Jump to content

Hodelykter


Lynxhunter

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Etter Ledlenser H7 nr 2 tok kvelden(vippemekanismen), bestilte jeg Fenix HP 10 av Lightman. 20 timer etter bestilling sto postdama på døra med pakke. Kjapt levert !!

Lykta virker godt satt sammen og sitter godt på hodet. Lyset er bra, har bedre lys i spredning enn LlH7, pluss god spot i tillegg.

Vanntettheten og tørrbatterier gjorde valget av denne lykta ennå enklere.

Håper og tror denne lykta duger i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en spen lykt. Har og Ledlense H7. Mye lykt for pengene, men sitter litt dårlig på hode, har lett for å skli ned. Hvordan er vekten på Fenix P 10 i forhold?

Bruker lykten bla til en del ettersøk, så god spredning av lys og god spot er et must :D

M

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en spen lykt. Har og Ledlense H7. Mye lykt for pengene, men sitter litt dårlig på hode, har lett for å skli ned. Hvordan er vekten på Fenix P 10 i forhold?

Bruker lykten bla til en del ettersøk, så god spredning av lys og god spot er et must :D

M

 

Finner ikke ut hvor mye den veier, men blir selvfølgelig noe tyngre med 4AA kontra 3AAA.

Selve lyktehodet er nok litt tyngre også. Er oppgitt med 225 lumen. Mener LlH7 var oppgitt med 140.

Det er jo i en annen klasse en lyktene til flere tusen, men man får kjøpe etter lommebok og behov.

Blir litt smaksak dette med batteriene på hodet eller separat pakke. Jeg vil ha minst mulig løse ledninger, fort gjort å hekte i tette kratt. Tror ikke vekta er noe problem for folk flest i en time eller fem. Spesifikasjoner finnes på Ligtman sin side.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Petzl har en ny lykt som ser spennende ut. Ee omtalt litt nede på denne siden:http://villmarksbutikken.net/Produkter/Spennende_nyheter/

Pris ukjent, men blir sikkert ikke billig..

 

Det er i allefall ei bra lykt som virker solid og grei, men som du sier - prisen er også bra. Har brukt ei sånn den siste uka på sporing, bruker den som grøftelys når jeg sporer fra bil og som hodelykt når jeg sporer i terrenget. Utrolig godt fornøyd med denne. Kaster ikke lyset så enormt langt (kanskje 60-70m effektivt) men gir en bred lyskjegle som jo er det en trenger når en skal spore/gå. Bryteren er såpass stor at en kan bruke den med tykke polvotter, og det går greit å justere slik at den henger godt utpå grizzly-lua.

 

Pga prisen bør en nok ha mye bruk for mye hodelykt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Etter Ledlenser H7 nr 2 tok kvelden(vippemekanismen), bestilte jeg Fenix HP 10 av Lightman. 20 timer etter bestilling sto postdama på døra med pakke. Kjapt levert !!

Lykta virker godt satt sammen og sitter godt på hodet. Lyset er bra, har bedre lys i spredning enn LlH7, pluss god spot i tillegg.

Vanntettheten og tørrbatterier gjorde valget av denne lykta ennå enklere.

Håper og tror denne lykta duger i flere år.

 

Jeg har også måtte reklamere på mine H7 2 ganger etter at dem kortslutter eller ryker av der ledningen går inn i batteri-pakka.. Dette etter bare noen(5-6) ukers bruk.

Det er for dårlig!

Ellers er lykta bra med nye batterier,men det spiser den;-)

Skulle ha brukt AA og ikke AAA.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Har lykt nr 4 her nå. Den nest siste var nesten ikke brukt, å sluttet bare å lyse etter 2 turer ut å hentet ved. De 3 første har det røket den plast hengslen, eller den dingsen som gjør ar lyktehodet holder seg oppe. Veeeeeeldig spinkel den innhengslingen på lyktehodet. I bunn og grunn er det ellers en grei og lyssterk lykt. Dumt at akkurat denne detaljen gjør at lyktene blir ødelagt etter kort stund med normal bruk. Bra at det er gode garanti ordninger, å har fått ny uten noe mikk makk(så lang). Har også T7(lommelykten), å den er rå solid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både T7 og H7 + en Hokus Focus (litt mindre enn T7)

 

Jeg bruker disse mye og har ikke hatt noen problemer, hittil. T7 og Hocus Focus har jeg har 1.5 år/2.5år, og de fungerer helt som de skal.

