. Litt klumpete, og dårlig batt.levetid ift LED lykter. Men brukervennlig og driftssikker. Sjekket derfor med importør, og fant ut at jeg kunne kjøpe ny innsats , m/ enten 5 LED eller 12(?)LED. Har bestilt, får den vel i neste uke tenker jeg.

Du får sjekke om det fins nye innsatser til dine også.. kanskje du får de i drift igjen

 

Kjøpte også en Silva LED hodelykt til madammen, skikkelig jalla!

Link to comment
Share on other sites

Mye snadder å få for penger.

Men at det er mulig å lage ei hodelykt som koster 9000,-Lupine Betty X Pro, hos sportsnett.no...

Blir vel ikke solgt så himla mange av disse vil jeg tro..

Ihvertfall ikke til vårt bruk.

Å bruke noen tusen på noe man kan ha god nytte ser jeg som ganske greit ,men har mer problemer med å forstå at noen kjøper kunst for tusenvis som ikke kan brukes til noe fornuftig.

 

Her fås den til 8000,-

https://kjellsykkel.secure.flexiweb.no/ ... /19539096/

Link to comment
Share on other sites

NoFair skrev:
Princeton Tec kommer med en oppgradert Apex om noen dager, den vil lyse mer enn dobbelt så mye som den forrige modellen og lyse like lenge. Det skal stå at den lyser 130 lumen på pakken. (Dette er normalt mer enn nok til det meste bruke ute)

http://www.princetontec.com/index.php?q=%2ANEW%2A+apex

Den vanlige versjonen bruker 4 AA batterier og lyser ca 3 timer på max og 12+ på middels med oppladbare AA NiMH batterier.

En Apex pleier å ligge på 800-1000 her i Norge tror jeg...

 

Etter å ha rådført meg med den skarpeste ekspertise jeg kunne oppdrive i bekjentskapskretsen min, ble jeg anbefalt denne Princeton Tec lykta. Den svarer til forventningne. Måtte punge ut med 1150 kr + frakt.

http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=431

 

Denne kan også bruke oppladbare li-ion batterier hvis det er av interesse.. :mrgreen: Litt kortere lystid, men sparer fort inn pengene på det.

 

Jeg fikset på mine gamle for 18 mnd siden så de lyser som de nyeste. Veldig bra saker.

 

Ville normalt valgt 4AA modellen hvis vekt ikke var noe problem siden cr123 batterier er litt dyre i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter en vinters bruk av Ledlenser H7, må jeg si konklusjonen er veldig bra. Mye lykt for pengene. Fokus/spreder og dimmefunksjonen er veldig nyttig. Men higer jo stadig etter noe nytt !

 

Silva ser ut til å ta opp kampen med de store med Silva alpha. Noen som har prøvd denne ?

 

Eller synes testen på denne siden er god, sier og viser det meste om mange hodelykter.

http://www.bernhansen.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...