 

H7 fikk jeg til jul, så den har jeg altså ikke brukt så lenge. Men den brukes hver helg, flere ganger i helgene. Jeg går igjennom skogen og den får seg jo en dask av en og annen grein.

 

Men selv om den lyser bra tar jeg det ikke for gitt at den er supersolid. Plast har jo sine begrensinger. Så jeg bruker den som den er tenkt, hodelykt.

 

Et par ting som jeg har funnet ut er at den ikke er spesielt glad i oppladbare batterier. Jeg har prøvd AAA på 850mah, og de blei fort tomme, så skikkelige batterier er selvfølgelig nødvendig. Duracell, Energizer, Varta eller IKEA. (IKEA er som regel Varta) styr unna billige batterier, de er møkk i krevende kilder. (Kjenn på vekta på et billig batteri og et Duracell :) )

 

En annen ting med H7 som jeg ikke liker er innfestinga av lykta der den sitter til panne/hodebåndet. Der er "klørne" som holder lykta til båndet alt for smale og løsner fort. Spesielt hvis lykta står litt skakt på hue og man skal flytte den til siden.

 

Men lysmessig er jeg fornøyd. de holder mer enn nok til mitt bruk ihvertfall. Jeg har ikke bruk for ei lykt som lyser 6200mtr (selv om det er gøy) Men heller ei lykt som har lang batteritid og sprer lyset godt. Det er viktig når man går i mørk skog eller på ski, noe jeg gjør.

 

Men de lyser jo også langt hvis behovet skulle være der.

Og de har jo god garanti, selv om det ikke hjelper så mye når du står midt i skauen og det er mørkt som ei ræv :)

 

 

Men har alltid med 2 lykter :)

Link to comment
Share on other sites

Plast er jo greitt for det, kan jo være både sterkt og lett, men denne H7 innfestingen er jo så tynn og spinkel at hadde den vært litt tykkere hadde den sikkert vært sterk nok. Jeg bruker oppladdbare i min H7, å er fornøyd med det, men en må bruke de beste og dyreste batteriene til det. Jeg bruker Sanyo 1000 Mah, å det er forskjell på dem og de billigste. En må også ha i tankene at disse oppladdbare bare har 1,2 volt i utgangspunktet mot 1,5 på "kjøpebatteri". Tjener fort inn disse oppladdbare, for den mister fort topp lyset sjøl med "kjøpe batteri". H7 skulle heller hatt AA batt i stedet for AAA. Dem er jo tyngere, men er sikkert mer enn 50% mer i kapasitet i dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også problemer med vippemekanismen på min Led Lenser H7 som skled ned hele tiden. Leverte den inn der jeg kjøpte den og fikk beskjed om at dette var et problem på lykta som de kjente til. De ville prøve å klinke den bedre fast noe de hadde fått beskjed fra importøren om. Hvis ikke det gikk bra så skulle jeg selvfølgelig få ny lykt. Etter det jeg forstod så har fabrikken innrømmet et svakt punkt på vippemekanismen på enkelte lykter. Vel de klarte å klinke vippemekanismen bedre fast så nå er alt gulle godt. En jobb de brukte i underkant av 5 minutt på. Ellers så må jeg si at jeg er meget fornøyd med lyset i lykta som er glimrende.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Magicshine lykta funker som bare det. bruker den mye til sykling. Har to stykker, og har kjøpt totalt 8 lykter til kompiser og venner, ingen har hatt trøbbel med noen av dem.

Jeg har kjøpt fra http://www.dealextreme.com

Du kan jo sette av endel tid og lese litt her:http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=833842&page=1

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også måtte reklamere på mine H7 2 ganger etter at dem kortslutter eller ryker av der ledningen går inn i batteri-pakka..

 

Dette røyk på min også, virker som at ledninga burde vært bedre beskyttet akkurat der den går inn i batteripakka.

ellers godt fornøyd med lys og brukervennlighet

Link to comment
Share on other sites

Denne hovudlykta, saman med tillegsutstyr, har Sogndal ettersøkslag kjøpt 14 stk av.

Me er svært tilfreds med kvaliteten og prisen. Samla pakke kjem på omlag kr 600 - 700,-.

Hovudlykt

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489 $ 77.60

Konverter. Universal adapter AC

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18126 $ 3.40

Lengre kabel, 100 cm

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32751 $ 3.14

Link to comment
Share on other sites

Denne hovudlykta, saman med tillegsutstyr, har Sogndal ettersøkslag kjøpt 14 stk av.

Me er svært tilfreds med kvaliteten og prisen. Samla pakke kjem på omlag kr 600 - 700,-.

Hovudlykt

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489 $ 77.60

Konverter. Universal adapter AC

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18126 $ 3.40

Lengre kabel, 100 cm

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32751 $ 3.14

 

Då har eg bestilt meg samme pakken.

Satsa på at sogningane har greie på det :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

http://www.gsport.no/produkt/411935(BC_4)/c4-led-lykt-sykkel-og-ski/

Impuls-handlet denne hos Gsport i går. Butikkpris snau tusing.

 

Er dette samme lykt som denne tro : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489

 

Ser da veldig lik ut... Virker helt grei, og lyser meeget bra !! Og spredning/spot som passer mitt bruk perfekt.

Har jeg gjort et godt kjøp ?

Link to comment
Share on other sites

Det er samme lykter ja, men den du kjøpte er laget av Gresvig :) Altså, norsk firma.

 

Finnes mange versjoner av den lykta, din kalles ''C4'' og den på DealExtreme du linket til kalles MagicShine MT-808 eller noe slikt.

 

Du har absolutt gjort et bra kjøp, 1000 kroner for den lysstyrken, god kvalitet og returrett i norsk butikk hvis noe skjer er verdt det. Selv angrer jeg på at jeg handlet min sånn lykt hos DealExtreme, pga dårlig kontakt mellom ledning og batteri.. og jeg får ikke ny!

 

Lykta er veldig kraftig :) Ganske utrolig at bittelille Lupine Piko X som jeg har nesten lyser like bra som den Magicshine, C4 lykta, men så koster den jo flesk :mrgreen:

 

Henger meg på, min LED Lenser H7 er også ødelagt, ikke bra nok av LED Lenser. Har sluttet å bruke de.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har hørt at den er en god forbedring av H7. Skulle gjerne sett en H14 i aksjon, men til samme pris virker det som om denne er mye bedre; http://www.lightman.no/product/572818/Fenix_Fenix-HP20-hodelykt.html 230 ANSI lumen, veldig bra kvalitet (Bedre enn LL) laaaang brenntid osv.

H14 dropper seg ned på 60 % har jeg hørt, og er der regulert.. :) Ansi lumens hos LL er vel også betydelig lavere enn 210.

 

Men som sagt, jeg må få sett en H14 i aksjon.

 

Vil forresten anbefale Zebralight H51 og H31.. fantastiske lykter som lyser som bare f! veldig små også.

Link to comment
Share on other sites

Betty X Pro er jo over 3 ganger kraftigere enn Piko, så det er nok sto bruksGLEDE.

 

Spørs veldig på hva du skal bruke hodelykta til, hvis du må belyse STORE områder, vil nok Betty X Pro gjøre susen, veldig høy lysstyrke, i en relativt liten hodelykt.

 

Piko X Lyser fantastisk bra, men til store områder er den nok ikke like god som Betty. Piko er ekstremt liten (180 Gram inkl batteripakke) og har et lett og lite lyktehode.. Passer i lomma hvis du har småstore lommer :mrgreen:

 

Til Scooterkjøring har jeg prøvd Piko X. Funka veldig fint, men ikke høy nok lysstyrke. Du kommer nok til å gå en del med nedjustert lysstyrke på Betty, men når du trenger ekstrem lysstyrke er Betty god som gull. Den kan oppgraderes også! Kommer oppgraderinger til Betty ca årlig, så den alltid kan komme med nyest teknologi.

 

Hvis jeg hadde vært deg, og hadde hatt budsjettet, ville jeg definitivt gått for Betty, men Piko X leverer nok lys til de fleste gjøremål.

Link to comment
Share on other sites

Då blir det julepresang frå far til far i år, blei nettopp bestilt ei sånn Magicshine lykt, samme som Eirik79 bestilte, men i tillegg SKU 32755, headstrap til hodet og SKU 31882, ekstra sterkt glass til lykta.. Blir spennande å sjå korleis den er, er lykta meget bra, blir ekstra batteri bestilt også.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk ny hodelykt fra Little Monkey for en stund siden.

Nettside: http://littlemonkeycaving.co.uk/hurricane.aspx

 

Modellen jeg valgte heter Hurricane og har en diode for flombelysning og en for avstandsbelysning. John som bygger dem satte varmere hvite dioder i min (Cree XP-G R4 5B1 hvis noen lurer). Dette er nå en standard ting alle kan bestille :mrgreen:

 

Litt tekniske detaljer:

Lysstyrke: ca 700 lumen på maks

Vanntett (ikke til saltvannsdykking)

Hode i anodisert aluminium

4 lysnivåer. (lystid er avhengig av batteritype, men vil variere fra flere hundre timer på lavt til noen få timer på maks)

 

Laget for 2 li-ion i serie og har en batterimåler som baserer seg på det. Dette gjør at man både kan bestille standard batteripakker fra Little Monkey (bra) eller bruke li-poly pakker laget til radiostyrte biler. Jeg bruker det siste og Deans kontakter (bestilte lykta uten vanlige kontakter). Li-poly pakker opp til 5000 mAh er ganske billig og gir veldig lang brenntid. (Dette skal også funke for de som bruker Magicshine lykter :P )

 

Lykta er laget for grotte utforskning og den er normalt satt opp til å feste på hjelm. Jeg lagde hodestropper og feste selv, men det er en grei sak å bruke stropper fra store Silva/Mila lykter eller Petzl.

 

Flombelysningen gjør at alt rundt meg er lyst i tillegg til at den lyser bra fremover. Ganske forskjellig fra "tunnelfølelse" man ofte får med hodelykt på ski. Veldig fornøyd med den og satser på å ha den i veldig lang tid fremover (den er lett å oppgradere hvis man kan lodde så den skal ikke bli utdatert)

 

Par bilder sammen med en Princeton Tec Apex (som også har varmhvit diode):

IMG_7584.jpg

IMG_7587.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Silva Lx for 2 år siden (1700kr) og lykta passet til mitt bruk meget godt, ski, sykkel og hytte til hytte, så etter 1 år så sluttet lykta å virke, gikk til sportsbutikken og klaget og fikk ei helt ny Silva Lx2 (reklamasjon) som var nesten identisk med først modellen.

Flotte greier :)

 

Så brukte jeg Lx2èn i 1 år og på samme vis (samme plass, samme tidspunkt, merkelig?) så sluttet den også å virke, ringte da Silva direkte og før jeg får forklart problemet så sier han "skal sende deg ei ny lykt, en nyere modell og mye bedre" hmm, trudde jeg måtte krangle meg til det, men nei..

 

Har nå brukt Silva X-Trail pluss i noen mnd og er kanon fornøyd med lykta bedre enn Lx2, stiller litt spm med kvaliteten til Silva, men skal de sende meg ei ny lykt hvert å framover skal jeg ikke klage. Kjempe service innstilt å ny lykt i posten iløpet av 1 uke ved begge tilfeller. Fikk også beholde batteri pakken, så nå har jeg 1 ekstra og bruker ikke opp de 2 iløpet av 1 uke på tur.

 

Kjøpte også meg ei Led Lenser H7 som backup lykt etter å erfare at å være uten lys er kjipt når en er på fjell tur og den er meget bra og anbefales som hytte/lavvo lykt, syns den ikke er sterk nok og nok strøm når du skal bruke den over en lengre tur, men topp som backup.

Link to comment
Share on other sites

For de som vil ha noe rått: Lupine Pico eller Betty...

Stiv i pris, men fins ikke bedre!!

 

Så sant, så sant :) Piko er jeg sjøl helt utrolig glad i, fantastisk hodelykt, men jeg tror at den Monkey hodelykta til NoFair er ENDA råere enn den piko, den høres ihvertfall skikkelig bra ut. 700 lumen, varm fargetemperatur osv.. digg!

Link to comment
Share on other sites

Hei Truls!

 

Er X-Trail Plus mye sterkere enn H7? Lurer litt på hvor troverdige Silva sine lumen er, virker som om de er til å stole på! :)

 

Sjøl virker X Trail litt for dyr, men når du får den som erstatning, så er det knallbra :)

 

X-Trail pluss er sterkere lys enn H7 litt vanskelig å si "hvor mye" men har mer lys, syns batteriet i H7 forsvinner litt fort hvis du bruker den mye på full styrke. I mine øyer er det ei backup lykt, da har Silva lykten litt mer å gå på med større batteri pakke.

 

Vet faktisk ikke hva lykta kosta siden jeg fikk den erstattet på garanti. Skulle til å si at "kvalitet koster", men vi kan heller si at "silva koster" Men det er faktisk knall bra spørr du meg :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, samme opplevelse for meg og H7, den blir mye svakere pr minutt.. i mine øyne er H7 noe skit, men det finnes delte meninger :mrgreen:

 

G-Sport kjører kampanje på X-Trail nå, nedsatt fra 2499 til 1499 eller noe sånt :) definitivt ikke verdt prisen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror lykten min endte på ca. 1700 og jeg ville mye heller hatt den enn noe i plast fra Silva :wink:

 

Du sier noe der, du har helt rett. kan ikke forstå at noen kjøper den X-Trail tiltidligere 2499 og nå til 1499, svindyrt ikke noe særlig mot de merkene som har spesialisert seg mer på lykter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min magicshine fra DX ei stund nå og er kanonfornøyd me den, men bli nok å bestille meg ekstra batteri! Har hatt ledlenser H7 fra den kom i butikk, og har vært veldig fornøyd me den også, men den blir isåfall kun en hente ved lykt her etter :lol: XXL selger jo magicshine til 899,- nå, så å bestille den fra DX nå er det så lite å spare på at da er det vel bedre å få den fra en norsk leverandør for ett par 100lapper ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd den nye H14 fra LedLenser?

 

Jepp, jeg har prøvd den. Er ikke mektig imponert, men den er helt O.K. Den har litt LED Lenser preg over seg, som jeg ikke liker helt. Savner også at den ikke er fullt vanntett. Dessuten setter den seg ned på 60 % styrke for å bli regulert

 

Til samme pris, liker jeg denne istedet.http://www.lightman.no/product/572818/F ... elykt.html . Mye kraftigere, høyere kvalitet +++ Selv om den er oppgitt til å bare være 20 lumen kraftigere, kan jeg tydelig se at den er mye mer kraftig enn H14. Dette har da noe med av LL ikke er så troverdige med lumen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min magicshine fra DX ei stund nå og er kanonfornøyd me den, men bli nok å bestille meg ekstra batteri! Har hatt ledlenser H7 fra den kom i butikk, og har vært veldig fornøyd me den også, men den blir isåfall kun en hente ved lykt her etter :lol: XXL selger jo magicshine til 899,- nå, så å bestille den fra DX nå er det så lite å spare på at da er det vel bedre å få den fra en norsk leverandør for ett par 100lapper ekstra.

 

Tror jeg ville kjøpt i Norge ja.

 

Siden den bruker li-ion batteripakker på 6-8.4V så kan li-poly batteripakker til radiostyrte biler være et veldig godt alternativ for lenger brenntid og lav pris.

 

4-5000 mAh pakker koster ikke så veldig mye på nett.

Link to comment
Share on other sites

Det er samme utspenning på li-poly pakker så det skal funke strålende.

 

Eksempel: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41209

 

Dette er mye mindre og gir ca like lang brenntid. Det finnes også batterier med langt høyre kapasitet (8000+ mAh), men de koster mer.

 

Kjekt med en lader for li-poly batterier også, men det hadde jeg fra før.

 

Du trenger å lodde kontakter, men det er ganske enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg spør dumt nå, men vil det si at sålenge jeg har samme spenningen, eller mindre, så kan jeg trygt bruke batteriet? Og at jeg f.eks godt kan kjøpe ett 8000 mAh, med det resultatet at jeg får mye lenger brenntid? Mao, spenningen er viktig for at lykten skal tåle batteriet, og mAh hvor lang brennetid jeg kan regne me å få ut av lykta? :?::P

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg spør dumt nå, men vil det si at sålenge jeg har samme spenningen, eller mindre, så kan jeg trygt bruke batteriet? Og at jeg f.eks godt kan kjøpe ett 8000 mAh, med det resultatet at jeg får mye lenger brenntid? Mao, spenningen er viktig for at lykten skal tåle batteriet, og mAh hvor lang brennetid jeg kan regne me å få ut av lykta? :?::P

 

Helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...